V
L lbgu skrev:
Nu har du väl lite väl höga tankar om ditt skrå. Att fixa stopp i avlopp är det många utan utbildning som klarar. Med en högtryckstvätt och lämpliga munstycken kan man komma rätt långt och säkert fixa väldigt många stopp som folk ringer efter en spolbil för. Hade bara 'vanligt' folk vågat försöka så hade det nog inte varit särskilt mycket att göra för spolbilarna.
mikethebik mikethebik skrev:
Skosnören, smörjfett, skarvhylsor 2,5 mm, glödlampor, bättringsfärg, skruvmejsel, mössa, kisspaus osv. osv. osv.............................................
Jag kan fortsätta räkna upp tusentals enskilda skitsaker som måste betalas via en timkostnad för en maskin, lastbil eller gubbe och som naturligtvis aldrig enskilt specas på en faktura.
Jag börjar tro att du antingen är ett troll eller dum på riktigt med dina inhopp i olika trådar där din bristande förståelse och kunskap ofta är monumentala, alternativt att du faktiskt är en råbyråkrat av värsta sorten.
Istället för att slå sig för bröstet kunde man lagt energin på att verkligen görs jobbet själv istället då (y)
 
A
Lucky2015 Lucky2015 skrev:
@Aunty Eller så kanske det är så att väldigt många börjar bli förbannat less på många hantverkare, elektriker etc. som saltar fakturor, använder låtsasprislistor med ockerpriser, tar betalt för tid man inte arbetat osv. Just det här beteendet som numera är mer regel än undantag förstör även för alla som är seriösa.

Det många hantverkare och elektriker borde lära sig är att

1. Det är kunden som är deras leverbröd.
2. Man saltar inte fakturor genom låtsaspriser från Ahlsells prislista m.fl.
3. Man tar betalt för det arbete man utför. Inte för raster och eviga "åka och hämta uppdrag".
3. Betalar man bilavgift ska man som kund kunna förvänta sig att exempelvis elektrikern har med sig rätt material för att arbeta. Är vansinnigt när många får för sig att hämta material i tid och otid. Något som kostar pengar för kunden.
4. Upprätta avtal om vad som gäller. Det borde ligga i uppdragsgivarens intresse och är transparant för kunderna.

Det är nog många på detta forum som inte skulle vara besvikna efteråt om man använde lite sunt förnuft.

haha nu pratar ni emot er själva ju.

det är ju jag som förespråkat öppen redovisning enligt självkostnadsprincipen + CAK + Påslag.

Alla andra har ju sagt att konsumenter inte kräver eller vill ha någon transparens utan bara jämnföra timpriser rakt av.

men mitt förslag hade du vetat exakt vad du betalar för och kunde jämfört det
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
A
Lucky2015 Lucky2015 skrev:
@Aunty Alltså seriöst...jämföra åkerinäringen som livnär sig på transporter med hantverkare som livnär sig på att utföra arbete hos kunderna. Väsentlig skillnad.... Är du hantverkare själv eller?
vadå ska inte hantverkare ha betalt för ökade bränsle kostnader då eller?
 
Lucky2015
A Aunty skrev:
vadå ska inte hantverkare ha betalt för ökade bränsle kostnader då eller?
Tycker du att företagets framkörningsavgift + DMT är rimligt om kunden bor 10 minuter utanför stan som han beskriver det?

En hantverkares primära inkomstkälla är arbetet som utförs hos kunden. Ett åkeri har som sin primära inkomstkälla att transportera gods. Så nej, en hantverkare ska inte lägga på en massa låtsaspriser. En sak att debitera reseersättning för faktiska kostnader men tyvärr har detta också spårat ut bland många företag. Ska vi kunder i framtiden behöva betala framkörningsavgift för hammare och måttstock också eller? Eller kanske en serviceavgift för att de svarar i telefon? *ironi*

Om företaget i denna tråd under en arbetsdag har 5 uppdrag. Är det då rimligt att kunderna ska betala över 5 000 kr på en enda dag i framkörningsavgifter om de är inom ett par mils radie? Blir rätt så bra merförsäljning på en månad för att inte tala om årsbasis. Fordonet blir ju rena guldgruvan fast det är tjänsten som utförs som är det primära uppdraget. Ringer det inga som helst klockor??
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
H
Lucky2015 Lucky2015 skrev:
@Aunty Eller så kanske det är så att väldigt många börjar bli förbannat less på många hantverkare, elektriker etc. som saltar fakturor, använder låtsasprislistor med ockerpriser, tar betalt för tid man inte arbetat osv. Just det här beteendet som numera är mer regel än undantag förstör även för alla som är seriösa.

Det många hantverkare och elektriker borde lära sig är att

1. Det är kunden som är deras leverbröd.
2. Man saltar inte fakturor genom låtsaspriser från Ahlsells prislista m.fl.
3. Man tar betalt för det arbete man utför. Inte för raster och eviga "åka och hämta uppdrag".
3. Betalar man bilavgift ska man som kund kunna förvänta sig att exempelvis elektrikern har med sig rätt material för att arbeta. Är vansinnigt när många får för sig att hämta material i tid och otid. Något som kostar pengar för kunden.
4. Upprätta avtal om vad som gäller. Det borde ligga i uppdragsgivarens intresse och är transparant för kunderna.

Det är nog många på detta forum som inte skulle vara besvikna efteråt om man använde lite sunt förnuft.
Är trött på hantverkare som skall hämta material som de vet att de behöver. Skulle byta rör, tog foto och frågade via mail om de behövde fler uppgifter och fler foto. Fick svar via mail att de hade allt, hantverkaren kom och hade ändå inte med sig rätt material och måste åka och hämta material. Den kostnaden fick de stryka från fakturan.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Lucky2015
A Aunty skrev:
haha nu pratar ni emot er själva ju.

det är ju jag som förespråkat öppen redovisning enligt självkostnadsprincipen + CAK + Påslag.

Alla andra har ju sagt att konsumenter inte kräver eller vill ha någon transparens utan bara jämnföra timpriser rakt av.

men mitt förslag hade du vetat exakt vad du betalar för och kunde jämfört det
Det är nog ingen här på forumet som inte skulle vilja ha tydliga offerter/avtal/fakturor och rimliga priser. Problemet att man med exempelvis Ahlsells prislista debiterar kunden och skriver in 10% rabatt eller liknande för att vilseleda kunden. I själva verket är påslaget flera hundra procent. Det är skamligt. Samma sak med bilkostnader m.m.
 
Hade själv en firma på spolning för några veckor sedan.
Debiteras enligt följande

Spolning 2760 kr
Framkörning 200 kr
Bränsletillägg 138 kr
Förbrukningsmaterial 77 kr
Spolvatten 18 kr
 
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Lucky2015
T tracker skrev:
Självkostnadsprincipen är ju inte självklar precis .
Pizzor till taklagsfest, köp av verktyg, rabatter mm.

[länk]
Länken går inte att öppna :surprised:
 
mikethebik mikethebik skrev:
Jag skall tipsa chefen om det här inför våra kommande jobb.
Grävmaskin 800 kr timme,
tillägg förare till grävmaskin 350 kr timme
bandslitage tillägg 30 kr timme,
servicetillägg 30 kr timme,
bränsletillägg 50 kr timme.

Spadgubbe 400 kr timme
tillägg arbetskläder 30 kr timme
tillägg handverktyg 20 kr timme
tillägg servicebil spadis 500 kr dag
bränsletillägg servicebil 100 kr dag

Vintertillägg 1/9-1/5 500 kr dag
Sommartillägg 1/4- 1/11 300 kr dag

Till kund vid förfrågan nämner vi naturligtvis bara timkostnad för maskin och spadgubbe, alla tillägg redovisas enbart på kommande faktura, tillkommer moms på allt.

Eventuella klagomål kommer att besvaras med att "det är branschstandard, allt har ju blivit så dyrt"

Jag är glad och stolt att jobba i ett företag med öppen redovisning och transparens till kunden, våra priser till kund är fast timdebitering utan en massa påhittade tillägg, inga biltillägg, bara tillkomande kostnader för material och tid som går utanför offert eller förfrågan.

Företagare som jobbar mot kund av slag det vara må borde skämmas att ständigt hitta på nya sätt att blåsa kunden på pengar genom alla påhittade extrakostnader. Fy fan säger jag!

Inte undra på att vi har så mycket jobb vi vill och behöver, kanske ska öppna filialer i storstadsområden med vår prissättning och filosofi och slå ut alla oseriösa bluffare, fast det kanske konjunkturläget gör vad det lider.

Att ha mage att ta upp 8 kr för vatten, man baxnar...
Alla lär vi av elbolagen, själv ska jag börja med tömningsavgift om jag måste gå på restaurangens toa.
 
  • Gilla
Lucky2015
  • Laddar…
Lucky2015
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Alla lär vi av elbolagen, själv ska jag börja med tömningsavgift om jag måste gå på restaurangens toa.
Haha klockren kommentar (y)(y)
 
A
Lucky2015 Lucky2015 skrev:
Det är nog ingen här på forumet som inte skulle vilja ha tydliga offerter/avtal/fakturor och rimliga priser. Problemet att man med exempelvis Ahlsells prislista debiterar kunden och skriver in 10% rabatt eller liknande för att vilseleda kunden. I själva verket är påslaget flera hundra procent. Det är skamligt. Samma sak med bilkostnader m.m.

Fast nu kommer du med andra saker det var inte det vi diskuterade.

jag sa att vi skulle ha mer detaljerade fakturor hela denna tråden sa emot mig att inga konsumenter var behov av det utan endast krävde timpriser för att kunna jämnföra entreprenör mot entreprenör.
 
A
T tracker skrev:
Självkostnadsprincipen är ju inte självklar precis .
Pizzor till taklagsfest, köp av verktyg, rabatter mm.

[länk]

Finns klart grå zoner. Men självkostnadsprincipen är väldigt tydlig och klar.
Sedan finns det alltid någon post man kan diskutera men så länge man redovisar posterna så går det ju att diskutera det.

redovisar man endast timpriser som flera i denna tråden vill så finns ju inte den möjligheten alls.
 
Lucky2015
A Aunty skrev:
Fast nu kommer du med andra saker det var inte det vi diskuterade.

jag sa att vi skulle ha mer detaljerade fakturor hela denna tråden sa emot mig att inga konsumenter var behov av det utan endast krävde timpriser för att kunna jämnföra entreprenör mot entreprenör.
Då tycker jag du ska läsa mina inlägg igen. För det du skriver stämmer inte.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
A
Lucky2015 Lucky2015 skrev:
Då tycker jag du ska läsa mina inlägg igen. För det du skriver stämmer inte.
men snabb fråga bara:

vad är bäst tycker du att man redovisar enbart timpriser och allt ingår i den eller att man fakturerar enligt självkostansprincipen och det blir transparent?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.