Nej, inte alla. där det är tekniskt rimligt och ekonomiskt försvarbart.
Lite kvällstidningsrubrik:D
 
  • Gilla
GK100 och 4 till
  • Laddar…
Nu saknar jag källa till det här "sensationella"...
Nu har det varit "Björnen sover" i svenskt media om det här från EU (som vanligt).
Men man är inte alls eniga om privata byggnader.
https://www.euractiv.com/section/en...s-position-on-buildings-law-despite-pushback/
Sen ska då även Sveriges riksdag rösta om man det här för att det ska kunna gälla.

EDIT Citat:
"However, it is likely to be an uphill battle for Parliamentary negotiators against EU countries, where a large coalition of at least 16 countries strictly opposes mandatory renovations for individual buildings."
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Rent genrellt en rimligt inriktining (med vissa undantag förtås - har tex svårt att se att det till att börja med iaf kan gälla tex renovering av tak på fritidshus osv) som antagligen kommer innebär att priser också går ned kraftigt på sikt.
MEN det kräver ju också att näten kan hantera detta - idag får ju en he l del avslag på installation av solceller tom. Ska man inte få lägga om sitt tak eller bygga nytt isf ?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
E
Bra!
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
Mikael Karlsson4999 och 7 till
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Bra!
Själv tycker jag det är bedrövligt att myndigheter ska tvinga folk till saker mot deras vilja. Självklart ska det vara upp till var och en och bestämma ifall man vill ha solceller på taket eller ej. Snart kommer gamla Sovjetunionen att se ut som rena frihetslandet i jämförelse.
 
  • Gilla
OramaC och 17 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Själv tycker jag det är bedrövligt att myndigheter ska tvinga folk till saker mot deras vilja. Självklart ska det vara upp till var och en och bestämma ifall man vill ha solceller på taket eller ej. Snart kommer gamla Sovjetunionen att se ut som rena frihetslandet i jämförelse.
Gäller det också bygglov och lagar i allmänhet? Dvs var och en får bestämma vad man vill göra? Eller är det specifikt solceller?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
B.Sjolander och 8 till
  • Laddar…
Redan idag är elen som billigast mitt på dagen i Sydeuropa. Detta skulle kunna sänka elpriserna på dagtid rejält på sommaren och det riskerar att bli kraftigt olönsamt för de som tvingas att lägga solpaneler på taket, inte minst i Nordeuropa där kylning på dagtid sällan behövs.

Så lydelsen "tekniskt rimligt och ekonomiskt försvarbart" lär rätt snart innebära att det inte är ett krav...
 
  • Gilla
Fideliox och 5 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Redan idag är elen som billigast mitt på dagen i Sydeuropa. Detta skulle kunna sänka elpriserna på dagtid rejält på sommaren och det riskerar att bli kraftigt olönsamt för de som tvingas att lägga solpaneler på taket, inte minst i Nordeuropa där kylning på dagtid sällan behövs.

Så lydelsen "tekniskt rimligt och ekonomiskt försvarbart" lär rätt snart innebära att det inte är ett krav...
Jo och jag hittar inte artikeln hos Aftonbladet.men det mesta är ju direktöversatt av icke journalister nuförtiden i Sverige så en länk vore bra. Hur det än är så tar vi övre halvan av Sverige samt Finland så är en solcellskalkyl mycket svag plus att många hus står i fel solvinkel. Samma resonemang har jag sett i norskt media eftersom de har egna avtal angående energi med EU. Sen är det ju mycket mer i förslaget som en ny energiklassning för byggnader med tvingande uppvärmning.
 
U uplj skrev:
Gäller det också bygglov och lagar i allmänhet? Dvs var och en får bestämma vad man vill göra? Eller är det specifikt solceller?
Jag ser gärna så lite lagar som möjligt som reglerar hur folk får bygga sina hus. Vill jag bygga en oisolerad timmerstuga med små fönster så borde jag få göra det. Vad har myndigheterna med det att göra egentligen.
 
  • Gilla
OramaC och 5 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Jag ser gärna så lite lagar som möjligt som reglerar hur folk får bygga sina hus. Vill jag bygga en oisolerad timmerstuga med små fönster så borde jag få göra det. Vad har myndigheterna med det att göra egentligen.
Jo men nu har ju Bryssel drabbats av en kollektiv "gasnojja" och då blir det en massa märkliga nya direktiv.
 
P paralun skrev:
Jo men nu har ju Bryssel drabbats av en kollektiv "gasnojja" och då blir det en massa märkliga nya direktiv.
Ja, som om det inte räcker med våra egna klåfingriga politiker som gärna hitta på en massa onödiga regler så har vi frivilligt låtit Bryssel stifta en massa regler som vi ska följa. Inte mitt fel i varje fall, jag röstade nej.
 
L lbgu skrev:
Ja, som om det inte räcker med våra egna klåfingriga politiker som gärna hitta på en massa onödiga regler så har vi frivilligt låtit Bryssel stifta en massa regler som vi ska följa. Inte mitt fel i varje fall, jag röstade nej.
Jo men med fossilgasen blev det full panik i Bryssel.
Sen tror jag inte det är läge för att godkänna det här i den svenska riksdagen och som ordförandeland just nu så kan vi nog påverka det här. Kanske?
 
L lbgu skrev:
Ja, som om det inte räcker med våra egna klåfingriga politiker som gärna hitta på en massa onödiga regler så har vi frivilligt låtit Bryssel stifta en massa regler som vi ska följa. Inte mitt fel i varje fall, jag röstade nej.
Hade det blivit nej så hade vi haft det som Norge, som visserligen kan styra vissa saker i mer detalj men som i allt annat är nästintill helt utan makt. De tvingas allt som oftast att göra precis som EU säger utan möjlighet att påverka.
 
  • Gilla
  • Haha
Mikael Karlsson4999 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Hade det blivit nej så hade vi haft det som Norge, som visserligen kan styra vissa saker i mer detalj men som i allt annat är nästintill helt utan makt. De tvingas allt som oftast att göra precis som EU säger utan möjlighet att påverka.
Vi klarade oss utmärkt innan vi gick med i EU så vi hade nog klarat oss bra utan EU. Angående påverkan inom EU så värderar jag inte de få % som vi har i röster särskilt högt. Nog väldigt sällan de gör någon skillnad. Inte heller använder vi våt Vetorätt som utpressningsmedel som vissa andra EU-länder så inte ens Vetorätten har vi någon nytta av. Men nettobetalare till EU är vi. Och det är ju bra, eller?
 
  • Gilla
  • Arg
OramaC och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.