TeroM TeroM skrev:
Går det inte att låsa priset en längre period om det nu höjs varje år?

Jag gör avtalen för vår samfällighet med 70 fastigheter och då har alla 1000/1000 för 129:-/månad och priset bundet i 5 år. Inne på andra 5 års perioden nu med bibehållet pris.
Oj det var bra.

Hur lyckades du med det?
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
J Jonasdzm skrev:
Oj det var bra.
Hur lyckades du med det?
Företag/samfälligheter/bostadsrättsföreningar kan teckna helt andra avtal än enskild privatkund.
 
  • Gilla
Kvackatore och 5 till
  • Laddar…
Det här var intressant - hur många är det som likt mig har Telia öppen fiber?

Nu är jag inte alls insatt i prismodellerna som Telia debiterar Bahnhof, det kanske är olika kostnader på olika lokala nät som delvis förklarar - annars känns det snart rimligt att starta typ kundkraft för bredband...

EDIT: @AndersS kanske vet?
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Thomas Eliasson1 och 4 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Företag/samfälligheter/bostadsrättsföreningar kan teckna helt andra avtal än enskild privatkund.
Dessutom byggde vi eget nät så inga fiberhyror eller annat. Frågan var mer om att låsa priset vid privat abonnemang, lite som med el när det fortfarande var rimliga priser.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
A
Har Bahnhof 100/100 sedan många år, betalar för närvarande 369 kr /mån.
 
Jag måste säga upp mitt telia 1000/1000 till hösten, nu ligger det på ca 500kr/månad, sen hamnar det på 999kr/månad.

Hade varit fett om man kunde gå samman och förhandla ner priset även för privatpersoner.
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
Tele2 likadant. Kört med bindningstid 24mån till bra pris. Sen Höjs det snabbt. Båda senaste perioderna så har de backat tillbaka priset när jag bett om att få säga upp. Vad som däremot retat upp mig ordentligt är att de både under denna perioden, och förra bindnings perioden gjorde en smyg höjning med hänvisning till ökade kostanden för deras hyra av fiber (Fiberacess) . ursprungligen var denna kostnad 0:- Sen påfördes en månads kostnad om 20:-/månad, vilket jag utan framgång protesterade mot. Det fanns någon klausul..

För inte länge sen under nuvarande bindningstid så kom det ut avisering om ytterligare en höjning om 20:-/ månad. Börjar ana ett mönster:) . Så för 4-6 år sen fanns inga kostnader alls mot mig som kund. Sen har man först fått en kostnad på 20:- för att i det nya kontraktet få ytterligare just 20:- i "fiberacess" vilken specificeras seprat på fakturan. Nu betalar jag 315:- för 250/250, varav 45:- är för pappersfaktura, den borde jag göra mig av med.. så jag är kostnadsmässigt nöjd ändå. Men fult är det.
 
K
Skulle precis skriva det att nätägaren tar en dold avgift som inte redovisas någonstans. Därför kan priset variera stort beroende på var man bor.

Låter ju fantastiskt att vissa kan få 1000/1000 för 129 kr/månaden. Jag betalde 429 kr/ månad för 100/100
 
  • Gilla
bollen och 1 till
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Skulle precis skriva det att nätägaren tar en dold avgift som inte redovisas någonstans. Därför kan priset variera stort beroende på var man bor.
...och en del nätägare fakturerar slutkunden istället för tjänsteleverantören, så kunden får en faktura från nätägaren och en från internetleverantören och i de fallen är förstås själva internetabonnemanget "billigare"
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
Gör samma sak årligen med Telia, får då ca 200:- billigare per mån. Betalar nu 389:- för 250/250
 
  • Wow
Sommartorparn
  • Laddar…
J
J Jonasdzm skrev:
Jag gör likadant.

Men att denna bransch kan fritt pissa på stammisar det är för mig en gåta. Att vi, som kunder, låter dem göra det dvs.
Fast just ni som byter hela tiden är väl inte riktigt stammisar? Så det är väl de andra kunderna som låter dom göra det?
Det betyder ju att de lite dummare kunderna sponsrar dig.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
T TowaTei skrev:
...och en del nätägare fakturerar slutkunden istället för tjänsteleverantören, så kunden får en faktura från nätägaren och en från internetleverantören och i de fallen är förstås själva internetabonnemanget "billigare"
Helt rätt, jag betalar 75 kronor i månaden för själva fibern, det hade jag förträngt.:whistle:
Den kostnaden är samma oberoende av hastighet, på samma sätt som nätavgiften för elen.

Så månadskostnaden för 500/500 är 399 kronor + 75 kronor ? 474 kronor.
 
@
K Kallebo skrev:
Jag bytte från Ownit till Bredband2 frågade Ownit om de kunde matcha priset hos B2 men icke. Blir ändå en 500 - per år i skillnad..
Bredband2 är ändå lika dåliga. Står på hemsidan att internet access i vårt stadsnät kostar 29 kr (inget specialpris). Själv har man ändå fått betala 99 kr/mån fram tills att man noterade det. Det blir ändå 840 kr för mycket per år de lurat en på!
 
M mojjen skrev:
Vad som däremot retat upp mig ordentligt är att de både under denna perioden, och förra bindnings perioden gjorde en smyg höjning med hänvisning till ökade kostanden för deras hyra av fiber (Fiberacess) . ursprungligen var denna kostnad 0:- Sen påfördes en månads kostnad om 20:-/månad, vilket jag utan framgång protesterade mot.
Detta är en kostnad som nätoperatören tar ut. IP-Only/Zitius osv. Det är gott att vara nätoperatör.

Sen när det gäller att höja kostnaderna för trogna kunder så blir det ju lönsamt om man får ut mer från befintliga kunde än man förlorar från de som byter operatör.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Vi har comhem/tele2 för bredband och tv. När bindningstiden på respektive abonnemang är på väg att gå ut så skickar jag iväg ett mail och säger att jag vill säga upp abonnemanget, men kan stanna kvar om jag får behålla nuvarande rabatterat pris. Det fungerar alltid, eller så prismatchar de aktuellt nykundserbjudande. Man får bevaka bindningstider, men annars minimalt jobb som spar tusenlappar varje år.
Brukar ringa in till comhem/tele2 varje år och förhandla med uppsägning pga bindningstid och pris som argument för vårt villafiber.. Får bättre pris varje år i princip.

Nu senast i mars fick jag 500/500 med mobilt bredband för 299 kr / månaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.