B
P paralun skrev:
Jo nu är jag inte särskilt grön själv men i det här fallet så stämmer inte pusselbitarna.
Och jag är mycket nyfiken vad norska Nkom kommer fram till.
Endera är befintlig laddare "elsäker" med avvikelser eller inte... det måste man svara på.
Utifrån det norska svaret så får endera Easee gå i konkurs eller få chansen för en framtid.
De andra motsvarande myndigheterna i EU/EES har 90 dagar på sig att protestera mot ESVs beslut och påbörja en egen utredning. Gör man inte det gäller ESVs beslut även i dessa andra länder.
 
  • Gilla
Fredrik Sjödin
  • Laddar…
För att komplicera frågan ytterligare så har vi dessutom en distributör (Efuel) som är leverantör av produkterna i Sverige och ett par länder till. De kommer säkerligen också att behöva ta en del av ansvaret, även om de knappast anser sig ha något ansvar.
 
B bygges skrev:
De andra motsvarande myndigheterna i EU/EES har 90 dagar på sig att protestera mot ESVs beslut och påbörja en egen utredning. Gör man inte det gäller ESVs beslut även i dessa andra länder.
Jo men nu avser jag mer hur man CE märker en helt ny produkt.
Det förefaller ju vara fel hela vägen och stora brister i regelverket som bäddar för en sådan här "norgehistoria" som sannolikt kommer att kosta oss några miljarder till ihop med allt annat elände.
 
D
P paralun skrev:
För mig förefaller det mer som ett gäng yngre välutbildade människor med nytänkade som slåss mot gamla väderkvarnar. Flera har sin bakgrund i Zaptec.

En bra bild på gänget i "situation room" från i går kväll.
[länk]
Min Tesla gick inte igenom besiktningen heller, det visade sig att katalysatorn saknas :(
 
  • Haha
  • Gilla
eleson och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
För att komplicera frågan ytterligare så har vi dessutom en distributör (Efuel) som är leverantör av produkterna i Sverige och ett par länder till. De kommer säkerligen också att behöva ta en del av ansvaret, även om de knappast anser sig ha något ansvar.
Jo men det här blir ju en konkurs i miljardklassen och då med en norsk konkursförvaltare som "bödel".
Men det blir säkert ett korthus av bolag i olika länder inklusive Sverige som dras med i fallet.
 
D
Herregud vad självgoda ni är folks, eggade i grupp av ett myndighetsbeslut och övertygade om sin egen fullkomlighet. Jag tänker inte döma vare sig tillverkare eller ESV utan avvaktar vad detta leder till, jag som är mer allmänt samhällsintresserad är ganska van vid att myndighetsbeslut inte sällan är inkorrekta på olika sätt, det är sällan svartvitt, vem vet detta kanske i slutändan leder till andra förändringar. Jag sitter ner och betraktar skeendet, som ju ändå är ganska underhållande.

Ungefär som när folk med samma självgoda attityd här idiotförklarade Ikea för mordapparaten Åskväder.
 
  • Gilla
Texan och 4 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Herregud vad självgoda ni är folks, eggade i grupp av ett myndighetsbeslut och övertygade om sin egen fullkomlighet. Jag tänker inte döma vare sig tillverkare eller ESV utan avvaktar vad detta leder till, jag som är mer allmänt samhällsintresserad är ganska van vid att myndighetsbeslut inte sällan är inkorrekta på olika sätt, det är sällan svartvitt, vem vet detta kanske i slutändan leder till andra förändringar. Jag sitter ner och betraktar skeendet, som ju ändå är ganska underhållande.

Ungefär som när folk med samma självgoda attityd här idiotförklarade Ikea för mordapparaten Åskväder.
Vi har ju så mycket pengar så köp en ny laddare av annat märke så är ESV nöjda! ;)
 
D
P paralun skrev:
Vi har ju så mycket pengar så köp en ny laddare av annat märke så är ESV nöjda! ;)
Japp men då ska det vara en med rejäla marginaler till elektrikern!
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
B
D djac skrev:
Herregud vad självgoda ni är folks, eggade i grupp av ett myndighetsbeslut och övertygade om sin egen fullkomlighet. Jag tänker inte döma vare sig tillverkare eller ESV utan avvaktar vad detta leder till, jag som är mer allmänt samhällsintresserad är ganska van vid att myndighetsbeslut inte sällan är inkorrekta på olika sätt, det är sällan svartvitt, vem vet detta kanske i slutändan leder till andra förändringar. Jag sitter ner och betraktar skeendet, som ju ändå är ganska underhållande.

Ungefär som när folk med samma självgoda attityd här idiotförklarade Ikea för mordapparaten Åskväder.
Tror inte det finns någon uppviglad stämning, problemet i denna tråd är att folk som önskat sig ett annat resultat från ESV uttrycker sitt missnöje äver beslutet. Flertal verkar inte bemödat sig läsa ESVs rapport.
 
B bygges skrev:
Tror inte det finns någon uppviglad stämning, problemet i denna tråd är att folk som önskat sig ett annat resultat från ESV uttrycker sitt missnöje äver beslutet. Flertal verkar inte bemödat sig läsa ESVs rapport.
Jo men man har ju missat den absolut viktigaste punkten om hur befintliga laddare ska hanteras.
Eller de kanske är "elsäkra" fast med avvikelser som kan accepteras?
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
D
B bygges skrev:
Tror inte det finns någon uppviglad stämning, problemet i denna tråd är att folk som önskat sig ett annat resultat från ESV uttrycker sitt missnöje äver beslutet. Flertal verkar inte bemödat sig läsa ESVs rapport.
"Det är ett naivt företag som inte förstår den bransch de befinner sig i.."
"Skulle säga att det är ett gäng inbillade utbildade.. "
"Pajasföretag"

Läst senaste fem minuterna, listan skulle kunna göras lång men orkar inte, ovanpå detta en handfull som påstår sig ha kunnat designa en mycket billigare och bättre produkt (men som förmodligen aldrig haft någon sådan framgång IRL) om de bara velat, lite oklart varför de inte gick/går för den stora marknaden som skapats av elektrifieringen..
 
  • Gilla
eleson och 2 till
  • Laddar…
F
blackarrow blackarrow skrev:
Så deras ”nya teknologi” är mest överdrifter, att de snålat på material, komponenter och själva konstruktionen? :thinking:
Har de låtit testa laddboxen (SEMKO etc) eller bara intygat CE själva?

Nja, jag vet väl ungefär vad som behövs i en laddbox. Den är bara ett smart uttag med lite säkerhetsfunktioner som talar om för bilen hur mycket laddström bilen får lov att dra.
Då vet du också att den enda koppar man kan tjäna in är att det är kortare avstånd för att den har ett mindre footprint. 4kg kan väl förvisso vara sant..... om konkurrenten väger 4kg mer men det är inte koppar.
 
Tyckte artikeln som länkades här från tek.no var rätt bra. (https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/VPjk2J/trues-med-salgsforbud-i-sverige-slik-svarer-easee) Hoppas det löser sig på något sätt, är supernöjd med produkten i sig så det känns ju hyfsat onödigt att behöva byta ut den om det är så att den är helt säker men att den fastnat i byråkratiträsket. Det måste ju gå att lösa det här om någon bara har lite vilja och inte är så typiskt fyrkantiga.. :crysmile:

Om något är säkrare och bättre än vad standarden anger så borde det väl vara gott nog så om de kan bevisa det.

"– Gjennom utvikling akkumulerer du erfaring og kunnskap, og så legges det til i standardene, hvor ting utvikles videre. Standarden definerer et minimumsnivå, og hvis vi gjør ting på en annen måte, så må vi argumentere og forklare hvordan det fungerer – og det er det vi har gjort her. Det vi gjør er like sikkert eller sikrere enn standarden. Det betyr at kundene våre kan lade trygt hver dag. Vi har over 580.000 ladere tilkoblet skyen som monitoreres konstant. Hadde vi hatt et sikkerhetsproblem, så hadde vi visst om det, sier han."

"– Vi har valgt å ta den litt brattere veien og valgt å gjøre noen ting på siden av standarden. Det har vi gjort bevisst, for at kundeopplevelsen skal bli så god som mulig og selve produktet så kompakt som mulig. Vi har vært innstilt på at dette kommer vi til å bli utfordret på, og det har vi blitt helt siden vi leverte de første enhetene i 2019. Vi har fulgt en prosess og overholdt alle tidsfristene – men det føles likevel som om vi har feilet på eksamen før vi i det hele tatt har møtt opp og svart på spørsmålene, sier han."
 
Redigerat:
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
B
D djac skrev:
"Det är ett naivt företag som inte förstår den bransch de befinner sig i.."
"Skulle säga att det är ett gäng inbillade utbildade.. "
"Pajasföretag"

Läst senaste fem minuterna, listan skulle kunna göras lång men orkar inte, ovanpå detta en handfull som påstår sig ha kunnat designa en mycket billigare och bättre produkt (men som förmodligen aldrig haft någon sådan framgång IRL) om de bara velat, lite oklart varför de inte gick/går för den stora marknaden som skapats av elektrifieringen..
Jag tror alla som läser ESVs rapport kommer till slutsatsen att det handlar om ett ungt och naivt företag som har en sned självbild.

Ja pajas att lägga upp en bild med "Situation Room X" när det handlar om en utredning som varit pågående under ett års tid. Helt obegripligt och oansvarigt mot alla oss med Easee laddare att vara så oförberedda.
 
  • Haha
  • Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
berisen berisen skrev:
Tyckte artikeln som länkades här från tek.no var rätt bra. Hoppas det löser sig på något sätt, är supernöjd med produkten i sig så det känns ju hyfsat onödigt att behöva byta ut den om det är så att den är helt säker men att den fastnat i byråkratiträsket. Det måste ju gå att lösa det här om någon bara har lite vilja och inte är så typiskt fyrkantiga.. :crysmile:

Om något är säkrare och bättre än vad standarden anger så borde det väl vara gott nog så om de kan bevisa det.

"– Gjennom utvikling akkumulerer du erfaring og kunnskap, og så legges det til i standardene, hvor ting utvikles videre. Standarden definerer et minimumsnivå, og hvis vi gjør ting på en annen måte, så må vi argumentere og forklare hvordan det fungerer – og det er det vi har gjort her. Det vi gjør er like sikkert eller sikrere enn standarden. Det betyr at kundene våre kan lade trygt hver dag. Vi har over 580.000 ladere tilkoblet skyen som monitoreres konstant. Hadde vi hatt et sikkerhetsproblem, så hadde vi visst om det, sier han."

"– Vi har valgt å ta den litt brattere veien og valgt å gjøre noen ting på siden av standarden. Det har vi gjort bevisst, for at kundeopplevelsen skal bli så god som mulig og selve produktet så kompakt som mulig. Vi har vært innstilt på at dette kommer vi til å bli utfordret på, og det har vi blitt helt siden vi leverte de første enhetene i 2019. Vi har fulgt en prosess og overholdt alle tidsfristene – men det føles likevel som om vi har feilet på eksamen før vi i det hele tatt har møtt opp og svart på spørsmålene, sier han."
Det andra citatet är ju det som är problemet och det visar att de inte riktigt förstår standarder: "Vi har valgt å ta den litt brattere veien og valgt å gjøre noen ting på siden av standarden. Det har vi gjort bevisst, for at kundeopplevelsen skal bli så god som mulig og selve produktet så kompakt som mulig."
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.