Har du papper på att grannen på hållet med 3,2m godkänner det. Då har du klart större chans att få igenom det.
 
Gramnens godkännande har väldigt lite med godkännande av avvikelser att göra. Det är bara vid attefallsåtgärder det är avgörande. Om man fick igenom större avvikelser för att man är överens med grannen har ju detaljplanen spelat ut sin betydelse, så varför har man isåfall en plan? Och hur blir det för den som inte kommer överens med grannen, ska de inte så samma avvikelse då?
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
E eemeliie skrev:
Gramnens godkännande har väldigt lite med godkännande av avvikelser att göra. Det är bara vid attefallsåtgärder det är avgörande. Om man fick igenom större avvikelser för att man är överens med grannen har ju detaljplanen spelat ut sin betydelse, så varför har man isåfall en plan? Och hur blir det för den som inte kommer överens med grannen, ska de inte så samma avvikelse då?
I min kommun spelar det roll. Min granne skulle inte ha fått bygglov för sitt garage 2m från gräns utan vårt godkännande.

Har varit med om att besluta i liknande fall vi fått upp i nämnden.
 
R Robert-san01 skrev:
Har du papper på att grannen på hållet med 3,2m godkänner det. Då har du klart större chans att få igenom det.
Precis som @eemeliie skriver så kan inte grannen godkänna det i det här fallet. Här är det §39 Byggnadsstadgan som gäller och enligt Länsstyrelsen tittar de bara på avvikelsen i sig om den kan bedömas som liten eller ej. Grannarna ska visserligen höras, men så mycket hänsyn tas inte till det och något formellt godkännande kan de inte ge. Så det spelar ingen roll att vi faktiskt själva äger också tomten mot söder mot vilken det är 3,2 m från tomtgräns.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
R
E eemeliie skrev:
Det är bara vid attefallsåtgärder det är avgörande.
Och friggebod.
 
  • Gilla
Joel Mellin
  • Laddar…
O
R rolflidvall skrev:
Och friggebod.
... Och om nämnden skulle finna att placeringen av tillbyggnad/byggnad kan göras närmare gräns om det är påkallat av särskilda skäl samt kan ske utan men för granne eller fara för sundhet, brandsäkerhet eller trafiksäkerhet och utan att ett lämpligt bebyggande av området försvåras. Då hörs berörd granne och om grannen motsätter sig förslaget så går det inte.

Inte jättevanligt att det finns "särskilda skäl" utan MÖD brukar vara restriktiva.
 
O oxöga skrev:
... Och om nämnden skulle finna att placeringen av tillbyggnad/byggnad kan göras närmare gräns om det är påkallat av särskilda skäl samt kan ske utan men för granne eller fara för sundhet, brandsäkerhet eller trafiksäkerhet och utan att ett lämpligt bebyggande av området försvåras. Då hörs berörd granne och om grannen motsätter sig förslaget så går det inte.

Inte jättevanligt att det finns "särskilda skäl" utan MÖD brukar vara restriktiva.
Det spelar ingen roll om grannen motsätter sig eller inte, det kan avgöras åt bägge håll ändå. Men inte vanligt med särskilda skäl nej. T.ex. om det inte går att bygga på annat ställe kan det vara en anledning.

Men annars är det större sannolikhet att det kan gå igenom som liten avvikelse som inte är samma sak som särskilda skäl.
 
Hur löste ni det med nya planlösningen då?
 
FreQa FreQa skrev:
Hur löste ni det med nya planlösningen då?
Ritning av en bostadsplan med mått, rum, möblering och fönster angivna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svårt att göra huset smalare än detta.
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Jag måste säga att jag är sjukt imponerand att ni kämpar på.

Jag hade accepterat ett smalare hus men i 2 våningsplan och byggt det så högt som detaljplanen tillåter.

Det tar mycket energi att bråka mot galna grannar och talla på gränserna i en detaljplan
 
  • Gilla
Joel Mellin
  • Laddar…
K Knight skrev:
Jag måste säga att jag är sjukt imponerand att ni kämpar på.

Jag hade accepterat ett smalare hus men i 2 våningsplan och byggt det så högt som detaljplanen tillåter.

Det tar mycket energi att bråka mot galna grannar och talla på gränserna i en detaljplan
Vi hade gärna byggt två våningar om det hade varit möjligt. Men eftersom huset är till mina föräldrar och min mamma är rörelsehindrad och delvis behöver rullstol (framförallt i framtiden) behöver det vara så mycket som möjligt på ett plan. Speciellt med tanke på vändradie.

Gör man det smalare blir det svårare med entré och toalett. Toaletten kan inte göras smalare och entrén är verkligen inte bred heller som den är nu. De vill ha huset så eftersom det hus de nu bor i är tvåvåningshus där sovrummen är på ovanvåningen, men det vill de alltså inte ha nu.

Det paradoxala är ju att det också är bättre för grannarna att acceptera detta än att vi hade byggt ett smalare men mycket högre hus som hade skymt all sjöutsikt för dem, något som är den största anledningen till att de klagat.

Om det ska göras smalare så att ingen avvikelse krävs måste det nämligen vara 0,5 m smalare där det redan nu är som smalast, och vardagsrummet och köket måste göras ännu mindre. På torsdag har vi möte med kommunen.
 
Redigerat:
Äger ni 13:31?
 
J Jarlsgård skrev:
Äger ni 13:31?
Ja
 
Joel Mellin Joel Mellin skrev:
Ja
Och om jag läst rätt i tråden så är det 39§ som gäller.

Om ni skulle flytta huset något åt väster och göra en vidbyggd carport tex som ni sammanbygger med något över fastighetsgränsen så ska 4,5 meter utgå mot den gränsen.

Kan ev. Vara ett kryphål för att minska avvikelserna.
 
J Jarlsgård skrev:
Och om jag läst rätt i tråden så är det 39§ som gäller.

Om ni skulle flytta huset något åt väster och göra en vidbyggd carport tex som ni sammanbygger med något över fastighetsgränsen så ska 4,5 meter utgå mot den gränsen.

Kan ev. Vara ett kryphål för att minska avvikelserna.
Åt väster mot brandstationen? Eller menar du mot söder mot vår egen fastighet? Men förstår inte helt hur vi skulle kunna sammanbygga? Med vad? Och räknas väl ändå som avvikelse om vi bygger närmre gränsen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.