Behöver bara kräka av mig lite här. Jag är så TRÖTT på byggfirmor just nu. Vi ska totalrenovera vårt hus, byggt 1890. Vi snackar nytt badrum, nytt kök, ny el - rubbet.

Vi har har fått in offerter på allt från 500k till 1.7 miljoner (exklusive material). För SAMMA ABETE!

Fick in en offert idag för att byta el + ny elcentral + nytt fasadskåp: 287 000 kr (inklusive material)

Detta är ett hus på 109 kvadrat.

Snälla säg att detta är totalt orimligt!
 
  • Wow
  • Gilla
  • Ledsen
redep och 8 till
  • Laddar…
MrJay
Strunta i fastpris och kör löpande istället, välj den ni känner er trygga med och som har förhållandevis lågt timpris. Ni kan säga stopp när det börjar bli svettigt eller något stort oförutsett uppstår. Det är extremt svårt att estimera ett sådant projekt och de som körde med 1.7M kanske räknade med allt som kan gå fel och de andra gjorde inte det.

När det gäller el så skulle jag köpa in elcentral och fasadskåp själv och sedan tagit in offert för själva arbetet samt annat materiel.
 
  • Gilla
FixarHermione och 6 till
  • Laddar…
Tegeltanten Tegeltanten skrev:
Behöver bara kräka av mig lite här. Jag är så TRÖTT på byggfirmor just nu. Vi ska totalrenovera vårt hus, byggt 1890. Vi snackar nytt badrum, nytt kök, ny el - rubbet.

Vi har har fått in offerter på allt från 500k till 1.7 miljoner (exklusive material). För SAMMA ABETE!

Fick in en offert idag för att byta el + ny elcentral + nytt fasadskåp: 287 000 kr (inklusive material)

Detta är ett hus på 109 kvadrat.

Snälla säg att detta är totalt orimligt!
Det som är rimligt är att dom som lämnar pris får bestämma vad dom vill ha.
Och då det ofta blir dyrare att renovera än att bygga nytt så 500 000:- helt orimligt.
Men som tur är är det du som bestämmer vad du vill betala så fortsätt att ta in offerter tills du är nöjd. Och se till att du har ett detaljerat förfrågansunderlag så att dom som lämnar pris lämnar pris på samma sak.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
H
Tegeltanten Tegeltanten skrev:
Behöver bara kräka av mig lite här. Jag är så TRÖTT på byggfirmor just nu. Vi ska totalrenovera vårt hus, byggt 1890. Vi snackar nytt badrum, nytt kök, ny el - rubbet.

Vi har har fått in offerter på allt från 500k till 1.7 miljoner (exklusive material). För SAMMA ABETE!

Fick in en offert idag för att byta el + ny elcentral + nytt fasadskåp: 287 000 kr (inklusive material)

Detta är ett hus på 109 kvadrat.

Snälla säg att detta är totalt orimligt!
Den dyraste vill inte ha jobbet alt. tagit i med råge för alla oförutsedda problem.
Ta in fler offerter. Fråga släkt, vänner, bekanta, grannar om de kan rekommendera någon. Bra hemsidor kan alla ha, bilder kan tas från andras arbete osv. Googla!
Man kan aldrig kontrollera för mycket! Seriösa företag förstår det!
Gå in på allabolag.se, kolla när de startade, F-skatt, momsreg. Ring skatteverket och kolla dem om de har skulder. Ring även kronofogden. Skriv hantverksavtal, glöm inte vite om de inte är klara i tid, dokumentet finns på konsumentverkets hemsida,
Ta det på löpande timpeng. Köp in materialet själv men kontrollera med företaget att det du köper är ok för dem, i tanke på kvalitet så att garantin gäller. Man kan inte köpa t.ex. en kran ”no namn” för då står inte företaget för garantin.
Får du tag i en seriöst företag så lägger de på 10%-15% på materialet på deras inköpspris om de köper in materialet. Vilket är ok, det kostar att köpa och hämta material.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Tufft totalrenovera 130 år gammalt hus utan tidigare erfarenhet (även av att lägga ut allt på entreprenad).

Du har ingen firma som gjort något mindre jobb åt dig tidigare och där du i det enklare jobbet kunde få intryck av hur de hanterar tidsramar, fakturering, problem, kontakt m.m.?

Vi gjorde en mycket stor renovering av huset vi köpte för 2 år sedan (~2 mille) men hade då erfarenhet av en firma som tidigare gjort ett mindre stort jobb för oss (~250k) så vi var trygga med att ge dem det stora uppdraget och allt gick bra.
 
  • Gilla
roger2011 och 1 till
  • Laddar…
Det beror mest troligt på att de flesta inom byggbranchen har fullt upp, de vill inte ha mer jobb men lämnar ändå oskäliga offerter eftersom vissa är desperata. Skulle en kund acceptera offerten så tjänar de så mycket att personalen förmodligen inte har något emot övertidsersättningen som betalas ut.
Kommer kanske inte pågå så länge till med tanke på räntehöjningar och inflation. Skulle gissa att privatpersoner har minskat sitt intresse för renoveringar. Kostade ju inte så mycket att låna 1 miljon till nästan 1 procents ränta. Nu är det runt 4% och med kommande höjningar är vi snart uppe i 5%.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
S
Ska allting dras om utanpåliggande?
 
Framförallt.... ge ordentligt underlag på vad som ska göras.
Den billiga kanske tänker utanpåliggande och den dyra tänker fräsa in allt....
 
Tegeltanten Tegeltanten skrev:
Behöver bara kräka av mig lite här. Jag är så TRÖTT på byggfirmor just nu. Vi ska totalrenovera vårt hus, byggt 1890. Vi snackar nytt badrum, nytt kök, ny el - rubbet.

Vi har har fått in offerter på allt från 500k till 1.7 miljoner (exklusive material). För SAMMA ABETE!

Fick in en offert idag för att byta el + ny elcentral + nytt fasadskåp: 287 000 kr (inklusive material)

Detta är ett hus på 109 kvadrat.

Snälla säg att detta är totalt orimligt!
Kan inte säga mycket om helheten då det är många okända faktorer, men det låter spontant väldigt mycket för eljobbet. Jag trådade om och satte in ny elcentral härom året och även om mitt hus är ca 30 kvm mindre än ditt så landade det på en dryg tiondel av priset, och jag tror inte ens jag fick några kompispriser på materialet.

Faktura med detaljerade poster, antal, enhet, pris, moms och totala kostnaden på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Tack för att du delar med dig. De andra offerter vi har fått har legat kring 50-100k så detta känns totalt orimligt. Det var dessutom exklusive fräsning. Det skulle tillkomma i pris.


B Bonzo2000 skrev:
Kan inte säga mycket om helheten då det är många okända faktorer, men det låter spontant väldigt mycket för eljobbet. Jag trådade om och satte in ny elcentral härom året och även om mitt hus är ca 30 kvm mindre än ditt så landade det på en dryg tiondel av priset, och jag tror inte ens jag fick några kompispriser på materialet.

[bild]
[

QUOTE="Bonzo2000, post: 5168464, member: 196866"]Kan inte säga mycket om helheten då det är många okända faktorer, men det låter spontant väldigt mycket för eljobbet. Jag trådade om och satte in ny elcentral härom året och även om mitt hus är ca 30 kvm mindre än ditt så landade det på en dryg tiondel av priset, och jag tror inte ens jag fick några kompispriser på materialet.

Visa bilaga 687496[/QUOTE]
 
Tegeltanten Tegeltanten skrev:
Behöver bara kräka av mig lite här. Jag är så TRÖTT på byggfirmor just nu. Vi ska totalrenovera vårt hus, byggt 1890. Vi snackar nytt badrum, nytt kök, ny el - rubbet.

Vi har har fått in offerter på allt från 500k till 1.7 miljoner (exklusive material). För SAMMA ABETE!

Fick in en offert idag för att byta el + ny elcentral + nytt fasadskåp: 287 000 kr (inklusive material)

Detta är ett hus på 109 kvadrat.

Snälla säg att detta är totalt orimligt!
Har gjort något liknande - ny central, bytt från ojordat till jordat, flertal (10 kanske) nya uttag, spottar i två badrum medmera. Totalpris strax över 100.000kr inkl allt material (5st Plejd, Schneider Renova uttag och brytare osv.) Hus på ca 140kvm.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag är ganska trött på sådana här trådar.. Att det är ett stort spann på dina offerter absolut. Men vi vet ingenting om ditt hus eller förutsättningar.
Vad förväntar du dig egentligen av denna tråden?
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig och 11 till
  • Laddar…
MrJay
B Bonzo2000 skrev:
Kan inte säga mycket om helheten då det är många okända faktorer, men det låter spontant väldigt mycket för eljobbet. Jag trådade om och satte in ny elcentral härom året och även om mitt hus är ca 30 kvm mindre än ditt så landade det på en dryg tiondel av priset, och jag tror inte ens jag fick några kompispriser på materialet.
Nej, det fick du verkligen inte.. Bara kabeln på rad 1 kostar hälften på Bauhaus
 
Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
T
Tegeltanten Tegeltanten skrev:
Tack för att du delar med dig. De andra offerter vi har fått har legat kring 50-100k så detta känns totalt orimligt. Det var dessutom exklusive fräsning. Det skulle tillkomma i pris.

[bild]
[/QUOTE]

Men du jämför äpplen och päron tror jag. För offerten ovan är en omtrådning och centralbyte med lite tillkommande jobb.

Det du ska ha är ju något annat då du börjar prata om fräsning. För är det fräsning så låter det som att du även ska komplettera också och inte bara trådbyte?
Så vi skulle verkligen behöva få veta mer i detalj vad du frågat om för att kunna ge en vägledning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Nej, det fick du verkligen inte.. Bara kabeln på rad 1 kostar hälften på Bauhaus
Så är det säkert. Men Bauhaus kommer sällan ut och felsöker en fredag kväll kl 20 när jag fått knas i en lysarmatur. Dessutom gjorde han det utan att ta betalt för det.

Ibland är det viktigare att ha en bra kontakt som man kan lita på än att jaga billigaste material.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.