Här en fråga som jag förmodligen redan vet svaret på, men jag frågar i alla fall eftersom det handlar om mycket pengar.

Vi vill gärna skaffa pool, men trädgården är väldigt liten och i ogynnsamt väderstreck. Egentligen har vi i alla år varit väldigt nöjda med att ha terrassen på norra gaveln eftersom det blir så väldigt varmt efter lunch. Det är då skönt med naturlig skugga. Men med pool vill man ju ha sol. Eller? Är det ens någon idé att bygga en pool på en så pass liten tomt och där solen inte gassar på? Hur tänker ni? Poolkanten måste också ligga 3m innanför tomtgränserna så det hade blivit en smal pool, vilket i sig inte är ett jätteproblem. Ska också tillägga att den gula ytan inte kan grävas ut (garage under) och den lila ytan ligger cirka 1,5m lägre.

Alternativet är att skaffa nytt hus med större trädgård. Vi har under alla år dock aldrig funnit ett hus med lika bra planlösning som vårt nuvarande, så det tar emot. Dessutom behöver vi nog lägga 500.000 EUR i mellanskillnad för ett större hus. Därtill kommer 7% stämpelavgift på cirka 1,7m EUR och kostnaden för poolen. Det blir dyra dopp, så hade helst byggt något i nuvarande trädgård.

Ville mest skriva av mig lite, höra hur ni andra tänker och se om ni har några bra idéer. Bifogar en ritning.

Mvh
 
  • Arkitektonisk ritning, markeringar i färg, byggnadsplan, måttangivelser, nord och söder, trädgårdsdesign layout.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Prata med grannen längs den norra tomtgränsen och se om de tillåter att ni lägger den närmare än tre meter. Då får ni plats med en avlång pool. Det är fortfarande norra sidan såklart (= inte optimalt), men kanske poolen kan titta ut över nordöstra hörnet av huset. Då får ju åtminstone delar av poolen sol till tidig eftermiddag.
 
  • Gilla
Cpt B738
  • Laddar…
"Poolkanten måste också ligga 3m innanför tomtgränserna"
Vem har bestämt det? Jag har aldrig hört det avståndet.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Kan ni placera poolen delvis på den lila ytan så blir det mindre att gräva och delar av poolen blir värmd av solen. Pooltak ihop med solen ger väldigt bra uppvärmning. Normalt krävs inte bygglov för konstruktioner under mark men olika kommuner har olika hemsnickrade krav. Samma med pooltak. I vissa kommuner krävs inte bygglov för pooltak under en viss höjd t ex 1 meter. Låter ni poolen sticka upp 1,5 meter över den lila ytan så krävs troligen bygglov. Hur stor pool man behöver beror på tycke och smak samt hur poolen ska användas. För att kunna mötas två simmande är minst 3,5 meter bredd bra. Kostnader för bygge och drift har en stark koppling till poolens storlek. Klarar man sig med en mindre pool så finns mycket att spara.
 
Hep Hep skrev:
"Poolkanten måste också ligga 3m innanför tomtgränserna"
Vem har bestämt det? Jag har aldrig hört det avståndet.
I Sverige är det kanske inte lika strikt, men här kräver kommunen 3m. Möjligtvis finns det utrymme för att komma överens med grannen. Ska höra med kommunen om mindre än 3m i så fall skulle godkännas.
 
G gavro skrev:
I Sverige är det kanske inte lika strikt, men här kräver kommunen 3m. Möjligtvis finns det utrymme för att komma överens med grannen. Ska höra med kommunen om mindre än 3m i så fall skulle godkännas.
Nedgrävd pool kräver inget bygglov om man inte ändrar marknivån avsevärt. Om man har pooltak kan detta bli en fråga för bygglov. Din kommun kan väl inte hitta på egna regler för sådant, utan måste förhålla sig till de regler som finns.
 
Redigerat:
Det är nog bra om du specificerar vilket land och/eller väderförhållanden som gäller, jag gissar Spanien någonstans. Då kan du få bättre svar både vad det gäller det juridiska och lämpligheten i placering. I Småland är det kanske olämpligt med en pool i skuggigt norrläge medan det i Sahara är optimalt
 
  • Gilla
TCG och 3 till
  • Laddar…
Alla verkar vara inne på svenska regler, men jag förstår dig som att detta inte är i Sverige. Dels för att du pratar i EUR och för att d säger att det kanske är annorlunda i Sverige.
Jag antar därmed att du har rätt och 3 m till tomtgräns måste hållas.

Då ser det ju onekligen jäkligt tajt ut. Ska man verkligen få till något så känns det väl naturligt att ha en "djup del" på lila ytan som sen går längs med huset. Men den kan då alltså bli som max 2 m bred (och då går den ju fram till huskant). Det låter ju som en pool man bygger för att kunna simma i för träning, blir en fil liksom. Låter inte som en pool man har för lek och nöje.
Fördelen om det är för träning är väl att solen är sak samma, men vill man ha poolen för lek och nöje känns det lite lönlöst om den både är enkelfilig i typ 15 m samt att den har dåligt med sol.

Jag hade skippat den idén dessvärre. Kanske satt en sån där upphöjd rund pool istället? Mycket fulare, men de kanske inte kräver bygglov/tillstånd om de inte är permanenta? Det får du kolla med dina lokala bestämmelser.

Sen antar jag att du med din 1,7 m EUR menar att m är 1 000? Inte att det skulle vara ett M som är 1 000 000?
För är stämpelavgiften på 7% 1 700 000 EUR så lär väl poolkostnaden vara noll och ingenting i jämförelse? Då pratar vi ju hus till ett värde av 24 M EUR.
Är det sådana pengar vi pratar om för att byta hus är det väl värt att kolla på att göra en pool inomhus i källaren istället :p Med en utedel som man kan simma ut i. Då kan man kanske få en stor och fin pool, likt de som finns på hotell där man simmar genom en plastavskiljare till utedelen.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
A Afterquake skrev:
Alla verkar vara inne på svenska regler, men jag förstår dig som att detta inte är i Sverige. Dels för att du pratar i EUR och för att d säger att det kanske är annorlunda i Sverige.
Jag antar därmed att du har rätt och 3 m till tomtgräns måste hållas.

Då ser det ju onekligen jäkligt tajt ut. Ska man verkligen få till något så känns det väl naturligt att ha en "djup del" på lila ytan som sen går längs med huset. Men den kan då alltså bli som max 2 m bred (och då går den ju fram till huskant). Det låter ju som en pool man bygger för att kunna simma i för träning, blir en fil liksom. Låter inte som en pool man har för lek och nöje.
Fördelen om det är för träning är väl att solen är sak samma, men vill man ha poolen för lek och nöje känns det lite lönlöst om den både är enkelfilig i typ 15 m samt att den har dåligt med sol.

Jag hade skippat den idén dessvärre. Kanske satt en sån där upphöjd rund pool istället? Mycket fulare, men de kanske inte kräver bygglov/tillstånd om de inte är permanenta? Det får du kolla med dina lokala bestämmelser.

Sen antar jag att du med din 1,7 m EUR menar att m är 1 000? Inte att det skulle vara ett M som är 1 000 000?
För är stämpelavgiften på 7% 1 700 000 EUR så lär väl poolkostnaden vara noll och ingenting i jämförelse? Då pratar vi ju hus till ett värde av 24 M EUR.
Är det sådana pengar vi pratar om för att byta hus är det väl värt att kolla på att göra en pool inomhus i källaren istället :p Med en utedel som man kan simma ut i. Då kan man kanske få en stor och fin pool, likt de som finns på hotell där man simmar genom en plastavskiljare till utedelen.
M mvs skrev:
Prata med grannen längs den norra tomtgränsen och se om de tillåter att ni lägger den närmare än tre meter. Då får ni plats med en avlång pool. Det är fortfarande norra sidan såklart (= inte optimalt), men kanske poolen kan titta ut över nordöstra hörnet av huset. Då får ju åtminstone delar av poolen sol till tidig eftermiddag.
Ja precis, detta är inte Sverige. Här krävs bygglov även för nedgrävda bassänger.

Med 1,7m EUR menar jag 1.700.000 EUR. Så stämpelavgiften är 119.000 EUR. Sedan tillkommer poolen (typ 150.000 eur). Då hamnar vi alltså på +/- 2.000.000 EUR, dvs omkring 23 miljoner SEK.

Jag gillar idén som TommyC hade. Vi skulle då kunna bygga ut cirka 3m på den lila ytan och sedan 3m längs med husväggen. Då får vi en 6m lång pool. Vi hade då haft morgonsol fram till 11.00 på hela poolen. Därefter full skugga fram till 15.00 och sedan full sol på den lila biten 15.00-18.00 och slutligen kvällssol till 20.00 på hela poolområdet.

Kikade igen på kommunens regler. Det verkar som att skulle kunna finnas viss flexibilitet för mindre trädgårdar och parhus som stämmer bra in på oss. Kommer nog kräva tillstånd från grannen, men relationen är god så finns hopp. Låt oss säga att vi bara behöver 1,5m avstånd (to be confirmed); om vi antar att poolväggarna är 25cm tjocka så torde vi kunna få en pool som är 3m bred. Barnen börjar bli stora så det är mer tänkt som en pool för att svalka sig, softa och motionssimma.
 
Y YuGi skrev:
Det är nog bra om du specificerar vilket land och/eller väderförhållanden som gäller, jag gissar Spanien någonstans. Då kan du få bättre svar både vad det gäller det juridiska och lämpligheten i placering. I Småland är det kanske olämpligt med en pool i skuggigt norrläge medan det i Sahara är optimalt
Luxemburg
 
G gavro skrev:
Ja precis, detta är inte Sverige. Här krävs bygglov även för nedgrävda bassänger.

Med 1,7m EUR menar jag 1.700.000 EUR. Så stämpelavgiften är 119.000 EUR. Sedan tillkommer poolen (typ 150.000 eur). Då hamnar vi alltså på +/- 2.000.000 EUR, dvs omkring 23 miljoner SEK.

Jag gillar idén som TommyC hade. Vi skulle då kunna bygga ut cirka 3m på den lila ytan och sedan 3m längs med husväggen. Då får vi en 6m lång pool. Vi hade då haft morgonsol fram till 11.00 på hela poolen. Därefter full skugga fram till 15.00 och sedan full sol på den lila biten 15.00-18.00 och slutligen kvällssol till 20.00 på hela poolområdet.

Kikade igen på kommunens regler. Det verkar som att skulle kunna finnas viss flexibilitet för mindre trädgårdar och parhus som stämmer bra in på oss. Kommer nog kräva tillstånd från grannen, men relationen är god så finns hopp. Låt oss säga att vi bara behöver 1,5m avstånd (to be confirmed); om vi antar att poolväggarna är 25cm tjocka så torde vi kunna få en pool som är 3m bred. Barnen börjar bli stora så det är mer tänkt som en pool för att svalka sig, softa och motionssimma.
3m är ju ingen stor pool, men funkar ju absolut. Kan man göra den lite långsmal skulle det ju funka för användningsområdena du uppger. Tror det skulle räcka rätt bra för barnlek också faktiskt. Men 150.000 eur låter ju spontant som mycket pengar för en ganska liten pool. Men beror ju såklart på utförande och kostnadsläge i landet, som jag gissar är högt i Luxemburg. Hade aldrig flyttat endast för att få pool..
 
I
Oavsett så vill man inte ha sin pool allt för nära grannen. Man vet aldrig när huset byter ägare och då kan de få för sig att plantera jobbiga grejer på sin sida nära poolen, ex en bokhäck eller varför inte köpa in ett stort träd.
 
K Kallens skrev:
3m är ju ingen stor pool, men funkar ju absolut. Kan man göra den lite långsmal skulle det ju funka för användningsområdena du uppger. Tror det skulle räcka rätt bra för barnlek också faktiskt. Men 150.000 eur låter ju spontant som mycket pengar för en ganska liten pool. Men beror ju såklart på utförande och kostnadsläge i landet, som jag gissar är högt i Luxemburg. Hade aldrig flyttat endast för att få pool..
Tack för svar. Ja, alltså 150.000 eur tänkte jag om det blir en pool i ett eventuellt nytt hus. Och då blir det ju en ordentlig pool. Sedan tillkommer ju stenplattor runtomkring och en bra lösning för uppvärmningen av poolen (typ solpaneler). Tyvärr hamnar det då på omkring 150.000 eur här i Luxemburg. Ockerpriser, jag vet.

Om det blir en mindre pool i nuvarande huset, så tror jag att vi hamnar någonstans mellan 70.000 och 100.000 eur. Det är fortfarande mindre än stämpelavgiften för ett eventuellt nytt hus...så man funderar ju några extra gånger på om det finns någon möjlig lösning i den lilla trädgård vi redan har.
 
Redigerat:
I Ironside skrev:
Oavsett så vill man inte ha sin pool allt för nära grannen. Man vet aldrig när huset byter ägare och då kan de få för sig att plantera jobbiga grejer på sin sida nära poolen, ex en bokhäck eller varför inte köpa in ett stort träd.
Tack och lov har vi ett väldigt privat läge.

Grannen i norr har ett högt aluminiumstaket helt utan insyn längs hela tomten och på vår sida av staketet löper en hög idegranshäck. På hans sida av staketet går det en privat tillfartsväg till hans megastora trädgård/park längre ner (väster ut). De är aldrig på den sidan av huset som vätter mot oss och eftersom det är en tillfartsväg lär det förbli så.

De andra grannarna (väster om det lila området) har en liten stenterrass som ligger ytterligare 1m nedanför det lila området, alltså 2,5m lägre än en framtida eventuell pool. Har även en bra relation till dem. De är väldigt lugna och använder sin terrass kanske 5 ggr per år. Men så klart, folk kan ju alltid flytta. Eventuella nya grannar kommer i alla fall alltid förbli 2,5m lägre än vår eventuella pool, så ändå relativt privat.
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
Pratade med en som hade pool på taket. Tror det var garagetaket(?)
Funkar förstås inte ihop med alla typer av tak, och krävs väl en del beräkningar och troligen förstärkningar för att få till. Men då får du kanske full sol hela dagen och kan dessutom använda trädgården till annat.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.