B Bernt Ö97 skrev:
Ett bra alternativ om man söker tidsfördriv. Ekonomiskt är det dåligt alternativ om man inte har tillgång till billigt "bondsågat" regelvirke, inte kvalitetsklassat men TS kanske bryr sig.
Dessutom: Spikpistolen kostar mer än 2 färdiga takstolar. Återstår då 5 takstolar att tjäna pengar på.
Mitt tidigare råd till TS kvarstår:
Begär offert på färdiga takstolar, gärna leverans med kranbil upplyft på plats.
Man kan använda hemsågat till annat men takstolarna måste vara C24 klassade. Det är det enda konstruktionsvirket som "måste" vara klassat för att du ska få igenom slutbesiktningen. Å andra sidan så lär ingen krypa upp i mellantaket och kolla märkningen på virket.
 
MrJay
Tomture61 Tomture61 skrev:
[länk]
Du får gärna skicka artikeln från 2015 till min bygglovshandläggare.
 
F Finndjävel skrev:
Man kan använda hemsågat till annat men takstolarna måste vara C24 klassade. Det är det enda konstruktionsvirket som "måste" vara klassat för att du ska få igenom slutbesiktningen. Å andra sidan så lär ingen krypa upp i mellantaket och kolla märkningen på virket.
Som jag skrev
Bondsågat oklassat regelvirke kan användas, om man inte bryr sig och tror att det går att spara pengar den vägen.
Som du skriver:
"bondsågat kan användas till annat men ska inte användas till takstolar"
Rådet till TS är:
Köp färdiga takstolar och spar pengar på annat.
 
L Langostanten skrev:
Hejhopp,

Så nu börjar sommarn krypa på och då är det dags för att planera garagebygge!
Plattan göt vi i samband med husbygget så den är färdig, men har hela vintern gått runt och grubblat på om man ska bygga garaget själv. Känns ju som man kan spara in en ordentlig slant där.

Garaget är cirkus 7x7m så jag tänkte 120cc med 45x170 reglar och sen bygga upp taket med W-formen inte borde vara så svårt. Eftersom jag är sämst känner jag att alla tillfällen där man kan överdimensionera utan att det då ger onödig last är säkrast.

Väggar och sånt känns otroligt lätt att få till, men takstolarna är lite av ett huvudbry. Det känns rent spontant som en 170 regel i underramen, 145 i överramen, 120 i de "inre" dimensionerna och så feta spikplåtar man kan använda utan att någon naturskyddsförening börjar skicka hatmail borde vara relativt lätt att få till.


Det känns dock som en hel del personer fått offerter på ett liknande bygge under 20kkr, vilket med de här dimensionerna kommer vara 5-10 tusen dyrare än självbygge.

Vad tycker experterna här på internet? Borde man beställa takstolar eller bygga själv? Några erfarenheter?
Hej.
Vid vår husrenovering byggde vi till en carport med vidhängande förråd. Snickaren vi hade, en mycket seriös kille gav oss rådet att beställa både tillverkning och uppsättning av det hela från en renomerad firma specialicerad på takstolar och färdiga träbyggnader. Det blev billigare än att köpa lösvirke och tillverkning på plats.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
daddydj daddydj skrev:
Men är det inte märkligt att det blir lika dyrt att köpa virket själv? Finns det verkligen en sådan marginal i branchen?
njae. De köper in virket billigare pga. volymerna. De kapar upp virket efter ritningen och gör det fortare till 10 stolar än vad hobbysnickare gör till en. Troligen lägger de virket i jigg och sedan bara slänger ut spikplåtar och skjuter ihop skiten. Inomhus, ljust, torrt och med musik i öronen.
Om de inte lägger ut spikplåtar och pressar ihop allt på en gång.

Så kanske 50-70% lägre materialskostnad och 1/10 av tiden.

Som med den mesta massproduktion.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Man kan använda hemsågat till annat men takstolarna måste vara C24 klassade. Det är det enda konstruktionsvirket som "måste" vara klassat för att du ska få igenom slutbesiktningen. Å andra sidan så lär ingen krypa upp i mellantaket och kolla märkningen på virket.
Allt virke i stommen måste vara konstruktionsklassat men det kan vara lägre än C24.
 
För den som vill se hur många minuter det tar att montera ihop en takstol
 
  • Gilla
PappasHammare och 4 till
  • Laddar…
Intressant film (y)
Observera att dom lägger med en kil där högbenet möter underramen för att reducera vridmomentet som kan uppstå där annars.
Saknade det på TS bild. (men det fungerar säkert bra ändå i lättare applikationer)
 
Hej.
Det finns tabeller med dimensioner för att bygga egna takstolar. Där finns alla dimensioner och antal spikar osv. När det är sagt så lönar det sig sällan. Oftast kan du inte ens köpa virket till takstolarna som färdiga takstolar kostar. Jag har inte kollat men det finns säkert garagebyggsatser att köpa där takstolar ingår. Om du inte har eget virke eller kan köpa det väldigt billigt kan det vara ett alternativ.
mvh
Erik
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Snailman
H Hattre skrev:
Hej.
Det finns tabeller med dimensioner för att bygga egna takstolar. Där finns alla dimensioner och antal spikar osv. När det är sagt så lönar det sig sällan. Oftast kan du inte ens köpa virket till takstolarna som färdiga takstolar kostar. Jag har inte kollat men det finns säkert garagebyggsatser att köpa där takstolar ingår. Om du inte har eget virke eller kan köpa det väldigt billigt kan det vara ett alternativ.
mvh
Erik
När jag byggde egna så hade jag några tiotals procent rabatt hos min bygghandel på virke och spikplåtar.

När farsan byggde egna till ett garage så köpte han inte spikplåtar utan belagd plåt som han sedan borrade just de hål som skulle användas och inte de övriga, det blev då mycket billigare än att köpa färdiga spikplåtar, tror inte han hade rabatt då.
 
Snailman Snailman skrev:
När jag byggde egna så hade jag några tiotals procent rabatt hos min bygghandel på virke och spikplåtar.

När farsan byggde egna till ett garage så köpte han inte spikplåtar utan belagd plåt som han sedan borrade just de hål som skulle användas och inte de övriga, det blev då mycket billigare än att köpa färdiga spikplåtar, tror inte han hade rabatt då.
Snailman Snailman skrev:
När jag byggde egna så hade jag några tiotals procent rabatt hos min bygghandel på virke och spikplåtar.

När farsan byggde egna till ett garage så köpte han inte spikplåtar utan belagd plåt som han sedan borrade just de hål som skulle användas och inte de övriga, det blev då mycket billigare än att köpa färdiga spikplåtar, tror inte han hade rabatt då.
TS takstolar har spännvidd på ca 7 m.
Det kräver skarvning av regelvirket, då duger inte egentillverkade spikplåtar.
Fins ingen anledning att "mickla" själv.
TS bör köpa färdiga takstolar som både är billigare och korrekt dimensionerade
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Snailman
B Bernt Ö97 skrev:
TS takstolar har spännvidd på ca 7 m.
Det kräver skarvning av regelvirket, då duger inte egentillverkade spikplåtar.
Fins ingen anledning att "mickla" själv.
TS bör köpa färdiga takstolar som både är billigare och korrekt dimensionerade
Ja, håller med, skrev mest för andra som funderar på att bygga egna.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Har du koll på vad timmpeningen blev för dig? Hämta material. Kapa. Bygga.
Kontra färdiga med leverans?

Själv konstaterade jag för 4månader sen att timpengen skulle blir för låg för min del.
Sen den faktiska tiden (roligare att bygga tak när det är fint väder än att bygga takstolar)
Två dagar om jag inte minns fel. Så 470/h ca.
 
T
Kööööp, finns ingen anledning till annat. Jo, om det är så att du promt vill göra allt själv och grångla till det.:p För kommunen kommer nog kräva beräkninga också.

När jag byggde ut så var det takstolskostnaden som jag vart mest imponerad över att det var så billigt då det ändå var den mest "komplexa" delen i bygget. Sen får man med färdig beräkning, kalas smidigt.
 
  • Gilla
  • Arg
maria01 och 2 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Intressant film (y)
Observera att dom lägger med en kil där högbenet möter underramen för att reducera vridmomentet som kan uppstå där annars.
Saknade det på TS bild. (men det fungerar säkert bra ändå i lättare applikationer)
Kilen är avsedd för att fördela taklasten över större yta. Punktlasten blir för stor utan kilen. Återigen en anledning att köpa färdigkonstruerade takstolar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.