Den 26/2 inkom Easee med ytterligare ett yttrande till ESV, denna gång med hjälp av advokatfirma, där de försöker slå hål på ESVs resonemang framförallt just kring det här med att visa konformitet delvis via en harmoniserad standard och delvis via andra bevis. Blir intressant att se vad ESV svarar på det. Just JFB delen har jag nog ändå tyckt borde kunna få igenom.
Sen isolationsbiten har jag svårt att bedöma då jag inte har 61851. Easee menar att isolationstestet inte är tillämpligt. Oklart då varför de har med det i sin egen LVD-rapport.
Sen försöker de återigen framhäva att triggandet av en knapp/parningsläge inte är att påverka funktionen hos produkten men det kommer jag aldrig hålla med de om. Wifi-delen inkl parning är ju en del av produkten, laddbox-delen är en del av produkten och båda dessa måste ju vara opåverkade för att det skall anses vara opåverkad funktion.
Sen är det rätt mycket damage control som syftat till att ESV så snabbt som möjligt ska kommunicera ut att det inte blir något säljförbud.
 
Norrmannen jag talade med hade för sig att Amina Charge fått säljstopp i Norge.

Enligt honom var både Easee och Amina startat av avhoppare från Zaptec.
 
Amina finns att köpa både i Norge och Sverige. Elkjöp har både i webbbutik och lokalt. Elgiganten i webbbutik.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det var inga ”vi” som konstaterade att jag hade fel. I så fall har du och dina kompisar inte begripit hur Esv arbetar, och du har inte heller förstått vad jag skrev.

Att Esv har befogenheter att införa säljstopp har knappast någon ifrågasatt, men de måste inte göra det under utredningstiden.

Självklart inför de bara säljstopp under utredningstiden om det är absolut nödvändigt. Du får helt enkelt acceptera att Esv gjort bedömningen att avvakta med åtgärder tills utredningen är slutförd.

Begriper du inte detta så får du fråga någon annan som kan hjälpa dig att förstå, för jag kan inte beskriva det enklare än så här. :)
Jo, du har ifrågasatt det.
Jag skrev: "Man kan ju fundera över hur allvarliga de tycker att bristerna är med tanke på att de inte säljstoppat dem redan. Med tillräckligt stora brister borde de väl spelat det kortet på en gång, eller?"

Varpå du svarade:
"Man kan ju fundera över hur allvarliga de tycker att bristerna är med tanke på att de inte säljstoppat dem redan. Med tillräckligt stora brister borde de väl spelat det kortet på en gång, eller?"

Jag följde upp med:
"Du menar att om elsäkerhetsverket hittar tillräckligt allvarliga fel i sin undersökning så låter de alla fortsätta använda en produkt i ett år (eller hur lång tid utredningen nu tar) innan de gör något?
Tillåt mig tvivla."

Du svarar: "Du får tvivla hur mycket du vill, men det är så det fungerar. Utredningar tar tid, och ESV uttalar sig inte utan att ha tillräcklig koll på hur det förhåller sig.
Om du bemödar dig med att kolla på ärendet på ESV hemsida så ser du att det varit en hel del kommunikation mellan ESV och Easee under året, tror du inte den kommunikationen spelat någon roll? Tror du ESV visste i förväg hur det förhöll sig?
Nej, de måste låta Easee uttala sig och ge information innan ESV uttalar sig.
Så, nu får vi se hur det går, men Easee har det besvärligt just nu."

Du säger alltså precis det, att ESV inte säljstoppar en pryl innan utredningen är klar. Något som är helt fel, de kan helt klart föregå utredningen med ett säljstopp om de finner det lämpligt.
Om du menar något annat än det du skriver är en annan sak, då tycker jag du ska bättra dig och skriva vad du menar istället.
Så du behöver nog börja med att fundera över vad du tycker och tänker själv. Jag är helt på det klara med hur det går till.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens
tveksamt tveksamt skrev:
Jo, du har ifrågasatt det.
Jag skrev: "Man kan ju fundera över hur allvarliga de tycker att bristerna är med tanke på att de inte säljstoppat dem redan. Med tillräckligt stora brister borde de väl spelat det kortet på en gång, eller?"

Varpå du svarade:
"Man kan ju fundera över hur allvarliga de tycker att bristerna är med tanke på att de inte säljstoppat dem redan. Med tillräckligt stora brister borde de väl spelat det kortet på en gång, eller?"

Jag följde upp med:
"Du menar att om elsäkerhetsverket hittar tillräckligt allvarliga fel i sin undersökning så låter de alla fortsätta använda en produkt i ett år (eller hur lång tid utredningen nu tar) innan de gör något?
Tillåt mig tvivla."

Du svarar: "Du får tvivla hur mycket du vill, men det är så det fungerar. Utredningar tar tid, och ESV uttalar sig inte utan att ha tillräcklig koll på hur det förhåller sig.
Om du bemödar dig med att kolla på ärendet på ESV hemsida så ser du att det varit en hel del kommunikation mellan ESV och Easee under året, tror du inte den kommunikationen spelat någon roll? Tror du ESV visste i förväg hur det förhöll sig?
Nej, de måste låta Easee uttala sig och ge information innan ESV uttalar sig.
Så, nu får vi se hur det går, men Easee har det besvärligt just nu."

Du säger alltså precis det, att ESV inte säljstoppar en pryl innan utredningen är klar. Något som är helt fel, de kan helt klart föregå utredningen med ett säljstopp om de finner det lämpligt.
Om du menar något annat än det du skriver är en annan sak, då tycker jag du ska bättra dig och skriva vad du menar istället.
Så du behöver nog börja med att fundera över vad du tycker och tänker själv. Jag är helt på det klara med hur det går till.
Du förstod alltså inte vad jag skrev.
Begriper du inte att Esv preliminärt bedömt att produkterna sannolikt inte är speciellt farliga för omgivningen?

Det är en helt annan fråga om de uppfyller kraven för standarden, är avvikelserna stora(allvarliga) så kan det bli säljstopp.

Om du inte förstår detta så beror det förhoppningsvis på att du inte vill förstå. Alternativet är mindre smickrande för dig. :)
 
Nissens Nissens skrev:
Du förstod alltså inte vad jag skrev.
Begriper du inte att Esv preliminärt bedömt att produkterna sannolikt inte är speciellt farliga för omgivningen?

Det är en helt annan fråga om de uppfyller kraven för standarden, är avvikelserna stora(allvarliga) så kan det bli säljstopp.

Om du inte förstår detta så beror det förhoppningsvis på att du inte vill förstå. Alternativet är mindre smickrande för dig. :)
Nissens Nissens skrev:
Du får tvivla hur mycket du vill, men det är så det fungerar. Utredningar tar tid, och ESV uttalar sig inte utan att ha tillräcklig koll på hur det förhåller sig.

Om du bemödar dig med att kolla på ärendet på ESV hemsida så ser du att det varit en hel del kommunikation mellan ESV och Easee under året, tror du inte den kommunikationen spelat någon roll? Tror du ESV visste i förväg hur det förhöll sig?

Nej, de måste låta Easee uttala sig och ge information innan ESV uttalar sig.

Så, nu får vi se hur det går, men Easee har det besvärligt just nu.
Svänger fort i hockey :beer:
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du förstod alltså inte vad jag skrev.
Begriper du inte att Esv preliminärt bedömt att produkterna sannolikt inte är speciellt farliga för omgivningen?

Det är en helt annan fråga om de uppfyller kraven för standarden, är avvikelserna stora(allvarliga) så kan det bli säljstopp.

Om du inte förstår detta så beror det förhoppningsvis på att du inte vill förstå. Alternativet är mindre smickrande för dig. :)
Jo, jag förstår detta mycket väl! Det är ju precis det jag sagt från början.
Det verkar vara du som inte förstår.
Det jag inledde med att ifrågasätta var ju just hur allvarliga brister produkterna kan ha (= hur farliga de kan tänkas vara) eftersom de ännu inte säljstoppats. Något som ESV naturligtvis borde göra på en gång om de upptäcker sådana brister.
Du påstod att ESV inte gör detta, att de ska ha tillräcklig koll på hur det förhåller sig innan de säljstoppar en produkt. Alltså precis tvärt emot vad du nu säger.
Det är okej att erkänna att du hade fel tidigare, eller att du menade något annat än det du skrev. Ingen kommer bli arg på dig för det.
 
Snailman
pacman42 pacman42 skrev:
Det finns en orsak till att jag inte köper produkter som är beroende av nätet. Något undantag iofs, men jag gör mig inte beroende av andra i onödan.
Fick ett fjärrstyrt eluttag av Vattenfall när jag tecknade elavtal med dem, när jag några år senare skulle börja använda den till en skrivare i ett annat rum, så hade de stängt ner sin server så den var bara att slänga oanvänd.

Köpte en från Sonoff i stället den går också via server men går att programmera om med tex tasmota och kan då styras lokalt.
 
Snailman
Det är lite tråkigt att EU tydligen klappat ihop angående laddboxar, övriga elapparater som säljs i EU kan man ju mig veterligt köpa i vilket annat EU land man vill och använda i sitt eget land, men inte laddboxar av någon underlig anledning?

Man börjar ju undra vad vi ska med EU till om de klantar sig totalt på det här sättet.

EU gick ju över till 230V av denna anledning, vi från 220V och England från 240V, för att allt skulle fungera i hela Europa.
 
Snailman Snailman skrev:
Fick ett fjärrstyrt eluttag av Vattenfall när jag tecknade elavtal med dem, när jag några år senare skulle börja använda den till en skrivare i ett annat rum, så hade de stängt ner sin server så den var bara att slänga oanvänd.

Köpte en från Sonoff i stället den går också via server men går att programmera om med tex tasmota och kan då styras lokalt.
Precis. Jag har några sonoff som jag flashat om med Tasmota (då den firmwaren stöds av Smartthings nya drivrutiner). Har just byggt en flash-jig för deras "puckar" så att jag kan sätta sådana bakom alla kvarvarande strömbrytare i huset.
 
Snailman
pacman42 pacman42 skrev:
Precis. Jag har några sonoff som jag flashat om med Tasmota (då den firmwaren stöds av Smartthings nya drivrutiner). Har just byggt en flash-jig för deras "puckar" så att jag kan sätta sådana bakom alla kvarvarande strömbrytare i huset.
Är det Sonoff mini du tänker på, köpte ett gäng sådana, men har tydligen kommit en mini R2 som har intern antenn numera. Jag har inte kommit igång med att montera några och har heller inte bestämt vilket smartsystem jag ska använda, har heller inte köpt någon smarttv ännu. Du verkar ha ett Samsung system, antar du har en Samsung TV?

Detta borde väl vara i en annan tråd typ..

OT Jag har en dum laddbox, där man kan ställa in maxström internt inne i boxen, men har en bil (Tesla) där man kan ställa in när laddning ska ske och med vilken ström (boxen begränsar detta) Bergvärmen har strömtrafos som gör att den kan dra ner vid behov. Boxen står på 6A max sedan ett halvår, har nu fast elavtal, så behovet att styra laddningen till vissa tider är noll.

Den har intern koll på likström och har ingen testknapp vad jag vet. Tror behovet är minimalt då det inte ska vara Tesla som skickar ut likström utan typ Zoe:thinking:
 
Redigerat:
Snailman Snailman skrev:
Är det Sonoff mini du tänker på, köpte ett gäng sådana, men har tydligen kommit en mini R2 som har intern antenn numera. Jag har inte kommit igång med att montera några och har heller inte bestämt vilket smartsystem jag ska använda, har heller inte köpt någon smarttv ännu. Du verkar ha ett Samsung system, antar du har en Samsung TV?

Detta borde väl vara i en annan tråd typ..

OT Jag har en dum laddbox, där man kan ställa in maxström internt inne i boxen, men har en bil (Tesla) där man kan ställa in när laddning ska ske och med vilken ström (boxen begränsar detta) Bergvärmen har strömtrafos som gör att den kan dra ner vid behov. Boxen står på 6A max sedan ett halvår, har nu fast elavtal, så behovet att styra laddningen till vissa tider är noll.

Den har intern koll på likström och har ingen testknapp vad jag vet. Tror behovet är minimalt då det inte ska vara Tesla som skickar ut likström utan typ Zoe:thinking:
Ja, Sonoff mini.
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Det är lite tråkigt att EU tydligen klappat ihop angående laddboxar, övriga elapparater som säljs i EU kan man ju mig veterligt köpa i vilket annat EU land man vill och använda i sitt eget land, men inte laddboxar av någon underlig anledning?

Man börjar ju undra vad vi ska med EU till om de klantar sig totalt på det här sättet.

EU gick ju över till 230V av denna anledning, vi från 220V och England från 240V, för att allt skulle fungera i hela Europa.
EU har inte klantat sig, det är industrin, dvs de som skriver standarderna, som väljer att ha nationella avvikelser till förbannelse. Detta har i bland relevans beroende på hur landets elinstallationsregler etc. ser ut. Men EU har inte mycket med skrivandet att göra egentligen
 
R Ring skrev:
EU har inte klantat sig, det är industrin, dvs de som skriver standarderna, som väljer att ha nationella avvikelser till förbannelse. Detta har i bland relevans beroende på hur landets elinstallationsregler etc. ser ut. Men EU har inte mycket med skrivandet att göra egentligen
Det heter väl Europastandard och har inget med EU att göra? (Jag kan ha fel.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.