H Harey skrev:
Tänkte sätta router i vardagsrum, kök
Routern sätter du vid mediakonvertern, en wifi AP i kök/vardagsrum låter bra .(beroende på planlösningen så klart ..)
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
här kommer en bild på el/mediaskåpet EMEDIUS
Elcentral med säkringar och kommunikationsutrustning som routern och nätverkskablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elcentral med säkringar och kommunikationsutrustning som routern och nätverkskablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Bono_R Bono_R skrev:
här kommer en bild på el/mediaskåpet EMEDIUS
[bild][bild]
Tack, snyggt!
En dum fråga.
Jag ser, patchpanel, konverter och switch men ingen router... eller är jag blind...
 
J
H Harey skrev:
Tack, snyggt!
En dum fråga.
Jag ser, patchpanel, konverter och switch men ingen router... eller är jag blind...
Routern har han patchat ut till wanporten från skåpet, och sedan (troligen, men oftast gör man så) via ett dubbelluttag på lämplig plats patchat från lanport tillbaka till skåpet, och in i switchen. Ofta gör man så när man inte får plats, plus att vanliga svenssonroutrar har inbyggt wifi vilket funkar bättre i fria rummet. Bono har säkert accesspunkter för wifi-et iofs.
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
C Christoffer L skrev:
Hade nog kört på unifi kostar mer i start men kommer att vara smidigare än en konsumet (Asus mfl.) lösning. Bara en Wifi 6E AP kostar 5000:- så budget är avgörande för att göra ett förslag.
Wifi 6E känns lite överdrivet? Finns det några klienter som klarar det och, lika viktigt, har nytta av det?
 
H Harey skrev:
Tack, snyggt!
En dum fråga.
Jag ser, patchpanel, konverter och switch men ingen router... eller är jag blind...
Nej den står på en annan plats pga att den inte får plats, så jag har använt plats "23" för att skicka signalen från fiberkonvertern till routern och sedan plats "24" för att få signalen från routern till switchen.
/B
 
  • Gilla
TCG och 4 till
  • Laddar…
H Harey skrev:
Ok, så för att förstå.
- Telia kommer med Converter o rektangeln med laservarningen, installerar i mediacentralen.
- Min elektriker lägger in en switch.

Sedan
En kabel mellan converter och switch sedan
14 st kablar mellan switch till patchpanelens uttag, så får jag nätverk i samtliga rum?
Nej inte så.

Där du har din patchpanel monterar du en switch och sedan ansluter du alla uttag du använder till switchen.

Därefter drar du en sladd från switchen till din mediacentral där du har din router.

Om du är i byggprocessen, se till att få ut rör till taket centralt på varje våningsplan så kan du enkelt montera dina Wifi accesspunkter där och dra en sladd till patchpanelen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Bono_R Bono_R skrev:
Nej den står på en annan plats pga att den inte får plats, så jag har använt plats "23" för att skicka signalen från fiberkonvertern till routern och sedan plats "24" för att få signalen från routern till switchen.
/B
Ok, ett Garo skåp, 2290034.
Kan det räcker för det jag behöver eller behöver jag ett ännu större? Jag vill helst ha allt i skåpet.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Nej inte så.

Där du har din patchpanel monterar du en switch och sedan ansluter du alla uttag du använder till switchen.

Därefter drar du en sladd från switchen till din mediacentral där du har din router.

Om du är i byggprocessen, se till att få ut rör till taket centralt på varje våningsplan så kan du enkelt montera dina Wifi accesspunkter där och dra en sladd till patchpanelen.
MathiasS MathiasS skrev:
Nej inte så.

Där du har din patchpanel monterar du en switch och sedan ansluter du alla uttag du använder till switchen.

Därefter drar du en sladd från switchen till din mediacentral där du har din router.

Om du är i byggprocessen, se till att få ut rör till taket centralt på varje våningsplan så kan du enkelt montera dina Wifi accesspunkter där och dra en sladd till patchpanelen.
Jag önskar o sätta in allt i mediacentralen, hur gör jag då. Du hade en bra tydlig förklaring men kan du dra den då allt ska placerad i mediacentralen :)

O bara 2xCat6 uttag i rummen. Accecpunkter kommer jag inte lägga ut då jag tänkt använda ett uttag i vardagsrum/kök samt allrum för trådlöst nätverk.
 
H Harey skrev:
Ok, ett Garo skåp, 2290034.
Kan det räcker för det jag behöver eller behöver jag ett ännu större? Jag vill helst ha allt i skåpet.
Routern får inte plats i skåpet men "lyssna på" alla kloka råd du får från andra i tråden som förstår allt mycket bättre än jag, jag lyssnade på "min elektriker" när han installerade allt i vår lgh. Kan bara säga att jag är nöjd.
Jag ser att jag har i stort sett full fart på vårt (1000/1000 nät) när jag kopplar in datorn i ngt av våra uttag. Om jag går via wifi är det ju "betydligt" lägre siffror men som sagt allt fungerar som det ska.
/B

PS jag har 41 klienter i systemet såg jag när jag var inne i unifieringars och kikade.
 
"Mediacentral" är inget entydigt, väldefinierat begrepp. Min mediacentral består av ett väggmonterat 10"-rack med plats för router, switch och patchpanel, fiberkonvertern sitter på väggen strax ovanför. Du får specificera lite mer noggrant vad du är ute efter.

Måste det vara dolt i ett infällt skåp eller kan det sitta utanpå väggen? Hur mycket plats har du? Skall det rymmas något mer, tex server, smartahem-hubbar eller liknande?
 
zarkov zarkov skrev:
"Mediacentral" är inget entydigt, väldefinierat begrepp. Min mediacentral består av ett väggmonterat 10"-rack med plats för router, switch och patchpanel, fiberkonvertern sitter på väggen strax ovanför. Du får specificera lite mer noggrant vad du är ute efter.

Måste det vara dolt i ett infällt skåp eller kan det sitta utanpå väggen? Hur mycket plats har du? Skall det rymmas något mer, tex server, smartahem-hubbar eller liknande?
Detta är ett nybygge.
Jag vill ha "allt" i mediaskåpet dvs allt från fiberleverantören (telia) konverter, sedan vill jag ha "allt" som behövs för att jag ska få ut 17st 2xCat6 uttag i resten av huset.
Inget annat.
Som jag förstått behöver jag mediaskåp med plats för konverter, router, switch och patchpanel.
Vilket mediaskåp kan jag få plats med allt detta om jag inte kan få det i den Garo jag skrev i kommentar ovan?
 
Varför ALL kabel varför inte mess system wifi
 
H Harey skrev:
Jag önskar o sätta in allt i mediacentralen, hur gör jag då. Du hade en bra tydlig förklaring men kan du dra den då allt ska placerad i mediacentralen :)

O bara 2xCat6 uttag i rummen. Accecpunkter kommer jag inte lägga ut då jag tänkt använda ett uttag i vardagsrum/kök samt allrum för trådlöst nätverk.
Ok, jag missförstod kanske situationen och trodde att du hade patchpanelen på ett ställe och garaget/mediacentralen på ett annat. Har du verkligen plats för router och switch i mediacentralen så är det ju bara att köra på så - det brukar ju dock bli lite trångt....

Angående WIFI. Tänk till på den. Det är mycket snyggare att ha AP's i taket utan någon synlig sladd och det tar 5minuter att fixa om taket fortfarande är öppet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, jag missförstod kanske situationen och trodde att du hade patchpanelen på ett ställe och garaget/mediacentralen på ett annat. Har du verkligen plats för router och switch i mediacentralen så är det ju bara att köra på så - det brukar ju dock bli lite trångt....

Angående WIFI. Tänk till på den. Det är mycket snyggare att ha AP's i taket utan någon synlig sladd och det tar 5minuter att fixa om taket fortfarande är öppet.
För AP så drar man vanligt cat6 kabel till en takdosa/apparatdosa eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.