Jag har patchpanel och switch under trappan, NAS och annat på andra ställen men kopplad till switchen via patchpanelen via nätverksuttag.
 
  • Nätverksutrustning monterad på vägg, inklusive router, switch och Ethernet-kablar, ordnat för internetanslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P paralun skrev:
Jo Unifi kör jag själv men har upptäckt att det passar illa för de som inte vill fördjupa sig i nätverksmysterier.
Så det finns ju mer konsumentinriktade mesh/backhaul val.
Sen behöver man ju inte överdriva antalet kablar man drar fram. Mitt hus klarar sig utmärkt med 5 st uttag.
Många stoppas nog redan när de skall välja bland Ubiquiti produkter, vad som behövs, deras egenskaper, vad som passar ihop, eller överraskas när det ”lyser rött” på Webbinterfacets förstasida när grejerna inte riktigt passar ihop.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Många stoppas nog redan när de skall välja bland Ubiquiti produkter, vad som behövs, deras egenskaper, vad som passar ihop, eller överraskas när det ”lyser rött” på Webbinterfacets förstasida när grejerna inte riktigt passar ihop.
Jag tycker det är ganska tydligt på deras webbsida vad som passar med vilket.
Jämfört med MikroTik så är det också lättare att tex jobba med Unifi, men samtidigt så har MikroTik mer funktioner som är avancerade.

Jämfört med en "konsument" pryl där router och det trådlösa är inbyggt med vart annat och kan kosta >4000 kr så tycker jag att det är värt de extra pengarna för Unifi där man också vet att man kommer att få mjukvaru (säkerhets) uppdateringar flera år framåt i tiden.
Det är inte direkt att företagen som säljer konsumentprylar har gjort sig kända för att supportera sina produkter flera år fram i tiden.

När sakerna inte är ihopbyggda så kan man välja att uppgradera det ena men behålla det andra. Varför byta ut routern när det är WiFi:t du vill uppgradera - byt istället bara ut AP:en.

Sen tror jag att det är lite "det man inte vet har man inte ont av". De som köper konsument prylar vet inte om vad de går miste om alternativt så byr de sig inte.
 
C
G Grra skrev:
Det är inte direkt att företagen som säljer konsumentprylar har gjort sig kända för att supportera sina produkter flera år fram i tiden.
En annan viktig faktor är att det är robusta grejer. Hade t.ex. en D-link-router som förvisso i stort var bra, men som hängde sig ca. 1 gång i veckan och krävde omstart. Otroligt frustrerande.
 
C cpalm skrev:
En annan viktig faktor är att det är robusta grejer. Hade t.ex. en D-link-router som förvisso i stort var bra, men som hängde sig ca. 1 gång i veckan och krävde omstart. Otroligt frustrerande.
Jo men då är du ju bland lägvattenmärkena för konsumetroutrar.... jag kan se två märken som Asus och Netgear som alternativ
 
P paralun skrev:
Jo men då är du ju bland lägvattenmärkena för konsumetroutrar.... jag kan se två märken som Asus och Netgear som alternativ
Har inte själv kört konsument prylar de senaste ~10 åren så någon annan som bytt sådant ofta kanske kan ge mer tips om vad som är bra där... Men jag har sett saker som dessa tillverkare försökt sälja för >4000 kr per enhet som jag tycker är vansinne.
 
G Grra skrev:
Har inte själv kört konsument prylar de senaste ~10 åren så någon annan som bytt sådant ofta kanske kan ge mer tips om vad som är bra där... Men jag har sett saker som dessa tillverkare försökt sälja för >4000 kr per enhet som jag tycker är vansinne.
Jo men...
Det kan bli klart abstrakt för vissa när det behöver köra ett helt nytt webgränssnitt för att hantera ett nätverk och en eller flera AP. Sen hålla reda på pwd/lösen.
Sen finns det oftast även en mobilapp men allting ska ju konkurrera med "egentid".
Så vissa bör nog betala för tex Asus lösningar.
 
G Grra skrev:
Jag tror att det att det första du ska tänka på är ifall du ska överge tanken på att få plats med allt i ett litet media skåp.

Du ställer frågan för att få till en så bra lösning som möjligt men samtidigt sätter du begränsningar på utrymme som kommer göra dig missnöjd och begränsad i framtiden.

Finns det möjlighet att sätta ett 4 eller 6U rack ovanför media skåpet i ditt hur?
[bild][bild]
[bild]
(Beskriver inte allt på bilden men mest för att illustrera att få in allt i ett media skåp inte är realistiskt)

Att ha flera kablar dragna till varje rum är super smart. Det är något som jag önskar jag hade själv.

Du säger att du kommer att ha några accesspunkter.
Här är mitt råd att dra kabel till taken på de ställen där du vill ha AP och sedan sätta dit någon av UniFi's modeller.
[länk]

Detta gör att du får undan dem från någon hylla och de kommer i princip aldrig vara ivägen.
Dessa strömmatas via nätverkskabeln, sk POE, och passar jättebra att kompletteras med swtichar från samma leverantör.

Det finns sk. POE-injektorer som i princip är en power-brik som du kopplar in nätverkskabel in och ur för att få störm till dem - men varför pyssla med dessa när du kan köpa en POE switch istället.

Fördelen med en managerbar switch är att du kan välja att stänga av/sätta på strömmen till enheterna som du har anslutna.
I framtiden när du kopplar in några kameror så kommer du vilja kunna "resetta" dem på distans utan att gå och rycka ur kablar.

Och när jag ändå är igång.. en rekommendation till. Dra nätverkskabel till utsidan av ditt hus.
En kabel till varje hörn, ytterligare en till ytterdörren, och ytterligare en till gaveln - samma på garaget.
Detta sparar dig pengar i framtiden. 5E kabel räcker till detssa ställen om det spelar någon priskillnad.
Ska du ha kameror i framtiden så varför då pyssla med att dra fram starkström ifall du skulle kunna sätta upp en kamera som får sin ström via POE och samtidigt får du den överlägsna upplevelsen med trådat nätverk isf WiFi.


Tillbaka till nätverket.

När du har en POE switch så behöver du en router till hemmet.
Här rekommenderar jag också UniFi.
Det är lättare att komma igång med Unifi än MikroTik (jag har båda och pillar själv i Unifi och tar hjälp av kompisen för att ratta Mikrotik:en (istället för att googla i timmar så hjälper han på 5 minuter)).

Detta börjar bli långt och det finns mycket mer att berätta. Men jag stoppar här så länge och så ser vi hur det går.
Anlednimg till att jag vill ha allt i ett mediaskåp är för det ser fult ut om det är utanpå med massa kablage osv.
Hur många kvm täcker en AP? Finns det några riktlinjer?
 
H Harey skrev:
Anlednimg till att jag vill ha allt i ett mediaskåp är för det ser fult ut om det är utanpå med massa kablage osv.
Hur många kvm täcker en AP? Finns det några riktlinjer?
Min syn på saken är att en AP lätt täcker 80 kvm plus uteplats.
Jag har en AP på nedervåningen och en på övervåningen.
Helt tyst på klagomål och då är det bra.
 
Så här gjorde jag min media hylla i pannrummet för ca 10-12 år sedan.
Har en gammal förstärkare för ljud på altanen på bak/framsidan, patchpanel, switch, en liten switch för tv och 2 st nas samt ups, och nyligen är det också en gammal pc för home Assistant där också.
Planerar också för en nvr till övervakningskamerorna.
Så bygg inte för litet man vet aldrig vad man behöver bygga ut för.
Bilden är gammal så allt är inte med.
Står även en laserskrivare där också.

Ett hemnätverksskåp med router, switch, NAS-enheter, UPS och rörigt organiserade nätverkskablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jo jag gjorde så här med ett Ikea badrumsskåp.
Lite stökigt men allt fungerar.
 
  • Ett nätverksskåp med router, switch, kablar och annan teknisk utrustning monterad på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Harey skrev:
Anlednimg till att jag vill ha allt i ett mediaskåp är för det ser fult ut om det är utanpå med massa kablage osv.
Hur många kvm täcker en AP? Finns det några riktlinjer?
Väggar, material i väggarna spelar roll. Jag har ett 120 kvm hus. Jag kör med två AP:surprised:r i taket.
Jag har gjort så att en av AP:surprised:rna är nära där TV och Ring på ytterdörren är för att ha bästa styrka där, den andra nära sovrummet och "arbetsrummet" så att det är bra styrka där också.

Om du verkligen vill få plats med allt i ett mediaskåp så kommer du att begränsa dig med vad du får plats med. Återigen - jag har svårt att ge rekommendationer på prylar som får plats i ett sådant. Jag har själv inte gjort den prioriteringen utan valt att sätta allt i ett rack uppe på väggen.

Vi kanske får tillfället att ge dig råd i framtiden vilket rack och utrustning du ska sätta i racket i framtiden ;-)
 
C
P paralun skrev:
Jo men då är du ju bland lägvattenmärkena för konsumetroutrar.... jag kan se två märken som Asus och Netgear som alternativ
Kanske det, det var den första och enda D-link jag haft :confused:
Det är säkert bättre idag, men min poäng är att även populära märkesprodukter kommer undan med den typen av brister utan att sågas av marknaden.
 
Det är ju inte nödvändigt att ha all utrustning på samma plats om man inte vill. Själv har jag min fiberkonverter sittande mitt på väggen i nedre vardagsrummet (inte mitt val) från den går en cat-5 till en UDM Pro som är dold i en mediamöbel under TVn. Från den går det i sin tur ut några kablar till tv + spelkonsoler och min PC samt en kabel till en PoE switch som sitter vid proppskåpet i övre delen av trappen. Här går sedan kablar upp till vinden som ska mata APs i taket samt ut till IP kameror men det är inte klart så just nu matas en AP hängande i sin sladd samt Philips Hue hubben och några R-Pi som jag nästan glömt vad de gör. Matar även vidare till ytterligare en switch i andra hörnet av huset på nedervåningen där har jag en Gardena hub till gräsklipparen ett par kameror en AP till som även bryggar över till en AP i garaget (min gamla ASUS router som fått rycka in) på vilken jag har en kamera i garaget inkopplad. Lite mer distribution men funkar kanon. Kör som många andra Ubiquiti nästan uteslutande.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
G Grra skrev:
Jag tycker det är ganska tydligt på deras webbsida vad som passar med vilket.
Jämfört med MikroTik så är det också lättare att tex jobba med Unifi, men samtidigt så har MikroTik mer funktioner som är avancerade.

Jämfört med en "konsument" pryl där router och det trådlösa är inbyggt med vart annat och kan kosta >4000 kr så tycker jag att det är värt de extra pengarna för Unifi där man också vet att man kommer att få mjukvaru (säkerhets) uppdateringar flera år framåt i tiden.
Det är inte direkt att företagen som säljer konsumentprylar har gjort sig kända för att supportera sina produkter flera år fram i tiden.

När sakerna inte är ihopbyggda så kan man välja att uppgradera det ena men behålla det andra. Varför byta ut routern när det är WiFi:t du vill uppgradera - byt istället bara ut AP:en.

Sen tror jag att det är lite "det man inte vet har man inte ont av". De som köper konsument prylar vet inte om vad de går miste om alternativt så byr de sig inte.
Tja, jämfört med MikroTik kanske Ubiquitis site är välstrukturerad och överskådlig, fast jag hade inga problem att hitta teknisk information om Mikrotik routrarna. Mikrotik konfiguration är inget för en nybörjare att leka med , varken CLI eller GUI är lätt att använda.

Ska man trimma sitt Wi-Fi finns det utmärkta möjligheter med Mikrotiks grejer. Hittade en ”kurs” på YouTube. Wow tänkte jag, men i en ASUS Wi-Fi-router så är det redan default och man får tex aktivt välja till ”Legacy”, för att ens få igång de gamla långsamma protokollen som kan stjäla bandbredd i ditt Wi-Fi.

Även Ubiquiti gör numera ”Allt-i-ett-routrar” med Wi-Fi enligt konsument-produkt-principer, UDR, där Dream Router saknar viss router-funktionalitet jämfört med Dream Machine som har stöd för övervakningskameror och är en bättre router.
När sakerna inte är ihopbyggda så kan man välja att uppgradera det ena men behålla det andra. Varför byta ut routern när det är WiFi:t du vill uppgradera - byt istället bara ut AP:en.
Okay, jag gillar konceptet. Jag får erkänna att jag har planerat att sätta upp 2 Unifi AP och en Edgerouter Lite.
Men min ASUS Wi-Fi-router + en ASUS AP har rätt bra prestanda och är stabilt, så de tuffar på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.