K Kenta_S skrev:
ehh.. förstår inte din kommentar!
Det räcker väl om ett uttag du själv köpt är trasigt och du inte får information om produktfel som jag som installatör kan få av grossisten. Att ha ett uttag som har en brist i sin säkerhet är inte bra. I det fallet får inte kunden den infon i tron att hens uttag är ok.
Jodå jag förstår så väl, men som du ser så tror jag att sannolikheten inte är stor att något händer, det var det du frågade mig om.
 
P patriklarsson skrev:
Det hör inte till vanligheten att hantverkare kör 20år gamla bilar som gått 20-30.000 mil.
Låt säga att den plötsligt behöver en reparation på 20.000kr, skall "ditt" företag stå för det, eller dina kunder?
Du verkade ju tycka att bilen var redo för skroten efter 3 år. Det är väl ändå lite konstigt. Men en 10 år bör ju en hantverkarbil hålla kan man ju tycka.
Om bilen går sönder så hoppas jag verkligen inte du fakturerar aktuell kund. Däremot bör din timpenning ligga på en sådan nivå så att du kan klara oförutsedda utgifter på 20k kan jag tycka.
 
  • Gilla
ptlf och 5 till
  • Laddar…
TRJBerg
K Kenta_S skrev:
hej, min kommentar var service där det är garantier och fasta priser. Extra tillbehör ingår inte i det exemplet.

Jag installerar kundköpt material också. Dock utan garanti. Ofta har kunden köpt fel saker och man får köra extra för att rätta till. Det blir sällan billigare
Naturligvis förväntar jag mig inte garanti på egna grejer. Tror väldigt få människor förväntar sig det.
Min kommentar var till de formuleringar i tråden som gick ut på att allt konsumenten kommer med kommer de vägra att befatta sig med och t o m be konsumenten dra åt h-vete.
 
  • Gilla
lidhem
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och du har väl knappast en aning om varför dom vill ha det dom begär. Måste man lägga tid på att "räkna om" och förhandla når man snabbt det läge då det inte blir lönsamt att ta ett småjobb, för oavsett vad vissa "förstårsigpåare" hävdar ÄR marginalerna på småjobb rätt små. Och man ska inte ta ett jobb som inte tror blir lönsamt utan då ska man tacka nej till projektet. Det är ju inte någon välgörenhet som ett företag sysslar med.
Bra beskrivning av hur ett uppdrag kan se ut , får du då en kund som ringer-mailar om allt o inget o inte förstår att det är en tid han kan behövas debiteras till sist om det ska runt
 
L lbgu skrev:
Du verkade ju tycka att bilen var redo för skroten efter 3 år. Det är väl ändå lite konstigt. Men en 10 år bör ju en hantverkarbil hålla kan man ju tycka.
Om bilen går sönder så hoppas jag verkligen inte du fakturerar aktuell kund. Däremot bör din timpenning ligga på en sådan nivå så att du kan klara oförutsedda utgifter på 20k kan jag tycka.
Nej bilkostnaden bör ligga på den nivå som en bil kostar, inkl marginal för service och reparationer.
Arbetstid är den del som går till lön, inte för att reparera företagets bilar.
Material är den kostnad som går till material.

Varför tror du i stort sett alla företag leasar bilar numera?
Jo för då kan de inkludera allt och vet precis vad det kommer att kosta, utan några överraskningar. Dessa bilar säljs i sin tur till mindre företagare som då ev kan hålla lägre kostnader och privatpersoner.
Sedan dyker diverse roliga fel upp med tiden. Går det att beräkna, nej.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Naturligvis förväntar jag mig inte garanti på egna grejer. Tror väldigt få människor förväntar sig det.
Min kommentar var till de formuleringar i tråden som gick ut på att allt konsumenten kommer med kommer de vägra att befatta sig med och t o m be konsumenten dra åt h-vete.
Det är inte ok att be kund att fara för man köper eget materiel. Tyvärr urvattnas kunnande mm om man jobbar på det viset. Jag tar mig tid att ta reda på vilka ljuskällor som funkar till resp dimmer till exempel. Väldigt knepigt att få ihop om man inte själv köper från gross och då får kontakten med tillverkare etc. Strul som uppkommer i fall där kund köpt får kunden såklart ta strultid att byta grejer o strula. Onödigt jobb
 
  • Gilla
BJER
  • Laddar…
Fairlane
P patriklarsson skrev:
Vad kostar det dig då?
I stor sett ingenting, eftersom jag åker ändå flera gånger per år.

Jag tycker helt klart att det är rätt att man får betala om man låter elektrikern åka med skräpet till ÅVC, men det kostar mig mer än det smakar. Dels för att jag får betala den avgift som företag får tala, dels elektrikerns timpris och dels en saftig milkostnad. Jag har inget emot att betala för elektrikerns expertis, men jag hoppas att det inte är att köra till ÅVC.

Jag vände mig mig mest att det skulle vara någon form av lag.

P patriklarsson skrev:
Det står i min senare kalkyl att restvärdet är 260.000, titta där. Kostnaden överstiger ändå med råge 500kr/arbetsdag.
Men jag anser fortf att de flesta av dagens bilar är mer eller mindre skrot efter några år.
Det står sig fritt att skrota bilar som kan säljas för den kvarts miljon, men räkna inte med att alla andra tycker det är vettigt.
 
  • Gilla
kashieda och 7 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Jodå jag förstår så väl, men som du ser så tror jag att sannolikheten inte är stor att något händer, det var det du frågade mig om.
Jag menar att ska man jämföra två saker så ska man väga in allt. Då är det kanske säkrare att köpa av installatör än av nätfirma som knappt vet vad du köpt tänker jag
 
L lbgu skrev:
Allt är ju relativt, men just elektriker är enligt min erfarenhet inte de som orsakar mest sopor. På ett tredagarsjobb har jag svårt att se att det i normala fall skulle bli mer än säg 3 sopsäckar skräp. Vi är alla olika, men jag skulle inte betala kanske mellan 500 och 1000 kr. för att någon skulle åka och kasta tre sopsäckar skräp.
 
P
K Kenta_S skrev:
Det är inte ok att be kund att fara för man köper eget materiel. Tyvärr urvattnas kunnande mm om man jobbar på det viset. Jag tar mig tid att ta reda på vilka ljuskällor som funkar till resp dimmer till exempel. Väldigt knepigt att få ihop om man inte själv köper från gross och då får kontakten med tillverkare etc. Strul som uppkommer i fall där kund köpt får kunden såklart ta strultid att byta grejer o strula. Onödigt jobb
Kenta, dina inlägg visar att du har en transparens mot kunden och jag tror därför du inte har så mycket tvister. Däremot blir elektrikerns jobb klart svårare framöver, för det räcker inte med att ni lär er ”vilken ljuskälla som funkar till rep dimmer” utan nu med det nya smarta hemmet skall produkter passa ihop med vad de olika kunderna redan själv har för olika system. Det så kallade smarta hemmet lär inte bli mindre i framtiden heller.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
P patriklarsson skrev:
lycka till med din nya verksamhet, som sopgubbe.
Hade du haft större verklighetsuppfattning hade du insett hur dålig din ide är.
P patriklarsson skrev:
Sluta lev på 1900-talet, det är 2023 och priserna är högre nu
P patriklarsson skrev:
Varför kommer du då med dessa åsikter, sluta lev under en sten! Det finns betydligt sjukare saker på G i världen, som att folk inte är allmänbildade ex.
P patriklarsson skrev:
Men kan man inte räkna, så är allt dyrt, så klart.
Men snälla, du kan ju inte vara på riktigt? Vad har du för argumentationsteknik, kan du inte bättre? Otrevlig ton gentemot flera. Skärpning tack!

P patriklarsson skrev:
Hittar du en taxi som kör t&r till ÅVC för under 500 så grattis. Bifoga gärna kvittokopia här.
Sluta lev på 1900-talet, det är 2023 och priserna är högre nu, det enda som inte följer med är lönerna, men det kommer "snart" det med!
Förklara gärna varför taxin behöver köra ”retur”, det är absolut inget man skall ha med sig hem från ÅVC (det är dessutom olagligt).

P patriklarsson skrev:
"I grovsoporna kan du slänga både brännbart och icke brännbart, men inte elektronik. Se mer under Elektronik Det är inte längre tillåtet att blanda brännbara och icke brännbara sopor."
Det innebär, att ska du ta dig själv till en ÅVC, med ditt elektronikavfall, innebär det i de flesta fall en kostnad och en tid.
Tror du själv på riktigt att folk aldrig besöker ÅVC? Man lägger skräpet i en hög och tar med sig vid nästa besök till ÅVC, inte åker man en gång bara för det lilla elavfallet. Folk försöker vara effektiva.

P patriklarsson skrev:
Arbetstid är den del som går till lön, inte för att reparera företagets bilar.
P patriklarsson skrev:
Låt säga att den plötsligt behöver en reparation på 20.000kr, skall "ditt" företag stå för det, eller dina kunder?
Enkelt svar, det är självklart ”företaget” som skall stå för det. Ett företag står för alla kostnader inkl anställdas löner, sen skall dessa kostnader fördelas över det företaget säljer till sina kunder. Indirekt innebär det att det blir kunderna som betalar, men säg att en anställd varit slarvig och krockat bilen (dessutom varit solklart vållande), skall den reperationskostnaden betalas av kunderna egentligen?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P
P patriklarsson skrev:
Tar man 500-1000kr per dag, blir det 110-165.000/år och det är ungefär en tredjedel av vad en bil kostar på tre år, när den sedan är redo för skroten, mer eller mindre.
Men kan man inte räkna, så är allt dyrt, så klart.
P patriklarsson skrev:
Det står i min senare kalkyl att restvärdet är 260.000, titta där. Kostnaden överstiger ändå med råge 500kr/arbetsdag.
Men jag anser fortf att de flesta av dagens bilar är mer eller mindre skrot efter några år.
P patriklarsson skrev:
500+500+1000/3=666/dag
20d/mån 11mån = 220 dagar.
220x666=146.520 x3år= 440.000kr
"Volkswagen Transporter T30. SKÅP LHB 2.0 TDI EU6 SCR. 2023. 0 mil. Manuell. Diesel. Pris. 463 625 kr."
463.625/660=702kr/dag.

Bränsle 4mil/dag, 0,5l/mil = 44kr/dag.
Försäkring 25kr/dag.
"Årlig skatt: 6 577 SEK"/220=30kr/arbetsdag.
Totalt 702+44+25+30=801kr

Vilket ligger inom de 500-1000 jag ovan nämnde. Frågor på det?
Då du skriver om frågor på det och att man bör kunna räkna så kör vi väl en korrekt kalkyl där vi inte blandar ihop moms, kalenderdagar med arbetsdagar etc. 4 mil per arbetsdag ger 80 mil i månaden. 1 kund per arbetsdag, 5 veckors icke debitering
Billeasing (463 000 inköp, 200 000 restvärde [40% vilket e max]) 8 500 inkl moms, halva momsen (850) får lyftas => 7 650 kr
Försäkring: 900/mån inkl moms => 720/mån
Skatt: 6577/12 => 550/mån
Bränsle: 80x22=> 1760 inkl moms => 1 408

Total månadskostnad: 10 328 =>123 936 i årskostnad
52-5 = 47 arbetsveckor a 5 arbetsdagar => 235 arbetsdagar - 10 extra helgdagar = 225 arbetsdagar
123 936 / 225 => 551 kr

Vad var det nu du skrev Patrik? Med råge överstigande 500 per arbetsdag om man kunde räkna? ;)
ungefär en tredjedel av vad en bil kostar på tre år
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
I stor sett ingenting, eftersom jag åker ändå flera gånger per år.

Jag tycker helt klart att det är rätt att man får betala om man låter elektrikern åka med skräpet till ÅVC, men det kostar mig mer än det smakar. Dels för att jag får betala den avgift som företag får tala, dels elektrikerns timpris och dels en saftig milkostnad. Jag har inget emot att betala för elektrikerns expertis, men jag hoppas att det inte är att köra till ÅVC.

Jag vände mig mig mest att det skulle vara någon form av lag.


Det står sig fritt att skrota bilar som kan säljas för den kvarts miljon, men räkna inte med att alla andra tycker det är vettigt.
Företagaren måste ju ändå slänga sitt avfall med jämna mellanrum och då måste kunderna stå för det oavsett om du vill eller inte. Annars går inte företagets kalkyl ihop sig. Det du verkar vilja ha det till, är att de istället ska höja sin timkostnad? Vilket jag inte alls förstår, vart du vill komma med denna diskussionen?

Förstår du dessutom inte att man tar en extremt hög risk med att köpa en begagnad bil helt utan garantier, då har du väldigt lite erfarenhet av bilar.
Det skulle kunna bli ett motorras dagen efter köp, på denna bil för 260.000 och denna kostnad ska då "ditt" företag och i sin tur dina kunder stå för. Annars kommer "du" och dina anställda att kursa.

Det är därför väldigt tur att du inte har företag och anställda för med ditt tänk skulle du utsätta dina anställda för en väldigt stor risk att bli arbetslösa.

Som tidigare redan nämnt i tråden, finns det inget som hindrar ett företag att gå med vinst. Tar de lite extra för bilkostnader, vet de att de aldrig hamnar i den sits då företaget riskerar att stå utan bilar och de klarar de dagar då de kanske inte kan arbeta hela 8h utan bara 7h osv osv.

Men du är snål och ska köra avfall till ÅVC själv istället för att köpa in en komplett tjänst, är ju detta det handlar om.
Men skulle du arbeta en timme extra på ditt egna jobb istället och låta bilen stå hemma ist för att köra dit, så spar du ju i stort sett lika mycket pengar, beroende på vad du jobbar med och vilken bil du kör.

Vill man inte det kan man ju börja ifrågasätta sin ekonomi, sitt arbete, sin bilkostnader osv, innan man kritiserar företagare?
 
P PelleWidell skrev:
Men snälla, du kan ju inte vara på riktigt? Vad har du för argumentationsteknik, kan du inte bättre? Otrevlig ton gentemot flera. Skärpning tack!

Förklara gärna varför taxin behöver köra ”retur”, det är absolut inget man skall ha med sig hem från ÅVC (det är dessutom olagligt).

Tror du själv på riktigt att folk aldrig besöker ÅVC? Man lägger skräpet i en hög och tar med sig vid nästa besök till ÅVC, inte åker man en gång bara för det lilla elavfallet. Folk försöker vara effektiva.

Enkelt svar, det är självklart ”företaget” som skall stå för det. Ett företag står för alla kostnader inkl anställdas löner, sen skall dessa kostnader fördelas över det företaget säljer till sina kunder. Indirekt innebär det att det blir kunderna som betalar, men säg att en anställd varit slarvig och krockat bilen (dessutom varit solklart vållande), skall den reperationskostnaden betalas av kunderna egentligen?
Det finns ingen otrevlig ton, det får isf stå för betraktaren. Att folk lever i förnekelse och inte kan räkna är inget nytt.

Därför att taxichaffisen slänger inte skräpet själv så du behöver åka med och sedan hem igen, du ska dessutom på många ÅVC identifiera dig med legitimation.
Men det förstod du inte? För du verkar ha stenkoll på åkerier?

Vad gäller kostnader ska slutkund stå för allt. Jag kan redan nu räkna ut att du är ingen företagare? Rätt, fel?
 
P PelleWidell skrev:
Då du skriver om frågor på det och att man bör kunna räkna så kör vi väl en korrekt kalkyl där vi inte blandar ihop moms, kalenderdagar med arbetsdagar etc. 4 mil per arbetsdag ger 80 mil i månaden. 1 kund per arbetsdag, 5 veckors icke debitering
Billeasing (463 000 inköp, 200 000 restvärde [40% vilket e max]) 8 500 inkl moms, halva momsen (850) får lyftas => 7 650 kr
Försäkring: 900/mån inkl moms => 720/mån
Skatt: 6577/12 => 550/mån
Bränsle: 80x22=> 1760 inkl moms => 1 408

Total månadskostnad: 10 328 =>123 936 i årskostnad
52-5 = 47 arbetsveckor a 5 arbetsdagar => 235 arbetsdagar - 10 extra helgdagar = 225 arbetsdagar
123 936 / 225 => 551 kr

Vad var det nu du skrev Patrik? Med råge överstigande 500 per arbetsdag om man kunde räkna? ;)
ungefär en tredjedel av vad en bil kostar på tre år
Jag tycker din kalkyl är rörig, jag har räknat med 220 arbetsdagar, förstår inte varför du krånglar till det på ditt sätt att räkna men det är upp till dig.
Vad jag förmodar kom du fram till att arbetsdagskostnaden är 551kr exkl moms?och försöker håna mitt uttalande om att det är med råge över 500, stämmer det?
Tack, herr trevlig.
Då kan du lägga på momsen igen, för den ska slutkunden betala. Vilket du hade förstått om du själv varit företagare.
Tjena!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.