P paralun skrev:
Jo men du måste ju förstå att vad EVS säger/föreslår är av mindre betydelse.
Sen vad exakt du gör är en annan sak.
EVS är sedan bara en massa rög/gönt bullshit.
Är av mindre betydelse för vadå?
Och vad du och jag gör är helt irrelevant i det här sammanhanget, det handlar om vad ESV tycker sig hittat för brister, hur Easee kan förklara dessa, vad ESV anser om svaren och vad de beslutar om för utfall.

Vänta nu, är det fel på ESV för att de är socialdemokrater eller miljöpartister nu också? Vad skulle politiska åsikter hos personalen ha med saken att göra menar du?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Är av mindre betydelse för vadå?
Och vad du och jag gör är helt irrelevant i det här sammanhanget, det handlar om vad ESV tycker sig hittat för brister, hur Easee kan förklara dessa, vad ESV anser om svaren och vad de beslutar om för utfall.

Vänta nu, är det fel på ESV för att de är socialdemokrater eller miljöpartister nu också? Vad skulle politiska åsikter hos personalen ha med saken att göra menar du?
Ok, ESV är en mycket liten elsäkerhetsmyndighet i det stora hela och jag är säker på att de inte har någon politisk tillhörighet. Däremot så kan de då ha handläggare som löper amok och i brist av EU rutiner så blir det knas. Så jag tror eller är ganska säker på att det här är ett stort misstag.
 
P paralun skrev:
Ok, ESV är en mycket liten elsäkerhetsmyndighet i det stora hela och jag är säker på att de inte har någon politisk tillhörighet. Däremot så kan de då ha handläggare som löper amok och i brist av EU rutiner så blir det knas. Så jag tror eller är ganska säker på att det här är ett stort misstag.
Som sagt, och så har de några handläggare som bränner hemma, som är homosexuella i hemlighet, tycker om päron och säkert någon jävel som är från Eslöv också. Det har fortfarande noll relevans för det här.

Och du är ganska säker på att det är ett stort misstag, baserat på vadå?! Kan du visa på någon endaste sak som tyder på det?
 
  • Haha
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Nissens
P paralun skrev:
Nej jag tycker det är mycket enkelt.
Om man har sålt 560000 enheter utan någon egentlig felstatistik så måste ju produkten fungera oavsett om någon "elstreber" från lilla Sverige får fnatt.
Spelar ingen roll om man så har sålt 5 miljarder enheter eller en enda enhet, antingen uppfyller man kraven på standarden eller så gör man inte det.

Det är direkt korkat eller oerhört okunnigt att fuska med att uppfylla kraven. Om Easee gjort detta får vi se, men det ser inte så ljust ut.

Obegripligt att du tror att det bara är Sverige som har standarder…
 
D
S swirve skrev:
Du är patetiskt i dina försök att få det till något annat än vad det är. Föreslår att du skummar jag genom ESV nyhetsarkiv så ser du lite vad de granskar... [länk]
Jag säger bara Ikea Åskväder, det borde räcka...
 
D djac skrev:
Jag säger bara Ikea Åskväder, det borde räcka...
Nu minns jag inte hela historien, men vilka medvetna avsteg från deklarerade standarder gjorde Ikea?!
Vill minnas att Ikea själva säljstoppade under tiden ESV granskade och sen kom de ut igen?! Eller?
 
Elskrämselverket har jag generellt sett inte stort förtroende för, men nu har de väl ändå lagt ut det på ett testhus som jag litar mer på.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Elskrämselverket har jag generellt sett inte stort förtroende för, men nu har de väl ändå lagt ut det på ett testhus som jag litar mer på.
Det testprotokoll som finns i ärendet, visar det på någon avvikelse? Jag ögnade bara igenom det, men jag tyckte det såg ut som att det bara fanns godkända kontroller.
 
Mikael_L
13th Marine 13th Marine skrev:
Elskrämselverket har jag generellt sett inte stort förtroende för, men nu har de väl ändå lagt ut det på ett testhus som jag litar mer på.
Ja elsäkerhetsverket har ingen egen testverksamhet, så att de själva testar saker behöver du inte oroa dig för.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Det testprotokoll som finns i ärendet, visar det på någon avvikelse? Jag ögnade bara igenom det, men jag tyckte det såg ut som att det bara fanns godkända kontroller.
De testprotokoll som visar på failad isolation och EMC immunitet är sådant som Easee själva försett ESV med från sin tekniska fil. Dvs hål i huvudet av easee att förse ESV med fail rapporter... De delarna har sekretess.
Det som ESV låtit granska hos extern part är följande :

"SGS Fimko Ab har utfört marknadskontrollprovning i enlighet med utlåtandet på följande sida/sidor.
Följande provningar/kontroller har utförts:
• Märkning, varningar samt bruksanvisning och säkerhetsinformation på svenska
• Konstruktion
• Interna och externa ledare/kablar
• Skyddsjordning
• Skydd mot elshock
• Beständighet mot vatten (IP) och fukt
• Isolationsresistans och spänningshållfasthet
• Kryp och luftavstånd
Övrig information: Provning enl. provplan och extra IP-test 2h.
Kostnader:
Pris för provning :
9h á SEK 1398 = SEK 12 582"
 
Nissens
P paralun skrev:
Nej jag har inget förakt för det svenska elsäkerhetsverket mer än en stor misstro.
Inom varje organisation så finns det "strebrar" som till varje pris ska ha rätt.
Sen ligger vi inte på topp avseende konstruktion/tillverkning som på goda tider när ABB tillverkade komponenter.
Det förefaller ju mycket märkligt att bara det svenska elsäkerhetsverket skulle ha något att erinra.
Mycket mysko!
Det är snarare så att du inte begriper dig på hur ”systemet” fungerar. Esv gör sitt jobb, och det skall du vara tacksam för.
 
Nissens
tveksamt tveksamt skrev:
Det testprotokoll som finns i ärendet, visar det på någon avvikelse? Jag ögnade bara igenom det, men jag tyckte det såg ut som att det bara fanns godkända kontroller.
Det bekräftar att du inte har koll, du bara tycker saker.

Kolla ärendet på Esv så ser du vilken korrespondans som förekommit, och att en del info från Easee är sekretessbelagt.
 
Nissens
13th Marine 13th Marine skrev:
Elskrämselverket har jag generellt sett inte stort förtroende för, men nu har de väl ändå lagt ut det på ett testhus som jag litar mer på.
Varför skulle de göra det? De har ju fått mätdata direkt från Easee, läser du inte på innan du tycker en massa?
 
Nissens Nissens skrev:
Varför skulle de göra det? De har ju fått mätdata direkt från Easee, läser du inte på innan du tycker en massa?
Jag har inte begärt ut handlingarna från ESV nej. Utan vad jag läst i tråden har ESV lagt ut test på tredje part, mycket möjligt att de också läst easees rapporter med.

Mina åsikter om ESV härrör väldigt mycket om behörighetsfrågan och hur de i mina ögon felaktigt hanterar statistiken för att skrämma folk.
Utifrån det och en av deras tidigare representanters deltagande på detta forum så har jag svårt att ta ESV seriöst
 
Nissens
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har inte begärt ut handlingarna från ESV nej. Utan vad jag läst i tråden har ESV lagt ut test på tredje part, mycket möjligt att de också läst easees rapporter med.

Mina åsikter om ESV härrör väldigt mycket om behörighetsfrågan och hur de i mina ögon felaktigt hanterar statistiken för att skrämma folk.
Utifrån det och en av deras tidigare representanters deltagande på detta forum så har jag svårt att ta ESV seriöst
Det säger en del om dig att du tror dig kunna bedöma Esv’s utredning utan att ha sett någonting.
Det är Easee som delgett Esv sina mätningar.

Känns det inte konstigt att ha så bestämd uppfattning om något som du enligt dig själv inte vet något om?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.