Samma här. Fick meddelande i Kivra i går kväll. Vid midnatt fanns pengarna på kontot.
 
Fick elstödet 1/3. Elområde 4 ,men inget brev ännu
 
Inget sett, inget hört, inget gjort. Kollade om konto fanns hos Swedbank, ja. Läste info hos FK ”du som får pension..” så inget att anmäla där heller.

”Den som väntar på något gott får aldrig hål i tänderna”
 
K
10 000:- in på kontot igår.
De passar bra till nästa vinters elfakturor tillsammans med pengarna för såld el från solcellerna.
 
ullberg
P patrick.lenhart skrev:
Tänk på att du får betala för att lösa ut en avi. Är väl en bit över en hundring har jag för mig

Dan1891 Dan1891 skrev:
Bra poäng! Men en hundring hit eller dit är kvitt samma för min del.

edit: Så får jag 99:- i elstöd så struntar jag nog i att hämta ut det :)
om man löser in avin hos ombud för ClearOn (olika butiker som ICA,Coop,pressbyrån etc) är det en avgift på 69 kr, men det som kan komplicera dessa elstöd är att det kan vara max 2000 kr som betalas ut (tror det varierar lite mellan butiker och tillgång till kontanter)

Avin kan lösas in digitalt hos Swedbank med valfri bank (dvs behöver inte vara Swedbank) som mottagare.

Det är kostnadsfritt och innebär inte att man blir kund i Swedbank, bara att man använder deras sida för att göra inlösen.

Följande måste man uppfylla: (elstödsavin är ju utställd av Swedbank så den delen är det redan check på)

Informationsgrafik om att lösa in utbetalningsavi online med BankID för privatpersoner, tips och restriktioner nämns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild från Swedbanks hemsida, behöver scrolla ner en bit på sidan

/U
 
  • Gilla
Dan1891 och 2 till
  • Laddar…
Har fått för lägenheten i Västerås nu men saknar på de 3 andra fastigheterna
 
K Kjell_G skrev:
Inget sett, inget hört, inget gjort. Kollade om konto fanns hos Swedbank, ja. Läste info hos FK ”du som får pension..” så inget att anmäla där heller.

”Den som väntar på något gott får aldrig hål i tänderna”
En stund senare kom beskedet från FK via Kivra att man är berättigad till elstöd. Utbetalning inom några dagar
 
J jowik88 skrev:
Jag har gjort allt jag skulle för att få mitt elstöd.

Jag trodde det skulle komma 20e, sen när jag läste på lite bättre förstod jag att det skulle komma 23/2. Men jag har inte fått elstöd ännu, inte har någon annan jag känner heller. Hur många har egentligen fått elstöd? Jag tänkte denna tråden kunde vara en slags fattigmans SIFO undersökning.

Bor i elområde 1
Elområde 3, utbetalt elstöd 28 februari insatt på mitt konto i Swedbank.
 
J jowik88 skrev:
Jag har gjort allt jag skulle för att få mitt elstöd.

Jag trodde det skulle komma 20e, sen när jag läste på lite bättre förstod jag att det skulle komma 23/2. Men jag har inte fått elstöd ännu, inte har någon annan jag känner heller. Hur många har egentligen fått elstöd? Jag tänkte denna tråden kunde vara en slags fattigmans SIFO undersökning.

Bor i elområde 1
vi har fått den lilla allmosan, de kallar det elstöd? Pengar vi redan betalat in…
Feodalsamhället lever än…
Rika blir rikare med regeringens goda minne..
 
  • Gilla
Blodsoppen
  • Laddar…
Alla elnätbolag fick ett slutdatum då underlaget skulle kommit in till Svenska Kraftnät. Sedan vidarebefordrar de det till FK. Fortfarande per Elnätsbolag och X antal abonnemang per dag. De processar detta och överför uppgifter till Swedbank, utskrift av brev eller meddelande i Kivra eller liknande. Inför nästa dag får de uppgifter om nästa Elnätsbolags kunder. I vilken ordning verkar lite oklart men detta fortsätter fram till mitten av nästa vecka. Har man flera abonnemang hos olika nätbolag så kommer pengarna på olika dagar.
 
Fick häromdagen. Jag tackar inte nej till lite extra pengar, men det känns inte helt okej med tanke på att vi har bundet elavtal. Nog vore det bättre och mer rättvist om man sänkte eller tog bort skatt/moms på elen?
Dessutom, det är ju lite av konstgjord andning. Hur länge ska de hålla på så här?
 
K
K Kirre2 skrev:
Fick häromdagen. Jag tackar inte nej till lite extra pengar, men det känns inte helt okej med tanke på att vi har bundet elavtal. Nog vore det bättre och mer rättvist om man sänkte eller tog bort skatt/moms på elen?
Dessutom, det är ju lite av konstgjord andning. Hur länge ska de hålla på så här?
Jag har också bundet och det känns helt okej för mig.
Äntligen gav "försäkringen" bundet elavtal lite utdelning.:)
Har väl gått back på det i 30 år innan.
 
  • Gilla
Trickelina och 3 till
  • Laddar…
B
Fick avisering idag, antar att utbetalningen av stödet kommer inom några dagar.

Hoppas att detta är sista stödet. Det är nog effektivare om man ger speciellt utsatta grupper ett riktat stöd, eller omstöper stödet till bidrag för energieffektiviseringsåtgärder eller liknande. Helikopterpengar över de breda massorna känns mest som det ger problem med inflation.
 
K K. L skrev:
Jag har också bundet och det känns helt okej för mig.
Äntligen gav "försäkringen" bundet elavtal lite utdelning.:)
Har väl gått back på det i 30 år innan.
Så kan man ju se det också!
Jag är bara rädd för hur det ska bli när mitt bundna avtal upphör i sommar... Har du nån plan?
 
K
K Kirre2 skrev:
Så kan man ju se det också!
Jag är bara rädd för hur det ska bli när mitt bundna avtal upphör i sommar... Har du nån plan?
Mitt avtal upphör också i sommar så min plan är att jag har beställt solpaneler som ska upp på taket nu i vår.
Sen öronmärker jag mitt elstöd (10 000) på ett separat konto där jag även sätter in försäljningen på såld el för att ha till nästa vinter.
 
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.