A
Krilleman Krilleman skrev:
I TS fall är det uteslutet misstänker konstigt nog...
Innebär ju fortfarande inte att det är ett krav med varken plyfa i väggen eller våtrumsgips
 
Redigerat:
A Aunty skrev:
finns oändligt med godkända metoder enligt BBV,GVK,MVK & Säker vatten.

Boverket ställer inga specifika krav på tekniska lösningar bara att man ska uppfylla funktionen.

inga har krav på våtrumsgips.
Det verkar som du missuppfattat vissa saker. Våtrumsgips och plyfa är inte samma sak. Våtrumsgips gör det inte lättare eller bättre att hänga upp saker.
Det är som du säger, inte längre, krav på våtrumsgips i någon del av badrum.
För att tala om plywood finns det andra godkända lösningar också. Men i TS fall ser jag ingen annan godkänd (billigare) lösning. Att bara ha en eller två gipsskivor skruvade på några reglar är inte godkännt. Med eller utan reglar för upphängning. Jag tvivlar även på att det är cc 45cm mellan reglarna i TS badrum.
 
A
A AG A skrev:
Det verkar som du missuppfattat vissa saker. Våtrumsgips och plyfa är inte samma sak. Våtrumsgips gör det inte lättare eller bättre att hänga upp saker.
Det är som du säger, inte längre, krav på våtrumsgips i någon del av badrum.
För att tala om plywood finns det andra godkända lösningar också. Men i TS fall ser jag ingen annan godkänd (billigare) lösning. Att bara ha en eller två gipsskivor skruvade på några reglar är inte godkännt. Med eller utan reglar för upphängning. Jag tvivlar även på att det är cc 45cm mellan reglarna i TS badrum.
jag vet mycket väl skillnad på våtrumsgips och plyfa.
vi hade en disskusion där vissa hävdade det var krav på våtrumsgips vilket inte stämmer.

men du har även fel.
Det är visst godkänt med gipsskivor direkt på reglar.
Det är till och med godkänt med 1 gipsskiva på regel.
Varför skulle det inte vara det och visa gärna varför, men det kommer du aldrig kunna visa för det stämmer inte,
 
Krilleman
A Aunty skrev:
Innebär ju fortfarande inte att det är ett krav med varken plyfa i väggen eller våtrumsgips
Krav?
Nej, det har jag aldrig nämnt.

Däremot är varianten på våtrumsinnervägg från säkervatten testad och godkänd. Som bonus har du aldrig problem med infästning.

I ditt eget hus får du själv bygga hur vilset du än vill. Sen om det blir försäkringsmässigt eller ej är en annan fråga. Min synvinkel är att gör något som är dokumenterat korrekt och enkelt att följa.

Varför krångla till det?
 
  • Gilla
Joak och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
A Aunty skrev:
vi hade en disskusion där vissa hävdade det var krav på våtrumsgips vilket inte stämmer.
I den här tråden finns det innan detta 5 inlägg som innehåller ordet våtrumsgips och 4 av dem har du skrivit och det 5:e är inlägg 122 som AGA skrev för 51 minuter sen. Så det finns ingen sån diskussion i tråden.
 
  • Gilla
Nalleboda och 2 till
  • Laddar…
A
BirgitS BirgitS skrev:
I den här tråden finns det innan detta 5 inlägg som innehåller ordet våtrumsgips och 4 av dem har du skrivit och det 5:e är inlägg 122 som AGA skrev för 51 minuter sen. Så det finns ingen sån diskussion i tråden.
tyvärr har du fel igen.

bara för exakt det ordet inte använda så betyder inte det att det inte har diskuterats.
bla i inlägg 91 så säger AGA att jag har fel när jag hävdar att "vanlig gips" är ok.
 
A
Krilleman Krilleman skrev:
Krav?
Nej, det har jag aldrig nämnt.

Däremot är varianten på våtrumsinnervägg från säkervatten testad och godkänd. Som bonus har du aldrig problem med infästning.

I ditt eget hus får du själv bygga hur vilset du än vill. Sen om det blir försäkringsmässigt eller ej är en annan fråga. Min synvinkel är att gör något som är dokumenterat korrekt och enkelt att följa.

Varför krångla till det?
Det är försäkringsmässigt okej att bygga utan plyfa med.
Det är försäkringsmässigt korrekt att bygga med en gipsskiva på reglar med.

Du får absolut inte bygga hur vilset du vill bara för det är ditt eget hus, det borde du förstå.
men du behöver absolut inte bygg våtrumsväggen varken privat eller kommersiellt.

Skulle säga att vi eller någon större etablerad byggherre/fastighetsägare bygger med den väggkonstruktionen.
 
det är för mycket detaljer i allt tjafs. Väggen ska vara så utformad att tätskiktet ej riskeras att skadas av någon anledning. Sen får man använda sunt förnuft bara. Normalt är att man garderar sig med plyfa och gips. Då är det oftast bra nog och man behöver inte fundera så mycket. Men naturligtvis får man köra enkelgips på regel också om man vet att det i framtiden är tillräckligt för allt som kan ske i ett badrum. Men om man monterar upp nåt tungt som skadar tätskiktet och det läcker in vatten och orsakar skada så blir ju ersättningen därefter. Finns ingen som kontrollerar vilka skivor man har eller hur många eller vad som. Det primära är att tätskiktet håller sig intakt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
A Aunty skrev:
tyvärr har du fel igen.

bara för exakt det ordet inte använda så betyder inte det att det inte har diskuterats.
bla i inlägg 91 så säger AGA att jag har fel när jag hävdar att "vanlig gips" är ok.
Det räcker väl inte för att det ska bli en diskussion och du kan inte heller veta om AG A protesterade mot våtrumsgips eller ingen plyfa..
A Aunty skrev:
Du får absolut inte bygga hur vilset du vill bara för det är ditt eget hus, det borde du förstå.
Jo, det får man. Du kan inte bli åtalad för att du har byggt så att dina egna väggar blir skadade av att det duschas på dem. Däremot kommer man ju inte att få ut några försäkringspengar.
 
C
Wow, när man läser den här tråden tycker man verkligen synd om TS som hade en enkel ja- eller nej-fråga. :seenoevil:
 
  • Gilla
  • Älska
kulle och 3 till
  • Laddar…
A
BirgitS BirgitS skrev:
Det räcker väl inte för att det ska bli en diskussion och du kan inte heller veta om AG A protesterade mot våtrumsgips eller ingen plyfa..

Jo, det får man. Du kan inte bli åtalad för att du har byggt så att dina egna väggar blir skadade av att det duschas på dem. Däremot kommer man ju inte att få ut några försäkringspengar.
du har återigen fel.
Du få absolut inte bygga hur du vill du måste uppfylla BBR som är minimikraven för byggnation.
BBR har ju även krav på våtrum klart
 
BirgitS
A Aunty skrev:
du har återigen fel.
Du få absolut inte bygga hur du vill du måste uppfylla BBR som är minimikraven för byggnation.
BBR har ju även krav på våtrum klart
Du har återigen fel.
BBR är byggregler och inte en lag.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du har återigen fel.
BBR är byggregler och inte en lag.
Nja... Enligt Plan och bygglagens 8'e kapitel måste en byggnad uppfylla vissa tekniska krav. Dessa krav har man (med stöd av 16 kap 2 §) gett Boverket i uppgift att ta fram. Resultatet av det är BBR.
Så i praktiken är det lagkrav på att BBR ska följas.
 
A
BirgitS BirgitS skrev:
Du har återigen fel.
BBR är byggregler och inte en lag.
"Boverkets byggregler, BBR, innehåller föreskrifter och allmänna råd till vissa krav i plan- och bygglagen, PBL, och plan- och byggförordningen, PBF."

Så du menar att du behöver inte följa Boverkets byggrelger när du bygger hemma?
 
BirgitS
useless useless skrev:
Nja... Enligt Plan och bygglagens 8'e kapitel måste en byggnad uppfylla vissa tekniska krav. Dessa krav har man (med stöd av 16 kap 2 §) gett Boverket i uppgift att ta fram. Resultatet av det är BBR.
Så i praktiken är det lagkrav på att BBR ska följas.
Det har väl många gånger i trådarna konstaterats att det går att renovera och bygga om utan att t.ex. göra så att man uppfyller tillgänglighetskraven i BBR. Det går också bra att fortsätta att duscha i badrum med icke-fungerande tätskikt utan att man blir åtalad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.