L Lilllen skrev:
Pratade med en som hade pool på taket. Tror det var garagetaket(?)
Funkar förstås inte ihop med alla typer av tak, och krävs väl en del beräkningar och troligen förstärkningar för att få till. Men då får du kanske full sol hela dagen och kan dessutom använda trädgården till annat.
Intressant idé. Den ska jag fundera vidare på. Måste då bli ett garage i nordöstra hörnet av trädgården. Troligen svårt att få bygglov så nära tomtgränsen bara. Det blir ju ett extrahögt garage om pool ska ovanpå.

Eller typ några kraftiga pelare där vår nuvarande terrass är och sedan en pool ovanpå det. Då kommer vi så pass högt upp att vi plötsligt har full sol hela dagen, trots att den är byggd på norra gaveln. Halvgalen idé, men intressant...
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
G gavro skrev:
Jag gillar idén som TommyC hade. Vi skulle då kunna bygga ut cirka 3m på den lila ytan och sedan 3m längs med husväggen. Då får vi en 6m lång pool. Vi hade då haft morgonsol fram till 11.00 på hela poolen. Därefter full skugga fram till 15.00 och sedan full sol på den lila biten 15.00-18.00 och slutligen kvällssol till 20.00 på hela poolområdet.
Jag hade nog satsat på det. Enklare byggnadstekniskt och säkerligen billigare än en takpool. Det är också skönare med en pool på markplan. Tycker jag i alla fall. MEN, du får leva med skuggig pool 11.00 till 15.00. Är det värt att bygga pool då? Vilken tidpunkt på dagen använder andra poolägare sina bassänger flitigast?
 
When do we use the pools the most?
When it's hot!
Why do I use the pool when it's hot?
To cool off!
Do you still think that the pool on the north west side is pointless?
But in your case, 5 m between the house and the plot boundary is not enough. You cannot place a masen on the border of the plot. A terrace is also needed.
A pool on the roof of the garage? Well, it costs! Often garages can be built without a project. But in this case, full documentation will already be required.
 
G gavro skrev:
Här en fråga som jag förmodligen redan vet svaret på, men jag frågar i alla fall eftersom det handlar om mycket pengar.

Vi vill gärna skaffa pool, men trädgården är väldigt liten och i ogynnsamt väderstreck. Egentligen har vi i alla år varit väldigt nöjda med att ha terrassen på norra gaveln eftersom det blir så väldigt varmt efter lunch. Det är då skönt med naturlig skugga. Men med pool vill man ju ha sol. Eller? Är det ens någon idé att bygga en pool på en så pass liten tomt och där solen inte gassar på? Hur tänker ni? Poolkanten måste också ligga 3m innanför tomtgränserna så det hade blivit en smal pool, vilket i sig inte är ett jätteproblem. Ska också tillägga att den gula ytan inte kan grävas ut (garage under) och den lila ytan ligger cirka 1,5m lägre.

Alternativet är att skaffa nytt hus med större trädgård. Vi har under alla år dock aldrig funnit ett hus med lika bra planlösning som vårt nuvarande, så det tar emot. Dessutom behöver vi nog lägga 500.000 EUR i mellanskillnad för ett större hus. Därtill kommer 7% stämpelavgift på cirka 1,7m EUR och kostnaden för poolen. Det blir dyra dopp, så hade helst byggt något i nuvarande trädgård.

Ville mest skriva av mig lite, höra hur ni andra tänker och se om ni har några bra idéer. Bifogar en ritning.

Mvh

Hej.

Jag har pool nu, en rund nersänkt med 5,6 i diameter tror jag man säger.

Det är ett häst jobb hålla på med den.

Innan hade vi hus med spa bad på altanen, från svenska pool och spa en Vancouver (den största tror jag)
Hade jag fått göra om hade jag hellre köpt en sån igen.
Dels för enkelheten och minimalt skötsel och alltid varm, att hoppa i en sån på vintern när det är kallt är något utöver det vanliga.

Så om jag får rekommendera något till dig som har möjlighet att faktiskt skaffa en istället för pool så gör det.
Ni kommer inte ångra er på vintern när man plumsar ner i 39 gradigt vatten

Mvh Matte
 
  • Gilla
sturnus
  • Laddar…
Om det är ett "häst jobb" med poolen, är det antingen fel på poolen eller så är det väldigt enkelt att sköta en häst. Med rimlig utrustning är det inte många timmars arbete per säsong att sköta en pool. Plus kanske en halv dag höst och vår.

Sedan är det rätt svårt att jämföra en bubbelkopp med en pool. Den ena är rätt kass att sitta och och hångelgrogga i och den andra minst lika kass om man vill ta några simtag.
 
  • Gilla
Matias Bengtsson
  • Laddar…
Standard 8x4 pool är ganska värdelös att simma i också, men kul att leka i
 
  • Gilla
sturnus
  • Laddar…
Min pool är tio meter, men det borde vara ungefär som i en på åtta. Dvs det går att simma om man vill, men någon direkt träning blir det inte. Jo, man kan öva på riktiga voltvändningar och det går verkligen inte lika bra i ett spabad.
 
En standard 8x4 pool 32 kvm, vill man simma är det nog betydligt bättre att bygga 2x16.7 m för ungefär samma antal kvm (33.4).

Vill man leka hade jag hellre byggt 5.5x6m med en trappa längs med ena "kort"sidan.
 
Komplettera med hörselskydd.
 
Dela ut hörselskydd även till närmaste grannar.
 
Ja, det var just en sådan Jet Swim vi hade tänkt oss. Ni skriver att hörselskydd behövs. Är de verkligen så högljudda? Den dyrare varianten (Jet Swim Athlete) kostar ju hela 33.000 SEK så man tänker ju att ljudnivån måste vara relativt låg till ett sådant pris.
 
Fairlane
G gavro skrev:
Ja, det var just en sådan Jet Swim vi hade tänkt oss. Ni skriver att hörselskydd behövs. Är de verkligen så högljudda? Den dyrare varianten (Jet Swim Athlete) kostar ju hela 33.000 SEK så man tänker ju att ljudnivån måste vara relativt låg till ett sådant pris.
Vi har något liknande i vår pool och nä, det låter inte alls så illa. De låter ungefär som bubbelpoolen. Då låter barnen betydligt mer...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
G gavro skrev:
Ja, det var just en sådan Jet Swim vi hade tänkt oss. Ni skriver att hörselskydd behövs. Är de verkligen så högljudda? Den dyrare varianten (Jet Swim Athlete) kostar ju hela 33.000 SEK så man tänker ju att ljudnivån måste vara relativt låg till ett sådant pris.
Jag har bara andrahandsuppgifter, så det kan vara fel. Men av de två jag känner som köpte en simmaskin så är det ingen som använder den. Den ena har ett gummiband färst i midjan och i en parasollfot istället, när han vill simmträna. Bådas manickerna är både dyra och nya.
 
Hep Hep skrev:
Komplettera med hörselskydd.
I'm curious about your experience with such devices, I worked in a swimming pool company and we installed many such nozzles. Customers could often get acquainted with the device by visiting previous swimming pool projects and the noise was NEVER the reason for withdrawing from the order. In general, the price was a deterrent because we did not use cheap Asian products.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.