Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jämförde med en BMW 435 Grand Coupé från 2017. 369' på blocket. Känns hyffsat motsvarande en M3 LR
2500-3000 mil per år.
(36 år i Marks kommun)

2017 BMW 435i GC (369')
[bild]

2020 Tesla M3LR (~430')
[bild]

Kan se ett samband med effekten och priset på bilen. 435i 305hk, M3LR 440hk. Runt 200hk räcker gott och väl till och är betydligt billigare på helförsäkring. Trafik verkar inte skilja nämnvärt.

2020 Tesla M3LR 211/500/1387
2020 Audi A4 40 TDI 194/413/802
2017 BMW 435i 227/524/1208
2016 BMW 320d 210/532/940
2007 Lexus IS250 154/224/329
Jag har en större modell och några hästar till, mer lik en S än Y. Effekt kostar på försäkringen. Jag undrar om det har så stort samband med skador eller om de vet att det är kunder som valt att betala extra för din bil och därför tros vilja göra det för din försäkring också.

Många elbilar har ju relativt hög effekt men är egentligen rena familjebilar och inga sportbilar.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jag har en större modell och några hästar till, mer lik en S än Y. Effekt kostar på försäkringen. Jag undrar om det har så stort samband med skador eller om de vet att det är kunder som valt att betala extra för din bil och därför tros vilja göra det för din försäkring också.

Många elbilar har ju relativt hög effekt men är egentligen rena familjebilar och inga sportbilar.
Det är ju främst steget från halvförsäkring till helförsäkring som skiljer mycket. Främst är det nog förväntad kostnad för reparation och inlösen som drar upp priset.[/QUOTE]
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M
När jag kollar försäkring på Tesla model3 så kostar även den billigare modellen (rwd 258hk) i princip samma (skiljer nån 1000-lapp om året) att försäkra som performance (awd 510hk). Just helförsäkring känns lite hejkon baicon, att bolagen är osäkra och tagit rejäl höjd för repkostnader.
 
M Markarbetaren skrev:
När jag kollar försäkring på Tesla model3 så kostar även den billigare modellen (rwd 258hk) i princip samma (skiljer nån 1000-lapp om året) att försäkra som performance (awd 510hk). Just helförsäkring känns lite hejkon baicon, att bolagen är osäkra och tagit rejäl höjd för repkostnader.
Hur kan då laddhybriderna kosta så mycket mindre? Det känns ju som att de har en större risk för problem. Min laddhybrid kostar ungefär som motsvarande bensinbil i försäkring.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
M
pacman42 pacman42 skrev:
Hur kan då laddhybriderna kosta så mycket mindre? Det känns ju som att de har en större risk för problem. Min laddhybrid kostar ungefär som motsvarande bensinbil i försäkring.
Jag har inte den blekaste! I teorin borde en elbil vara rimligare prissatt med tanke på dom färre delarna som kan gå sönder. Klart att batteriet är en stor kostnad vid byte men det finns väl idag företag som kan byta enskilda celler vid skada osv. En elmotor är ju relativt okomplicerad kontra en förbränningsmotor.

Och som du skriver, en laddhybrid borde ju ha den största risken då den har bägge sorter av motorer, dyrt batteri och en komplicerad drivlina.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Reparation av drivlina täcks väl inte av försäkringen?
Jag ser inte att hybrider är billigare att försäkra utan främst att det är bilens marknadsvärde som gör störst skillnad mellan olika modeller
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Reparation av drivlina täcks väl inte av försäkringen?
Jag ser inte att hybrider är billigare att försäkra utan främst att det är bilens marknadsvärde som gör störst skillnad mellan olika modeller
Gäller det speciellt för bilar med hybridsystem? För en konventionells bils drivlina täcks väl av maskinskadeförsäkringen?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
L lob skrev:
Gäller det speciellt för bilar med hybridsystem? För en konventionells bils drivlina täcks väl av maskinskadeförsäkringen?
Ja, alla drivlinor ersätts.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nedanstående citat pekar mot att det inte primärt är bonusen som är avgörande, utan privatekonomin i stort. Annars hade även företagsaffärerna gått ner. Men det hade förstås gett en mindre klickad tidningsartikel om de försökt beskriva sanningen objektivt.

”Tyvärr kan vi se att ordertakten har fallit dramatiskt så att marknaden är iskall för privatkunder. Däremot hålls marknaden uppe relativt bra när det gäller företagskunder”
Du menar att det alltså inte alls är avsaknaden av bonusen och alltså 70 000 kronor högre priser som gör att privatpersoner avstår från att köpa.
 
N Nerre skrev:
Du menar att det alltså inte alls är avsaknaden av bonusen och alltså 70 000 kronor högre priser som gör att privatpersoner avstår från att köpa.
Bara det faktum att det inte var länge sen bonusen togs bort så gör ju att de som planerat köpa en elbil närmaste halvåret antagligen slog till direkt. Så att privatordrarna är få nu är väl nästan självklart.
Företagen är ju ofta inte särskilt snabba så den dag eller två som fanns att lägga order med bonus räckte nog inte för de flesta företag för att komma till skott. Möten, få ok från någon högre upp i hierarkin m.m.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
M
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Reparation av drivlina täcks väl inte av försäkringen?
På mina bilar gäller (det som först uppnås) 10år/15,000 mil för :
Citat :
"kraftöverföring, växellåda inklusive lameller i automatlådor, styrelektronik och reglage
• koppling inklusive wire, hydraulik, elektronik och reglage, svänghjul (utom nedsliten kopp-
lingslamell och följdskador därav)
• drivaxlar och hjullager på drivande axlar"
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
För tidigt att köpa elbil var frågan, och jag måste väl tyvärr säga, ja, jag tror det...

Nu har vi haft två elbilar ett bra tag och en av dem är en "kort-range" för att åka fram och tillbaka till jobbet, handla lite och så. Den "lilla" har en range på 220 km (på pappret 300 km) på sommaren och kanske 160 km på kallaste vintern, men det räcker hur bara som helst till/från jobbet (60 km) och några ärenden i olika delar av stan så den behåller vi...

Andra billen var en +500 km bil men "på riktigt" kanske 400 km max och 350 km på vintern. Efter att i fjol ha haft en hel del väntetid på resa till Trysil (from Stockholm) för att få ladda, och sen till slut köra "snigelladdning" i diverse ICA garage och dylikt för att alls komma fram, och i år hyrde vi en Diesel istället för att köra till fjällen. Svågern hade drygt 4 timmar extra på resan till fjällen med elbil för att vänta på laddstationer.
Det är även väldigt vanligt förekommande här i Stockholm att laddplatser är fulla, hela tiden, så man ska inte "chansa" att man får ladda på stan... Jag kan ladda hemma så det är sällan problem för mig, men ibland kan man behöva en lite extra laddning, men det kan vara svårt att hitta.

Nu har jag beställt en laddhybrid istället med 106 km range på el (på pappret, men ska enligt tester faktiskt klara 100) för jag orkar inte vänta på laddstationer, men kommer att kunna klara det mesta jag kör dagligen på el ändå...

Problemet är inte elbilen i sig, eller ens range, utan att det är så svårt att ladda utanför hemmet...
Inte alls svårt att ladda utanför hemmet med en Tesla! Nu har jag inte kört Stockholm-Trysil men du behöver garanterat inte vänta/ladda 4 timmar på den sträckan med en Tesla. Körde själv till Österrike på sportlovet, fick inte vänta en sekund på att få ladda...
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
T Texan skrev:
Inte alls svårt att ladda utanför hemmet med en Tesla! Nu har jag inte kört Stockholm-Trysil men du behöver garanterat inte vänta/ladda 4 timmar på den sträckan med en Tesla. Körde själv till Österrike på sportlovet, fick inte vänta en sekund på att få ladda...
Troligen för att du bor i Skåne och lämnar Sverige och kanske även Danmark innan första laddstoppet. Om de inte har sportlov i länderna du kör i så är det ingen rusning till laddstolparna.
Sedan är säkert teslas infrastruktur bäst, men är den inte öppen för alla nu?
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
P Pin skrev:
Troligen för att du bor i Skåne och lämnar Sverige och kanske även Danmark innan första laddstoppet. Om de inte har sportlov i länderna du kör i så är det ingen rusning till laddstolparna.
Sedan är säkert teslas infrastruktur bäst, men är den inte öppen för alla nu?
Bor i Malmöområdet men jag var faktiskt tvungen att ladda två ggr i Danmark för att kunna komma till första Superchargern i Tyskland, c:a 10mil från Puttgarden. Vi i Skåne har "oturen" att sportlovet sammanfaller med Tyskarnas Fasching och det är en stor helg/vecka där de flesta är lediga och åker på semester. Teslas laddinfrastruktur är överlägsen någon annan så om ni är oroliga för laddköer så köp en Tesla. Kvittar vilka boxar som ska kryssas av i kravspecen vid elbilsköp, på sista raden (laddinfrastruktur) faller alla andra bilmodeller/märken bort direkt! Jo, de flesta av Teslas Superchargers är nu öppna för alla bilar men det verkar vara för dyrt för det står väldigt lite andra bilar och laddar på Teslas Superchargers (min uppskattning är att det är under 10%)
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
engs
T Texan skrev:
Jo, de flesta av Teslas Superchargers är nu öppna för alla bilar men det verkar vara för dyrt för det står väldigt lite andra bilar och laddar på Teslas Superchargers (min uppskattning är att det är under 10%)
Verkade vara 2kr dyrare på deras rörliga pris, om inget ändrats, men man ska kunna skaffa abb så man får samma rörliga pris som de med tesla. (Min info kan vara något föråldrad).

Tror en större nackdel är de korta kablarna och att det är besvärligt parkera utan att vara till besvär / ivägen om man har en bil med laddport på annan plats än vänster bak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.