Om det nu lutar åt en stor (troligen 16 kW) pump med nytt borrhål vilken av dessa skulle rekommenderas? Jag hade egentligen planerat en ny IVT men med 1 års leveranstid kändes det inte aktuellt. Så nu verkar det stå mellan.

1. Bosch Compress 7800i LW/M
2. CTC GSi 600

eller bör man kolla på ytterligare alternativ?
 
Har du fått en feldiagnos från en servicefirma? och i så fall vad står det i den?
 
Borra ordentligt! Bytte från 7,5 kw till 12 kw. Nibe s1255-12 som ”anpassar sig” som säljarna gärna säger. Blev rekommenderad att komplettera mitt 140m hål med nytt på 90m. Idag har jag -1 utetemp och kb ut -5 kb in -2. Eltillskottet kommer tidigt och pumpen får lägre cop med kall brine.. skulle ha borrat helt nytt på 240m istället och skrotat det gamla hålet som förmodligen redan var sönderkört om jag visste hur det skulle bli.
 
P Plutus skrev:
Har du fått en feldiagnos från en servicefirma? och i så fall vad står det i den?
Har haft ett par fel nu senast igenslammade slangar, trasigt expansionskärl som båda saker nu byttes men efter det upptäcktes att även expansionsventilen hade gett upp exakt feldiagnos har jag dock inte fått någon
 
T Tvåmas skrev:
Om det nu lutar åt en stor (troligen 16 kW) pump med nytt borrhål vilken av dessa skulle rekommenderas? Jag hade egentligen planerat en ny IVT men med 1 års leveranstid kändes det inte aktuellt. Så nu verkar det stå mellan.


1. Bosch Compress 7800i LW/M
2. CTC GSi 600

eller bör man kolla på ytterligare alternativ?
Nibe S1255-16?
 
T Tvåmas skrev:
Om det nu lutar åt en stor (troligen 16 kW) pump med nytt borrhål vilken av dessa skulle rekommenderas? Jag hade egentligen planerat en ny IVT men med 1 års leveranstid kändes det inte aktuellt. Så nu verkar det stå mellan.

1. Bosch Compress 7800i LW/M
2. CTC GSi 600

eller bör man kolla på ytterligare alternativ?
Om jag inte är helt ute och cyklar så är dedär i princip samma pump, Bosch äger IVT.
Jag har börjat kika runt, och utöver de två så har jag daikin altherma 3 geo på listan, verkar finnas en modell som går att kyla med vilket jag med jordvärme tycker är intressant.
 
T Tvåmas skrev:
Hej,

Den 20 år gamla bergvärmepumpen (IVT Greenline 7kw) sjunger på sista versen och behöver bytas ut. Jag har haft hit lite olika firmor som väl inte skiljer sig nämnvärt åt i pris. Det gäller CTC, IVT/Bosch, Thermia.

Det jag behöver ta ställning till är om jag ska borra ett nytt hål då huset egentligen skulle behöva en större pump.

Grundförutsättningar:
Byggår: 1946
Uppvärmd yta: 280 m2
Borrhål idag: 140 m
Nuvarande pump: IVT Greenline HT 7 kw
Elförbrukning i snitt de senaste åren 2016-2021: 19 500 kwh (2022 landade vi på 17 700 kwh efter att vi sänkt temperaturen och har kanske 19 grader invändigt). Skulle tro att uppvärmning (ej inräknat varmvatten) så ligger vi på ca 11 000 kwh efter att jag stämt av förbrukning under sommarmånaderna.

Ska jag bara byta rätt av hamnar vi på en pump på 8kw men då menar alla att den troligen inte kommer kunna stötta huset men ändå göra ett lika gott jobb som den gamla.

Ska man verkligen stötta husets behov bör man komma upp i en 16kw. Prisskillnad mellan 8 och 16 är väl försumbar men för att nyttja en 16 kw behöver jag borra ytterligare ett hål vilket innebär en kostnad på i runda slängar 70 000.

Mellanvägen att gå är att sätta in en 12 kw och möjligen borra vid ett senare tillfälle. Däremot verkar det inte vara ett alternativ att sätta in en 16 kw för att borra vid senare tillfälle.

Så frågan är, är det värt att borra eller inte?
Du har ju väldigt grunt borrhål tycker jag. När vi nyligen projekterade en BV anläggning på 15 kw till ett hus motsvarande ditt så blev borrhålet 240 meter.

Och själva borrandet är ju den minimala kostnaden i det hela ( runt 230 kr/m ) så att lägga till ordentligt med meter skadar ju inte.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
I Ingvar 58 skrev:
Du har ju väldigt grunt borrhål tycker jag. När vi nyligen projekterade en BV anläggning på 15 kw till ett hus motsvarande ditt så blev borrhålet 240 meter.

Och själva borrandet är ju den minimala kostnaden i det hela ( runt 230 kr/m ) så att lägga till ordentligt med meter skadar ju inte.
Ja de föreslår ett kompletterande borrhål på ca 140-150 m eller anser ni att man bör borra ett helt nytt hål enbart och inte tro att man ska använda det gamla?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Om jag inte är helt ute och cyklar så är dedär i princip samma pump, Bosch äger IVT.
Jag har börjat kika runt, och utöver de två så har jag daikin altherma 3 geo på listan, verkar finnas en modell som går att kyla med vilket jag med jordvärme tycker är intressant.
Ja men precis förstår att de ingår i samma koncern. CTC killen menade dock att IVT var en VW och Bosch en Skoda som jämförelse men han kanske pratade mer ur egen vinning…
 
C Cerb skrev:
Nibe S1255-16?
Ja den hade också varit ett alternativ men inte hittat tips på en bra installatör för Nibe i närområdet och känns viktigt att få någon man får förtroende för
 
T Tvåmas skrev:
Ja den hade också varit ett alternativ men inte hittat tips på en bra installatör för Nibe i närområdet och känns viktigt att få någon man får förtroende för
Vart är närområdetför dig?

Borra ett kompletterade hål så att du har två parallellkopplade.
 
Borra ett nytt på 140 meter. Varför kasta något som fungerar. Köra dom parallella sedan, det ska ju ändå grävas en del. Bara se till om det går att koppla ihop dom innomhus och bäst är att ha flödesmätare på båda så en jämn belastning kan bli. Ävensom att det kan skilja i temp på hålen, bra då att kunna justera in.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Borra ett nytt på 140 meter. Varför kasta något som fungerar. Köra dom paralella sedan, det ska ju ändå grävas en del. Bara se till om det går att koppla ihop dom innomhus och bäst är att ha flödesmätare på båda så en jämn belastning kan bli. Ävensom att det kan skilja i temp på hålen, bra då att kunna justera in.
Tack för tipsen ska ta med det mot installatören. Antar att det inte ska vara några konstigheter för dem att lösa.
 
Jag har parallellkopplat gammalt och nytt hål. Gissar att en del energi går förlorad på att värma upp det gamla hålet nu i början, men det bör jämna ut sig efter något år.

Vi har gjort parallellkopplingen utanför källarväggen eftersom det inte var praktiskt möjligt att gå in med ytterligare slang på samma ställe. Kommer låta en plåtslagare bygga en låda för att täcka och skydda slangen och kopplingarna framöver.
 
T Tvåmas skrev:
Ja men precis förstår att de ingår i samma koncern. CTC killen menade dock att IVT var en VW och Bosch en Skoda som jämförelse men han kanske pratade mer ur egen vinning…
Så samma sak för mindre peng? ;)

Kikar man på en IVT Geo 600 och jämför med en Bosch 7800 så är specarna identiska.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.