BirgitS
A Aunty skrev:
Du skrev att man får bygga hur man vill när det gäller sitt eget hus.
det är det jag motsätter mig.

Man får inte bygga hur man vill när det gäller sitt eget hem
Jag har förstått att du tycker det.

Folk kallar det för att de bygger när de bygger om och inte blir de åtalade för att de inte följer direktiv om t.ex. tillgänglighet för det. Ingen annan påföljd heller. Så tokiga lagar har vi inte att man måste riva allt invändigt för att uppfylla alla tillgänglighetsregler för hela bostaden bara för att man vill renovera sitt badrum. Man behöver inte ens följa tillgänglighetsreglerna för badrum.
 
På vilket sätt hjälper detta tjafsande TS. Man brukar väl vilja följa branschstandard, i badrums fall säker vatten vägg för att riskminimering. Allt kan säkert göras enligt egen känsla, det tror jag alla förstår efter dessa holmgångar. Hoppas mod kan städa
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
men du kan ju inte motivera varför man ska ha våtrumsgips?

om du får vattenläckage, vad hjälper det att du inte får påväxt på våtrumsskivan?
Du kommer fortfarande på påväxt på övriga delar av konstruktionen.
Du måste ändå riva hela konstruktionen
Du kan inte spara vårtumsskivan och använda den på nytt.

Vad är nyttan med en dyrare skiva som är sämre ur arbetsmiljösynpunkt?
Jag skrev ju precis varför man ska ha våtrumsgips? Du får inte mögelpåväxt om det mot förmodan skulle komma dit fukt. Visst vafan borrar du ett jävla hål igenom allt och drar duschen rak in i stommen så spelar det ju ingen roll. Men som sagt, utslaget på ett fastighetsbestånd så är nog nyttan marginell!

Nej självklart var det för byggarbetarnas väl och ve som den försvann. En P2-mask kan man ju inte kosta på sig. Det ska man ju ha när man hanterar vanlig isolering också om risk föreligger för förhöjda värden... För ni följer väl alltid föreskrifterna i säkerhetsdatabladen?
 
A
M mrmlz skrev:
Jag skrev ju precis varför man ska ha våtrumsgips? Du får inte mögelpåväxt om det mot förmodan skulle komma dit fukt. Visst vafan borrar du ett jävla hål igenom allt och drar duschen rak in i stommen så spelar det ju ingen roll. Men som sagt, utslaget på ett fastighetsbestånd så är nog nyttan marginell!

Nej självklart var det för byggarbetarnas väl och ve som den försvann. En P2-mask kan man ju inte kosta på sig. Det ska man ju ha när man hanterar vanlig isolering också om risk föreligger för förhöjda värden... För ni följer väl alltid föreskrifterna i säkerhetsdatabladen?
men vad hjälper det att man inte får påväxt på just skivan när man ändå får påväxt på övriga delar av vägen vid ett läckage?
Dessutom måste du ju ändå riva vägen vid läckage då hjälper det ju inget att du inte har påväxt på just skivan.
hjälper ju inte att enbart en produkt i en helt konstruktion är oorganisk, eller hur?

nu var det ju verkligen inte bara lungproblem med dessa skivor som du hade vetat om du arbetat i branschen.
var otroligt mycket problem därför man tog bort kraven.

man blödde näsblod, fick omfattande klåda, dessutom var den tyngre.
 
Excel
useless useless skrev:
Nja... Enligt Plan och bygglagens 8'e kapitel måste en byggnad uppfylla vissa tekniska krav. Dessa krav har man (med stöd av 16 kap 2 §) gett Boverket i uppgift att ta fram. Resultatet av det är BBR.
Så i praktiken är det lagkrav på att BBR ska följas.
Fel, men ett sätt att uppfylla författningskraven är att följa BBR.
 
A Aunty skrev:
men vad hjälper det att man inte får påväxt på just skivan när man ändå får påväxt på övriga delar av vägen vid ett läckage?
Dessutom måste du ju ändå riva vägen vid läckage då hjälper det ju inget att du inte har påväxt på just skivan.
hjälper ju inte att enbart en produkt i en helt konstruktion är oorganisk, eller hur?

nu var det ju verkligen inte bara lungproblem med dessa skivor som du hade vetat om du arbetat i branschen.
var otroligt mycket problem därför man tog bort kraven.

man blödde näsblod, fick omfattande klåda, dessutom var den tyngre.
Därför att det finns grader i helvetet. Har du ett litet läckage (vilket de flesta läckage börjar som..) så har du med våtrumsskiva en bättre chans att inte få mögelsporer i luften. Stommen är ju brukligt bakom skivan som får första kontakt med ev. läckage.

Ja när du _upptäcker_ skadan behöver du riva allt ändå.

Läs säkerhetsdatabladet, du ska ha P2-mask, täta kläder, handskar osv (samma som för isolering...). Men det är klart det fuskas med sånt så jag förstår varför man lobbade för att ta bort den.
 
A
M mrmlz skrev:
Därför att det finns grader i helvetet. Har du ett litet läckage (vilket de flesta läckage börjar som..) så har du med våtrumsskiva en bättre chans att inte få mögelsporer i luften. Stommen är ju brukligt bakom skivan som får första kontakt med ev. läckage.

Ja när du _upptäcker_ skadan behöver du riva allt ändå.

Läs säkerhetsdatabladet, du ska ha P2-mask, täta kläder, handskar osv (samma som för isolering...). Men det är klart det fuskas med sånt så jag förstår varför man lobbade för att ta bort den.
mögelsporer finns i luften överallt i princip, får ju inte mindre bara för det är en våtrumsskiva?
hjälper ju inte vid ett litet läckage heller, måste ju fortfarande åtgärda det?

precis, varför ha en produkt som är dyrare och sämre för arbetsmiljön när det inte hjälper något?

med dit resonemang kan vi använda eternitskivor igen med. men korrekt utrustning är det inget problem alls att använda eternit, eller hur?
 
BirgitS BirgitS skrev:
BBR är ingen lag eftersom den inte finns i den svenska lagboken.

När man gör om hemma, t.ex. renoverar sitt badrum, behöver man inte följa BBR utan kan göra som man vill. Du höll ju med Claes när han nyss skrev det.

Du kan ju leta efter folk som har blivit dragna inför domstol för att de inte har följt BBR. Det är ju inte ens så att kommunen polisanmäler den som inte har följt BBR i en situation där kommunen kollar bygget/ombygget inför ett slutintyg utan de låter bara bli att utfärda ett slutintyg.

Jag har inte påstått att man måste ha våtrumsintyg för att försäkringen ska gälla eftersom jag har vetat hur det förhåller sig i många år. Däremot underlättar det kontakten med försäkringsbolaget när en skada inträffar. Ett våtrumsintyg är också bra att ha vid en försäljning eftersom den genomsnittliga köparen tycker att det är bra.

Så man kan ju undra vem det är som har fel.
Behöver man inte följa t ex elsäkerhetsverkets förordningar heller? Dom står ju inte i lagboken.
 
A Aunty skrev:
mögelsporer finns i luften överallt i princip, får ju inte mindre bara för det är en våtrumsskiva?
hjälper ju inte vid ett litet läckage heller, måste ju fortfarande åtgärda det?

precis, varför ha en produkt som är dyrare och sämre för arbetsmiljön när det inte hjälper något?

med dit resonemang kan vi använda eternitskivor igen med. men korrekt utrustning är det inget problem alls att använda eternit, eller hur?
.... Om gipsskivan inte möglar.... Så blir det väl ändå mindre, eller hur? Jag rev tex ett badrum från 70-talet där det läckt vid ett fönster. Skivan nedanför fönstret stank satan, stommen var som ny. Där hade våtrumsskiva hjälpt.

Tycker du själv att eternit var en bra jämförelse?
 
A Aunty skrev:
mögelsporer finns i luften överallt i princip, får ju inte mindre bara för det är en våtrumsskiva?
hjälper ju inte vid ett litet läckage heller, måste ju fortfarande åtgärda det?

precis, varför ha en produkt som är dyrare och sämre för arbetsmiljön när det inte hjälper något?

med dit resonemang kan vi använda eternitskivor igen med. men korrekt utrustning är det inget problem alls att använda eternit, eller hur?
Du är den absolut dummaste idiot jag någonsin träffat på.
Det finns inte en enda jäkla tråd, där du lagt dig i, som inte slutar i tjafs och osämja. Du tycks bara leva för att bråka med folk.
Alla prata om plyfa, och du din idiot hänvisar likförbannat till regler om våtrumsgips. Varför sparka in öppna dörrar! Sen tycks du också ha väldigt svårt att skilja på regler och lagar.
 
  • Haha
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Excel
useless useless skrev:
Behöver man inte följa t ex elsäkerhetsverkets förordningar heller? Dom står ju inte i lagboken.
För det första är det ingen förodning elsäkerhetsverket meddelar utan en föreskrift. Det är regering som meddelar förordning. Men lag, förordning och föreskrift kallas författningar och ska följas.

BBR är ingen författning utan snarare en samlig exempel och råd hur man kan uppfylla kraven i författningar.
 
M
BirgitS BirgitS skrev:
Har du helt missat att denna tråd gäller en person som ska renovera, dvs. underhålla, sitt badrum?
Han skall nog inte det längre, han har säkert tröttnat på allt tjafs och gett upp för länge sedan....
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
BirgitS
useless useless skrev:
Behöver man inte följa t ex elsäkerhetsverkets förordningar heller? Dom står ju inte i lagboken.
Har något blivit åtalad för att inte ha följt dem?

Har någon blivit åtalad för att inte ha tillgänglighetsanpassat sitt badrum vid en renovering?
 
Har någon blivit åtalad för att ha dragit el i sitt eget hem utan rätt behörighet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.