Tomture61 Tomture61 skrev:
Det viktiga när man bygger egna takstolar är att virket är klassat , minst C24 , så inge C14 virke .
Stämplar skall troligtvis vara synliga .
Du får bygga bärande av C14 vad jag vet. Vara det att de är av en svagare klassning så du behöver lite grövre dimensioner.
 
  • Gilla
Langostanten och 1 till
  • Laddar…
Snailman
Byggde garaget först, med egna takstolar spännvidd 4,20 m ritningar från takstolsboken, finns på bibliotek.
Jag valde dimension så att de var typ 30% starkare än nödvändigt, snäppet under hade jag hamnat på bara 3% över.

Resten blev talstolsfabriken i Nässjö

https://www.takstolsfabriken.se/

Hörde på ett ställe till men de var dyrare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Langostanten
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Du får bygga bärande av C14 vad jag vet. Vara det att de är av en svagare klassning så du behöver lite grövre dimensioner.
Helt rätt! Det är bara olika klassning. Båda får användas i alla typer av bärande konstruktioner.
 
  • Gilla
Mappe99 och 1 till
  • Laddar…
H
Jag köpte 7 saxtakstolar för ett år sedan.
Spände 6 m. Gav 12000 för dom.
Köpte 7 st likadana för 2 år sedan och då kost dom 8500 kr.
Så priset har gått upp men jag menar att bygga egna kontra beställa så var valet enkelt.
Slippa kapa allt osv.
 
  • Gilla
Langostanten
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Självklart kan man bygga med C14, men det jag menade var att jag kikar C14 och byter sen ut mot C24 för att få överdimensionerat. Det betyder att konstruktionen håller och att man har lite extra hållbarhet iom kvalitetsskillnaderna. All eventuell extra vikt C24 virket har återfås i dess hållfasthet. Placering av knutpunkter osv ändras ju inte för att man byter till bättre virke förutom att man eventuellt inte behöver lika många/bra placerade, och det är ju bara helt enkelt inte placera om knutpuntkerna.

Det verkar hur som haver som att man bör beställa färdiga, ska ta och ringa runt lite och kika vad man kan få för priser men verkar som att nässjö är bra, läst om dem i flera trådar ang detta nu. En annan fördel verkar vara att de kan montera, och det får ju bort en hel del huvudvärk. Ska man orka med lite mer av det arbetet man har kvar på huset så kan det vara schysst att ha så lite huvudvärk som möjligt ;)
 
  • Gilla
Anders Olof och 2 till
  • Laddar…
L Langostanten skrev:
Låter ju magiskt. Har du någon rekommendation på företag som kan göra detta?
Jag använde mig av timmele takstolsfabrik
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Du får bygga bärande av C14 vad jag vet. Vara det att de är av en svagare klassning så du behöver lite grövre dimensioner.
Om det inte är väldigt korta spännvidder så kommer du bara kunna ha C14 på strävorna i fackverksstol. De övriga delarna begränsas rätt fort av den maximal storlek på virket eller priset.
 
daddydj daddydj skrev:
Men är det inte märkligt att det blir lika dyrt att köpa virket själv? Finns det verkligen en sådan marginal i branchen?
Marginalen är mycket liten och takstolstillverkare går ofta i konkurs. Varför tycker du att du som ska bygga 7-10 takstolar ska få samma pris på materialet som en takstolstillverkare som producerar tusentals takstolar i året?
 
L Langostanten skrev:
Tack för alla svar!

Självklart kan man bygga med C14, men det jag menade var att jag kikar C14 och byter sen ut mot C24 för att få överdimensionerat. Det betyder att konstruktionen håller och att man har lite extra hållbarhet iom kvalitetsskillnaderna. All eventuell extra vikt C24 virket har återfås i dess hållfasthet. Placering av knutpunkter osv ändras ju inte för att man byter till bättre virke förutom att man eventuellt inte behöver lika många/bra placerade, och det är ju bara helt enkelt inte placera om knutpuntkerna.

Det verkar hur som haver som att man bör beställa färdiga, ska ta och ringa runt lite och kika vad man kan få för priser men verkar som att nässjö är bra, läst om dem i flera trådar ang detta nu. En annan fördel verkar vara att de kan montera, och det får ju bort en hel del huvudvärk. Ska man orka med lite mer av det arbetet man har kvar på huset så kan det vara schysst att ha så lite huvudvärk som möjligt ;)
Kvalitetsavvikelser och marginaler är redan inräknat i normen så det finns ingen anledning att gå upp till C24 om takstolen är beräknad med C14.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
MrJay
Vår bygglovshandläggare krävde CE märkning på takstolarna, så att snickra ihop egna var bara att glömma.
 
  • Gilla
Gutta68
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Vår bygglovshandläggare krävde CE märkning på takstolarna, så att snickra ihop egna var bara att glömma.
De kan bara kräva att de är hålfasthetsberäknade enligt eurokoder eller liknande.
Inte att de skulle vara CE märkta.
Vid bygga av bostadshus är de ofta mer nitiska. Alla jag känner eller har hört talas om (inkl mig själv) fick krav om att skicka in beräkningsunderlag från tillverkaren av takstolarna.
Dock vet jag de som har sluppit det för garage och carport och hänvisat till så kallat "förenklat dimensionerande" som kan (kunde?) göras vid rättframma och enkla konstruktioner med dimensioner framtagna ur tabeller.
Om man ska snickra ihop sina takstolar själv till sitt hus så får man anlita någon för att beräkna de.
 
  • Gilla
sturnus
  • Laddar…
MrJay
Huddingebo Huddingebo skrev:
De kan bara kräva att de är hålfasthetsberäknade enligt eurokoder eller liknande.
Inte att de skulle vara CE märkta.
Vid bygga av bostadshus är de ofta mer nitiska. Alla jag känner eller har hört talas om (inkl mig själv) fick krav om att skicka in beräkningsunderlag från tillverkaren av takstolarna.
Dock vet jag de som har sluppit det för garage och carport och hänvisat till så kallat "förenklat dimensionerande" som kan (kunde?) göras vid rättframma och enkla konstruktioner med dimensioner framtagna ur tabeller.
Om man ska snickra ihop sina takstolar själv till sitt hus så får man anlita någon för att beräkna de.
Så kan set vara, de var rätt nitiska och ville ha ritningar. Lika bra att pröjsa och få det överstökat
 
Jag byggde ett garage för några år sedan. I f sig bara 40 kvadrat.
Gjorde precis allt själv utom takstolarna.
Två huvudanledningar.
- Du får en dimensioneringsritning som kommunen sannolikt godkänner utan en enda fråga.
- Blir knappast billigare i egen regi.
 
  • Gilla
SusoDus
  • Laddar…
H
Garaget och stallet jag byggde nu där ville inte kommunen ha in ett skit.
Utan det va bara att bygga.
Jag skicka bara in bygglov med fasadritning, inget mer.

men när jag lämna in kontrollplanen för att jag ville ha slutbesked så skicka jag med ritning på takstolarna och elementen till plattan.
Han på bygg blev imponerad av att jag hade dokumentera det.

från att jag sände in kontrollplanen så tog det inte många minuter innan slutbesked kom
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.