A
D Dilato skrev:
Det gäller mitt privata hus som jag bor i.
Inte kommunens bostadsbolags hus med random hyresgäst.
vem har sagt någon om kommunalabolag, om vi tar privata bostadsbolag då?
Dom väljer ju själva vilka som ska bo där, då borde samma regler gälla där, inget krav på anpassning?
 
Heij83
A Aunty skrev:
haha, blir ju bara mer löjigt.

du sa precis att man ska få bygga precis som man vill på sin egen fastighet,
ingen myndighet ska komma och säga vad man ska göra och inte göra.

men det gäller inte alla tydligen, uppfattar jag dig korrekt?
Gör dig inte dummare.
Är någon så jäkla dum och tummar på brandskydd eller för den delen konstruktion?
skulle fallet vara så, då kalla det naturliga urvalet.
Brandskydd är fins i stor del till för att skydda andra fastigheter mot skada så den är logisk.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Policy failure.
kan du inte bara svara på om kraven även ska bort på flerbostadshus, du verkar inte kunna svara på det?
 
Claes Sörmland
A Aunty skrev:
kan du inte bara svara på om kraven även ska bort på flerbostadshus, du verkar inte kunna svara på det?
Varför vill du att tråden ska handla om det?
 
A
Heij83 Heij83 skrev:
Gör dig inte dummare.
Är någon så jäkla dum och tummar på brandskydd eller för den delen konstruktion?
skulle fallet vara så, då kalla det naturliga urvalet.
Brandskydd är fins i stor del till för att skydda andra fastigheter mot skada så den är logisk.
så det är bra att myndiggheter ställer krav helt plötsligt hur du ska bygga på din egen fastighet.
Bra att vi är överens om det.
 
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Varför vill du att tråden ska handla om det?
Jag undrar vart gränsen går, svara bara så jag vet?
 
Heij83
A Aunty skrev:
det är ju du som säger att ingen myndighet ska bestämma över vad du bygger på din egen fastighet, du ska göra vad du vill på den.

Så du menar att en del myndighetskrav helt plötsligt är bra ändå?
Om man bygger för samhället ja, men inte som privatperson till sig själv.
Tror nog alla i denna tråden utom du håller med om det.
 
  • Gilla
Urban R och 3 till
  • Laddar…
Är det värdefullt så höjer det värdet på huset bygga på ett visst sätt, så det löser sig till stora delar av sig själv om man bara har förtroende för folk. Bredare innerdörrar är generellt sett trevligare (för de flesta), låga trösklar etc.
Om nån enstaka tomte får för sig bygga ett krypin kök i huset istället för han gör samma sak i en husvagn påverkar inte samhället det minsta lilla. Möjligen att vi mått lite bättre av att veta vi har frihet och förtroende att fatta beslut på egen hand?
(därmed inte sagt att vi inte ska ha regler, men detaljstyrningen vi har är löjlig på många punkter)
 
  • Gilla
sin och 4 till
  • Laddar…
A
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
Ponera att jag bygger ett hus som är anpassat till 98% men vill slippa att anpassa 2%, och jag kan redovisa för hur den anpassningen kan ske senare och vid behov till ett lågt pris. Menar du då att regeln ändå ska vara 100%? Och motiveringen till det är alltså att det inte går att skilja på dessa pga?
först och främst så missar du hela poängen att samhället ska vara tillgänligt för alla vilket det inte blir då.

men tillåter du små saker så kommer alla ha olika små saker och till slut kommer det vara enormt mycket saker som ska åtgärdas
 
A
Heij83 Heij83 skrev:
Om man bygger för samhället ja, men inte som privatperson till sig själv.
Tror nog alla i denna tråden utom du håller med om det.
jag förstår inte, är det bra att myndigheter ställer krav på hur du bygger på din egna fastighet.
ja eller nej?
 
A
B Byggmarodören skrev:
Är det värdefullt så höjer det värdet på huset bygga på ett visst sätt, så det löser sig till stora delar av sig själv om man bara har förtroende för folk. Bredare innerdörrar är generellt sett trevligare (för de flesta), låga trösklar etc.
Om nån enstaka tomte får för sig bygga ett krypin kök i huset istället för han gör samma sak i en husvagn påverkar inte samhället det minsta lilla. Möjligen att vi mått lite bättre av att veta vi har frihet och förtroende att fatta beslut på egen hand?
(därmed inte sagt att vi inte ska ha regler, men detaljstyrningen vi har är löjlig på många punkter)
återigen samhället blir inte tillgängligt för alla vilket leder till social ohälsa mm.

du blir antagligen gammal själv någongång? vi har en äldrevård i sverige som bygger mycket på att man ska bo kvar i sina egna hus.
är itne huset anpassat så blir det svårare
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Heij83
A Aunty skrev:
så det är bra att myndiggheter ställer krav helt plötsligt hur du ska bygga på din egen fastighet.
Bra att vi är överens om det.
Utseende och tillgänglighet är det jag stör mig på som är helt uppåt väggarna att någon annan ska bestämma.
Fins säkert fler saker som bara är idiotiska, som jag inte stött på.
Men säkerhet, ja självklar bör det finnas regler när det handlar om liv.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
först och främst så missar du hela poängen att samhället ska vara tillgänligt för alla vilket det inte blir då.

men tillåter du små saker så kommer alla ha olika små saker och till slut kommer det vara enormt mycket saker som ska åtgärdas
1. Människors bostäder är och ska inte vara tillgängliga för alla.
2. Nej det kommer bara vara enormt mycket saker som ska åtgärdas om inte alla hamnar i rullstol. Kanske är det din våta fantasi men inte så troligt ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Urban R och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Aunty skrev:
Jag undrar vart gränsen går, svara bara så jag vet?
Jag ser praktiskt på frågan. Vi har idag en rejält förmynderibaserad bygglagstiftning. Byggindustrin har anpassat sina produktionsprocesser till detta och trivs rätt bra i detta korporativistiska system. Staten och kapitalet sitter i samma båt s a s. De som får lida är småhusägarna. Således liberaliserar vi lagstiftningen för en- och tvåbostadshus först eftersom lidandet är störst där. När vi har empiri för utfallet av detta efter 10-20 år så kan vi se vad vi gör med flerbostadshusen och byggindustrin.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Heij83
A Aunty skrev:
jag förstår inte, är det bra att myndigheter ställer krav på hur du bygger på din egna fastighet.
ja eller nej?
Säkerhet ja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.