Claes Sörmland
A AndersS skrev:
Tog bort tre ekar där det gått rötta i dem och större grenar började knäckas, i mitt fall var jag skyldig då de hängde över gatorna i vårt kvarter och var till fara för allmänheten och även oss själva.
Det lustiga är att din plikt som fastighetsägare enligt PBL kan hamna i konflikt med miljöbalken. Det blir s a s fel hur du än gör... Lagstiftningen är inte väl harmoniserad utan det är helt olika förvaltningspolitiska traditioner som har skapat dess olika delar, t ex PBL och miljöbalken. Inte har det blivit bättre av att miljöbalken är så allmänt hållen att det mesta av den konkreta regleringen tycks poppa upp som myndighetstolkning eller slumpvisa beslut i MÖD. Det här är lagstiftningen som av en slump sänkte svensk betongproduktion.
 
  • Gilla
  • Ledsen
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Ekar är fridlysta
Källa?
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det är då man är pragmatisk och även påvisa grövre grenar som hamnat på gatan utanför som är frekvent trafikerad till dagis-skola, om någon skulle protestera;)
Sedan får ts göra utifrån sina förutsättningar.
Men vi har mängder med ek här i kvarteret och kommunala närliggande grönområden, så det har också viss betydelse misstänker jag.:D
Bild tagen från vår entre och är väl närmare 25-30m, se lyktstolpen.
Ett snötäckt träd i nattbelysning, med stark kontrast och vinterkänsla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
  • Älska
Rolloff och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
På tal om slumpvisa domar från MÖD. Så här kan det se ut när Länsstyrelsen förbjuder nedtagning av en enorm 200 år gammal ek på en bostadsfastighet i Karlshamns kommun:

https://lagen.nu/dom/mod/2019:34
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
På tal om slumpvisa domar från MÖD. Så här kan det se ut när Länsstyrelsen förbjuder nedtagning av en enorm 200 år gammal ek på en bostadsfastighet i Karlshamns kommun:

[länk]
Intressant om det händer en olycka hur man hanterar en ansvarsfråga.
Vi hade en sådan några kvarter bort för 20-talet år sedan när en ung grabb omkom när en asp gick ned från ett kommunalt grönområde ut mot väg.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A AndersS skrev:
Intressant om det händer en olycka hur man hanterar en ansvarsfråga.
Vi hade en sådan några kvarter bort för 20-talet år sedan när en ung grabb omkom när en asp gick ned från ett kommunalt grönområde ut mot väg.
Du som ägare av trädet sitter kvar med skadeståndsansvaret om du har varit försumlig.

Om du råkar vara lycklig ägare av ett särskilt skyddsvärt träd som är i så dåligt skick att det regelbundet börjar fälla stora farliga grenar på allmän plats, t ex en gångväg så ska du meddela Länsstyrelsen att du utan dröjsmål behöver ett samråd om hur de farliga grenarna ska fällas. Lämpligen placerar du också omedelbart ut skyltar på gångvägen som informerar om faran och meddelar huvudmannen för gångvägen om detta. Sen får du och Länsstyrelsen komma överens om hur frågan ska lösas praktiskt.

Med dessa åtgärder kan du knappast anses ha varit försumlig och undgår skadeståndsansvar tänker jag.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 10 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du som ägare av trädet sitter kvar med skadeståndsansvaret om du har varit försumlig.

Om du råkar vara lycklig ägare av ett särskilt skyddsvärt träd som är i så dåligt skick att det regelbundet börjar fälla stora farliga grenar på allmän plats, t ex en gångväg så ska du meddela Länsstyrelsen att du utan dröjsmål behöver ett samråd om hur de farliga grenarna ska fällas. Lämpligen placerar du också omedelbart ut skyltar på gångvägen som informerar om faran och meddelar huvudmannen för gångvägen om detta. Sen får du och Länsstyrelsen komma överens om hur frågan ska lösas praktiskt.

Med dessa åtgärder kan du knappast anses ha varit försumlig och undgår skadeståndsansvar tänker jag.
Nja, nu blir det knepigt, en 5-10m lång gren gick över gatan med trottoar på andra sidan.
Som kuriosa han kommunen skicka en bil för att hjälpa till att röja upp samtidigt som jag kom hem.
Skulle jag satt skyltar på gatan om risk för fallande träd.:thinking:
Nu blev det OT, där vi ser hur teori och praktik inte harmonisera, samt exempel ur verkligheten.
Men i vilket fall som helst togs 3 av 4 ekar ned som stod i tomtgräns, de var väl 60-70 år gamla.:cool:
 
  • Gilla
  • Haha
msundq och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A AndersS skrev:
Nja, nu blir det knepigt, en 5-10m lång gren gick över gatan med trottoar på andra sidan.
Som kuriosa han kommunen skicka en bil för att hjälpa till att röja upp samtidigt som jag kom hem.
Skulle jag satt skyltar på gatan om risk för fallande träd.:thinking:
Nu blev det OT, där vi ser hur teori och praktik inte harmonisera, samt exempel ur verkligheten.
Men i vilket fall som helst togs 3 av 4 ekar ned som stod i tomtgräns, de var väl 60-70 år gamla.:cool:
60-70-åriga ekar är inga särskilt skyddsvärda individer. Det är ju på gränsen till ungträd i sammanhanget.

Kommunen ansvarar för att röja nedfallande grenar på sina gator, det är helt i sin ordning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Om träden på din tomt står inom strandskyddet kan det vara förbjudet, men annars är det ju bara att fälla. Som sagt de riktigt gamla ihåliga har ett värde för djurlivet och då ha ett skydd också.
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Cheesen
4774 4774 skrev:
Ekar är fridlysta
Jo... näe vi har slutat tillverka krigsfartyg i ek i sverige sedan några år tillbaka
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Tord Gustavsson och 5 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Ekar är fridlysta
Helt fel ekar är inte fridlysta!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
60-70-åriga ekar är inga särskilt skyddsvärda individer. Det är ju på gränsen till ungträd i sammanhanget.

Kommunen ansvarar för att röja nedfallande grenar på sina gator, det är helt i sin ordning.
Skulle aldrig erkänna att jag sett ekoxar krypa på stammarna men de finns kvar och vid fritidshuset ganska många. ;)Med ekoxe kan man få halvmeter djupa gropar när gris letar efter ekoxelarver.
Den största var ca 1,5 m lång och sedan 0,5*0,5 m, alltså gropen inte larven.
 
  • Gilla
  • Haha
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Det är just den typen av ekar man vill bevara.
Ett träd hit eller dit lär varken göra till eller från…

Synd man inte är med om ca 1000 år när Norden går in i nästa istid. All flora och fauna samt alla spår från oss försvinner under kilometertjock is. Undrar vad alla bevarandestollar gör då. :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Ro88an och 6 till
  • Laddar…
Fadai
Nissens Nissens skrev:
Ett träd hit eller dit lär varken göra till eller från…

Synd man inte är med om ca 1000 år när Norden går in i nästa istid. All flora och fauna samt alla spår från oss försvinner under kilometertjock is. Undrar vad alla bevarandestollar gör då. :crysmile:
Nu är det ju betydligt mer än 1000 år tills nästa istid, var du nu fått den idén från. Men arter dör ut i allt snabbare takt pga klimatförändringar och pesticider, mm. Desto viktigare att skydda det man kan. Gamla ekar är hem för många arter, för att inte tala om allt som händer under ytan, i marken.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Svärmande ekoxar är häftiga. Sedan tar med än 1000 år innan nästa istid, troligen 100 000 år pga växthusgasutsläppen och en naturlig förskjutning i istidscykeln.

För övrigt hör med kommunen innan man tar ned större träd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.