G
K K. L skrev:
Mitt avtal upphör också i sommar så min plan är att jag har beställt solpaneler som ska upp på taket nu i vår.
Sen öronmärker jag mitt elstöd (10 000) på ett separat konto där jag även sätter in försäljningen på såld el för att ha till nästa vinter.
Avbetalning av solceller, hur gör du med det?
 
B Byggahus48 skrev:
▪️ Hallå där alla gnällsugna! Snart har ni alla i område 3 och 4 fått pengarna.

▪️ Om ”man” då ska sluta och klaga på Försäkringskassan som försöker göra ett jättejobb (utanpå alla andra bidrag; VAB, bostadsbidrag, aktivitetsstöd, sjukpenning, ersättning till alla nyanlända flyktingar mm) med att betala ut i rätt tid, så vore det trevligt som omväxling att GE DEM EN STOR ELOGE. Har ni ens funderat över i hur många delar av samhället FK är invållverade i?

▪️ De kan ju inte direkt klona sig och plötsligt bara få fram en massa extrapersonal, utan de gör verkligen så gott de kan. Många som gnäller om att utbetalningarna är sena, kanske själva varit dåliga på att uppdatera sina kontouppgifter hos FK, då det varit länge sedan man fick ersättning från FK. Var mindre gnälliga och lite hyggliga och tacksamma ibland.

▪️ Jag har en fråga till forumet också: jag har själv ingen modern elbil (nästa gång). Hur stor del av er elförbrukning tror ni är kostnaderna för att tanka familjens bil/bilar? Är det egentligen ”rättvist” att ni får elstöd för att köra er bil, medan tyvärr jag och andra vackert får betala för bensin och diesel? Kom INTE dragande med miljöaspekten, jag VET ATT NI ÄR BÄTTRE, men alla kan ju inte byta bilar samtidigt. Önskar jag hade råd, men min BMW diesel med många hästar, är kanske inte så lättsåld i dessa tider.

▪️ Dra gärna några exempel på hur mycket det kostar under en månad. Vill inte döma, utan mer få en känsla för kostnaden och hur stor del av elstödet det motsvarar. Kanske inte är så många kronor per månad….

:heart::heart::heart::heart:
Åker du 1000mil kanske du förbrukar 2000-2500kWh, låt säga 200kWh/mån
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
K
G OMathson skrev:
Avbetalning av solceller, hur gör du med det?
Oj, jag tänkte inte på det.:surprised:
 
K
G OMathson skrev:
Avbetalning av solceller, hur gör du med det?
Jag har kontanta pengar liggandes på olika konton så jag kan lika gärna ha några liggandes på taket med.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
B BSOD skrev:
...Helikopterpengar över de breda massorna känns mest som det ger problem med inflation.
Den analysen stämmer inte nu, även om många nationalekonomer framför den hela tiden.
Hade det varit pengar ovanpå en god köpkraft i ett normalläge så skulle säkert priserna (inflationen) drivits på. Nu är det inget sådant normalläge i allmänhet - och det har definitivt inte varit det med energipriserna (som dessutom toppas av skatt).
Pengarna lär bara användas till att slippa knäckebröd och vatten för många.
 
  • Gilla
hansan och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Åker du 1000mil kanske du förbrukar 2000-2500kWh, låt säga 200kWh/mån
Jag åker drygt 2600 mil bara till jobbet under 8 månader per år. De resterande månaderna blir det kanske 800 mil i hemresor. Plus de mil man åker helt privat.
 
K Kirre2 skrev:
Jag åker drygt 2600 mil bara till jobbet under 8 månader per år. De resterande månaderna blir det kanske 800 mil i hemresor. Plus de mil man åker helt privat.
Sånna anställningar har jag oxå haft,då såg jag till att ha snåla dieselbilar. Jag gissar alltså 2-2,5kWh/mil
 
B Byggahus48 skrev:
▪️ Hej! Oroa dig inte pengarna kommer om du har rätt till dem.

▪️ Logga in på dina sidor på ditt elbolag. Där borde du se informationen. Det stod att de flesta skulle ha fått sina pengar första halvan av mars.

▪️ I mitt fall har jag avtal och får elen från Vattenfall och nätet ägs av EON.

▪️ Jag loggade in på EON och mina sidor. Där hittade jag information om hur mycket jag skulle få tillbaka och ungefär vilket datum. Se bifogad bild nedan, så såg det ut för mig på EON.

▪️ Vet inte om det räknas som du har ett företag, då kan det kanske dröja längre, men sök på nätet så hittar du informationen. Här gissar folk ganska mycket och det skapar mycket mer oro, än om du letar lite själv.
Lycka till :heart::heart::heart::heart:
Jag kunde inte se något på 'Mina sidor' på eons hemsida, så jag kontaktade eon. Detta är deras svar:

"Hej!
Tack för ditt mejl.
Jag förstår att ni vill se stödet! Det syns tyvärr inte för att ni bytt leverantör under perioden. Båda fastigheterna kommer dock få hela stödet då ni stått på dem 2022-11-17 och de ska komma ut inom närmsta tiden beroende på om ni fyllt i konto hos försäkringskassan/swedbank.
Ha en bra dag!
Vänligen,
M.
Kund service"

Det verkar lite udda. För oavsett om jag flyttade till SK så ligger elnätet kvar hos eon och KWh:n ändras inte.
 
  • Gilla
hansan
  • Laddar…
E
arosenman arosenman skrev:
Jag kunde inte se något på 'Mina sidor' på eons hemsida, så jag kontaktade eon. Detta är deras svar:

"Hej!
Tack för ditt mejl.
Jag förstår att ni vill se stödet! Det syns tyvärr inte för att ni bytt leverantör under perioden. Båda fastigheterna kommer dock få hela stödet då ni stått på dem 2022-11-17 och de ska komma ut inom närmsta tiden beroende på om ni fyllt i konto hos försäkringskassan/swedbank.
Ha en bra dag!
Vänligen,
M.
Kund service"

Det verkar lite udda. För oavsett om jag flyttade till SK så ligger elnätet kvar hos eon och KWh:n ändras inte.
Be M för tydliga.
Vad är S K?

Jag har troligen fått stödet, jag litar att allt gått rätt till. 25 eller 35 tusen kanske?

Tycker det är tråkigt gå in på internet bank, litar på att allt gott rätt till.
 
E El-Löken66 skrev:
Be M för tydliga.
Vad är S K?

Jag har troligen fått stödet, jag litar att allt gått rätt till. 25 eller 35 tusen kanske?

Tycker det är tråkigt gå in på internet bank, litar på att allt gott rätt till.
SK = Skellefteå Kraft
 
useless useless skrev:
Samma här. Fick meddelande i Kivra i går kväll. Vid midnatt fanns pengarna på kontot.
Samma här, Kivra igår och pengar på kontot idag.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Be M för tydliga.
Vad är S K?

Jag har troligen fått stödet, jag litar att allt gått rätt till. 25 eller 35 tusen kanske?

Tycker det är tråkigt gå in på internet bank, litar på att allt gott rätt till.
Jag det är lite ensamt där... mycket roligare här. ;)
 
K
Idag kom pengarna in på kontot, SE3
 
Jag undrar hur många sådana stollar de måste hantera. För att inte tala om alla som ringer och mailar. Elbolagen verkar få sin del av kakan också förstår jag av att läsa här. Ni behöver inte kontakta eller ansöka hos någon.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Helikopterpengar över de breda massorna känns mest som det ger problem med inflation.
Hur blir det inflation av att man får tillbaka en liten del av det man betalat in i förhöjda överföringskostnader?
Det är ju inga nya pengar som skapats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.