DennisCA DennisCA skrev:
Det är väl inget annat IDE som är så integrerat med kompilern.
Jodå, föregångaren Turbo Pascal. Den kompilerade direkt i minnet och var därför extremt snabb. Det var som att köra i en interpreterande miljö. C-kompilatorn som följde var ett nerköp. Den gjorde diskaccesser (som på 5 1/4-tums disketter inte var direkt snabb).

(Intervju med Philippe Kahn.)
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Pascal har jag sneglat på ett tag. men ska gå igenom C först. Det verkar intressant.

En amp av följande typ från cirka 1980 annars, 5 euro igår. Ska se hur den funkar, helt okänt skick.Men kanske kan bli bättre än min F5110a till kassettdäcket.

Fxy19zVl.png
 
Då jag studerade till ingenjör i början på 2000-talet skulle vi lära oss programmera i Turbo-Pascal. Jag fick underkänt och gick om den kursen tre gånger och fick underkänt varje gång. Tills läraren tröttnade på en i övrigt färdig ingenjör som inte kunde lära sig programmera och gav mig minsta möjliga vitsord för godkänt.
 
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Novell Netware
Jag är Master CNE på Novell NetWare, har varit på flera kurser i Provo, UTAH för en hiskelig massa år sedan :crysmile:
Intressant fakta: Jag blev certifierad Novell Engineer av SAS (flygbolaget), dom var största användare/utbildare på Novell NetWare på den tiden.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag är Master CNE på Novell NetWare, har varit på flera kurser i Provo, UTAH för en hiskelig massa år sedan :crysmile:
Intressant fakta: Jag blev certifierad Novell Engineer av SAS (flygbolaget), dom var största användare/utbildare på Novell NetWare på den tiden.
Ja Novell var ju brottarstora, och så försvann de på bara några år. De brukar nämnas som ett av de tidiga exemplen på: "Ha inte bara en produkt som integrera hård med Microsoft, och som Microsoft kan bestämma sig för att göra själva en dag."

Novell fick iaf stort plus av mig för att man hade anställt en riktig DJ som spelade pausmusiken "live" i telefonen när man väntade på att bli kopplad. ;)
 
  • Haha
Jonas Persson och 1 till
  • Laddar…
Var på Handelsbanken senast 2014 då körde de fortfarande novell :crysmile:
 
  • Wow
tensiden
  • Laddar…
Jonas Persson
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja Novell var ju brottarstora, och så försvann de på bara några år. De brukar nämnas som ett av de tidiga exemplen på: "Ha inte bara en produkt som integrera hård med Microsoft, och som Microsoft kan bestämma sig för att göra själva en dag."

Novell fick iaf stort plus av mig för att man hade anställt en riktig DJ som spelade pausmusiken "live" i telefonen när man väntade på att bli kopplad. ;)
Novell och Nokia gick samma väg.

På 90-talet var all reklam "röd" då produkterna måste vara kompatibla med Novell om man ville sälja.
Röd bakgrund, vit geometrisk form, "NetWare" text, varumärkeslogotyp, enkel, grafisk design.
 
Jonas Persson
Kommer ihåg hur vi i slutet på 90-talet skrattade åt NT4 som hade svårt att klara lasten som Novell enkelt hanterade. I början var skillnaden stor då Novells produkter var byggda för en server. NT4 kom från arbetsplatsen, men blev med tiden allt bättre. Det var inte kul att vänta på chkdsk i över en timme när NT4 kraschat och verksamheten undrade när tjänsten skulle komma upp igen.

Att tvunget ha två leverantörer hjälpte inte Novell, det var enklare att använda MS överallt...

Vi vet alla hur det gick.
 
Jonas Persson
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Var på Handelsbanken senast 2014 då körde de fortfarande novell :crysmile:
Minns att staten var sena på att byta, gällde även Lotus Notes som de använde länge.

Minns ni kampen mellan Lotus Notes och Microsoft Exchange?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Många stora banker och sånt kör COBOL och liknande ännu. Personligen tycker jag det är mysigt medan andra ryser.
 
  • Gilla
  • Älska
Saelen och 3 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Minns att staten var sena på att byta, gällde även Lotus Notes som de använde länge.

Minns ni kampen mellan Lotus Notes och Microsoft Exchange?
Fan blandar ihop det. Det var lotus hsb körde :)
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fan blandar ihop det. Det var lotus hsb körde :)
En kompis som jobbade på HB berättade att de körde alltmöjligt gammalt junk, de verkade ha en seniorarme av programmerare. Skulle inte förvåna mig om de haft nån som fortfarande höll på med hålkort! :crysmile:

För mig som inte längre programmerar, det är länge sen, men som gillar retrogrejor... så vore det ju lite lockande att få jobba på nåt sådant företag som sysslar med "museigrejor". Lite som att SJ skulle köra ånglok fortfarande... Tänk vad många tågentusiaster som skulle bli glada då!
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
C
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
I början var skillnaden stor då Novells produkter var byggda för en server.
Ja NetWare var grymt bra, även med dagens mått mätt skulle jag vilja påstå.
Snabbt, lättviktigt och lättadministrerat, allt du behövde inbyggt med ett "appliance"-tänk.
Windows server är egentligen än i dag ett skämt i jämförelse när man tänker tillbaka.
 
  • Gilla
Jonas Persson och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
En kompis som jobbade på HB berättade att de körde alltmöjligt gammalt junk, de verkade ha en seniorarme av programmerare. Skulle inte förvåna mig om de haft nån som fortfarande höll på med hålkort! :crysmile:

För mig som inte längre programmerar, det är länge sen, men som gillar retrogrejor... så vore det ju lite lockande att få jobba på nåt sådant företag som sysslar med "museigrejor". Lite som att SJ skulle köra ånglok fortfarande... Tänk vad många tågentusiaster som skulle bli glada då!
Hur kan du byta jobb när du jobbar med det bästa som finns :)
 
Visitkort och en liten mapp med plastfickor att förvara sina affärskontakter i.
Måste ha varit +10 år sedan jag bytte visitkort med kunder och leverantörer sist.

/Höghus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.