H HSP skrev:
Gör Elsäkerhetsverket det när de stoppat andra produkter altså pratar med andra länders myndigheter?
Elsäkerhetsverket säljstoppar faktiskt en hel del produkter...

Det blir spännande läsning framöver.
Jo att man ska gå fram med "blåslampa" med kina-junk är väl alla elsäkerhetsmyndigheter eniga om men här hamnade man då i ett mer delikat ärende...
Skummade kommentarerna till E24.no och norrmännen är lika vilsna.
https://e24.no/boers-og-finans/i/xg...svenske-myndigheter?referer=https://www.vg.no
Men ingen mer insatt som gett sin åsikt...
 
H HSP skrev:
Är säker på att Elsäkerhetsverket har mandat att säljstoppa en produkt i Sverige samt kräva åtgärder.
Och nu är det så tills annat framkommer.
Enklast är att komplettera matningen till laddaren med en extern jordfelsbrytaren av rätt typ, då det knappast får plats en elektromekanisk jordfelsbrytare i laddaren.

Väldigt många konsumenter verkar försvara en produkt och till vilken nytta? Varför blanda in diskussioner om EU, är det relevant? Problemet är att den tekniska lösningen tillverkaren har inte blev godkänd här i Sverige.
Är det någon som ska försvara sin produkt så är det tillverkaren inte konsumenten. Tillverkaren har mer kompetens och kunskap om sin produkt än alla här på detta forum och lämpar sig bäst att förklara den tekniska lösningen till Elsäkerhetsverket, jag är säker på att de redan gjort sitt bästa på den punkten.

Myndighetsbeslut är ett myndighetsbeslut och det är knappast någon konsument som kommer att driva det vidare. Tillverkaren har allt att vinna på att driva det vidare... Konsumenten bör se till att få sin produkt åtgärdad...
Nu bör det vara upp till motsvarande myndighet i varje medlemsland i EU/EES att fatta beslut i frågan när nu ett medlemsland meddelat säljförbud med krav på åtgärd. Som konsument ska jag inte behöva driva frågan själv utan förutsätter att Easee genom återförsäljarna vidtar lämplig åtgärd. Jo jag har en Easee Home :)

Sedan är jag inte övertygad om att det skulle räcka med komplettering med en JFB typ B då det fanns anmärkningar på EMC och isolationsavstånd.
 
  • Gilla
HSP och 1 till
  • Laddar…
Det blev så alltså.. är väl bara att vänta och se hur återförsäljarna agerar (Tibber i mitt fall).

Efter att ha läst Easees relativt detaljerade svar till ESV så känns det hela dock rätt skitnödigt. Ja jag vet att de inte följer standard och det är illa såklart, men är det värt kostnaden hos alla parter för att åtgärda det här? Slöseri på både tid, pengar och material. Uppenbarligen är de säkra, även om de är säkra fast "utanför standard". Jaja..
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
Nissens
P paralun skrev:
Jo att man ska gå fram med "blåslampa" med kina-junk är väl alla elsäkerhetsmyndigheter eniga om men här hamnade man då i ett mer delikat ärende...
Skummade kommentarerna till E24.no och norrmännen är lika vilsna.
[länk]
Men ingen mer insatt som gett sin åsikt...
Det är väl ingen som är vilsen. Att Norrmännen inte vill acceptera är inte så konstigt.
Enligt Esv’s tydliga skrivning har Easee säljförbud nu, och det gäller i Sverige, men eftersom kraven är likadana i EU och EES området så kan de förvänta sig samma problem där.

Det kostar att fuska.
Surt sa räven.
 
Nissens Nissens skrev:
Det är väl ingen som är vilsen. Att Norrmännen inte vill acceptera är inte så konstigt.
Enligt Esv’s tydliga skrivning har Easee säljförbud nu, och det gäller i Sverige, men eftersom kraven är likadana i EU och EES området så kan de förvänta sig samma problem där.
Surt sa räven.
Jo man skulle ha köpt aktier i Zaptec på morgonen... surt sa räven...:lying:

"Zaptec stiger kraftig
Elbilladerselskapet Zaptec skyter opp på Børsen onsdag.
Det skjer etter at konkurrenten Easee har fått salgsforbud i Sverige. Easee fikk beskjeden om salgsforbudet fra det svenske Elsäkerhetsverket tirsdag ettermiddag, ifølge Dagens Næringsliv.

Bakgrunnen for beslutningen om salgsforbud er at Elsäkerhetsverket mente det var mangler med jordfeilvern hos Easees elbillader. Gründer og daglig leder i Easee, Jonas Helmikstøl, sier at laderne er trygge og at selskapet er sterkt uenig i beslutningen.

Zaptec-aksjen skyter opp mer enn 18 prosent i tidlig handel."

https://e24.no/boers-og-finans/i/wA9Q75/zaptec-skyter-opp-etter-svensk-salgsforbud-for-konkurrent
 
Nissens
P paralun skrev:
Jo man skulle ha köpt aktier i Zaptec på morgonen... surt sa räven...:lying:

"Zaptec stiger kraftig
Elbilladerselskapet Zaptec skyter opp på Børsen onsdag.
Det skjer etter at konkurrenten Easee har fått salgsforbud i Sverige. Easee fikk beskjeden om salgsforbudet fra det svenske Elsäkerhetsverket tirsdag ettermiddag, ifølge Dagens Næringsliv.

Bakgrunnen for beslutningen om salgsforbud er at Elsäkerhetsverket mente det var mangler med jordfeilvern hos Easees elbillader. Gründer og daglig leder i Easee, Jonas Helmikstøl, sier at laderne er trygge og at selskapet er sterkt uenig i beslutningen.

Zaptec-aksjen skyter opp mer enn 18 prosent i tidlig handel."

[länk]
Det gjorde jag när Esv’s förra skrivelse kom ut.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
Har en vän som satte en senast i Fredags, surt som fisken.
 
P paralun skrev:
Jo man skulle ha köpt aktier i Zaptec på morgonen... surt sa räven...:lying:

"Zaptec stiger kraftig
Elbilladerselskapet Zaptec skyter opp på Børsen onsdag.
Det skjer etter at konkurrenten Easee har fått salgsforbud i Sverige. Easee fikk beskjeden om salgsforbudet fra det svenske Elsäkerhetsverket tirsdag ettermiddag, ifølge Dagens Næringsliv.

Bakgrunnen for beslutningen om salgsforbud er at Elsäkerhetsverket mente det var mangler med jordfeilvern hos Easees elbillader. Gründer og daglig leder i Easee, Jonas Helmikstøl, sier at laderne er trygge og at selskapet er sterkt uenig i beslutningen.

Zaptec-aksjen skyter opp mer enn 18 prosent i tidlig handel."

[länk]

Jag har läst nånstans att Zaptec har samma konstruktion i grunden och kan drabbas av samma granskning och påföljande säljförbud vilken dag som helst...
 
Nissens Nissens skrev:
Det gjorde jag när Esv’s förra skrivelse kom ut.
Jo den norska artikeln är nu uppdaterad med kommentarer från norska elsäkerhetsmyndigheten, Nkom.
Ser väl inte så bra ut för Easee...

"Reguleringsmyndigheten her hjemme, Nkom, opplyser at det i utgangspunktet er felles EØS-regler som gjelder, og skriver videre at et omsetningsforbud i EØS- land vil som hovedregel medføre det samme i alle EØS- land.

– Vi har nettopp mottatt informasjonen fra Elsäkerhetsverket, og vi trenger noe tid til å se hva det innebærer som helhet, sier avdelingsdirektør i Nkom John-Eivind Velure i en pressemelding.

– Nkom er opptatt av at de produktene som selges i Norge er trygge, og vi vil følge saken i Sverige tett. Samtidig vurderer vi hvilke konkrete tiltak som er nødvendig å gjøre i denne saken, sier han."

https://e24.no/boers-og-finans/i/xg9v2B/easee-faar-salgsforbud-av-svenske-myndigheter?referer=https://www.vg.no
 
useless useless skrev:
Jag har läst nånstans att Zaptec har samma konstruktion i grunden och kan drabbas av samma granskning och påföljande säljförbud vilken dag som helst...

Skillnaden där är väl att det inte sagt att det inte behövs en jfb före deras box. Zaptec skriver Jordfelsbrytare A krävs vid installation.
 
K _Fredrik_ skrev:
Skillnaden där är väl att det inte sagt att det inte behövs en jfb före deras box. Zaptec skriver Jordfelsbrytare A krävs vid installation.
Jag tänkte mest på isolation och immunitet. JFB-kravet är ju relativt enkelt att åtgärda även för Easee även om det kostar nåra tusenlappar per box att sätta dit en extern brytare.
 
  • Gilla
_KirderF_
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag tänkte mest på isolation och immunitet. JFB-kravet är ju relativt enkelt att åtgärda även för Easee även om det kostar nåra tusenlappar per box att sätta dit en extern brytare.
Några tusenlappar per box lär ju dock driva bolaget till konkurs...
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag tänkte mest på isolation och immunitet. JFB-kravet är ju relativt enkelt att åtgärda även för Easee även om det kostar nåra tusenlappar per box att sätta dit en extern brytare.
Okej

Om jag var tillverkare skulle det varit skönt om allt var grönt innan man säljer något.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
Någon som vet om det krävs en separat JFB till laddboxen? Annars kan man ju byta den befintliga i centralen till rätt typ.
 
Nissens
useless useless skrev:
Jag har läst nånstans att Zaptec har samma konstruktion i grunden och kan drabbas av samma granskning och påföljande säljförbud vilken dag som helst...
Bättre om du läser någon annanstans, Zaptec är en konkurrent och har knappast samma konstruktör. Om de inte fuskat också, så har de ett fint försprång nu. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.