E Emanuel01 skrev:
Se till att ha rent filter med!
Ja, vi rensar det ofta... och byt till nytt filter varje år.
 
  • Gilla
Emanuel01
  • Laddar…
O
M Mitchel skrev:
Vilket komfortläge i vattnet använder du och vad är start och stoptemperatur på lyx, normal och ekonomi.... vi har nibe F370 inställerades i 2016 och det drar för mycket el...har tibber timpris och använder genomsnittligt 2500- 3300kwh per månad ( cirka 87-92% mer el genomsnittet av liknande hus på 130-150kwh enligt tibber) , Varmvatten är inställd på ekonomi men brukar visar mellan 70-74 grader i meny ( schemalagd 00:00- 05:00 ekonomi och 05:00-00 från) , har termostater inomhus som brukar visa mellan 19-20 grader( under dagen när ingen är hemma är klimatsystem inställd på -3 och ventilation på 30% från 5-17; övriga tider är klimatsystem schemalagd på mellan -1 och 0 och ventilation på normal som är 65%; tillsats 2kw ochv är blockerad under dagen mellan 5-23), varmekurva är 5,0; SPA är aktiverad och påverkar rumstemperatur på 9 och varmvatten på 4. Vi har inte elbil, huset är byggt 1997 på 144kvm i skåne , golvvärme strys av Lk golvvärmefördelare och termostater och vi är 4 personer( 2 vuxna och 2 barn). Vi har varit snål men ändå har mer elförbrukning :thinking: ... i december hade vi 2905kwh och faktura på över 10k kronor. Skulle vara tacksam om du kan dela med dig vad du gör annorlunda för att kunna förbruka endast 1300kwh per månad :thinking:
Oj, märkligt att du har så hög förbrukning med de inställningarna. Kanske är varmvatten då, har du pillat på dessa själv? För inställningarna från fabrik kommer aldrig upp till 70 grader, lyx slutar på 58 eller nåt. Periodisk höjning 60 om jag inte minns fel.

om tillsatsen är endast får köra 2 kW 23-05 är det 12 kWh per dygn eller typ 600 per månad från elpatron. Känns isf som det är något annat som gör att ni får så hög förbrukning.
 
O olsjo skrev:
Oj, märkligt att du har så hög förbrukning med de inställningarna. Kanske är varmvatten då, har du pillat på dessa själv? För inställningarna från fabrik kommer aldrig upp till 70 grader, lyx slutar på 58 eller nåt. Periodisk höjning 60 om jag inte minns fel.

om tillsatsen är endast får köra 2 kW 23-05 är det 12 kWh per dygn eller typ 600 per månad från elpatron. Känns isf som det är något annat som gör att ni får så hög förbrukning.
Jag har aldrig ändrat varmvatten inställningar. Under sommaren brukar det visar mellan 62- 65 grader i meny och under vintern( antar jag när värmepumpen är på) är mellan 70-75 grader. Det är kanske på grund av avfrostning som någon nämnde här... jag har justerat inställningar där jag hade blockerat både kompressor och tillsats och kör fläkthastighet på 30% under dagen. Nu kör kompressor med tillsats maxeffekt på 7KWh är blockerad mellan 5-23, ska justera fläkthastighet till 40% och jag hoppas att det gör några skillnad.
 
  • Digital kontrollpanel för inställning av varmvattentemperaturer med ekonomi, normal och lyx-lägen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display visar inställningar för varmvattentemperatur med knappar för användargränssnitt och grön lysdiod.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
O
M Mitchel skrev:
Jag har aldrig ändrat varmvatten inställningar. Under sommaren brukar det visar mellan 62- 65 grader i meny och under vintern( antar jag när värmepumpen är på) är mellan 70-75 grader. Det är kanske på grund av avfrostning som någon nämnde här... jag har justerat inställningar där jag hade blockerat både kompressor och tillsats och kör fläkthastighet på 30% under dagen. Nu kör kompressor med tillsats maxeffekt på 7KWh är blockerad mellan 5-23, ska justera fläkthastighet till 40% och jag hoppas att det gör några skillnad.
Men även mer 7kW maxeffekt blir det då Max 42 kwh per dygn från elpatronen dvs 1200 kWh på en månad (lägg till kompressordrift men den drar bara typ 600W). För att komma upp i 3000 kWh per månad måste ni ha någon annan energislukare i hemmet.
 
Märkligt med de här höga temperaturerna.
Jag har en äldre simplare 310, och den har aldrig visat högre temp än 62 grader och då var det -15 ute.
Jag får en 370 installerad till hösten, blir spännande att sätta sig in i hur den fungerar.
 
O
Jag har aldrig heller sett högre än 60 grader.
 
Nån givare måste vara trasig om du får så hög temp med de inställningarna!
Skall ej över 50 oavsett årstid.
Kompressorn klarar inte höja de mer än ~57 sen måste patronen stötta.
 
I
VV 55 grader max
Fläkten kör du på 65%
Ställ in värmen på 23 grader i huset (ju varmare desto bättre, vi körde 24 grader med vår F750 och den mådde prima)
Ställ om prioritering till uppvärmning istället för VV
sänk värmekurvan till max 8 om du har radiatorer, lägre om det är golvvärme.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
O
davveno1 davveno1 skrev:
Nån givare måste vara trasig om du får så hög temp med de inställningarna!
Skall ej över 50 oavsett årstid.
Kompressorn klarar inte höja de mer än ~57 sen måste patronen stötta.
Vadå skall ej? Beror ju på komfortläge på VV.
 
O olsjo skrev:
Vadå skall ej? Beror ju på komfortläge på VV.
Lyx toppar på 58 och han når 75. Då är väll nått tokigt.
 
O
davveno1 davveno1 skrev:
Lyx toppar på 58 och han når 75. Då är väll nått tokigt.
Ja men du sa ej över 50.
 
Tror ni att det kan vara något fel med själva värmepump? Här ser ni serviceinfo. Skulle vara tacksam om någon kan reda ut varför varmvatten temperatur är så högt
 
  • Skärm med inställningar för egen värmekurva med justerbara temperaturpunkter från -30°C till +30°C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild av ett gränssnitt som visar temperaturdata och strömförbrukning för en NIBE-enhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av temperaturöversikt från värmesystem, visar värden och driftstatus, tillägg blockerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärm med statistik för värmepump: temperaturer, kompressorstarter, drifttid, fläkthastighet, saknade värden för värmemängdsmätare och flöde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mobilskärmbild av NIBE värmepumpsinställningar med temperatur, effekter, status och elprisinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av serviceinformation med oanvända ingångar, produktens serienummer och version, i en app.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad har du för varmvatteniställningar? Det är oerhört varmt varmvatten.
 
davveno1 davveno1 skrev:
Nån givare måste vara trasig om du får så hög temp med de inställningarna!
Skall ej över 50 oavsett årstid.
Kompressorn klarar inte höja de mer än ~57 sen måste patronen stötta.
Vad menar du? Kan det vara pga cirkulationspump som kanske är trasig ?
 
davveno1 davveno1 skrev:
Vad har du för varmvatteniställningar? Det är oerhört varmt varmvatten.
samma som tidigare ... jag har inte ändrat något
 
  • Digital display för varmvattensinställningar med temperaturval på svenska: ekonomi, normal, lyx.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital kontrollpanel för varmvatteninställningar med temperaturgränser på svenska, upplyst knapp med texten "OK".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.