A
hsd hsd skrev:
Det beror nog på fabrikat, Panasonic som jag har startar i tidigare inställning
Den jag har under fönstret funkar bra i automatiskt luftswing
precis som jag skrev
 
A
M Mattan01 skrev:
Det är inga som helst problem, endast vid elavbrott som vingarna ställs nedåt men fortsätter att blåsa ut värme.
problemet blir ju golvet och spridningen
 
A
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är lite av en "myt" det går att ha lägre temperatur utan att känna av kalla golv. Men det är främst vid dåligt isolerande hus det är betydande skillnad.
Lägre framledningstemperatur ger något högre cop på värmepumpen jämfört med underdimensionerade radiatorer som kräver högre temperatur. Går du på luftvärme har du ungefär samma framledningstemperatur som golvvärme och en luft-luft värmepump ytterligare något lägre. Vid mildare klimat har en luft-luft värmepump högre scop än en bvp för rumsuppvärmning.

Jag har störst värmeläckage där plattan möter ytterväggen då det blir en köldbrygga där
ingen myt det är fakta
har åtskilliga exempel på detta
 
electroluxaren skrev:
ingen myt det är fakta
har åtskilliga exempel på detta
Mjae, fortfarande halvmyt och till viss del placebo. Klart överdriven effekt iallafall, men det beror på lite, dåligt isolerande hus har högre temperatur i golvet vid golvvärme och extremt kalla golv utan golvvärme. Och då brukar det samtidigt betyda höga energiförluster ut genom golvbjälklaget. Komfortmässigt är det dock gött med golvvärme
 
C Comfort Thomas skrev:
Golvmodeller har ofta sämre värden på pappret, ofta tack vare lågt luftflöde.
Det du måste komma ihåg med en lågt placerad vanlig innerdel är att du låser vingen så den enbart blåser rakt fram.
Inte nyttigt för tex trägolv om du blåser ca 45-50 gradig luft så glöm ej låsa vingen så det ej blåser rakt ned.
Hur lågt tycker du utblåsten borde vara om man ska jämföra med en golvmodell ?
 
P Björnmoose skrev:
Hur lågt tycker du utblåsten borde vara om man ska jämföra med en golvmodell ?
Man ”brukar” få ca 35-50cm från nederkant till golvet om det är under ett fönster.
Jämförelse med en riktig golvmodell blir svårt då det är tex skillnad på hur mycket luft dom kan flytta.

Om det är en riktig golvmodell eller en vanlig modell som är bäst beror på förutsättningarna i planlösning och möblering så det kan din återförsäljare tipsa dig om på plats.
 
C Comfort Thomas skrev:
Man ”brukar” få ca 35-50cm från nederkant till golvet om det är under ett fönster.
Jämförelse med en riktig golvmodell blir svårt då det är tex skillnad på hur mycket luft dom kan flytta.

Om det är en riktig golvmodell eller en vanlig modell som är bäst beror på förutsättningarna i planlösning och möblering så det kan din återförsäljare tipsa dig om på plats.
Ok. Tack.
 
C Comfort Thomas skrev:
Man ”brukar” få ca 35-50cm från nederkant till golvet om det är under ett fönster.
Jämförelse med en riktig golvmodell blir svårt då det är tex skillnad på hur mycket luft dom kan flytta.

Om det är en riktig golvmodell eller en vanlig modell som är bäst beror på förutsättningarna i planlösning och möblering så det kan din återförsäljare tipsa dig om på plats.
Klimatteknik skulle installera hos mig idag. Han tyckte jag skulle satsa på golvmodell istället. Så det blir en Toshiba 35a. Måste säger att han var betydligt mer hjälpsam och kundvänlig än försäljaren på telefon som hade den bestämde åsikten att det skulle vara en daiseikai 9.5 35 för att den var bäst , och att ingenting annat var lika bra.
 
P Björnmoose skrev:
Klimatteknik skulle installera hos mig idag. Han tyckte jag skulle satsa på golvmodell istället. Så det blir en Toshiba 35a. Måste säger att han var betydligt mer hjälpsam och kundvänlig än försäljaren på telefon som hade den bestämde åsikten att det skulle vara en daiseikai 9.5 35 för att den var bäst , och att ingenting annat var lika bra.
Japp, fördelen är att man ser alla förutsättningar på plats om vilken modell som passar bäst (y)
Man ser många märkliga val av placering och modell där slutkund fått ”experthjälp” på telefon och montören monterar på förutbestämt ställe då det antagligen går fortast istället för att kika efter bättre placering.
 
  • Gilla
Pete G.
  • Laddar…
Skulle vara intressant att höra vilken golvmodell du själv skulle satsa på. Jag har tänkt Toshiba men det kanske finns bättre alternativ.
 
P Björnmoose skrev:
Skulle vara intressant att höra vilken golvmodell du själv skulle satsa på. Jag har tänkt Toshiba men det kanske finns bättre alternativ.
känns som frågan är ställd till mig .

har för dålig koll på dom olika märkenas golvmodeller men någon av dom Japanska märkena.
Skiljer troligen inte så mycket effektmässigt vid ett antal minusgrader så eventuell funktion/finess man kan behöva som avgör .
Förutsatt att återförsäljare/installatör är lika bra att ha att göra med.
 
  • Gilla
Pete G.
  • Laddar…
P Björnmoose skrev:
Skulle vara intressant att höra vilken golvmodell du själv skulle satsa på. Jag har tänkt Toshiba men det kanske finns bättre alternativ.
Vi köpte Toshiba då den var snyggast tyckte vi jfr med en del andra. Dessutom så hade den en axialfläkt som var tystare än en del som hade en radialfläkt uppe och en nertill.
 
Fungera den bra ? Duger den för att värma huset ?
 
P Björnmoose skrev:
Fungera den bra ? Duger den för att värma huset ?
Den är köpt för 9 år sedan så det går nog dåligt att jämföra med en ny. Den är i alla fall ganska tyst. SCOP är väl bättre på en väggmodell.
Vi har en Toshiba supreme 25 ovanför dörringången som jag effektbegränsat till 50% och golvmodellen i vardagsrummet och den går bara då det blir ganska kallt ute. Har aldrig haft problem med uppvärmningen, 1 1/2 hus västergötland.
 
  • Gilla
Pete G.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.