Tomture61
P Björnmoose skrev:
Jag förstår. Jag ha en pelletskamin i vardagsrum som också värmer övervåninen. Det blir 21 till 22 grader i vardagsrum och cirka 18 till 20 i sovrummen på övervånigen. Jag räknar med att värmepumpen klara av samma sak. Inte lika varmt på övervåningen men eftersom värmen stiga räcker det. Kaminen är faktiskt mer av än på , så jag tror att pumpen klara av det .
Har golvvärme nere , en FLVP som står för att värma hus/vatten .
Ö-våningen ingen värme alls . Fick kallras från ö-vån ned för trappen (ingen höjdare komfortmässigt)
Monterade en LLVP i trappen i höjd med mellanbjälklaget , mycket bättre komfort , nere dock .
Värme har en tendens att ha svårt att ta sig upp för trapphus :thinking:
Trappan är ej öppen i stegen men det är vidöppet uppåt .
Nu tjänstgör LLVP som värmespridare istället (kaminläge) eldar i braskaminen och en värmeförflyttare + LLVP kör runt den goa värmen .
OBS , LLVP sänkte ej min elförbrukning men det har vedeldningen gjort .

Mao. värme är svårt att flytta uppåt för det mesta , vill man göra det så krävs fläkt + rör mellan våningarna .
 
electroluxaren skrev:
värme ifrån taket var ju på modet redan på 70-talet och använd rätt flitigt än idag. golvvärme är dock överlägset komfortmässigt och energiförbrukningsmässigt.
jag hoppas verkligen inte att coandaeffekten spelar roll här då den handlar om VÄTSKORS tendens att fästa på olika ytor och anväds vid beräkning av lyftförmåga inom aerodynamiken bla. Används ibland när man i ventilationen placerar ett tilluftsdon.
"Coandăeffekten kallas fluiders tendens att..."
Fluid:
"En fluid är ett ämne som deformeras kontinuerligt när det utsätts för skjuvspänning.[1] Ofta menar man ett ämne som har den fysikaliska egenskapen att den anpassar sin form till den behållare den befinner sig i, det vill säga en vätska eller en gas"

Alltid roligt att rätta...
 
A
O [old rusty] skrev:
"Coandăeffekten kallas fluiders tendens att..."
Fluid:
"En fluid är ett ämne som deformeras kontinuerligt när det utsätts för skjuvspänning.[1] Ofta menar man ett ämne som har den fysikaliska egenskapen att den anpassar sin form till den behållare den befinner sig i, det vill säga en vätska eller en gas"

Alltid roligt att rätta...
nu är det rättat
Coandăeffekten kallas fluiders tendens att attraheras till närliggande ytor. Principen är namngiven efter den rumänska aerodynamikpionjären Henri Coandă som var den förste att lägga märke till den praktiska användningen av fenomenet i utvecklingen av flygmaskiner. Coandăeffekten uppkommer på grund av fluiders viskositet och att det krävs en viss kraft för gränsskikt att separera.
 
electroluxaren skrev:
glöm inte bort att du måste tvinga den till att blåsa rakt ut annars blåser den rakt ned.
riktiga golvmodeller kan blåsa uppåt utåt oxå, helt automatiskt.
sidspridningen är inte speciellt stor kanske rör sig om ca 30grader åt vart håll.
kolla filtren ofta, låg placering brukar ge mer damm i dessa.
Den stora fördelen med en väggmodell som placeras lågt är att det bakre elementet (30% av tillgänglig yta) är jättelätt att rengöra, vilket nästan är omöjligt uppe vid taket. En riktig golvmodell är enklast att rengöra öht.
Vad menas med tvinga ? Med fjärrkontroll ?
 
A
P Björnmoose skrev:
Vad menas med tvinga ? Med fjärrkontroll ?
Du måste aktivt ställa vingarna i ett läge som inte värmepumpen valt.
Dessutom kolla att den inte ställer tillbaka dessa självmant efter driftsavbrott
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har golvvärme nere , en FLVP som står för att värma hus/vatten .
Ö-våningen ingen värme alls . Fick kallras från ö-vån ned för trappen (ingen höjdare komfortmässigt)
Monterade en LLVP i trappen i höjd med mellanbjälklaget , mycket bättre komfort , nere dock .
Värme har en tendens att ha svårt att ta sig upp för trapphus :thinking:
Trappan är ej öppen i stegen men det är vidöppet uppåt .
Nu tjänstgör LLVP som värmespridare istället (kaminläge) eldar i braskaminen och en värmeförflyttare + LLVP kör runt den goa värmen .
OBS , LLVP sänkte ej min elförbrukning men det har vedeldningen gjort .

Mao. värme är svårt att flytta uppåt för det mesta , vill man göra det så krävs fläkt + rör mellan våningarna .
Har tvåvåningsrahus med trappan mitt i. Har nästan aldrig haft element på uppe och endå minst 18 grader längst bort. Känner inte av någon kallras det vi sitter.
 
electroluxaren skrev:
värme ifrån taket var ju på modet redan på 70-talet och använd rätt flitigt än idag. golvvärme är dock överlägset komfortmässigt och energiförbrukningsmässigt.
jag hoppas verkligen inte att coandaeffekten spelar roll här då den handlar om VÄTSKORS tendens att fästa på olika ytor och anväds vid beräkning av lyftförmåga inom aerodynamiken bla. Används ibland när man i ventilationen placerar ett tilluftsdon.
Energiförbrukningsmässigt kan diskuteras. Både takvärme och golvvärme är lite sådär. Direkt luftvärme är energisnålast näst efter är radiatorer när det gäller värmeläckage då golvvärme ökar temperaturen på yta som angränsar till utsidan.

Luftvärme fick dåligt rykte när det kombinerades i dåligt utvecklade system med hus som har dåligt isolerade klimatskal.
På ett modernt isolerat hus är det utmärkt och ger jämnast temperatur överlag då det är snabbast på att reglera för temperatursvängningar
 
A
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Energiförbrukningsmässigt kan diskuteras. Både takvärme och golvvärme är lite sådär. Direkt luftvärme är energisnålast näst efter är radiatorer när det gäller värmeläckage då golvvärme ökar temperaturen på yta som angränsar till utsidan.

Luftvärme fick dåligt rykte när det kombinerades i dåligt utvecklade system med hus som har dåligt isolerade klimatskal.
På ett modernt isolerat hus är det utmärkt och ger jämnast temperatur överlag då det är snabbast på att reglera för temperatursvängningar
golvvärmen har ju lägre temp och bör då dra mindre energi iom att den värmer fötterna först så att säga och man kan ha kallare innetemp
 
electroluxaren skrev:
Du måste aktivt ställa vingarna i ett läge som inte värmepumpen valt.
Dessutom kolla att den inte ställer tillbaka dessa självmant efter driftsavbrott
Så länge jag inte behöver ställa in den värje dag ska det inte vara problem. Driftsbrott sker inte dagligen.
 
A
P Björnmoose skrev:
Så länge jag inte behöver ställa in den värje dag ska det inte vara problem. Driftsbrott sker inte dagligen.
Tror inte heller att du behöver göra detta på denna modellen men det finns de som tappar minnet hela tiden. driftsbrott kan vara avfrostning men långsökt
'
 
electroluxaren skrev:
golvvärmen har ju lägre temp och bör då dra mindre energi iom att den värmer fötterna först så att säga och man kan ha kallare innetemp
Det är lite av en "myt" det går att ha lägre temperatur utan att känna av kalla golv. Men det är främst vid dåligt isolerande hus det är betydande skillnad.
Lägre framledningstemperatur ger något högre cop på värmepumpen jämfört med underdimensionerade radiatorer som kräver högre temperatur. Går du på luftvärme har du ungefär samma framledningstemperatur som golvvärme och en luft-luft värmepump ytterligare något lägre. Vid mildare klimat har en luft-luft värmepump högre scop än en bvp för rumsuppvärmning.

Jag har störst värmeläckage där plattan möter ytterväggen då det blir en köldbrygga där
 
P Björnmoose skrev:
Jag har beställt en Toshiba Daiseikai 25 och kommer förmodligen få den installerad högt uppe på väggen i vardagsrum. Funderar seriöst trotts allt att plocka bort ett element och sätter den 35 cm upp under fönstret och att ha igenting framför. Hur upplever ni som har den uppe på väggen? Har inte lust att känna blåst i huvudet. Tycker att det måste krävas en hel del att få ner den varme luften. När jag kör bil är alltid skönaste att få luften nerifrån.
Det fungerar alldeles utmärkt, jag har haft så i 30år, är inne på min tredje standard VP där alla varit monterade under ett fönster.
 
  • Gilla
Pete G.
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Tror inte heller att du behöver göra detta på denna modellen men det finns de som tappar minnet hela tiden. driftsbrott kan vara avfrostning men långsökt
'
Det är inga som helst problem, endast vid elavbrott som vingarna ställs nedåt men fortsätter att blåsa ut värme.
 
  • Gilla
Pete G.
  • Laddar…
hsd
electroluxaren skrev:
Du måste aktivt ställa vingarna i ett läge som inte värmepumpen valt.
Dessutom kolla att den inte ställer tillbaka dessa självmant efter driftsavbrott
Det beror nog på fabrikat, Panasonic som jag har startar i tidigare inställning
Den jag har under fönstret funkar bra i automatiskt luftswing
 
hsd
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Energiförbrukningsmässigt kan diskuteras. Både takvärme och golvvärme är lite sådär. Direkt luftvärme är energisnålast näst efter är radiatorer när det gäller värmeläckage då golvvärme ökar temperaturen på yta som angränsar till utsidan.

Luftvärme fick dåligt rykte när det kombinerades i dåligt utvecklade system med hus som har dåligt isolerade klimatskal.
På ett modernt isolerat hus är det utmärkt och ger jämnast temperatur överlag då det är snabbast på att reglera för temperatursvängningar
Vårt hus ör från 1904 , ingen tilläggsisolering, nema problema.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.