Fairlane
P patriklarsson skrev:
Det jag skrev är korrekt och inget skämt.
Att det är förbjudet att dra el, (förutom vissa mindre arbeten), om man inte har behörighet.
Samt att företagare skall återvinna sitt avfall.
"I grovsoporna kan du slänga både brännbart och icke brännbart, men inte elektronik. Se mer under Elektronik Det är inte längre tillåtet att blanda brännbara och icke brännbara sopor."
Det innebär, att ska du ta dig själv till en ÅVC, med ditt elektronikavfall, innebär det i de flesta fall en kostnad och en tid.
Precis det en elektriker debiterar för.

Knölar du ner det i grovsopporna är det olagligt ja, om det var det du tänkte göra?
Ett bättre tips är att spara o tända grillen med det nu till våren.
Nej jag kör grejerna till ÅVC. Du är helt ute och cyklar bara.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
P patriklarsson skrev:
Det jag skrev är korrekt och inget skämt.
Att det är förbjudet att dra el, (förutom vissa mindre arbeten), om man inte har behörighet.
Det är korrekt, men har inget som helst med andra delen av meningen att göra.

Det är förbjudet att köra bil om man druckit alkohol, dessutom är snöar det ute...
 
K Kenta_S skrev:
Ska du köpa nätmaterial (du ska dessutom veta vad du ska köpa) och sedan kanske råka ut för garantiutbyte så får du ta hem elektrikern igen på din bekostnad och sedan skicka in/reklamera det som är trasigt och sedan vänta på ny utbytesprodukt och sen ta hem elektrikern igen på din bekostnad för inkoppling av den utbytta produkten.
hur ofta händer det att "råka ut för garantiutbyte"
 
K Kurtivan skrev:
hur ofta händer det att "råka ut för garantiutbyte"
Inte så ofta
K Kurtivan skrev:
hur ofta händer det att "råka ut för garantiutbyte"
Inte så ofta som tur är. Inte alltid säkert att nätfirmorna har samma fabrikat som grossarna har jag hört, inte kollat upp. Vad som dock är säkert är att när tillverkare fått problem med en produkt ex dålig jordkontakt i uttag (Schneiders) så fick jag kontakt av grossen där jag köpt sånt och kunde åtgärda hos kund. Vad tror du händer i det fallet när kund köpt själv på nätet? Dessutom brukar jag kolla nätpriserna och se till att jag ligger i närheten. Tyvärr tar det här förfarandet en jädra massa tid som jag inte kan debitera. Näthandeln har inte direkt gjort det bättre för vare sig slutkund eller installatörer. Man glömmer också att vi elektriker ofta vet vilka prylar som passar ihop, ibland har vi fått produktinfo hos grossen eller annan plats. Ibland går man på elmässor och tar av arbetstid för att kunna förkovra sig och då kunna ge kunden information om ny teknik osv. Att här sedan se kunden köpa grejer som kanske inte passar ihop ed är ju inte så upplyftande. Minskar sedan ens inköp hos grossen så får man mindre o mindre info då man i deras ögon blir en mindre attraktiv kund/återförsäljare. Det här glöms ofta bort när man bara stirrar ner i plånboken. Det kan ju i framtiden vara aktuellt att vi installatörer agerar konsulter och ger råd och info som då debiteras därefter, då talar vi inte elektriker debitering. En konsult närmar sig nog 1500/ tim. Kan vara värt att väga in
 
Redigerat:
K Kenta_S skrev:
Inte så ofta


Inte så ofta som tur är. Inte alltid säkert att nätfirmorna har samma fabrikat som grossarna har jag hört, inte kollat upp. Vad som dock är säkert är att när tillverkare fått problem med en produkt ex dålig jordkontakt i uttag (Schneiders) så fick jag kontakt av grossen där jag köpt sånt och kunde åtgärda hos kund. Vad tror du händer i det fallet när kund köpt själv på nätet?
antagligen ingenting, men då förutsätter jag att inte 100% av uttagen var trasiga och att det kanske inte ens användes
 
Fairlane
K Kenta_S skrev:
Inte så ofta


Inte så ofta som tur är. Inte alltid säkert att nätfirmorna har samma fabrikat som grossarna har jag hört, inte kollat upp. Vad som dock är säkert är att när tillverkare fått problem med en produkt ex dålig jordkontakt i uttag (Schneiders) så fick jag kontakt av grossen där jag köpt sånt och kunde åtgärda hos kund. Vad tror du händer i det fallet när kund köpt själv på nätet? Dessutom brukar jag kolla nätpriserna och se till att jag ligger i närheten. Tyvärr tar det här förfarandet en jädra massa tid som jag inte kan debitera. Näthandeln har inte direkt gjort det bättre för vare sig slutkund eller installatörer
Hos nätbolagen kan jag köpa Schneider, Elko, ABB, Drakar, Nexans etc.
Ja det blir struligare om delar därifrån går sönder, men som sagt, det är rätt ovanligt för många produkter.

Den stora fördelen är med näthandeln eller om jag köper mitt Elko-uttag på Hornbach, Bauhaus, Jula etc är transparensen i priserna. Det var inte med än 1-2 år sen vi hade ett exempel här på forumet där en elfirma med 35-40 elektriker fakturerade delarna efter Ahlsells bruttoprislist. Snälla som de var gav de kunden 20% rabatt. Jag räknade ut priset för delarna om man köpte de på elbutik och flera elektriker skrev att deras inköpspris låg ungefär lika på Ahlsell. Totalpris fakturerat blev cirka 3,5 ggr inköpspriset. Den jämförelsen är mycket lättare att göra nu än för 20 år sen.
 
  • Gilla
PelleWidell och 2 till
  • Laddar…
K Kenta_S skrev:
Därför är det helt jädra omöjligt att jämföra nätpriser med pris av hantverkaren inkluderat garantin. Dessutom måste man ju göra en liten vinst som ska betala verktyg, arbetskläder, ansvarsförsäkringar mm. Blir så trött på såna här kommentarer. Starta en firma själv får du se.
En seriös hantverkare använder sitt timpris för att täcka kostnader för kläder, verktyg, försäkringar m.m. Inte dolda påslag på material med hjälp av grossisternas listpriser.
 
  • Gilla
reez och 4 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Vilken lag är det som tvingar elektrikern att ta med kundens gamla grejer och dessutom tvinga kunden att betala för det?
Jag pratar inte enbart om "kundens gamla grejer" utan om det material som företaget köper in, men de flesta kunder blir glada om företagare i allmänhet tar med avfall och kastar. Då slipper man ju ta hand om det själv och varför skulle inte det vara smidigare?
Om de dessutom sparar det och kastar mer på en gång, blir kostnaden lägre.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Påståendet från samma skojare att elektrikerns bil är i princip skrotfärdig efter 3 år kan vi också motbevisa rätt enkelt.

En snabb sökning på VW Transporter (dvs samma bil som skribenten själv tog som exempel) på Blocket, årsmodell 2019-2020 ger 99 träffar med ett pris på 165000 (25717 mil) till 698750 kr (4700 mil)
Ärligt talat, inte ens nära skrotning när bilarna kostar 165000 och uppåt.
Det står i min senare kalkyl att restvärdet är 260.000, titta där. Kostnaden överstiger ändå med råge 500kr/arbetsdag.
Men jag anser fortf att de flesta av dagens bilar är mer eller mindre skrot efter några år.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nej jag kör grejerna till ÅVC. Du är helt ute och cyklar bara.
Vad kostar det dig då?
 
L lbgu skrev:
En seriös hantverkare använder sitt timpris för att täcka kostnader för kläder, verktyg, försäkringar m.m. Inte dolda påslag på material med hjälp av grossisternas listpriser.
läs mitt inlägg i annans kommentar. Jag tar inga dolda priser utan lägger stor möda på att se till att jag inte är dyr på materialet. Att generellt säga att man ger rabatt på grossistpriserna där någon klagade det var då jag irriterade mig på kommentaren. Problemet med kostnader i verksamheten är att kunder dessutom bara vill betala för tröskeltiden och inte förberedelser, materialanskaffning och att man ska ha rätt utrustning med sig när man ska jobba. Dags att sluta jobba åt privatare kanske som många börjat med. Det är helt enkelt väldigt många frågor som kräver engagemang, svar osv. Som är svårt att få betalt för. Ju seriösare man är desto mer gratisjobb får du i din dagbok, det funkar helt enkelt inte längre
 
  • Gilla
Lassiter
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Men jag anser fortf att de flesta av dagens bilar är mer eller mindre skrot efter några år.
Beror nog till stor del på vem som kör. Är man en dålig bilförare så håller inte bilen länge, typ kör med en foten på kopplingen. Min bil är ca 20 år och rullar fortfarande på. Kör väl 1000 - 1500 mil om året i snitt. Motsvarar väl 4-6 mil om dagen om jag hade en hantverksbil som bara kördes på jobbdagar vilket nog kan vara en rätt vanlig daglig körsträcka för en hantverkare. (skulle tro att den ofta är lägre)
 
  • Gilla
PNI och 5 till
  • Laddar…
P PelleWidell skrev:
Finns nog inge betald ÅVC där heller då. ;)
Jodå, men kanske 10-20 km enkelväg till den. Från fritidshuset har vi 15 km.;)
 
L lbgu skrev:
Beror nog till stor del på vem som kör. Är man en dålig bilförare så håller inte bilen länge, typ kör med en foten på kopplingen. Min bil är ca 20 år och rullar fortfarande på. Kör väl 1000 - 1500 mil om året i snitt. Motsvarar väl 4-6 mil om dagen om jag hade en hantverksbil som bara kördes på jobbdagar vilket nog kan vara en rätt vanlig daglig körsträcka för en hantverkare. (skulle tro att den ofta är lägre)
Det hör inte till vanligheten att hantverkare kör 20år gamla bilar som gått 20-30.000 mil.
Låt säga att den plötsligt behöver en reparation på 20.000kr, skall "ditt" företag stå för det, eller dina kunder?
 
K Kurtivan skrev:
antagligen ingenting, men då förutsätter jag att inte 100% av uttagen var trasiga och att det kanske inte ens användes
ehh.. förstår inte din kommentar!
Det räcker väl om ett uttag du själv köpt är trasigt och du inte får information om produktfel som jag som installatör kan få av grossisten. Att ha ett uttag som har en brist i sin säkerhet är inte bra. I det fallet får inte kunden den infon i tron att hens uttag är ok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.