B bygges skrev:
Framförallt är det en förutsägbar kostnad, dvs det går att beräkna produktionskostnad, distribution etc. Detta förutsätter väl dock att det anses "ok" av alla parter att slutkund själv monterar Chargeberryn. Annars har man åter en installationskostnad. Jag tror inte man kan kräva att kund ska montera ny Chargeberry. Men då detta är så enkelt kan man ju tänka sig att Easee skulle ge ett standardbelopp för montering.

När det gäller installation av extern JFB ser jag det som totalt uteslutet, vilka JFB ska användas, Hager eller Rogy? Vilka tim-priser kan Easee stå för? Hur gör man om det inte finns plats i kunds/förenings elcentral och denna måste byggas om, ska Easee stå för det? Det är för många variabler och lär bli ofantligt dyrt i slutändan.
Kundens motpart är elektrikern som de beställt installationen från, så Easee behöver bara kompensera dessa för materialet. De kan ju skicka ut en JFB och ett överspänningskydd tillsammans med en kapsling omonterat och låta installatörerna ta kostnaden för installationen.

Det löser alla garantiproblem för Easee till en måttlig kostnad.
 
B
H HenrikHuslöse skrev:
Kundens motpart är elektrikern som de beställt installationen från, så Easee behöver bara kompensera dessa för materialet. De kan ju skicka ut en JFB och ett överspänningskydd tillsammans med en kapsling omonterat och låta installatörerna ta kostnaden för installationen.

Det löser alla garantiproblem för Easee till en måttlig kostnad.
Jo, men Easee måste väl ersätta installatör på något sätt för att få åtgärderna till stånd? ESV har ju inte lagt någon skyldighet på installatörer av Easee att lösa problemet, utan Easee ska lösa problemet.
 
  • Gilla
Fredrik Sjödin och 1 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Kundens motpart är elektrikern som de beställt installationen från, så Easee behöver bara kompensera dessa för materialet. De kan ju skicka ut en JFB och ett överspänningskydd tillsammans med en kapsling omonterat och låta installatörerna ta kostnaden för installationen.

Det löser alla garantiproblem för Easee till en måttlig kostnad.
Fabrikat på JFB är egalt. Kravet är att den ska vara godkänd. Det finns säkert fall där det är litet krångligare att få plats med JFB. Hos mig är det bara att montera i laddbox- centralen. Typ 10 min jobb.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Fabrikat på JFB är egalt. Kravet är att den ska vara godkänd. Det finns säkert fall där det är litet krångligare att få plats med JFB. Hos mig är det bara att montera i laddbox- centralen. Typ 10 min jobb.
Skall det göras bra så tar det inte tio minuter.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Skall det göras bra så tar det inte tio minuter.
Jag kan göra det själv på 5 min.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Skall det göras bra så tar det inte tio minuter.
De har väl ofta minimidebitering på 1 timme så upp till en timme borde inte göra någon skillnad. Sen blir det ju bilersättning och säkert slitage på någon handske med som kostar.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Funkar på min Android och Spotify
Läser du byggahus via webbläsare eller via byggahus-appen?

För via webbläsare så funkar länken (Spotify-appen öppnas).
Men via byggahus-appen så fungerar inte länkningen på rätt sätt, Spotify-appen öppnas inte utan man hamnar bara på en blank sida/flik i byggahus-appen. Felet ligger i hur byggahus-appen öppnar länkar.

Smartphone-skärm visar en app med texten "episode", statusfältet och knappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär blir det i byggahus-appen.
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Jag kan göra det själv på 5 min.
Oj då har du inte hanterat många ärenden. du måste räkna in ställtider, installation, dokumentation, lagerhantering mm mm.
men visst själva skruvandet på plats kan du nog göra om allt finns tillgängligt på troligen betydligt mindre tid än 5 minuter ;)
 
Det verkar ju som att easee har marknadsfört lösningen att parallellkoppla flera boxar på samma säkring, upp till 40A, så att få in en separat extern jfb till varje box kan ju i en del fall dra med sig en hel del extra jobb.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Jag kan göra det själv på 5 min.
Jag vet inte hur du tänker göra det då? Det skall vara separat JFB till laddboxen, FK skall skalas och klippas i rätt längd (olika färger dessutom), JFB skall sättas in i kapsling, vilket oftast kräver uppsättning av separat kapsling vid sidan av. Alternativet är omplanering av centralen.det finns många moment här som med lätthet kan strula pga lokala förhållanden.
 
  • Gilla
ErikAdolfsson
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Oj då har du inte hanterat många ärenden. du måste räkna in ställtider, installation, dokumentation, lagerhantering mm mm.
men visst själva skruvandet på plats kan du nog göra om allt finns tillgängligt på troligen betydligt mindre tid än 5 minuter ;)
Ja absolut så tillkommer det ytterligare. Men det är för den skull inte särskilt komplicerat. F.ö. har jag jobbat mycket med just reklamationer.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag vet inte hur du tänker göra det då? Det skall vara separat JFB till laddboxen, FK skall skalas och klippas i rätt längd (olika färger dessutom), JFB skall sättas in i kapsling, vilket oftast kräver uppsättning av separat kapsling vid sidan av. Alternativet är omplanering av centralen.det finns många moment här som med lätthet kan strula pga lokala förhållanden.
Som jag skrev så finns kapslingen redan, eller det var inte tydligt då. Menar bara att några case är enkla, det är inte alla som kräver en massa timmar. Men det finns ju också såklart. Tänker att de flesta ändå är villor, men det kan vara fel gissat.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Som jag skrev så finns kapslingen redan, eller det var inte tydligt då. Menar bara att några case är enkla, det är inte alla som kräver en massa timmar. Men det finns ju också såklart. Tänker att de flesta ändå är villor, men det kan vara fel gissat.
I min villa från -89 har jag diazed-central, det innebär att de flesta hus i Sverige troligen har Diazedcentral (inte de som byggts om dock). Diazed var vanligast i villor ända in på 90-talet.

Och även om du har normcentral så kan det vara problematiskt att installera separat JFB beroende på konstruktion. Kom också ihåg att den helst skall monteras parallellt med befintlig JFB, vilket ställer till det ytterligare.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Kundens motpart är elektrikern som de beställt installationen från, så Easee behöver bara kompensera dessa för materialet. De kan ju skicka ut en JFB och ett överspänningskydd tillsammans med en kapsling omonterat och låta installatörerna ta kostnaden för installationen.

Det löser alla garantiproblem för Easee till en måttlig kostnad.
Men var hittar du "kassakistan" för åtgärder?
Och hur kommer du fram till en "måttlig kostnad" när det handlar om tusentals laddboxar.
Totalt har Easee sålt 580000boxar och i Sverige 100000.
Sen har då Easee redan nu kassaflödesproblem, upp till en miljard behövs.
https://e24.no/naeringsliv/i/O8lVyO/easee-massepermitterer-og-maa-hente-penger-nkom-starter-tilsyn
(jämför gärna med en bank som går omkull tex Silicon Valley i USA)
 
E ErikAdolfsson skrev:
Det verkar ju som att easee har marknadsfört lösningen att parallellkoppla flera boxar på samma säkring, upp till 40A, så att få in en separat extern jfb till varje box kan ju i en del fall dra med sig en hel del extra jobb.
Ja, upp till 4 st, men varför skulle det krävas en separat JFB vid varje laddbox??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.