Nissens Nissens skrev:
Norge kanske inte är den mest objektiva källan du kan hitta. Bättre du går på vad myndigheterna säger.
Nej men det blir intressant att följa nyhetsflödet från Norge och hur Norges elsäkerhetsmyndighet ser på saken eftersom de Easee har sin boning i Stavanger och är ett miljardbolag.
 
Nissens
Esv’s websida verkar vara nere, så jag bifogar texten här.
 
  • Bild på skärmdump, nyhet om försäljningsförbud för laddboxar till elbilar, text på svenska, tidsstämpel 08:03, webbadress.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild på en textartikel om laddboxar, försäljningsförbud, och elsäkerhet med Svensk text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av webbsida med frågor och svar om laddboxar och elsäkerhet, till synes från den svenska myndigheten Elsäkerhetsverkets hemsida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av hemsida, innehåller text, kontaktinformation till myndighetspersonal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
HSP och 1 till
  • Laddar…
Nissens
P paralun skrev:
Nej men det blir intressant att följa nyhetsflödet från Norge och hur Norges elsäkerhetsmyndighet ser på saken eftersom de Easee har sin boning i Stavanger och är ett miljardbolag.
Känns rätt ointressant eftersom jag inte bor i Norge.
 
Om det ”bara” är det som är problemet så kan de sluta hävda att de följer standarden och motivera varför det är säkert ändå.
 
  • Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
Är säker på att Elsäkerhetsverket har mandat att säljstoppa en produkt i Sverige samt kräva åtgärder.
Och nu är det så tills annat framkommer.
Enklast är att komplettera matningen till laddaren med en extern jordfelsbrytaren av rätt typ, då det knappast får plats en elektromekanisk jordfelsbrytare i laddaren.

Väldigt många konsumenter verkar försvara en produkt och till vilken nytta? Varför blanda in diskussioner om EU, är det relevant? Problemet är att den tekniska lösningen tillverkaren har inte blev godkänd här i Sverige.
Är det någon som ska försvara sin produkt så är det tillverkaren inte konsumenten. Tillverkaren har mer kompetens och kunskap om sin produkt än alla här på detta forum och lämpar sig bäst att förklara den tekniska lösningen till Elsäkerhetsverket, jag är säker på att de redan gjort sitt bästa på den punkten.

Myndighetsbeslut är ett myndighetsbeslut och det är knappast någon konsument som kommer att driva det vidare. Tillverkaren har allt att vinna på att driva det vidare... Konsumenten bör se till att få sin produkt åtgärdad...
 
  • Gilla
StevieGee
  • Laddar…
Ska man vara petig så är det motiveringen till varför den är säker de har underkänt. Inte produkten i sig.
 
  • Gilla
Limpan4all och 5 till
  • Laddar…
H HSP skrev:
Är säker på att Elsäkerhetsverket har mandat att säljstoppa en produkt i Sverige samt kräva åtgärder.
Och nu är det så tills annat framkommer.
Enklast är att komplettera matningen till laddaren med en extern jordfelsbrytaren av rätt typ.

Väldigt många konsumenter verkar försvara en produkt och till vilken nytta? Varför blanda in diskussioner om EU, är det relevant? Problemet är att den tekniska lösningen tillverkaren har inte blev godkänd här i Sverige.
Är det någon som ska försvara sin produkt så är det tillverkaren inte konsumenten. Tillverkaren har mer kompetens och kunskap om sin produkt än alla här på detta forum och lämpar sig bäst att förklara den tekniska lösningen till Elsäkerhetsverket, jag är säker på att de redan gjort sitt bästa på den punkten.

Myndighetsbeslut är ett myndighetsbeslut och det är knappast någon konsument som kommer att driva det vidare. Tillverkaren har allt att vinna på att driva det vidare... Konsumenten bör se till att få sin produkt åtgärdad...
Njau, det finns en grundläggande förutsättning för EU's inre marknad och det är att regelverket ska vara lika inom EU's länder. Myndigheter ska prata ihop sig och likrikta regelverket. Samma sak då med EES som Norge tillhör. Men här förefaller det då ha gått snett av någon anledning.
 
D Daniel 109 skrev:
Ska man vara petig så är det motiveringen till varför den är säker de har underkänt. Inte produkten i sig.
Problemet är att produkten har fått försäljningsförbud och befintliga ska åtgärdas.
 
En installation av en box kostar så här:
- Easee laddbox. 6 195 kr med installation
Där är då arbetet med installationen rabatterat av svenska staten.

Om vi gissar att en installation av JFB typ2 kostar ca 3kkr inklusive själva JFB:n och att de kommer undan med det, då har man med 100 000 sålda enheter i Sverige en kostnad om 300 miljoner kronor bara i Sverige. Jag gissar att de kommer att lägga en del av den kostnaden på de som installerat boxarna, men låt säga att de åker på 200 miljoner kronor. Så länge det bara är i Sverige så klarar de sig nog, men om detta gäller alla installerade boxar i EU/EES då går bolaget omkull och kostnaden hamnar helt hos elfirmorna som sålt boxarna...
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Jobbigt. Jag har nog utrymme kvar i undercentralen där en jfb nog får plats...

I mitt fall har jag köpt boxen hos tibber och installation av ett separat bolag. De sålde om jag minns rätt framförallt med den modellen. Risken är väl att tibber hellre då bara vill ha boxen i retur, så åker jag på att bekosta en ny inkl installation... frågan är hur det blir med det bidrag man fick?
 
Utifrån vad vi vet hittills kan ett åtgärdande vara att skicka ut ny dokumentation till alla kunder, där den felaktiga hänvisningen till standarden är borttagen. Men det lär väl klarna under dagen.
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
P paralun skrev:
Njau, det finns en grundläggande förutsättning för EU's inre marknad och det är att regelverket ska vara lika inom EU's länder. Myndigheter ska prata ihop sig och likrikta regelverket. Samma sak då med EES som Norge tillhör. Men här förefaller det då ha gått snett av någon anledning.
Myndigheten är genom delegering från regeringen ansvarigt för elsäkerhet samt för elektromagnetisk kompatibilitet – EMC under den särskilda lagen om EMC. Detta sköts bland annat genom att verket:

Ett av Elsäkerhetsverkets uppgifter.
Utför marknadskontroll av elmateriel och kan utfärda försäljningsförbud på produkter som inte uppfyller kraven.
 
  • Gilla
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
H HSP skrev:
Myndigheten är genom delegering från regeringen ansvarigt för elsäkerhet samt för elektromagnetisk kompatibilitet – EMC under den särskilda lagen om EMC. Detta sköts bland annat genom att verket:

Ett av Elsäkerhetsverkets uppgifter.
Utför marknadskontroll av elmateriel och kan utfärda försäljningsförbud på produkter som inte uppfyller kraven.
Jo men i rimlighetens namn så borde det då bli säljförbud för hela EU samt att man pratat ihop sig mellan ländernas elsäkerhetsmyndigheter plus då Norges elsäkerhetsmyndighet.
Fortsättning följer!
 
P paralun skrev:
Jo men i rimlighetens namn så borde det då bli säljförbud för hela EU samt att man pratat ihop sig mellan ländernas elsäkerhetsmyndigheter plus då Norges elsäkerhetsmyndighet.
Fortsättning följer!
Gör Elsäkerhetsverket det när de stoppat andra produkter alltså pratar med andra länders myndigheter?
Elsäkerhetsverket säljstoppar faktiskt en hel del produkter...

Det blir spännande läsning framöver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.