J jailolous skrev:
Nej, inredning har ingenting med det att göra. Man får inreda ett attefallshus anmält som komplementbyggnad som man vill, inget sådant som framgår i PBL och absolut inte är det så att man måste ha egen adress inte ens om man har det som komplementbostadshus, det är något som man får vid avstyckning av tomt och är helt oberoende på byggnader på fastigheten.
Det som avgör typen av attefallshus är användningen inget annat.
Är lite nyfiken då på hur användingen skiljer ?
I teorin kanske det är skillnad på en "kompis som hyr" eller "en hyresgäst som bor själv" - men i praktiken har jag svårt att se hur det kan kollas upp ?
 
Personligen tror jag det handlar om hur lång tid man bor i byggnaden, men det är ju det som min fråga är då jag är osäker. Hur lång tid man får hyra ut på sådan byggnad.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
J jailolous skrev:
Personligen tror jag det handlar om hur lång tid man bor i byggnaden, men det är ju det som min fråga är då jag är osäker. Hur lång tid man får hyra ut på sådan byggnad.
Ja och tar man då vad som skrivits längre upp (att 10 mån/ år gäller pga vissa skatteregler) så borde det inte påverka betecknigen ?

En "inneboende" kan ju bo längre tid än så: Om min dotter bort i gäststugan i 2 år borde det väl vara ok ?
 
Claes Sörmland
J jailolous skrev:
Nej, inredning har ingenting med det att göra. Man får inreda ett attefallshus anmält som komplementbyggnad som man vill, inget sådant som framgår i PBL och absolut inte är det så att man måste ha egen adress inte ens om man har det som komplementbostadshus, det är något som man får vid avstyckning av tomt och är helt oberoende på byggnader på fastigheten.
Det som avgör typen av attefallshus är användningen inget annat.
Jag tror vi pratar förbi varandra. Inredning har jag inte alls kommenterat.

Om du tar en din byggnad i bruk som egen bostad (bostadshus) istället för som gästhus så är det en väsentligt ändrad användning från dagens bostadskomplement (gästhus) och kräver bygglov. Eller anmälan om du använder dig av komplementbostadsregelverket. Du behöver inte nödvändigtvis ändra någon inredning för att ta byggnaden i bruk som bostad eller som komplementbostad om byggnaden redan uppfyller kraven för dessa enligt PBL.

Det finns ingen reglering av adress i PBL men i annan lagstiftning, Lag (2006:378) om lägenhetsregister. Enligt 10 § ska kommunen för varje entré fastställa en belägenhetsadress. Av det skälet finns det olika adresser, t ex Vägen 10 och Vägen 10A för olika entréer på samma fastighet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Ok, fast det låter ändå som en gråzon och bedömningsfråga i så fall?

Vad är ett "självständigt boende" ? Om man får ha kök, toa och även tvättmöjligheter i en gäststuga, som har egen dörr, men kanske har en gemensam ingång på tomten - är det "självständigt" ? :)

Om man då har flera ingångar på tomen - blir det "icke självständigt då" - även om man kanske inte ens hyr ut gäststugan ?

Eller är det bara så att formellt kanske man borde göra om bygglovet om man hyr ut till "icke närstående/kompis" - men i praktiken är det inget som någon kan kolla upp?
Som sagt, det är väldigt mycket av gråzon här och det finns inte strikta regler med strikta tidsgränser av den typ som TS nog önskar sig. I grund och botten så kan TS inhysa en gäst i sin gäststuga ett tag. Och är det en inneboende, alltså någon som använder också andra delar av bostaden som en del av sitt boende, så kan detta pågå rätt permanent. Det krävs inte bygglov för att ta en gäststuga i bruk som t ex sovrum. Men om TS vill låta någon annan bo i gästhuset men inte som en inneboende utan som ett separat hushåll, ja då är det formellt inte något som får ske utan bygglov/bygganmälan så att huset får en annan lovgiven användning.

Sen kan man ju ta det till nästa steg, vad är risken att kommunen ens får kännedom om att gästhuset olovligen har tagits i bruk som en egen bostad? Mycket låg om inte hyresgästen eller någon granne gör en anmälan till tillsynen.
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
katos katos skrev:
[länk]

Var inte den här broschyren ganska tydlig?

lägg till att du kan hyra ut max 10månader per år annars kommer du behöva skatta bort större delen av vinsten.
edit, den svarade inte på TS fråga. Ursäkta
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
katos katos skrev:
Här går svaren åt alla håll. Hyr du ut privat, en bostad så finns ingen besittningsrätt.

Enligt skatteverket får du hyra ut ett separat hus 10månader om året innan det blir affärsverksamhet. Det står på deras hemsida.

Om kommunen har några åsikter i frågan får någon annan svara på. Men det är vad som gäller skattemässigt.
Det är otroligt fördelaktigt att hyra ut privat. Vi har gjort det i fyra år, 10månader i taget. 75000kr på kontot, ca 7000kr i skatt. Finns ingen inkomst i sverige med så låg skatt.
Hur beräknas skatten vid den här typen av uthyrning?
 
katos katos skrev:
[länk]

Var inte den här broschyren ganska tydlig?

lägg till att du kan hyra ut max 10månader per år annars kommer du behöva skatta bort större delen av vinsten.
Ja väldigt tydligt, du kan hyra ut din bostad eller delar av bostaden eller ditt attefallshus hur länge du vill med samma skatteregler oavsett löptid, några 10 månder per år och högre skatt kan jag inte läsa här och det har jag aldrig hört talas om...
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja väldigt tydligt, du kan hyra ut din bostad eller delar av bostaden eller ditt attefallshus hur länge du vill med samma skatteregler oavsett löptid, några 10 månder per år och högre skatt kan jag inte läsa här och det har jag aldrig hört talas om...
du har inte hört talas om det för att du inte är påläst ordentligt. Men jag ska hjälpa dig.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/2718.html

ett bra exempel om att hyra ut till studenter och delvis nyttja extra huset själv = privat uthyrning.
Ej nyttja själv = näringsverksamhet.

Det går även ringa skatteverket och fråga.
 
katos katos skrev:
du har inte hört talas om det för att du inte är påläst ordentligt. Men jag ska hjälpa dig.

[länk]

ett bra exempel om att hyra ut till studenter och delvis nyttja extra huset själv = privat uthyrning.
Ej nyttja själv = näringsverksamhet.

Det går även ringa skatteverket och fråga.
Fel igen! Det är aldrig näringsverksamhet att hyra ut en bostad/Lgh/del av bostad och det framgår ingenstans i texten hos Skatteverket heller.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fel igen! Det är aldrig näringsverksamhet att hyra ut en bostad/Lgh/del av bostad och det framgår ingenstans i texten hos Skatteverket heller.
Jo om det är separat hus, skillnad om det är en del av eget hus. Det är väl bara att läsa länken!
 
katos katos skrev:
Jo om det är separat hus, skillnad om det är en del av eget hus. Det är väl bara att läsa länken!
Fel för tredje gången, attefallshus eller annan byggnad kan hyras ut permanent utan att behöva beskattas som näringsverksamhet.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja väldigt tydligt, du kan hyra ut din bostad eller delar av bostaden eller ditt attefallshus hur länge du vill med samma skatteregler oavsett löptid, några 10 månder per år och högre skatt kan jag inte läsa här och det har jag aldrig hört talas om...
Det står så här:
De attefallshus som inte följer Boverkets riktlinjer räknas som en komplementbyggnad och kan inte användas för boende årets runt. Denna typ av byggnad får man därför inte hyra ut som åretruntbostad – det kan medföra att du som uthyrare får betala böter till kommunen om du gör det. Inte heller försäkringsvillkoren för byggnaden gäller om den används som åretruntbostad.
Ingen exakt gräns men inte hela tiden i alla fall.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det står så här:

Ingen exakt gräns men inte hela tiden i alla fall.
Oavsett komplementbostad eller komplementbyggnad som hyrs ut löpande, lagligt eller olagligt blir det aldrig näringsverksamhet om bara en bostad hyrs ut per fastighet.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.