Snigla Snigla skrev:
Tog ett par bilder på mina blomfröer som grott..
Sattes 3 Mars och kom upp för ett par dagar sedan!

[bild]

[bild]

Bilderna tagna idag 7 Mars :surprised::love:
En del av det du listade i ngt tidigare inlägg är ju härdiga eller rätt så härdiga och sådana växter bär jag ut när jag skolat om dem. Nu har jag tagit in dem eftersom jag tyckte synd om dem i snöovädret men egentligen tål alla mina i korgen minusgrader. Även luktärt tål någon minusgrad. Mina är inte omskolade än så de står i svalt fönster men så fort jag hinner skola om dem ska de ut. Flera krukor med småplantor på ett metallgallerhyllplan, inomhus, troligen ett hemmaodlingsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har dem i duschen så inte Katten äter upp dem.

Det är en rolig hosts i krukan där det ser tomt ut så när som på lite fröogräs från jorden.
 
Vet inte hur jag tänkte när jag sådde broccoli, dels på tok för tidigt och typ 35 stycken, ingen självbehärskning alls :rolleyes: hur ska man nu få plats med tomaterna som snart ska sås och paprikan som behöver omskolas.
Får smyga iväg och köpa lite mer belysning kanske :cool:
Inomhus växtodling med olika grönsaksplantor under tillväxtlampor på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som håller grönt plant med välutvecklat rotsystem redo för omplantering, jord och trädgårdsredskap syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Rosenskäror blir ännu finare om man toppar plantorna många gånger (men det vet du säkert).
Nä, det vet jag inte :geek: jag säger ju att blomodling har aldrig direkt varit min grej.. (även om jag provat och lyckats någravggr oxå).. det brukar sluta med pannkaka av det hela!

Så vissa blomsorter har jag bara köpt i färdigt format (dvs vet inte riktigt hur de drivits upp med tips o trix).

Fascinerande hur nån kan ha så svarta fingrar.. samtidigt som gröna. ;):p:cool:

Hade tänkt hinna forska lite mer om rosenskäran,, innan den kom upp haha.. det gick sådär :rolleyes: (de hade eld i baken!)

Igår forskade jag om sticklingar på mina rosor (hur man ska ta såna på bästa vis.. jag har aldrig gjort det och heller knappt klippt dem!)

Sedan var det lite koll på dahlior..
..och sticklingar på lavendeln..

Har inte hunnit till rosenskärorna än..:seenoevil:
 
engs engs skrev:
Angående förodling och så, så såg jag (var ett bra tag sen) han... Charles Nånting? Engelsman som starkt propagerar för täckodling / icke grävande odling.

Han förodlade, men hade de stående i småpluggar väldigt mycket längre än rekommenderat. Vore praktiskt för att t.ex. kunna sprida ut skörden sen utan att hela tiden smådutta och så i omgångar.

Annars brukar man läsa nått om att de ska / måste planteras i större krukor vid viss höjd/rotutveckling, men det verkade fungera för han. Tar mindre plats också. Råden man brukar läsa kanske är mest för optimal tillväxt och tidig skörd, inte något måste.

Frågan är, är det någon som testat detta, typ förodla något, så allt direkt, men plantera ut de med kanske 2 veckors mellanrum i 3-4 omgångar? Och ha kvar resten i första pluggen.
Förra året hade jag ett par savoykål och purjolök som jag inte hade plats för. De fick stå i skuggan och fick vatten när jag kom ihåg. Skapligt misshandlade, och växte inte till sig. Några andra kålsorter gick upp i blom. Så de kastade jag. Men så fick jag plats i ett land efter halva sommaren, satte ner dem och till senhösten fanns två fantastiska kålhuvuden. Purjon tog också fart men blev inte alls lika frodig. Tror det är svårt, men kan uppenbarligen funka. Men många dör eller stressas nog på vägen.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Nä, det vet jag inte :geek: jag säger ju att blomodling har aldrig direkt varit min grej.. (även om jag provat och lyckats någravggr oxå).. det brukar sluta med pannkaka av det hela!

Så vissa blomsorter har jag bara köpt i färdigt format (dvs vet inte riktigt hur de drivits upp med tips o trix).

Fascinerande hur nån kan ha så svarta fingrar.. samtidigt som gröna. ;):p:cool:

Hade tänkt hinna forska lite mer om rosenskäran,, innan den kom upp haha.. det gick sådär :rolleyes: (de hade eld i baken!)

Igår forskade jag om sticklingar på mina rosor (hur man ska ta såna på bästa vis.. jag har aldrig gjort det och heller knappt klippt dem!)

Sedan var det lite koll på dahlior..
..och sticklingar på lavendeln..

Har inte hunnit till rosenskärorna än..:seenoevil:
Min mamma brukar skära isär en plastflaska och sätta rossticklingar i. Med toppen som lock. I början har hon korken på och sedan tar hon av den. Jag sätter rossticklingar direkt i jorden. Jag vet inte om hon eller jag får bäst resultat men vi lyckas väldigt bra i alla fall. De flesta sorter går bra men blir inte alltid så härdiga så klart eftersom de har egen rot. Å andra sidan är det samma ros som kommer från roten, om den fryser ner.

I år har alla dahlior kommit igång, inklusive en liten som är nydelad. Jag tror att jag är ute ur dahliasvackan.:love:
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Vet inte hur jag tänkte när jag sådde broccoli, dels på tok för tidigt och typ 35 stycken, ingen självbehärskning alls :rolleyes: hur ska man nu få plats med tomaterna som snart ska sås och paprikan som behöver omskolas.
Får smyga iväg och köpa lite mer belysning kanske :cool:
[bild] [bild]
Världens bästa present, broccoliplanta:heart:
 
  • Gilla
  • Älska
emmjo och 3 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Vet inte hur jag tänkte när jag sådde broccoli, dels på tok för tidigt och typ 35 stycken, ingen självbehärskning alls :rolleyes: hur ska man nu få plats med tomaterna som snart ska sås och paprikan som behöver omskolas.
Får smyga iväg och köpa lite mer belysning kanske :cool:
[bild] [bild]
Det var otroligt fina plantor.:heart:
 
  • Gilla
Lill72
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Världens bästa present, broccoliplanta:heart:
Ska försöka lura på ett par grannar några :rofl:
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
En del av det du listade i ngt tidigare inlägg är ju härdiga eller rätt så härdiga och sådana växter bär jag ut när jag skolat om dem. Nu har jag tagit in dem eftersom jag tyckte synd om dem i snöovädret men egentligen tål alla mina i korgen minusgrader. Även luktärt tål någon minusgrad. Mina är inte omskolade än så de står i svalt fönster men så fort jag hinner skola om dem ska de ut.[bild]
Jag har dem i duschen så inte Katten äter upp dem.

Det är en rolig hosts i krukan där det ser tomt ut så när som på lite fröogräs från jorden.
En till sån där gallerlåda och lägg över den (knyt fast).. så får du duschen för dig själv ;) .. och levande plantor! :)

Tanken var ju att några av dem iaf (har redan glömt vilka det var..) skulle ut så fort de grott typ.. hade tänkt ställa ner ett sånt där plastväxthus.. i vårt vanliga växthus .. det borde väl funka..?

Men angående den där rosenskäran.. när ska man klippa? och hur? (iaf första gången, så inte tillfället springer mig förbi..) och hur länge kan de stå i lilla tråget innan jag måste plantera isär dem..
 
F R Å G A :

Håller lite på med en hemsida (odling/trädgårdtema) och hade tänkt att andra skulle få presentera sin trädgård där (eller tex sin balkongodling, eller inomhusodling, eller sitt växthus, eller sin damm - ev flera av kategorierna )

Typ svara på 8-10 frågor om trädgården och 8-10 bilder på trädgården..

Tänkte bara kolla om någon av er härinne skulle vara intresserade av att presentera sin?

Med vänlig hälsning, Sandra
 
  • Gilla
GladanS
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Världens bästa present, broccoliplanta:heart:
OH no!! Det hände mig en gång och sen dess har jag aldrig blivit mig själv igen. I år har jag redan sått 6 sorters kål.... Var ska det sluta?
 
  • Haha
  • Älska
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
F R Å G A :

Håller lite på med en hemsida (odling/trädgårdtema) och hade tänkt att andra skulle få presentera sin trädgård där (eller tex sin balkongodling, eller inomhusodling, eller sitt växthus, eller sin damm - ev flera av kategorierna )

Typ svara på 8-10 frågor om trädgården och 8-10 bilder på trädgården..

Tänkte bara kolla om någon av er härinne skulle vara intresserade av att presentera sin?

Med vänlig hälsning, Sandra
Ja, kul.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
En till sån där gallerlåda och lägg över den (knyt fast).. så får du duschen för dig själv ;) .. och levande plantor! :)

Tanken var ju att några av dem iaf (har redan glömt vilka det var..) skulle ut så fort de grott typ.. hade tänkt ställa ner ett sånt där plastväxthus.. i vårt vanliga växthus .. det borde väl funka..?

Men angående den där rosenskäran.. när ska man klippa? och hur? (iaf första gången, så inte tillfället springer mig förbi..) och hur länge kan de stå i lilla tråget innan jag måste plantera isär dem..
Jag har två lådor på varandra när de är ute. Funkar hyfsat men inte inne ... Det är en listig katt.

De flesta blommande annueller blir frodigare och blommar mer om man toppar precis över första riktiga bladparet. Vänta tills de fått två omgångar riktiga blad. Alltså hjärtbladen borträknade.

Jag skolar om när de fått första riktiga bladen. Men om du inte har tid eller plats för det kan du ge dem lite näring och låta dem stå lite till.

Rosenskäror grenar sig när man toppar och sedan kan man toppa de nya topparna osv. Som bonus så rotar sig toppen. Vänta då med toppning nr två tills du kan klippa bort två bladomgångar. Knipsa av det understa bladparet och sätt sticklingen i lite vatten. Detta fungerar ändå tills den går i knopp så man kan få många plantor av en enda. Jag har testat detta med en hel massa sommarblommor och faktiskt lyckats med alla sorter jag provat. Det går ju precis lika bra med väldigt många perenner förresten. Men när det är blomknoppar på sticklingen brukar det inte gå. Andra gener är aktiva då och då blir det inga rötter.
 
  • Gilla
emmjo och 2 till
  • Laddar…
Äntligen tagit tag i omplanteringen av paprikan och chilin.
Växter i krukor på fönsterbräda framför snötäckt utomhuslandskap. Soligt väder. Kaffe-koppar använt som plantkärl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I år har jag testat att toppa plantorna, hittills ser de väldigt bra ut.
 
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Har kattsäkrat, återbrukat.. och är nöjd över min fyndighet! :cool::p

Inomhusväxthus med växtlampor och plantor i krukor, inhyst i en öppen metallbur, på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Metallbur med växande plantor inne, belysning ovanför, platsen ser ut som ett kontor eller hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu fick jag åter igen nytta av hundburarna..
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.