Matte001 Matte001 skrev:
Detta är det enda vettiga att göra. TS bör kontakta
LM och be dem titta på detta. Kostar en slant men sedan kan TS bara kontakta samfälligheten istället för att behöva ta diskussionen med en galen granne. Grannen kanske också vill slippa diskutera… Fastigheten som är belastad av servitutet kommer nog inte misstycka med tanke på att hen inte vill bli inblandad.

För övrigt så kan ett servitut mycket väl omfatta mer än den markerade ytan. Beroende på hur det är skrivet och hur behovet ser ut. Behov kan förändras över tid. I detta läget är behovet en utfartsväg.
Vad avser mer utförligt så jag förstår med att "kontakta LM och be dem titta på detta"? Vad skall jag ta upp och vad vill jag "få ut" från LM?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Förlåt, det var ett barnsligt inlägg. Min poäng var bara att ingen annan än de som har nyttjanderätt till en enskild väg har ansvar för att den plogas. Jag var just ute och röjde min innan det töar och fryser på igen.

Men det här jämte andra problem vore väl ett skäl att ta tag i en av @Claes Sörmlands gamla specialiteter: inkorporera vägen i den angränsande vägsamfälligheten.
Vore ju toppen, men varför skulle den angränsande vägsamfälligheten ha ett intresse av detta?
 

Bästa svaret

De har inte fullt ut rätt att välja, utan Lantmäteriet är en mäktig myndighet. Men som sagt, @Claes Sörmland har precis gjort den (i form av mottagande samfällighetsförening. Det kräver en lantmäteriförrättning, och sådana är inte gratis, men givet att ni nu är några fastigheter som både delar på den här vägen och är med i vägsamfälligheten känns det som en rimlig åtgärd oavsett det här bråket.

Edit: Lång men matnyttig tråd om frågan.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
De har inte fullt ut rätt att välja, utan Lantmäteriet är en mäktig myndighet. Men som sagt, @Claes Sörmland har precis gjort den (i form av mottagande samfällighetsförening. Det kräver en lantmäteriförrättning, och sådana är inte gratis, men givet att ni nu är några fastigheter som både delar på den här vägen och är med i vägsamfälligheten känns det som en rimlig åtgärd oavsett det här bråket.

Edit: Lång men matnyttig tråd om frågan.
Detta vore ju absolut bästa vägen framåt för ALLA inblandade parter! Hoppas jag... Oj vad jag lärt mig mycket i "min" tråd av alla fantastiska personer som bidragit!

Lång tråd som du hänvisade till och som denna med full av matnyttig information, olika bud och frågor som sig bör. Skulle det vara ok @Claes Sörmland om du kunde punkta ner stegen att ta för mig/oss vårt specifika ärende (som ju skiljer)? Du (och många fler) kan ju ärendet (faktan men ej tramsandet) bättre än jag själv...
 
Det verkar onekligen som det är i huvudsak två problem här:
1. Ni och andra brukare av vägen har svårt att inte köra vid sida av vägen.
2. Arga grannen blir orimligt arg och otrevlig över detta.

Kanske lösningen är att ni i samråd slår ner några stolpar/snöpinnar, planterar buskar eller bygger ett staket vid sidan av vägen så att inte det första inte inträffar och då kanske nummer 2 löser sig?!?
Är det helt rätt? Kanske inte.
Kommer det lösa problemet? Kanske, men det är ett rätt billigt och pragmatiskt sätt att försöka problemen.
 
K Kontoristen7 skrev:
Det verkar onekligen som det är i huvudsak två problem här:
1. Ni och andra brukare av vägen har svårt att inte köra vid sida av vägen.
2. Arga grannen blir orimligt arg och otrevlig över detta.

Kanske lösningen är att ni i samråd slår ner några stolpar/snöpinnar, planterar buskar eller bygger ett staket vid sidan av vägen så att inte det första inte inträffar och då kanske nummer 2 löser sig?!?
Är det helt rätt? Kanske inte.
Kommer det lösa problemet? Kanske, men det är ett rätt billigt och pragmatiskt sätt att försöka problemen.
Helt rätt analys!
Har föreslagit detta innan trådstarten, men han vill ha det som det är...
 
Claes Sörmland
U Ulf2121 skrev:
Lång tråd som du hänvisade till och som denna med full av matnyttig information, olika bud och frågor som sig bör. Skulle det vara ok @Claes Sörmland om du kunde punkta ner stegen att ta för mig/oss vårt specifika ärende (som ju skiljer)? Du (och många fler) kan ju ärendet (faktan men ej tramsandet) bättre än jag själv...
Vi hade det uppe i förrförra veckan i en annan tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threads/fraga-om-avtalsservitut.482731/page-4#post-5155258
 
Nissens
U Ulf2121 skrev:
Vore ju toppen, men varför skulle den angränsande vägsamfälligheten ha ett intresse av detta?
Tja, av liknande anledning som att du har ett intresse i detta.
Håller med om att det är märkligt att det kan engagera så…
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Nissens
K Kontoristen7 skrev:
Det verkar onekligen som det är i huvudsak två problem här:
1. Ni och andra brukare av vägen har svårt att inte köra vid sida av vägen.
2. Arga grannen blir orimligt arg och otrevlig över detta.

Kanske lösningen är att ni i samråd slår ner några stolpar/snöpinnar, planterar buskar eller bygger ett staket vid sidan av vägen så att inte det första inte inträffar och då kanske nummer 2 löser sig?!?
Är det helt rätt? Kanske inte.
Kommer det lösa problemet? Kanske, men det är ett rätt billigt och pragmatiskt sätt att försöka problemen.
Eller också så kör TS på vägen utan stödpinnar, så som de flesta människor gör…
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Eller också så kör TS på vägen utan stödpinnar, så som de flesta människor gör…
Eller så åtgärdar man problem som uppstår på riktigt: det är också något de flesta gör. Om exempelvis vägens innerkant är svårskönjbar vid snö sätter man ut snökäppar, inte potentiellt skadliga stenar. Man försöker primärt hjälpa folk att göra rätt, inte straffa dem om de gör fel.
 
  • Gilla
Ulf2121 och 6 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Eller också så kör TS på vägen utan stödpinnar, så som de flesta människor gör…
Det verkar ju inte fungera så lite hjälp kan kanske förbättra möjligheterna att hålla sig på vägen.
Det är ju inte en helt ovanlig lösning att sätta upp plogpinnar eller liknande där det under vissa förhållanden kan vara svårt att urskönja vägbanan.
 
  • Gilla
Ulf2121 och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Eller så åtgärdar man problem som uppstår på riktigt: det är också något de flesta gör. Om exempelvis vägens innerkant är svårskönjbar vid snö sätter man ut snökäppar, inte potentiellt skadliga stenar. Man försöker primärt hjälpa folk att göra rätt, inte straffa dem om de gör fel.
Ja, men det är nog inte många dom har vinterdäck som är lågprofildäck… det var ju tydligen sådana som inte tål stenar.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det är väl snarare ovanligt med däck som inte är lågprofil. Men du menar kanske något annat än den ursprungliga definitionen av lågprofil?
 
  • Gilla
Ulf2121
  • Laddar…
Unikt namn
Nissens Nissens skrev:
Ja, men det är nog inte många dom har vinterdäck som är lågprofildäck… det var ju tydligen sådana som inte tål stenar.
Det är inte klokt att lägga ut vassa saker vid vägkant för att sabba grannens däck oavsett dimension på däckprofilen.
 
  • Gilla
Ulf2121
  • Laddar…
Nissens
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det är inte klokt att lägga ut vassa saker vid vägkant för att sabba grannens däck oavsett dimension på däckprofilen.
Enligt däckexperter i tråden är det möjligen lågprofilsdäcken som kan ta skada. Det är inte sannolikt att stenar orsakar punktering på ”vanliga” däck. Så det där med stenarna är nog mer något som TS hetsat upp sig över i kriget med grannen. Håller sig TS på vägen så är det ju inga problem oavsett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.