A Aunty skrev:
Ja absolut, det är det också?

OM du inte väljer att tillgänglighetsanpassa alla våningar då är det okej, eller vad menar du?
Om det inte finns möjlighet för alla att ta sig upp på din övervåning så borde du inte få bygga/använda din övervåning heller
Det är så vi skapar ett inkluderande samhälle?
 
Heij83
A Aunty skrev:
men vad är det du inte förstår.
handikappade kan hända alla när som helst samt när man blir gammal händer det de flesta.

då ska vi skapa ett samhälle som är inkluderande som alla kan ta del av inte ett exkluderande som stänger ute folk från samhället.

En person i ett samhälle råkar ut för en olycka och behöver rullstol ska vi då bygga om hela det samhället och alla ställen just den personen kan tänkas besöka?
Eller ska vi helt enkelt säga du får flytta härifrån och du kan aldrig mer handla mat själv utan det är bäst du stannar hemma för då blir matkassen mycket billigare för oss andra för matäffärerna slipper anpassa sina lokaler
Butiker och gemensamma anläggningar är en helt annan sak, jag håller med dig till fullo! Men hur min fastighet ser ut är min ensak, om en handikappad blir inbjuden till mig så får denna komma på mina villkor, jag tänker inte ha en hiss eller en ramp ifall denna situation möjligtvis skulle uppstå.
 
A
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
Om det inte finns möjlighet för alla att ta sig upp på din övervåning så borde du inte få bygga/använda din övervåning heller
Det är så vi skapar ett inkluderande samhälle?
precis så är det ju nu om du inte har en tillgänglig nedervåning med alla funktioner som krävs i ett hus?
Alltså en person kan vistas i huset och nyttja det precis som alla andra människor.
en person i rullstol behöver tex in 2 badrum, det räcker med ett.
 
A
Heij83 Heij83 skrev:
Butiker och gemensamma anläggningar är en helt annan sak, jag håller med dig till fullo! Men hur min fastighet ser ut är min ensak, om en handikappad blir inbjuden till mig så får denna komma på mina villkor, jag tänker inte ha en hiss eller en ramp ifall denna situation möjligtvis skulle uppstå.
tror inte du hänger med, då skulle ingen bygga tillgänglighetsanpassat för det skulle spara otroligt mycket pengar.
inga hus skulle vara tillgängliga och personer i rullstol skulle inte kunna besöka någon förutom andra med rullstol.

samt det skulle bli extremt dyrt att bygga om man hamnade i rullstol. bygga hissar, riva väggar, bygga nya badrum etcetera är orimligt dyrt att göra i efterhand och går inte ens många gånger.
Därför kraven inte är exakt samma på gamla byggnader får vi inte heller samma tillgängliga samhälle.

Detta kan nog alla skriva under på som varit inne i ett gammal villa med små korridorer, små badrum, höga trösklar, smala trappor, små rum osv.
 
Claes Sörmland
A Aunty skrev:
men vad är det du inte förstår.
handikappade kan hända alla när som helst samt när man blir gammal händer det de flesta.

då ska vi skapa ett samhälle som är inkluderande som alla kan ta del av inte ett exkluderande som stänger ute folk från samhället.

En person i ett samhälle råkar ut för en olycka och behöver rullstol ska vi då bygga om hela det samhället och alla ställen just den personen kan tänkas besöka?
Eller ska vi helt enkelt säga du får flytta härifrån och du kan aldrig mer handla mat själv utan det är bäst du stannar hemma för då blir matkassen mycket billigare för oss andra för matäffärerna slipper anpassa sina lokaler
Problemet med detta svartvita sätt att tänka är att det är fantasilöst och utgår från att ingen teknisk och kulturell utveckling sker i samhället. Det är ett sorts Matrix-tänk där samhället för evigt ska konserveras i 90-talstillstånd.

Digitaliseringen vänder nu upp och ned på det hela. D v s har man svårt att komma till affären så kommer varorna hem till dig. Faktum är att varorna kommer hem till dig även när du inte har svårt att komma till affären. Köpcentrum dör nu. Butiker också.

Dagens ungdomar deltar i samhället inte främst genom att träffas fysiskt utan istället digitalt. De kommer inte att ändra på sina vanor när de blir äldre. Har du t ex försökt få en 90-talist eller 00-talist att ringa ett vanligt gammaldags telefonsamtal? Skräcken i deras ögon när det kommer på tal, det händer inte. Ett annat exempel: bio, denna sociala institution för min generations unga år - den dör snabbt nu.

Tekniken utvecklas också snabbt nu och vem vet om ens de klumpiga gamla rullstolarna behövs om 20 år. Deras största fördel är ju att de är billiga och tillgängliga. Men inte kommer de att accepteras om det finns tekniskt elegantare lösningar på marknaden.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Problemet med detta svartvita sätt att tänka är att det är fantasilöst och utgår från att ingen teknisk och kulturell utveckling sker i samhället. Det är ett sorts Matrix-tänk där samhället för evigt ska konserveras i 90-talstillstånd.

Digitaliseringen vänder nu upp och ned på det hela. D v s har man svårt att komma till affären så kommer varorna hem till dig. Faktum är att varorna kommer hem till dig även när du inte har svårt att komma till affären. Köpcentrum dör nu. Butiker också.

Dagens ungdomar deltar i samhället inte främst genom att träffas fysiskt utan istället digitalt. De kommer inte att ändra på sina vanor när de blir äldre. Har du t ex försökt få en 90-talist eller 00-talist att ringa ett vanligt gammaldags telefonsamtal? Skräcken i deras ögon när det kommer på tal, det händer inte. Ett annat exempel: bio, denna sociala institution för min generations unga år - den dör snabbt nu.

Tekniken utvecklas också snabbt nu och vem vet om ens de klumpiga gamla rullstolarna behövs om 20 år. Deras största fördel är ju att de är billiga och tillgängliga. Men inte kommer de att accepteras om det finns tekniskt elegantare lösningar på marknaden.
vidrigt sätt att se på saken enligt mig.

du hamnade i rullstoll nu blir du instängd i din lägenhet för resten av livet. Här har du en ipad du kan beställa mat, kläder, möbler etcetera på.

om det är till någon hjälp tänk dig själv att du hamnar i rullstol hade du inte viljat kunna leva ditt liv som vanligt, så mycket som det går.
alltså inte vara beroende av andra utan bara leva.
kunna göra som alla andra, handla mat, besöka vänner, gå på krogen osv???

eller du hade varit nöjd med sitta hemma resten av livet och få allt serverat med motiveringen det är nya tider nu?
 
  • Gilla
Hasse11
  • Laddar…
Så länge du redovisar hur man enkelt kan anpassa så brukar det räcka, tex bredare dörrar från början (inte direkt någon större extrakostnad), visar på ritningen var man kan sätta in en spis och ugn i tvättstugan, gör badrummet på bottenvåningen tillräckligt brett för att kunna få in en rullstol osv… så inga större kostnader eller problem eller :thinking:
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Aunty skrev:
vidrigt sätt att se på saken enligt mig.

du hamnade i rullstoll nu blir du instängd i din lägenhet för resten av livet. Här har du en ipad du kan beställa mat, kläder, möbler etcetera på.
Du läser illa, försök igen!

Du måste förstå att dina personliga värderingar hur du tycker man ska leva inte är avgörande för andras val. De väljer själva.
 
  • Gilla
Installation och 7 till
  • Laddar…
A
sir_daniel sir_daniel skrev:
Så länge du redovisar hur man enkelt kan anpassa så brukar det räcka, tex bredare dörrar från början (inte direkt någon större extrakostnad), visar på ritningen var man kan sätta in en spis och ugn i tvättstugan, gör badrummet på bottenvåningen tillräckligt brett för att kunna få in en rullstol osv… så inga större kostnader eller problem eller :thinking:
men då är det ju tillgänlighetsanpassat?
 
Heij83
sir_daniel sir_daniel skrev:
Så länge du redovisar hur man enkelt kan anpassa så brukar det räcka, tex bredare dörrar från början (inte direkt någon större extrakostnad), visar på ritningen var man kan sätta in en spis och ugn i tvättstugan, gör badrummet på bottenvåningen tillräckligt brett för att kunna få in en rullstol osv… så inga större kostnader eller problem eller :thinking:
Tyvärr så brukar det inte vara så enkelt, anpassningen ska vara klar. Du vet ju inte om du får besök av en rullstolsburen den 27/5 2035
 
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du läser illa, försök igen!

Du måste förstå att dina personliga värderingar hur du tycker man ska leva inte är avgörande för andras val. De väljer själva.
läst igen och förstår inte.

jag är på bio ibland och är folk fortfarande där, skulle inte dessa kunna bli handikappade?
dina framtidens rullstollar finns inte ännu.
folk vistas ute hela tiden, klart världen digitaliseras men betyder ju inte att alla sitter hemma och aldrig träffas och är ute.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
A
Heij83 Heij83 skrev:
Tyvärr så brukar det inte vara så enkelt, anpassningen ska vara klar. Du vet ju inte om du får besök av en rullstolsburen den 27/5 2035

men vi vänder på det, om du eller någon i din familj hamnar i rullstol.
hade du inte velat leva som innan då så gott det går?
besöka vänner och familj, handla mat och kläder, besöka arenor och bio?
 
Claes Sörmland
A Aunty skrev:
läst igen och förstår inte.
Vill man inte förstå utan bara missförstå så hamnar man där.
 
  • Gilla
Installation och 3 till
  • Laddar…
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vill man inte förstå utan bara missförstå så hamnar man där.
förklara istället
 
Heij83
A Aunty skrev:
men vi vänder på det, om du eller någon i din familj hamnar i rullstol.
hade du inte velat leva som innan då så gott det går?
besöka vänner och familj, handla mat och kläder, besöka arenor och bio?
Du läser inte ordentligt.
Handla mat, badhus, konsert, bio eller alla andra gemensamma utrymmen SKALL också enligt mig vara anpassade.
Om jag blir handikappad och ska besök en vän så kommer jag dit på dennes villkor och kanske behöver lite hjälp för att lösa mitt besök.
Blir jag eller någon annan i familjen handikappad så flyttar vi till ett hus som är betydligt bättre för vår familjesituation då.

Ett mycket enkelt sätt att lösa detta problem i privata bostäder hade varit att kräva en försäkring av den som inte bygger helt anpassat. Säg 500kr om året, jag tror att många försäkringsbolag hade tagit den.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.