Mikael_L
E ErikAdolfsson skrev:
Om man tänker sig fallet med lite för låg kortslutningsström för att säkringen ska klara utlösningstiden, så får väl JFB ta smällen att bryta, vid kortslutning till jord?
Om jag tolkar databladen rätt så klarar Hager och Schneiders 40A JFB att bryta 1500A, och 6000A i kortslutningstålighet.
Här skriver Hager att deras CDS440R (40A, QC) tål att sluta och bryta 630A
https://hager.com/se/katalog/produkt/cds440r-jordf-br-4-p-40a-30ma-qc

Vilket i och för sig var mer än jag själv trodde.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B bygges skrev:
Bilden nedan är något som gör att jag känner lågt förtroende för Easee. Varför fortsätter de publikt att hävda att beslutet endast gäller Sverige och att det inte berör befintliga installerade laddboxar?
Det står uttryckligen i ESV:s beslut att de inte beslutar om återtag från slutkund, endast från återförsäljare, lager etc. som inte är sålt och installerat än. Se första paragrafen på sidan 13.
 
Mikael_L
Lite utdrag ur EN 61008-1 (2012)

5.3.8 Minimum value of the rated making and breaking capacity (Im) The minimum value of the rated making and breaking capacity Im is 10 In or 500 A, whichever is the greater. The associated power factors are specified in Table 19.

5.3.9 Minimum value of the rated residual making and breaking capacity (I∆m) The minimum value of the rated residual making and breaking capacity I∆m is 10 In or 500 A, whichever is the greater. The associated power factors are specified in Table 19. 5.3.10 Standard and preferred values of the rated conditional short-circuit current (Inc)

5.3.10.1 Values up to and including 10 000 A Up to and including 10 000 A the values of the rated conditional short-circuit current Inc are standard and are 3 000 – 4 500 – 6 000 – 10 000 A. The associated power factors are specified in Table 19.
NOTE In KR, the values of 1 000 A, 1 500 A, 2 000 A, 2 500 A, 7 500 A, 9 000 A are also considered as standard values.
 
Mikael_L
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Här skriver Hager att deras CDS440R (40A, QC) tål att sluta och bryta 630A
[länk]

Vilket i och för sig var mer än jag själv trodde.
Uppgiften 1500A kommer från detta dokument från Hager:

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwj63YaTpfD9AhWuSfEDHeIQAwcQFnoECA4QAQ&url=https://hager.com/se/katalog/download/product/asset/file/SE_TECHAPP_28-04-2015_33_JFB.PDF&usg=AOvVaw0BvcwoDs7EHm6oBQd2TpDy


Tabell över jordfelsbrytare och förkopplad säkring med kortslutningsströmsvärden för elektrisk installationsskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man kan ju fundera på vilken uppgift som stämmer...
 
B
H H.M.K. skrev:
Det står uttryckligen i ESV:s beslut att de inte beslutar om återtag från slutkund, endast från återförsäljare, lager etc. som inte är sålt och installerat än. Se första paragrafen på sidan 13.
Står också att befintliga laddboxar ska åtgärdas, men den informationen väljer Easee att inte återge i sina publika kanaler.
 
  • Gilla
ajn82 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
E ErikAdolfsson skrev:
Uppgiften 1500A kommer från detta dokument från Hager:

[länk]


[bild]
Man kan ju fundera på vilken uppgift som stämmer...
Jo det är helt i sin ordning det där.
Bra från Hager här, det går att förstå vad som är tanken.

Jo, det är den ström som kan passera genom jordfelsbrytaren vid en kortslutning i den tid det tar för kortslutningsskyddet (säkring) att verka.
Under denna tid värms kontakter och interna ledare upp i jordfelsbrytaren, så strömmen får inte vara högre än såhär, och inte överstiga tider (som jag tror anges i IEC 60269, eller någon annan standard över kortslutningsskydd).
 
B bygges skrev:
Står också att befintliga laddboxar ska åtgärdas, men den informationen väljer Easee att inte återge i sina publika kanaler.
Det skall ju göras senare, de skall först presentera en åtgärdsplan innan det blir aktuellt.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jo det är helt i sin ordning det där.
Bra från Hager här, det går att förstå vad som är tanken.

Jo, det är den ström som kan passera genom jordfelsbrytaren vid en kortslutning i den tid det tar för kortslutningsskyddet (säkring) att verka.
Under denna tid värms kontakter och interna ledare upp i jordfelsbrytaren, så strömmen får inte vara högre än såhär, och inte överstiga tider (som jag tror anges i IEC 60269, eller någon annan standard över kortslutningsskydd).
Absolut fast då tål de ju 6kA. Det var texten "Jordfelsbrytarens egen brytförmåga uppgår till 1500A" som jag tolkade som att det gällde Im för alla modeller i tabellen, men det verkar vara värdet för de större modellerna nu när jag kollar på dessa. Så 630A för 40A modellen stämmer säkert.
 
E ErikAdolfsson skrev:
Absolut fast då tål de ju 6kA. Det var texten "Jordfelsbrytarens egen brytförmåga uppgår till 1500A" som jag tolkade som att det gällde Im för alla modeller i tabellen, men det verkar vara värdet för de större modellerna nu när jag kollar på dessa. Så 630A för 40A modellen stämmer säkert.
Jag har en Hager CD440R här framför mig, och den är märkt Im=630A. Det är en gammal modell.
De lite nyare CDA425R och CDA440R har samma märkning.
 
  • Gilla
ErikAdolfsson
  • Laddar…
Mikael_L
E ErikAdolfsson skrev:
Absolut fast då tål de ju 6kA. Det var texten "Jordfelsbrytarens egen brytförmåga uppgår till 1500A" som jag tolkade som att det gällde Im för alla modeller i tabellen, men det verkar vara värdet för de större modellerna nu när jag kollar på dessa. Så 630A för 40A modellen stämmer säkert.
Ja, jag missade faktiskt den texten i det du klippte in i tråden.
Sorry ...

Ja den är ju lite märklig förstås, det står ju inte heller att den skulle gälla vissa modeller osv ...
 
  • Gilla
ErikAdolfsson
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja, jag missade faktiskt den texten i det du klippte in i tråden.
Sorry ...

Ja den är ju lite märklig förstås, det står ju inte heller att den skulle gälla vissa modeller osv ...
Kan det vara så att internt test visade 1500A men kravet var bara 630A så externt labb testade för det?

Hager lär ha byggt in marginaler.
 
Nu har jag läst Easees överklagan, ordspråket "sent ska syndaren vakna" passar nog bra i detta ärende... I överklagan framgår det att Easee inkommit med en hel del dokumentation, varav en delmängd lämnades in så sent som dagen före beslutet. Om jag minns rätt är grundprincipen att man ska inkomma med dokumentation (rapporter) som styrker DoC senast tre veckor efter ESVs anmodan. Anmodan kom första gången för nästan ett år sen.
Överklagan är i mångt och mycket "advokatiskt mumbojumbo", återstår att se hur det går i förvaltningsrätten.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
H H.M.K. skrev:
Det skall ju göras senare, de skall först presentera en åtgärdsplan innan det blir aktuellt.
Ja, fast deras officiella ståndpunkt är att befintliga laddare inte berörs.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Intressant att du kallar det för ett drev. Och att Elsäkerhetsverket i så fall leder det. :)
Fast säger Bo verkligen att det är ESV som leder drevet? Som jag tolkar honom så menar han att den stora massan snappar upp ESVs beslut och det leder till ett drev från massorna.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.