Nissens Nissens skrev:
Jag är inte engagerad i vad din granne håller på med, är mer fascinerad av att du låter det påverka dig så mycket. Det borde finnas roligare saker att ägna sig åt.
Överens
 
Nissens Nissens skrev:
Men de där syns väl tydligt, om du ser dem som snöpinnar så håller du undan.
Rätt sjukt att lägga ut stenar på det viset.
När de ligger ner (som de brukar) i gruset just intill gräsmattan så är de inte jättesynliga. Ett vitt staket eller en låg häck utefter grannens tomtgräns skulle både underlätta och faktiskt även vara snyggt. Vill man ha stenar så vore en jämn mur som går upp några decimeter en annan variant också ok. Bara det syns bra. Kör då någon in i muren så är det dennes problem. Inte grannens.
 
Nissens Nissens skrev:
Jag har körkort för både MC, personbil och lastbil. Lastbil har jag inte kört så mycket, desto mer bil och MC. Och jag har aldrig fått något däck förstört av någon sten, däremot har det blivit en del stenskott.

Att köra på en väg utan att hamna bredvid den på ts grannes tomt borde du klara av om du har körkort.
Men nu är det ju inte grannens tomt som stenarna ligger på, tomtgränsen är en ju en bra bit in på gräsmattan och där kör ju ingen så vad menar du!?
 
  • Gilla
Ulf2121
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag har körkort för både MC, personbil och lastbil. Lastbil har jag inte kört så mycket, desto mer bil och MC. Och jag har aldrig fått något däck förstört av någon sten, däremot har det blivit en del stenskott.

Att köra på en väg utan att hamna bredvid den på ts grannes tomt borde du klara av om du har körkort.
Att bara köra rakt fram till och från är inga problem. Mig veterligen endast en taxi mitt i natten (för vår dotter) som "missade vägen" lite men var med god mariginal utanför grannens tomt. Vårt fel såklart. Ajajajaj vad ilskan svämmade över på oss dagen efteråt... Vi borde såklart noga gått igenom med taxichauffören, ja kanske hela bolaget med foton och tydliga instruktioner via mms i förväg. Var dock ej inne på grannens tomt. Samt någon annan (vet ej vem) då det var snökaos häromdagen. Min fru blev beskylld och fick öronen sönderskrikna. Mha hjulspåren går det säkert att binda rätt brottsling till dådet. Ta gärna på dig detektivkepsen och kom hit och leta spår. Hmmm nä just det... snön har ju töat bort och alla spår från brottet samt brottet i sig är som bortblåst. Som om detta fasansfulla aldrig hänt. Finns nog dock säkert fångat på film av grannens kamera, så polisen jobbar garnterat dygnet runt med "brottet som gick upp i rök o försvann som om det aldrig skett". Är ju ett oerhört oärligt, orättvist och ohederligt brott då. Värsta sortens kriminalitet! Brottet borta såväl som alla spår... Fy fasen! Tvi!
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Gå bara därifrån om grannen börjar skrika på er. Undvik dom direkt!
 
  • Gilla
Ulf2121 och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Gå bara därifrån om grannen börjar skrika på er. Undvik dom direkt!
Skall följa detta råd. Kanske stanna upp lite och låtsas att jag får telefon och sätta på inspelning. Stay tuned för ev. ljudfil inom kort...

P.S. Stenarna som jag avlägnade och placerade strax utanför grannens tomthörn i förrgår ligger faktiskt kvar där! Undrar hur tankar och diskussion går där inne...? Hoppas inte några tråkiga planer smids!
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle vilja erbjuda en nytolkning av problematiken. Vad är det egentligen som gör att TS mår dåligt av att grannen skriker på honom? Det är inte självklart att detta är något som ska framkalla negativa känslor, det hade lika gärna kunnat vara "titta på min galenpanna till granne, jag skrattar gott varje gång han kommer utspringandes".

Slutsatsen jag drar är att TS undermedvetet känner att varje konfrontation kan sluta i handgemäng, och att TS då känner att han är i underläge.

Galenpannor kommer man alltid råka ut för, inte säkert att det hjälper att flytta, för man kan hamna i samma situation igen. Nej, det enda som hjälper på riktigt är hur man själv hantera situationer.

Mitt råd till TS är att antingen börja träna upp lite ordentlig muskelmassa eller börja med något form av kampsport för att bygga upp självförtroendet. Inte den snabbaste lösningen direkt, men det skulle förhoppningsvis lösa rotorsaken.
 
E Erik_91 skrev:
Jag skulle vilja erbjuda en nytolkning av problematiken. Vad är det egentligen som gör att TS mår dåligt av att grannen skriker på honom? Det är inte självklart att detta är något som ska framkalla negativa känslor, det hade lika gärna kunnat vara "titta på min galenpanna till granne, jag skrattar gott varje gång han kommer utspringandes".

Slutsatsen jag drar är att TS undermedvetet känner att varje konfrontation kan sluta i handgemäng, och att TS då känner att han är i underläge.

Galenpannor kommer man alltid råka ut för, inte säkert att det hjälper att flytta, för man kan hamna i samma situation igen. Nej, det enda som hjälper på riktigt är hur man själv hantera situationer.

Mitt råd till TS är att antingen börja träna upp lite ordentlig muskelmassa eller börja med något form av kampsport för att bygga upp självförtroendet. Inte den snabbaste lösningen direkt, men det skulle förhoppningsvis lösa rotorsaken.
Sämsta rådet hittills! Det kanske fungerar på film men det är nog en boxningsmatch grannen helst vill ha…
 
  • Gilla
mitthusbergby och 2 till
  • Laddar…
E Erik_91 skrev:
Jag skulle vilja erbjuda en nytolkning av problematiken. Vad är det egentligen som gör att TS mår dåligt av att grannen skriker på honom? Det är inte självklart att detta är något som ska framkalla negativa känslor, det hade lika gärna kunnat vara "titta på min galenpanna till granne, jag skrattar gott varje gång han kommer utspringandes".

Slutsatsen jag drar är att TS undermedvetet känner att varje konfrontation kan sluta i handgemäng, och att TS då känner att han är i underläge.

Galenpannor kommer man alltid råka ut för, inte säkert att det hjälper att flytta, för man kan hamna i samma situation igen. Nej, det enda som hjälper på riktigt är hur man själv hantera situationer.

Mitt råd till TS är att antingen börja träna upp lite ordentlig muskelmassa eller börja med något form av kampsport för att bygga upp självförtroendet. Inte den snabbaste lösningen direkt, men det skulle förhoppningsvis lösa rotorsaken.
Nu är detta ett avsteg från trådens kärna som ursprungligen endast var menad för fakta, information och råd kring tomtgränser, samfällighetet lagar, regler och dylikt. Jag själv kan egentligen skita i grannen, men när de ger sig på min fru, önskar livet av vår lilla hund, står i fönstren o stirrar ut våra tonårsdöttrar så de känner sig illa till mods och ger sig på våra gäster, besökare och andra med ärenden hit så är det svårt att inte bry sig och strunta i det. Är ingen muskelknutte, men försvara mig det kan jag med råge. Går inte in närmare på det. Nu kör vi på råden från @Jonatan79 angående detta sidospår. Men tack för omtanken!
 
  • Gilla
mitthusbergby
  • Laddar…
M
Ja det rent juridiska är väl klargjort nu. Har du hittat vilka fakta som gäller för servitutet? Är det grannen på höger sida som måttet 3,6m ska utgå ifrån? Eller säger det bara 3,6m väg rent generellt?

Stenmarodören verkar vara fd. ägare av Lekstan innan pandemin tvingade det i konkurs. Att som 60-åring tvingas börja på nytt hade nog fått vem som hellst att må dåligt. Bara spekulerar och det hör ju inte hit egentligen men om man nu ska försöka hitta nån form av förståelse för aggresionerna.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Markarbetaren skrev:
Ja det rent juridiska är väl klargjort nu. Har du hittat vilka fakta som gäller för servitutet? Är det grannen på höger sida som måttet 3,6m ska utgå ifrån? Eller säger det bara 3,6m väg rent generellt?

Stenmarodören verkar vara fd. ägare av Lekstan innan pandemin tvingade det i konkurs. Att som 60-åring tvingas börja på nytt hade nog fått vem som hellst att må dåligt. Bara spekulerar och det hör ju inte hit egentligen men om man nu ska försöka hitta nån form av förståelse för aggresionerna.
Det är klart sedan inlägg #116:

https://www.byggahus.se/forum/threa...ntmaeteriets-karta.483049/page-8#post-5161691
 
  • Gilla
Ulf2121
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Ja det rent juridiska är väl klargjort nu. Har du hittat vilka fakta som gäller för servitutet? Är det grannen på höger sida som måttet 3,6m ska utgå ifrån? Eller säger det bara 3,6m väg rent generellt?

Stenmarodören verkar vara fd. ägare av Lekstan innan pandemin tvingade det i konkurs. Att som 60-åring tvingas börja på nytt hade nog fått vem som hellst att må dåligt. Bara spekulerar och det hör ju inte hit egentligen men om man nu ska försöka hitta nån form av förståelse för aggresionerna.
Ja, de båda mår dåligt. Det har vi pratat om och vi har försökt stötta och vara behjälpliga på alla sätt. Vi har full förståelse. En förklaring men inget försvar för att bete sig illa. Jag kan lova dig att vi har våra helveten också. Säker ni med. Bättre för alla att samarbeta än att motarbeta.
 
  • Gilla
  • Älska
Markarbetaren och 2 till
  • Laddar…
Folk som är ovettiga och skriker brukar jag använda en gest på från min barndom, har inte sett den någon annanstans än i dalsland/värmland. Gesten brukar dock förstås lätt. Håll upp ena handen i huvudhöjd, håll ihop fingrarna utom tummen som du rör på som om du hade en sock-docka på handen, i takt med skrikandet. Beroende på kontext kan den betyda gaphals, gnällspik eller glappkäft. Antagonisten brukar inte bli mindre förbannad men tonläget brukar faktiskt sjunka. Och verkar det vara risk för våld är det kanske bättre att avvika :D
 
  • Haha
Festlund och 1 till
  • Laddar…
K Kapsyl skrev:
Folk som är ovettiga och skriker brukar jag använda en gest på från min barndom, har inte sett den någon annanstans än i dalsland/värmland. Gesten brukar dock förstås lätt. Håll upp ena handen i huvudhöjd, håll ihop fingrarna utom tummen som du rör på som om du hade en sock-docka på handen, i takt med skrikandet. Beroende på kontext kan den betyda gaphals, gnällspik eller glappkäft. Antagonisten brukar inte bli mindre förbannad men tonläget brukar faktiskt sjunka. Och verkar det vara risk för våld är det kanske bättre att avvika :D
Bra tips, men funderar om han verkligen är värd att lyfta ens ett lillfinger för i det här läget...

Men kan vi inte alla släppa frågan på "hur en aggresiv gaphals som beter sig idiotiskt (obs är ej idiot) skall hanteras" nu? Har fått jättemånga bra och dåliga råd samt tips. 1000 Tack!

Stenarna är ej tillbaka efter att jag flyttade dem och har inte hört ett knyst från någon av dem. Fast jädrans vad de står i fönstren och glor på allt som sker inne hos oss. När vi går, åker och kommer... Förutom kamerorna. Kul hobby. Det har de iof sig alltid gjort. Så nyfikna, fast värre nu. Felet är att vi brytt oss haft medkänsla med och empati för dem och velat hjälpa tror jag. Slut på det nu. Kommer stänga öronen, blunda och gå. Men allt lite småsugen på en nakendans snart...
 
  • Gilla
Markarbetaren och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Sämsta rådet hittills! Det kanske fungerar på film men det är nog en boxningsmatch grannen helst vill ha…
Slutreplik: Nu tänker jag inte sänka mig till din nivå och skriva något spydigt tillbaka, utan jag tänker ge dig the benefit of the doubt och anta att du helt enkelt inte har begripit ett enda ord jag skrev.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.