P Björnmoose skrev:
Killen hos Enwell påstog att golvmodellerna var inte lika effektiva .
Golvmodeller har ofta sämre värden på pappret, ofta tack vare lågt luftflöde.
Det du måste komma ihåg med en lågt placerad vanlig innerdel är att du låser vingen så den enbart blåser rakt fram.
Inte nyttigt för tex trägolv om du blåser ca 45-50 gradig luft så glöm ej låsa vingen så det ej blåser rakt ned.
 
P Björnmoose skrev:
Lågt luftflöde låter bra. Skicka ut luften som sedan stiger. Kollade just på en kille på Yutube i england som jämförde modellerna. Han menade att det var helt fel att ha högt placerade innedel. Den skapade enligt honom alldeles för ojämn rumstemperatur .
Lågt luftflöde kan ge betydligt sämre spridning så vet inte vad som är bra med det , ljudnivån blir självklart lägre men då ibland på bekostnad av att man når en mindre yta och får stötta med andra värmekällor som tidigare.
 
C Comfort Thomas skrev:
Golvmodeller har ofta sämre värden på pappret, ofta tack vare lågt luftflöde.
Det du måste komma ihåg med en lågt placerad vanlig innerdel är att du låser vingen så den enbart blåser rakt fram.
Inte nyttigt för tex trägolv om du blåser ca 45-50 gradig luft så glöm ej låsa vingen så det ej blåser rakt ned.
Så du menar att Daiseikai kan inte blåsa snett fram , enbart rakt fram. Trodde att det kunde det med.
 
C Comfort Thomas skrev:
Golvmodeller har ofta sämre värden på pappret, ofta tack vare lågt luftflöde.
Det du måste komma ihåg med en lågt placerad vanlig innerdel är att du låser vingen så den enbart blåser rakt fram.
Inte nyttigt för tex trägolv om du blåser ca 45-50 gradig luft så glöm ej låsa vingen så det ej blåser rakt ned.
Bara rakt fram , inte snett fram också ?
 
  • Gilla
kelegris
  • Laddar…
Tomture61
Det är du som skall leva med en LLVP så lågt placerad , själv skulle jag aldrig i livet placera ngt dylikt där .
Dammråttorna lär ju virvla iväg överallt tex .
Även om värme stiger så sitter det en fläkt som skickar iväg en luftström , även nedåt om man vill det .
Du har även ett kallras från fönster som lär påverka tempsensor i LLVP .
För att hindra kallras från fönster så ska värme stiga rakt upp från ett element .
Har golvvärme i mitt eget hus + en soffa dikt mot ett fönsterparti . När det är minusgrader får man isbjörnar på ryggen ;)
 
  • Gilla
Ruben Janzon och 2 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Det är du som skall leva med en LLVP så lågt placerad , själv skulle jag aldrig i livet placera ngt dylikt där .
Dammråttorna lär ju virvla iväg överallt tex .
Även om värme stiger så sitter det en fläkt som skickar iväg en luftström , även nedåt om man vill det .
Du har även ett kallras från fönster som lär påverka tempsensor i LLVP .
För att hindra kallras från fönster så ska värme stiga rakt upp från ett element .
Har golvvärme i mitt eget hus + en soffa dikt mot ett fönsterparti . När det är minusgrader får man isbjörnar på ryggen ;)
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Det är du som skall leva med en LLVP så lågt placerad , själv skulle jag aldrig i livet placera ngt dylikt där .
Dammråttorna lär ju virvla iväg överallt tex .
Även om värme stiger så sitter det en fläkt som skickar iväg en luftström , även nedåt om man vill det .
Du har även ett kallras från fönster som lär påverka tempsensor i LLVP .
För att hindra kallras från fönster så ska värme stiga rakt upp från ett element .
Har golvvärme i mitt eget hus + en soffa dikt mot ett fönsterparti . När det är minusgrader får man isbjörnar på ryggen ;)
Temperaturen vid fönstret samma som mitt i rummet. Inget kallras , element avstängd. Bra fönster.
C Comfort Thomas skrev:
Golvmodeller har ofta sämre värden på pappret, ofta tack vare lågt luftflöde.
Det du måste komma ihåg med en lågt placerad vanlig innerdel är att du låser vingen så den enbart blåser rakt fram.
Inte nyttigt för tex trägolv om du blåser ca 45-50 gradig luft så glöm ej låsa vingen så det ej blåser rakt ned.
 
Tomture61
P Björnmoose skrev:
Temperaturen vid fönstret samma som mitt i rummet. Inget kallras , element avstängd. Bra fönster.
Har ej öppningsbara med U-värde 1,3 (från 2008)
Hur är klimatet i rummet på sommaren , en LLVP kan även kyla .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har ej öppningsbara med U-värde 1,3 (från 2008)
Mina ät från 99. Också ej öppningsbara.
 
P Björnmoose skrev:
Bara rakt fram , inte snett fram också ?
Du kan ställa den manuellt fram och nedåt i olika steg , se bara till att den inte skickar för varm luft nedåt om du har trägolv.
 
C Comfort Thomas skrev:
Du kan ställa den manuellt fram och nedåt i olika steg , se bara till att den inte skickar för varm luft nedåt om du har trägolv.
Har laminatgolv.
 
Jag monterade min i den höjden, inget jag ångrade en sekund, varma o sköna golv, riktad snett neråt var det inget som blåste.
 
Isakare Isakare skrev:
Jag monterade min i den höjden, inget jag ångrade en sekund, varma o sköna golv, riktad snett neråt var det inget som blåste.
Låter bra och klokaste.
 
  • Gilla
ornet
  • Laddar…
A
egentligen är det väl kyldriften som blir lidande
 
electroluxaren skrev:
egentligen är det väl kyldriften som blir lidande
Det är flera som påstår det. Själv gillar jag värmen och den korta stunden man kallar sommarhalvåret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.