Status
Tråden går ej att kommentera.
P paralun skrev:
Men vi vill ju gå med i NATO för att säkra vår demokrati... sen får vi då kanske offra några i det stora hela mer oviktiga rättigheter som vi tror oss ha. Vi måste ju inse att även vi måste kunna kompromissa för att få den här NATO säkerheten.
Lite för ryggradslös hållning för mig.
 
BirgitS
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Hemsk tanke om vi är med I Nato och dom placerar artilleri längs Öresundskusten.
Varför är artilleri från Nato värre än svenskt?
https://www.forsvarsmakten.se/sv/ak...ustrobot-var-pa-plats-vid-den-skanska-kusten/

Man behöver inte ha artilleri precis bredvid kusten för det går ju att göra attacker på långt håll. I Kaliningrad finns det sånt som kan skjuta långt mer än över Östersjöns bredd.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/karnvapenkapabla-robotar-pa-plats-i-kaliningrad
 
BirgitS
M mickef skrev:
Lite för ryggradslös hållning för mig.
Bättre att få ryggraden knäckt av Ryssland enligt dig?
Tappa alla rättigheter.
 
  • Gilla
  • Haha
Minnie Mesola och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Stalin ville nog gärna ha Atlantkust så tror knappast han var nöjd. Kommunismen skulle väl spridas över hela världen. Så Sveriges situation var rimligtvis betydligt mer utsatt med Stalin vid makten tillsammans med en stor och stridsvan arme. På den tiden hade han till och med kunnat motivera ett anfall mot Sverige med att vi tillät tyska armeförband att gå igenom Sverige för att angripa Sovjet, vilket borde gett Sovjet någon form av casus belli mot oss.. Jag har väldigt svårt att se att dagens Ryssland skulle lyckas gå igenom Finland och därefter ta Sverige, men kring 1950 hade det nog varit en relativt enkel operation. Så jämfört med idag så borde vi haft större nytta av att vara medlem i NATO då och inte nu.
Vi kanske skulle gått med i NATO redan då. Den näst bästa tidpunkten är nu.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
M mickef skrev:
Lite för ryggradslös hållning för mig.
Det tycker inte jag som det ser ut just nu på jordklotet.
"Man kan inte få allt man vill" och det måste även Sverige lära sig.
Sen tror jag inte det här är särskilt svårt att lösa för skickliga förhandlare med tydliga breda politiska mandat.
 
M mickef skrev:
Vi är utlämnade till Erdogans godtycke för tillfället och om NATO föredrar Turkiet framför Sverige så är vi inte välkomna. Vi måste sluta krypa, och överlåta åt NATO att knacka på vår port, vi har visat vad vi vill. Dra tillbaka ansökan och återta den stolthet vi hade för inte många årtionden sedan.
Jag håller delvis med dig här. Jag tycker inte vi ska dra tillbaka ansökan, men vi borde aldrig börjat förhandla med Turkiet. Överlåt till NATO att hantera vår ansökan och vi borde sluta genast att bete oss som turister på en turkisk bazar. Den matchen kommer vi aldrig att vinna.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jag håller delvis med dig här. Jag tycker inte vi ska dra tillbaka ansökan, men vi borde aldrig börjat förhandla med Turkiet. Överlåt till NATO att hantera vår ansökan och vi borde sluta genast att bete oss som turister på en turkisk bazar. Den matchen kommer vi aldrig att vinna.
Det går varken att hoppa över Turkiet eller Ungern för NATO kräver 100% enighet för att anta en ny medlem.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Bättre att få ryggraden knäckt av Ryssland enligt dig?
Tappa alla rättigheter.
Är du hackad eller har du en spökskrivare? Inte riktigt din typ av inlägg.
 
  • Gilla
Minnie Mesola och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Det går varken att hoppa över Turkiet eller Ungern för NATO kräver 100% enighet för att anta en ny medlem.
Naturligtvis, det vet jag. Jag menar att vi ska överlåta förhandlingarna till NATO att få alla nuvarande 30 nationer att acceptera ansökan. Inte som nu att vi förhandlar direkt med Turkiet.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Största problemet är att alla idioter som först nu förstår. Hade alla varit som jag hade vi varit med i NATO redan för 30 år sedan.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Naturligtvis, det vet jag. Jag menar att vi ska överlåta förhandlingarna till NATO att få alla nuvarande 30 nationer att acceptera ansökan. Inte som nu att vi förhandlar direkt med Turkiet.
Ok men vi måste klara förhandligarna själv inkl kompromisser.
Sen har vi då även Ungern-utmaningen, en ungersk delegation är på plats i Stockholm
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/5BWXd1/talmannen-ska-inte-fjaska-for-ungern
och direkt börjar den politiska pajkastningen.... .
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Största problemet är att alla idioter som först nu förstår. Hade alla varit som jag hade vi varit med i NATO redan för 30 år sedan.
Då ställer jag mig bland "idioterna"... såg väl ingen större vits med NATO föränn Putin löpte amok.
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Vi kanske skulle gått med i NATO redan då. Den näst bästa tidpunkten är nu.
Det är ju en slutsats man kan dra. En annan är att ifall det inte behövdes när det faktiska hotet var mer reellt varför ska det behövas nu. Dagens Ryssland klarar ju inte efter ett års krig av Ukraina, hur kan man ens tro att de skulle vara ett hot mot Västeuropa. Deras krigsmakt är ju nästan löjeväckande inkompetent. Ett under att någon skräms av den. Det enda verkliga hotet de har är kärnvapen och börjar de skicka runt kärnvapen har det ingen betydelse ifall vi är med i NATO eller ej.
 
  • Gilla
mickef
  • Laddar…
P paralun skrev:
Då ställer jag mig bland "idioterna"... såg väl ingen större vits med NATO föränn Putin löpte amok.
Bra att du erkänner det iallafall. Sossarna försöker ju ändra narrativet nu :D
Jag har varit pro NATO så länge jag minns. Och tänk på jag fick rösta först under den eviga fredens tid.
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Ok men vi måste klara förhandligarna själv inkl kompromisser.
Sen har vi då även Ungern-utmaningen, en ungersk delegation är på plats i Stockholm
[länk]
och direkt börjar den politiska pajkastningen.... .
Nej! Inga förhandlingar, inga kompromisser. Koraner, kurder och annat ska inte dras in i ansökan och godkännandet av denna.

Vi ansöker till NATO, och de återkommer till oss. Om något enskilt land har åsikter får de ta det med Nato, inte med Sverige.
 
  • Gilla
BengtH och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.