galento
G-83 G-83 skrev:
[video] Gallrar i alkärret. Tyvärr tog frosten slut här i torsdags så stockarna blir lite jordiga. Men det ska hanteras några gånger till innan det hamnar i processorn så jag hoppas att en del släpper. Annars är det bara att fila oftare:p
Härligt att se (y):D , håller också på och gallrar i alkärret men är plan mark . Men
alen brinner fint den också ;).
Skogsmaskin lastar timmerstockar på släpvagn i skogen; skogsbruk i arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Tur det är plan mark när du inte har frontgrind på vagnen(y)
Till kamin håller jag al väldigt högt. Brinner intensivt och ger snabb strålningsvärme. Så kan man slänga in några rejäla bokbitar när man går och lägger sig :cool:
 
  • Gilla
statiker och 1 till
  • Laddar…
galento
G-83 G-83 skrev:
Tur det är plan mark när du inte har frontgrind på vagnen(y)
Till kamin håller jag al väldigt högt. Brinner intensivt och ger snabb strålningsvärme. Så kan man slänga in några rejäla bokbitar när man går och lägger sig :cool:
Ja man skulle ha en frontgrind eller nåt skydd på kranststativet. Är plan mark på bilden och lite uppförsbacke där jag kapar.
Annars brukar jag dra fast veden i kärran med ett par 5 tons spännband , skulle inte vilja köra i utförsbacke med lös ved med snö på. Men en grind är nog det bästa .
 
Redigerat:
  • Gilla
G-83
  • Laddar…
Blev tid att cirkla lite ved i söndags.
En stor hög ved på snötäckt mark, kvällsmörker, träd och föremål i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild på en röd vedkapningsmaskin utomhus på natten, omgiven av snö och ved.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eftersom ni andra visar era fina vedmaskiner så måste jag väl visa upp min trogna cirkel.
 
  • Gilla
Bjober och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Och veden bara hoppar ur skogen in i en vedpanna, du säljer inga sådana?
Om en skogsägare, vi undantar de stora och ser till den stora mängden små skogsgårdar varav det finns många här nere i Småland, skulle drista sig att räkna sin tid skulle man sluta direkt.
Man får se det som en hobby så när andra sportar, tränar, etc, så tar man en tur i skogen.
Och för att få det gå ihop så har vi bergvärme.:rofl:
Nä, jag tror du trollar utan någon kunskap om skogsbruk.
Nog Tror jag en skogsägare tjänar på att elda med ved som han hugger i sin egen skog. Han gallrar ju samtidigt sin skog och sköter om den, det blir ett värde i det också.
 
M Mikko58 skrev:
Nog Tror jag en skogsägare tjänar på att elda med ved som han hugger i sin egen skog. Han gallrar ju samtidigt sin skog och sköter om den, det blir ett värde i det också.
Så räknar jag också. Man får bättre betalt för gallrings- och röjningsved och skatar och grenar då man stoppar dem i egen panna än man får om man säljer dem. Fastän man räknar timpenning för arbetet att göra ved av dem. Timpenningen är dessutom fri från skatt och moms.
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
galento
M Mikko58 skrev:
Nog Tror jag en skogsägare tjänar på att elda med ved som han hugger i sin egen skog. Han gallrar ju samtidigt sin skog och sköter om den, det blir ett värde i det också.
Ja det tycker man ju , visserligen kostar traktorer , sågar och allt annat med service en del men man har ju grejerna . Sen kan man ju hämta ved när man önskar oavsett priset på vedmarknaden. Och skulle man sälja ved nån gång så är det naturligtvis
utan kvitto.:cool:
 
  • Gilla
G-83 och 1 till
  • Laddar…
Vedkapplats vintertid med kluven ved, vedkap, sågspån och kapsåg. Snö och trähögar syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
statiker
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Man får bättre betalt för gallrings- och röjningsved och skatar och grenar då man stoppar dem i egen panna än man får om man säljer dem.
Det tråkiga för många skogsägare är att gallringen ofta kostar mer än vad skogsbolagen betalar för stockarna. Av den anledningen brukar jag gallra mot att jag får ta hand om allt jag fäller. Win-win situation för mig och skogsägaren.
 
galento
L lbgu skrev:
Det tråkiga för många skogsägare är att gallringen ofta kostar mer än vad skogsbolagen betalar för stockarna. Av den anledningen brukar jag gallra mot att jag får ta hand om allt jag fäller. Win-win situation för mig och skogsägaren.
Ja det låter ju bra om man kan göra en sådan deal , bra för båda (y) . Finns personer i bygden här som gör iordning ved med vedmaskiner och säljer , man kanske kunde köra dit björklass kapat i längder och han fixade resten. Kan ju vara lönsamt för båda :thinking::D
 
En hög avägnade trädstockar bredvid en vedskjul i en skoglig miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
kapat upp lite torrgran
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
hsd
galento galento skrev:
Ja det tycker man ju , visserligen kostar traktorer , sågar och allt annat med service en del men man har ju grejerna . Sen kan man ju hämta ved när man önskar oavsett priset på vedmarknaden. Och skulle man sälja ved nån gång så är det naturligtvis
utan kvitto.:cool:
Det viktigaste är ju att man har skogen ;)
För oss andra ör det lite knepigare
 
Redigerat:
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Ja, man får vara lite om sig och kring sig när man inte har egen skog. Här får jag samla toppbrott och annat som lämnats när ägaren själv har avverkat.
Röd traktor drar hög med ved i skog, solnedgång, friluftsliv, skogsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal traktor med släp i skogen, lastad med ved, skogsidyll, solljus genom träden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mycket jobb blir det men högen växer.
 
  • Gilla
hobbs och 2 till
  • Laddar…
M Mattias_Edeslatt skrev:
Ja, man får vara lite om sig och kring sig när man inte har egen skog. Här får jag samla toppbrott och annat som lämnats när ägaren själv har avverkat.
[bild] [bild]

Mycket jobb blir det men högen växer.
Ja den veden blir bra att ha till vintern och du städar upp i skogen åt skogsägaren. Ni blir nöjda båda två.
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
galento
M Mikko58 skrev:
Ja den veden blir bra att ha till vintern och du städar upp i skogen åt skogsägaren. Ni blir nöjda båda två.
Ja det kan vara en hel del som lämnats kvar så det är fint att nån tar hand om det (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.