J Johannes56 skrev:
Vilket korkat svar.
Alla kommer då klara 7%..?

Du har glömt att unga är tvungna att köpa dyrt. Sen kanske man skaffar barn och någon blir mammaledig osv.
Marginal är svaret.

Så länge räntan är 7% eller lägre så ska hushållen klara sig väldigt bra annars har man inte gjort sin hemläxa. Då inkluderar det arbetslöshet, föräldraledighet, sjukdom, separation, inflation, kriser mm.

Blir lite jobbigt om alla gravida ska knacka på hos Riksbanken och tala om att de minsann inte kan höja räntan på något år för helt plötsligt började magen växa och det kunde väl kvinnan eller paret aldrig kunnat förutse att det kunde hända.
 
  • Gilla
G-83 och 2 till
  • Laddar…
J
P Pligg85 skrev:
Marginal är svaret.

Så länge räntan är 7% eller lägre så ska hushållen klara sig väldigt bra annars har man inte gjort sin hemläxa. Då inkluderar det arbetslöshet, föräldraledighet, sjukdom, separation, inflation, kriser mm.

Blir lite jobbigt om alla gravida ska knacka på hos Riksbanken och tala om att de minsann inte kan höja räntan på något år för helt plötsligt började magen växa och det kunde väl kvinnan eller paret aldrig kunnat förutse att det kunde hända.
med flesta i detta forum är låginkomsttagare. Finns många som bor i Stockholm och Göteborg med höga lån också.
 
RoTe
J Johannes56 skrev:
med flesta i detta forum är låginkomsttagare. Finns många som bor i Stockholm och Göteborg med höga lån också.
Så är det, man tvingas ju betala för saker två gånger i Sverige, först via skatten, som sen inte fungerar och sedan privat med skattade pengar.
 
  • Gilla
mnils och 4 till
  • Laddar…
J Johannes56 skrev:
med flesta i detta forum är låginkomsttagare. Finns många som bor i Stockholm och Göteborg med höga lån också.
Var baserar du det på? Jag tror inte de flesta låginkomsttagare har hus överhuvudtaget
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
J
A ajn82 skrev:
Var baserar du det på? Jag tror inte de flesta låginkomsttagare har hus överhuvudtaget
att förbannat många trådar har handlat om elen och knappt någon om räntan/inflationen.
Bor man i en dyr villa är elen försumbar i jämförelse med en hög ränta.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Minnie Mesola
J Johannes56 skrev:
att förbannat många trådar har handlat om elen och knappt någon om räntan/inflationen.
Bor man i en dyr villa är elen försumbar i jämförelse med en hög ränta.
Och ännu färre trådar om de som har villa, men varken har lån eller problem med att betala elen utan istället ser sitt kapital minska med den ökande inflationen.

Minnie
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
J Johannes56 skrev:
att förbannat många trådar har handlat om elen och knappt någon om räntan/inflationen.
Bor man i en dyr villa är elen försumbar i jämförelse med en hög ränta.
De flesta som äger hus har gjort det ganska länge. Man har köpt till lägre pris och betalat av bolånen till viss del. Så högre räntor slår främst mot en ganska liten grupp på kort sikt.

Men högre elpriser slår mot en mycket större grupp, eftersom andelen som sitter på långa bundna elavtal till lågt pris är relativt liten.

Därför blir det mer snack om högre elpriser än högre bolån. Fler som drabbas, helt enkelt.
 
  • Gilla
Afterquake och 3 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
De flesta som äger hus har gjort det ganska länge. Man har köpt till lägre pris och betalat av bolånen till viss del. Så högre räntor slår främst mot en ganska liten grupp på kort sikt.

Men högre elpriser slår mot en mycket större grupp, eftersom andelen som sitter på långa bundna elavtal till lågt pris är relativt liten.

Därför blir det mer snack om högre elpriser än högre bolån. Fler som drabbas, helt enkelt.
Dagens mest insiktsfulla inlägg om man frågar mig.
 
  • Gilla
  • Wow
guggen och 2 till
  • Laddar…
G
Ja, lätt men då samhället vid 7% ränta kommer påverkas negativt kommer även jag påverkas.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Ja, lätt men då samhället vid 7% ränta kommer påverkas negativt kommer även jag påverkas.
Därför jag skrev ”på kort sikt”. ;)

Självklart drabbas nästan alla på längre sikt. :(

Men sen finns det även en direkt koppling mellan högre elpriser och kännbara konsekvenser, man ser det direkt på elräkningen.

Högre ränta har generellt sett en mindre kännbar koppling till konsekvenser för folk. Vissa kommer t.ex. att förlora sina jobb, men det finns ingen direkt koppling till högre räntor som man känner av. Den kännbara konsekvensen är att förlora jobbet, den högre räntan är nåt mer diffust som ligger i bakgrunden.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Dagens mest insiktsfulla inlägg om man frågar mig.
Synd att det inte finns en "generad" gilla-markering. :rofl:
 
J
Kilrain Kilrain skrev:
Därför jag skrev ”på kort sikt”. ;)

Självklart drabbas nästan alla på längre sikt. :(

Men sen finns det även en direkt koppling mellan högre elpriser och kännbara konsekvenser, man ser det direkt på elräkningen.

Högre ränta har generellt sett en mindre kännbar koppling till konsekvenser för folk. Vissa kommer t.ex. att förlora sina jobb, men det finns ingen direkt koppling till högre räntor som man känner av. Den kännbara konsekvensen är att förlora jobbet, den högre räntan är nåt mer diffust som ligger i bakgrunden.
är du knäpp eller? Jag betalar mer i ränta per månad än vad jag totalt har betalt i elkostnad under året.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
J
Kilrain Kilrain skrev:
Därför jag skrev ”på kort sikt”. ;)

Självklart drabbas nästan alla på längre sikt. :(

Men sen finns det även en direkt koppling mellan högre elpriser och kännbara konsekvenser, man ser det direkt på elräkningen.

Högre ränta har generellt sett en mindre kännbar koppling till konsekvenser för folk. Vissa kommer t.ex. att förlora sina jobb, men det finns ingen direkt koppling till högre räntor som man känner av. Den kännbara konsekvensen är att förlora jobbet, den högre räntan är nåt mer diffust som ligger i bakgrunden.
ja, men går du in på ett ekonomiforum så skriver de mer om räntan än elen.
Tror fortfarande att merparten som skriver här är låginkomsttagare och speglar inte Sverige i stort.
 
J Johannes56 skrev:
är du knäpp eller? Jag betalar mer i ränta per månad än vad jag totalt har betalt i elkostnad under året.
Har du 7%?
 
J Johannes56 skrev:
är du knäpp eller? Jag betalar mer i ränta per månad än vad jag totalt har betalt i elkostnad under året.
Hoppas du får en chokladask av banken vid jul, åtminstone!
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.