BirgitS
useless useless skrev:
Har någon blivit åtalad för att ha dragit el i sitt eget hem utan rätt behörighet?
Inte enligt folk i andra trådar.
 
Excel
useless useless skrev:
Boverket kallar sina regler för "Författning". BFS 2011:6 närmare bestämt.

[länk]
Ja det stämmer men du kallade elsäkerhetsverkets regler för ”förordning” vilket är fel. ;)

Lag, förordning och föreskrift är författningar, vilket jag redogjorde i tidigare inlägg.
 
Excel Excel skrev:
Lag, förordning och föreskrift är författningar, vilket jag redogjorde i tidigare inlägg.
Ja, och du skrev:

Excel Excel skrev:
BBR är ingen författning utan snarare en samlig exempel och råd hur man kan uppfylla kraven i författningar.
Så Boverket har fel enligt dig när dom kallar BBR för författning?
 
Excel
useless useless skrev:
Ja, och du skrev:



Så Boverket har fel enligt dig när dom kallar BBR för författning?
sorry blandade ihop bbr med bkr.. :crysmile:
 
Ingen fara. Händer mig varje gång...
 
Skulle kosta på plywood under gipsen på väggen där tvättställ, duschblandare och kommod kommer att sitta.
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Billigare kanske det är enligt annan variant.

Men hur löses infästning med befintliga skivor kvar?
Hur har infästningar hållit innan. Troligen finns att fästa i sålänge inredningen ska sitta på samma ställen.
 
A
Richard Möller Richard Möller skrev:
Hur har infästningar hållit innan. Troligen finns att fästa i sålänge inredningen ska sitta på samma ställen.
går att lösa infästning även om det inte finns kortlingar.
Det gör man ju hela tiden i gamla hus/anpassningar etc.

lim, golvstående, plugg.
Ifästning löser man
 
BirgitS
Richard Möller Richard Möller skrev:
Troligen finns att fästa i sålänge inredningen ska sitta på samma ställen.
Enligt TS ska inredningen vara på samma ställe men handfatet ska bytas till en kommod så det är ju inte säkert att det går att hitta en kommod med samma fästpunkter som dagens handfat. Sen ska tydligen en handdukstork tillkomma. Se #42
 
A
BirgitS BirgitS skrev:
Enligt TS ska inredningen vara på samma ställe men handfatet ska bytas till en kommod så det är ju inte säkert att det går att hitta en kommod med samma fästpunkter som dagens handfat. Sen ska tydligen en handdukstork tillkomma. Se #42
kommoder som placeras på golvet finns det gott om.

handdukstork är inga problem att montera med plugg dessutom monterar du garanterat inte den i våtzon 1
 
BirgitS
A Aunty skrev:
kommoder som placeras på golvet finns det gott om.
Nej, kan knappt påminna mig någon från de senaste årens val till vårt badrum.
A Aunty skrev:
handdukstork är inga problem att montera med plugg dessutom monterar du garanterat inte den i våtzon 1
I bara en gipsskiva?
Det brukar väl inte stämma överens med tillverkarnas anvisningar.
Fogar, anslutningar, infästningar och genomföringar i vattentäta skikt ska vara vattentäta.
Bad- och duschrum är utrymmen där det normalt krävs vattentätt skikt på väggar och på golv.
https://www.boverket.se/globalasset...t/2020/konsoliderad-bbr-2011-6-tom-2020-4.pdf avsnitt 6:5331

Går ju inte ens att täta ett hål genom en gipsskiva med silikon eftersom silikonet föredrar att ramla ut bakom gipsskivan i stället för att tryckas in i skivan runt hålet.
 
A
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, kan knappt påminna mig någon från de senaste årens val till vårt badrum.

I bara en gipsskiva?
Det brukar väl inte stämma överens med tillverkarnas anvisningar.


[länk] avsnitt 6:5331

Går ju inte ens att täta ett hål genom en gipsskiva med silikon eftersom silikonet föredrar att ramla ut bakom gipsskivan i stället för att tryckas in i skivan runt hålet.
finns oändligt många golvstående kommoder bara söka på vilken sida som helst.

inga problem att hänga i en gips med korrekt plugg.

varför skulle det inte fungera att täta i en skiva om det fungerar i två skivor.
det fungerar självklart. först silikon, sen plugg, sen silikon, sen bara skruva
 
BirgitS
A Aunty skrev:
finns oändligt många golvstående kommoder bara söka på vilken sida som helst.
Nej
Svedbergs är en vanlig tillverkare och de har inte en enda. Ifö, INR, Hafa, Westerbergs och Macro Design har inte heller någon vad jag kan se.
A Aunty skrev:
varför skulle det inte fungera att täta i en skiva om det fungerar i två skivor.
det fungerar självklart. först silikon, sen plugg, sen silikon, sen bara skruva
Man ska ju inte göra hål tvärs igenom plyfan och då stannar ju silikonet kvar i hålet.
Har du ens kollat vad som händer när du trycker in silikon i ett hål som går tvärs igenom en skiva?

Men hur var det nu med instruktionerna från tillverkarna av handdukstorkarna.
Är det någon som godkänner uppsättning i bara en gipsskiva?
 
A
BirgitS BirgitS skrev:
Nej
Svedbergs är en vanlig tillverkare och de har inte en enda. Ifö, INR, Hafa, Westerbergs och Macro Design har inte heller någon vad jag kan se.

Man ska ju inte göra hål tvärs igenom plyfan och då stannar ju silikonet kvar i hålet.
Har du ens kollat vad som händer när du trycker in silikon i ett hål som går tvärs igenom en skiva?

Men hur var det nu med instruktionerna från tillverkarna av handdukstorkarna.
Är det någon som godkänner uppsättning i bara en gipsskiva?
men för gudsskull, sök bara på golvstående kommod så kommer du få upp oändligt med förslag.

klart du ska göra hål rakt genom plyfan hur tänker du att skruven annars ska fästa?
Däremot ska du inte borra genom allt men skruven drar du ju genom hela konstruktionen.
 
Krilleman
Richard Möller Richard Möller skrev:
Hur har infästningar hållit innan. Troligen finns att fästa i sålänge inredningen ska sitta på samma ställen.
Man kan inte leva på gammal hävd och anta att prylar har inte samma infästning längre.

Det fokuset som länge frångåtts i tråden och som jag vill åter lyfta är enkelheten i våtrumsinnerväggen.

Krångla inte till det!
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.