Attitudeswe
Det går att värma hus billigt med LLVP(+avslagen direktverkande)

5pers i göteborg 205kvm byggår -79. Tillbyggt -21. Innetemp 19-21 beroende på elpris.

1kubik ved använd under ca 30 dygn för att kapa pristoppar.

13600kWh el för hela huset (2 speldatorer, elektrisk VVB. Kraftig LLVP från -09. Elgolvvärme i badrum på schema morgon och kväll (23grader). FTX med blockerad patron. (Elbil borträknad))

Elbil:
Stålstapelgraf visar månatlig energiförbrukning i kWh, total energi och kostnad, mobil app-gränssnitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


All köpt el: Energianvändningsdata och elkostnadsdiagram för 2022; månatlig konsumtion och prisanalys i kronor och öre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag tvingade min LVVP att inte använda elpatron alls (bara legionella en gång i veckan) i början av oktober för jag tyckte den använde patron aldeles för ofta och jag har inte haft det kallare än vanligt.
Det enda som hänt är att kompressorn går längre intervall.
Jag misstänker att styrprogrammet från 2012 tror/tycker att el är ju billigt så brassa på med patron så fort det blir lite kyligt.
Men det är nog rimligt när elen är billig, dvs att slitaget på pumpen är värre än el för 50 öre kWh. Nu får man inte en kWh längre för under 1.50-2kr totalpris, då blir det annorlunda kalkyl.
 
Vi har 180 kvm och värmer med LLVP i huvudsak. Har el-element på i ett rum. Nu årsförbrukning runt 11 000 Kwh. I vår installerar vi solceller också, blir självförsörjande med råge. Bor i Skåne.
 
  • Gilla
  • Älska
Jättefranskan och 6 till
  • Laddar…
TantIndigo TantIndigo skrev:
Vi har 180 kvm och värmer med LLVP i huvudsak. Har el-element på i ett rum. Nu årsförbrukning runt 11 000 Kwh. I vår installerar vi solceller också, blir självförsörjande med råge. Bor i Skåne.
Att lyckas få en låg elräkning trotts stor yta är inte detsamma som god värmekomfort.

Jag värmde 241kvm med 1 llvp under hösten/vintern medans jag gjorde installation av vattenburet och väntade på borrning. Förbrukade 12041kWh under 2022, men det var ju svinkallt så fort det var under 0 ute och man frös ihjäl om man ens tänkte på att stänga en dörr.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A andymannen skrev:
För de som önskar kanske det blir något med detta.
[länk]
Vi får hoppas att det inte blir det.
Finns nog med bidrag som det är. Kan man inte prioritera så ska man inte heller ha.
 
Fast är bra för alla om folk med direktverkande eluppvärmning byter till något effektivare; miljön, elnätet, elpriserna osv, så kan nog ur ett samhällsperspektiv vara självfinanserande
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Fast är bra för alla om folk med direktverkande eluppvärmning byter till något effektivare; miljön, elnätet, elpriserna osv, så kan nog ur ett samhällsperspektiv vara självfinanserande
För samhället kanske, men inte för kassan som pengarna kommer ifrån.

Bättre dessa pengar hamnar på poster som är skamligt underfinansierad, polis, sjukvård, skola etc.

Ska man följa den svenska standarden för att få förändring i miljöns riktigt så borde man istället straffbeskatta de som har hög förbrukning.
 
A andymannen skrev:
För de som önskar kanske det blir något med detta.
[länk]
I sin storsinthet kanske staten nästan avstår hela momsen på en LLVP? Jag blir väldigt förvånad om det blir något nettobidrag.
 
H Hammarspik skrev:
Vad tycker andra om att köpa hus med direkt el och luft/luftvärmepump? Är dålig med hus till salu där jag bor och söker och nu har de kommit upp ett hus i min prisklass!!! men med direkt el såklart.. hade gärna haft bergvärme men är det verkligen ett stort big no med direkt el? Är hus på 170 m2

kommer nog inte få låna till att göra om de till vattenburen system plus bergvärme. Sen allt jobb med att riva golv osv.. kan ingenting själv ingen hög lön heller för den delen

finns ett till hus i närheten lite mer i prisklass och bergvärme men där behöver taket bytas istället
H Hammarspik skrev:
Vad tycker andra om att köpa hus med direkt el och luft/luftvärmepump? Är dålig med hus till salu där jag bor och söker och nu har de kommit upp ett hus i min prisklass!!! men med direkt el såklart.. hade gärna haft bergvärme men är det verkligen ett stort big no med direkt el? Är hus på 170 m2

kommer nog inte få låna till att göra om de till vattenburen system plus bergvärme. Sen allt jobb med att riva golv osv.. kan ingenting själv ingen hög lön heller för den delen

finns ett till hus i närheten lite mer i prisklass och bergvärme men där behöver taket bytas istället
Borde gå utmärkt med LVP.
Dom är väldigt billiga, och har ganska bra verkningsgrad.
Toaletter och stängda utrymmen får du ha eluppvärmda men det borde inte vara ett bekymmer.

Det som du råkar ut för är att det inte blir lika jämn värme som om du har element under fönstren.
Det märks i sig bara om det är ganska kallt ute.
Och det är inte konstigt att det blir så. Det är ju en eller två punktkällor som värmer.

Ha gärna 2-3 LVP. Då får du flera punktkällor som värmer och så har du fortfarande värme ifall en plötslig går sönder.

Bergvärme är extra dyrt just nu när alla ska skaffa det och uppgradera sina gamla BVP. Är nog en bra ide att avvakta med det något år.
 
  • Gilla
Rooney
  • Laddar…
TRJBerg
P polaris78 skrev:
Det är ju så att alla markvärme , sjövärme bergvärme pumpar så dimensionerar man för att spetsvärma med elpatron. sen beroende på hur djupt hål hur stor pump och hur stort och välisolerat hus så kan olika dimensioneringar ge allt från att spetsvärme från elpatron behövs från 5 plusgrader till att den behövs först vid -15 men man har även legionella kontroll genom att elpatron behövs för att tvinga upp temperaturen så all legionella dör i beredaren.. så "alla" bergvärmepumpar har elpatroner och när det blir kallt ute så behöver "alla" tillskottsvärme från elpatroner för att klara av att hålla värmen i sina hus.

Så även anläggningar som byggs idag så är det väldigt väldigt ovanligt med att man dimensionerar så man aldrig behöver elpatronen då tekniken inte riktigt klarar av det , även om man skärpt sig och förstått att lite större pumpar blir snabbt lönsamt idag med högre elpriser än vi haft bakåt i tiden

jag har vart med och satt ihop några anläggningar där man kör pelletsbrännare som spetsvärme nu när elen är dyr men det är ju oftast där kunden hade dessa grejer innan och sen skaffat bergvärme men elpatronen används fortfarande för legionella kontroll. några av dom kan även elda med ved för spetsvärme
Har bergvärmepump. Ingen elpatron.
Innetemperaturen får sjunka till jag kompletterar med eldning i kakelugnar.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Det viktigaste är läget för det går inte att ändra på,
resten kök, kamin, badrum kan man ändra / renovera…
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Själv har jag dimensionerat för 99,5% och stängt av elpatronen. Har köpt en bergvärme för att använda just det den är till för. Visst var det lite dyrare att borra (10.000 kr) 2013 men säkerligen bra beslut efter 30 års drift.
samma här, borrade djupare och valde grövre kollektorslang så vi kan köra bergvärmepumpen utan elpatron
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Excel
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nu biter jag mig fast som en hund kring ett ben, men du känner alltså folk som ökat på huslånen för att skaffa nytt värmesystem för sina nyköpta hus i närtid? Du har skrivit att det är så TS bör göra, nämligen. Då tolkar jag det som att du anser det vara ett realistiskt alternativ.
Ja
 
Lite OT, men jag ser ju att kostnader disskuteras.

Eldar med ved. Kostar mig ca 5500 kr/år. Och någon veckas arbete. Det är allt

Rätt mysigt faktisk när man ser flammorna dansa i ugnen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.