craftsboy craftsboy skrev:
Man jobbar extremt mycket långsammare från stegar. Så ganska idiotiskt ur både säkerhet och ekonomisk synvinkel.
Dom värderade inte sin tid ekonomiskt, det framgick ganska tydligt. När man bygger till sig själv under en så utsträckt period så hyr man inte ställning om man inte absolut måste det.
 
  • Gilla
StyvBoard och 6 till
  • Laddar…
Snark. Ännu ett bygge som inte är klart men ändå ska sändas på TV. Produktionen verkar inte lära sig av sina misstag då detta är ständigt återkommande. Varför inte sända detta avsnitt sist i säsongen? Då hinner de ju säkert jobba på ett par månader till.

Jag skulle aldrig ha byggt så själv med barn med i bilden men för en eller två vuxna tycker jag att det är mer än tillräckligt.
 
  • Gilla
roli och 1 till
  • Laddar…
K
Ja, det var hemskt tråkigt att de inte fick göra mer klart, hade gärna väntat till nästa säsong för att få se det helt klart.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Och huset i norrläge var också konstigt.
På drönarbilderna såg det ut som det inte fanns så många alternativ. Huset var omringat av åkermark.
Sen angående att det är litet, kanske finns planer om att ta över huset när hon inte vill bo kvar där och då kanske de har den här för uthyrning eller vänner på besök.
 
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Om du såg programmet så såg du nog att riskbedömning var noll, riskera livet för korvören med två små barn är så korkat det kan bli.
Muren hade ju kunnat vara en del av grunden när den nu redan fanns, verkar idiotiskt att riva en betong mur med armering när man vill göra så små klimatavtryck som möjligt.
dock tror jag dom mest menade inredning när dom talade om klimatavtryck.
Riskera livet var nog ändå att ta i…självklart, vid lite otur hade man nog åkt på ett benbrott men det handlar om privat byggande. Är inte att jämföra med att ta in hantverkare då helt andra krav finns på säkerheten då man inte ska behöva ta nämnvärda risker för att kunna utöva sitt yrke…

Jag skulle nog ändå vilja påstå att dom höll klimatavtryck till ett minimum, inga stora mängder betong till lite 40cm plintar. Dom behövde ju i princip inte utföra några markarbeten och huset i övrigt innehåller inte särskilt stora mängder dåligt material.
 
  • Gilla
StyvBoard och 5 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Fint med rosa tak och snyggt placerade fönster. Men varför hade ett av fönstren svarta karmar? Men tänk sen två tonåringar som delar på samma lilla rum och föräldrar som inte kan stänga till sitt rum när dom knullar. Dom lär få bygga ut en hel del.
Finns många människor i världen som lever på betydligt mindre yta, tycker att det är beundransvärt att det finns som människor faktiskt drar sitt strå till stacken och bryter normerna. Det är inte långsiktigt hållbart att bygga villor på 150-200 kvadrat för en barnfamilj, det är det bara att konstatera, tror dock inte särskilt många kommer vara villiga att bryta trenden.

Är själv uppväxt i generationsboende med från början endast 3 rum och kök till en familj på 3 barn, känner inte att det på något sätt varit ett lidande för mig även om vi räknades som trångbodda trångbodda under en stor del av uppväxten.
 
  • Gilla
StyvBoard och 15 till
  • Laddar…
SNARK, hela avsnittet tappar relevans när huset är så pass oklart. Varför stressa o sända denna säsong? Obegriplig av SVT
 
Äntligen ett program där båda ägarna bygger och verkar göra det mycket bra. Fler borde göra så, fixa barnvakt och gasa på! Kommer säkert blir fint när det är helt klart.
 
  • Gilla
StyvBoard och 12 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Riskera livet var nog ändå att ta i…självklart, vid lite otur hade man nog åkt på ett benbrott men det handlar om privat byggande. Är inte att jämföra med att ta in hantverkare då helt andra krav finns på säkerheten då man inte ska behöva ta nämnvärda risker för att kunna utöva sitt yrke…

Jag skulle nog ändå vilja påstå att dom höll klimatavtryck till ett minimum, inga stora mängder betong till lite 40cm plintar. Dom behövde ju i princip inte utföra några markarbeten och huset i övrigt innehåller inte särskilt stora mängder dåligt material.
Precis din inställning till säkerhet är problemet, jobbat i just detta i 30 år och detta bygge var väldigt farligt.
Och det som gör detta bygge extra farlig är att dom inte kan bygga och inte har rätt teknik.
Tyvärr förstår inte folk att byggbranschen är en av dom dödligaste, och att SVT är med och visar sådana här saker är skrämande.
 
  • Gilla
Mattias1978 och 1 till
  • Laddar…
Frågan om att dom byggt litet hus är nog lätt förklarat att dom har ganska bra yta till utrymme för diverse saker ett par meter från sitt bygge.
Jag missade vatten och avlopp hur gjorde dom med det?
 
Jag kan förstå tanken att vara sparsam och utanför ekorrhjulet med all stordådighet och dyra saker, respekt för det (y)
Men - med det sagt - ett par saker som känns väldigt tveksamma:
- Ofri grund. Antar att det inte är avstyckat och bildar en egen fastighet där alldeles intill ladugården. Vad har huset för värde någon gång i framtiden? Det är dömt att förbli en komplementbyggnad med allt vad det innebär.
- Energi! Ett "nollhus" hade sparat många sköna slantar i framtiden och varit rätt val om man vill göra så lite avtryck på miljön som möjligt. Kaminuppvärmning är inte alls speciellt miljövänligt heller. Nu verkade det viktigaste istället vara att inte använda maskiner vid bygget (som är en engångsföreteelse).
 
Lerklining borde bli populärt igen. Enligt en vän så är det bra isolering, det håller en bra fuktbalans på vintern/sommaren och rörelse sprickor är lätt att laga med lite ny lera och vatten. Fast det tar en tid att göra såklart.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
T twoody skrev:
Precis din inställning till säkerhet är problemet, jobbat i just detta i 30 år och detta bygge var väldigt farligt.
Och det som gör detta bygge extra farlig är att dom inte kan bygga och inte har rätt teknik.
Tyvärr förstår inte folk att byggbranschen är en av dom dödligaste, och att SVT är med och visar sådana här saker är skrämande.
Jag jobbar själv med arbetsmiljö inom bygg och är fullt medveten om att fall från stege (eller för att vara korrekt i huvudsak pall/bock) är den i särklass vanligaste orsaken till sjukskrivning. Dödsfallen i byggbranchen sker dock i huvudsak vid arbete på eller invid vägar, vid tunga lyft av bjälklagg osv samt påkörning/klämning vid stora maskiner och dom riskerna har dom ju faktiskt helt minimerat då jag inte såg något av detta förekomma ;)

Tror du missar poängen här, detta är inte per definition en byggarbetsplats, dom är privatpersoner som gör detta helt i privat regi, det är inte förbjudet i Sverige att som privatperson ta risker. Det finns människor inkluderat jag själv som många gånger tar risker där jag är medveten om att det om det vill sig illa kan resultera i ett besök på sjukhus. Med det sagt så hade man med ganska enkla medel kunna minska riskerna påtagligt, tex skivor att stå på när man reste väggarna. Men som sagt, det kan man genom att hålla sig i dom gröna och blå backarna istället för offpist också, ändå så är folk där ute på sidan och far...

Hade dom tagit in avlönad arbetskraft i form av företag eller f-skatt så hade situationen varit en helt annan, man ska inte behöva utsättas för onödigt höga risker i sin yrkesutövning där är arbetsmiljölagstiftningen solklar, med det sagt så har jag sett en hel del avsnitt av husdrömmar/grand design där dom haft inhyrda arbetare och detta varit ett betydligt större problem, vattentornet i Knivsta kanske kan vara det värsta skräckexempel på vad man i sin yrkesroll inte ska behöva utsättas för.
 
Redigerat:
  • Gilla
E-L J och 15 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Jag kan förstå tanken att vara sparsam och utanför ekorrhjulet med all stordådighet och dyra saker, respekt för det (y)
Men - med det sagt - ett par saker som känns väldigt tveksamma:
- Ofri grund. Antar att det inte är avstyckat och bildar en egen fastighet där alldeles intill ladugården. Vad har huset för värde någon gång i framtiden? Det är dömt att förbli en komplementbyggnad med allt vad det innebär.
- Energi! Ett "nollhus" hade sparat många sköna slantar i framtiden och varit rätt val om man vill göra så lite avtryck på miljön som möjligt. Kaminuppvärmning är inte alls speciellt miljövänligt heller. Nu verkade det viktigaste istället vara att inte använda maskiner vid bygget (som är en engångsföreteelse).
Med tanke på att det står på plintgrund och inte särskilt stort så är det ju tämligen enkelt att helt enkelt frakta huset därifrån om man vill, Skåne är ju ganska tätbebyggt så inom ett par mil borde det finnas mer än tillräckligt med potentiella kunder...
 
  • Gilla
arkTecko och 3 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Frågan om att dom byggt litet hus är nog lätt förklarat att dom har ganska bra yta till utrymme för diverse saker ett par meter från sitt bygge.
Jag missade vatten och avlopp hur gjorde dom med det?
Det funderade jag på också. El, vatten och avlopp brukar vara det första som planeras in ihop med grundläggningen. Iofs går det att ordna vatten och avlopp i efterhand men frostsäkringen av vattnet blir mer komplicerat.
 
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.