Jonas Persson
pacman42 pacman42 skrev:
Jag upplever dock att mötande bilar är värre. Alla stora stenskott jag fått har jag fått av mötande lastbilar (och i något fall personbil). Däremot får man smärre stenskott av personbilarna framför.
Beror säkert på vägtyp, jag kör in i olika stenar och dubbar som framförvarande bil river upp. Än värre är det med dagens odubbade däck vars ypperliga sajpning bättre greppar stenar och slänger iväg dem.

Stänkskydd är bra och vi har det på båda bilar. Det intressanta är att det fortfarande finns som originaltillbehör, så innerst inne bekräftar man att de gör nytta.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
B b8q skrev:
Minns ni att alla bilar förr hade stänklappar av gummi bakom hjulen, för att skydda bakomvarande bilar från stänk och stenskott? Numera ser man det bara på lastbilar.
Tillbehör, folk är för snåla för att sätta det på sina nya bilar. Senaste bilen kostade dom 3.000kr (universal) och det är mest för att skydda min egna lack och sekundärt för att spara andras vindrutor
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Jag har sett till att det monterats på mina 4 senaste bilar…varav 3 av dem har/är personal leasing via löneavdrags-bil(y)
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Hej.
Satt och dividerade på jobbet om checkhäften, och visst hade PK-banken något eget häfte?
Vad hette det?
Ursäkta om jag inte orkar klämma 7k inlägg för att leta ;-)

/W
 
hsd
Alla banker hade checkhäften , numera vete sjutton
 
F
hsd hsd skrev:
Alla banker hade checkhäften , numera vete sjutton
Som Nordea-kund (eller om de hette PK-banken förr) hade man en bunt hålkort hemma som man fyllde i och lämnade till kassören och fick ut kontanter på 70-talet.
Bankomaten hade inte uppfunnits än..
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Fanns ju några uttagsblanketter också, man hade ett häfte som såg ut som checkar men funkade bara till att ta ut kontanter på Posten, lantbrevbärarn och PK-banken.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag hörde på nyheterna nu att "Färganalys" gör comeback nu.
Jag insåg att det var ju en sak jag glömt bort att det funnits (tills jag nu blev påmind).
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Fotografen Fotografen skrev:
Fanns ju några uttagsblanketter också, man hade ett häfte som såg ut som checkar men funkade bara till att ta ut kontanter på Posten, lantbrevbärarn och PK-banken.
Japp.
Sådana med mitt eget namn på råkade jag hitta i en gammal låda för några månader sedan.
Nu är de borta, jag glömde att fota av dem!
 
Gul frimärksautomat med svenska kronor, logotyp och instruktioner, grått golv, vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Nalleman64 och 12 till
  • Laddar…
Maria T
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag hörde på nyheterna nu att "Färganalys" gör comeback nu.
Jag insåg att det var ju en sak jag glömt bort att det funnits (tills jag nu blev påmind).
Jisses ja, vilken grej det var, fick en massa färgprover och goda råd, inte bara kulörer utan även tygstrukturer som skulle passa mig. Luddigt och stickat = bra, satin och siden = dåligt för den som blev utsedd till "höst".
 
TeroM TeroM skrev:
[bild]
Jag vet inte om det har varit uppe redan, men minns ni lördagsutdelning av posten?

Jag minns det inte själv, men en gång i tiden delades posten tydligen ut två gånger per dag. Det bör väl ha varit upp till början på 1960-talet. Gjorde väl inte så stor skillnad, de flesta arbetade ju dagtid och kom hem på kvällen. På lördagar var det bara en utdelning.

Jag minns däremot när de slutade med den vanliga lördagsutdelningen: För några kronor extra köpte man en klisteretikett där det stod "Lördagsutdelning". De vuxna tyckte att det var hemskt med en sådan försämring av Postens service. Kanske var detta mot slutet av 1960-talet? Nej, det var faktiskt i slutet på 1970-talet ser jag i denna trevliga historik:

https://www.postmuseum.se/bocker/2008/2008_7-97-108_Linden.pdf
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
H Hetlund skrev:
Jag vet inte om det har varit uppe redan, men minns ni lördagsutdelning av posten?

Jag minns det inte själv, men en gång i tiden delades posten tydligen ut två gånger per dag. Det bör väl ha varit upp till början på 1960-talet. Gjorde väl inte så stor skillnad, de flesta arbetade ju dagtid och kom hem på kvällen. På lördagar var det bara en utdelning.

Jag minns däremot när de slutade med den vanliga lördagsutdelningen: För några kronor extra köpte man en klisteretikett där det stod "Lördagsutdelning". De vuxna tyckte att det var hemskt med en sådan försämring av Postens service. Kanske var detta mot slutet av 1960-talet? Nej, det var faktiskt i slutet på 1970-talet ser jag i denna trevliga historik:

[länk]
Många hemmafruar på den tiden, så det fyllde nog sin funktion :D
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Det lär väl framför allt varit företag det bibringade någon större nytta.

Idag fick jag höra roliga historier om att personer i 20 årsåldern inte kan skicka brev. De har aldrig fått lära sig triviala saker som var och hur man skriver adressen, konceptet frimärken/frankering osv. Inte alla förstås, men ändå. Posten lär ha haft en populär monter på bokmässan i år där de hjälpte folk att skicka brev.

Lustigt att en så lik fråga poppade upp här idag.
 
  • Gilla
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Ang. Postens flera utdelningar/dag, Hade inte "skvallerpressen" också flera utgåvor dag i de stora städerna förr? Kanske fortfarande har :thinking: bara jag som vägrar stödja skiten. Eller är >90% av läsandet digital idag och då inte längre relevant?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.