D Daniel 109 skrev:
Bränsleelementen är inte 40år. Det här är sannolikt inte relaterat till att reaktorerna är gamla.
Nej det vore för bra om de höll så länge ;) De artiklar jag läst hänvisade bara till problem i "bränslesystemet". Hittade en som skrev lite mer ingående. "Skit i tanken" med andra ord.
 
O Ossian K Olsson skrev:
Trodde det fanns 6 reaktorer kvar?

Men det är klart. En står ju still på obestämd framtid för att den saknar en funktion som till och med en värdelös vattenkokare från Electrolux har. Överhettningskydd…
Den saknar inte överhettningsskydd. Men det var förbikopplat för att man skulle testa andra säkerhetsfunktioner.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Nej det vore för bra om de höll så länge ;) De artiklar jag läst hänvisade bara till problem i "bränslesystemet". Hittade en som skrev lite mer ingående. "Skit i tanken" med andra ord.
Det är läckage på ett av rören som innehåller bränslekutsar. Vilket leder till förorening i vattnet i reaktorn.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Bränsleelementen är inte 40år. Det här är sannolikt inte relaterat till att reaktorerna är gamla.
Nä, jag syftade på, men skrev inte, dåligt utbildad personal som inte kan följa manualer. Blir ungefär som i byggbranschen när de plockar in utländska resurser som inte känner till svensk standard.
 
M mnils skrev:
Det resonemanget får du gärna utveckla. Verkar som om grönstålproducenterna tror att de skall kunna göra vätgas med nästan gratis ström och vindkraftföretagen tror att bara grönstål kommer så kommer minimipriserna att stiga rejält så att de alltid tjänar pengar. Någon måste ha fel!
Det räcker att du tittar på detta forum och alla ”tibbianer” så kan du se vad jag menar.
 
D Daniel 109 skrev:
Bränsleelementen är inte 40år. Det här är sannolikt inte relaterat till att reaktorerna är gamla.
Som jag minns under mitt snart 50åriga live har det alltid varit dec-februari som kärnkraften stängt ner 1-2 reaktorer för underhåll. Vilket man kan tycka är ganska dumt då det oftast är då det är dyrast.
 
T Tommynorskens skrev:
Som jag minns under mitt snart 50åriga live har det alltid varit dec-februari som kärnkraften stängt ner 1-2 reaktorer för underhåll. Vilket man kan tycka är ganska dumt då det oftast är då det är dyrast.
Kanske varit mindre dumt när man haft fler reaktorer?
 
  • Gilla
  • Älska
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
A
O Ossian K Olsson skrev:
Trodde det fanns 6 reaktorer kvar?

Men det är klart. En står ju still på obestämd framtid för att den saknar en funktion som till och med en värdelös vattenkokare från Electrolux har. Överhettningskydd…
Hjälper ju inte om en fläktkramare saboterar.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
A
S Styrman_jansson skrev:
Ja att det går åt flera små generatorer än stora för att leverera en viss mängd energi är inget konstigt och behöver inte vara fel i sig. Sedan kan man resonera i vad som är mest rationellt och komma fram till lite olika slutsatser beroende på hur man ser på det.
Och!
 
S Styrman_jansson skrev:
Kanske varit mindre dumt när man haft fler reaktorer?
Jovisst men när jag var yngre fanns det betydligt fler reaktorer.... Och dessutom såvarför har vi inte snorbillig el då Frankrike har 20 3 kärnkraftverk eller vad det är? De borde ju kunna leverera billig el till hela Europa.
 
G
Och varför har inte danskarna billig el. De har ju mest installerad vinkraft/person. Oj de eldar viddt just nu 9,5 gånger mer än vad vindkraften ger och ändå måste Danmark importerar drygt 7 gånger mer än vad vindkraften ger. Men visst om Danmark installerar 17 gånger mer vindkraft än vad de har skulle det kanske funka idag.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Vindkraftverk orsakar också avfall
Hur lång tid tar det att bryta ner vingarna? 1000år? 10000år? 100000år?
Eller har någon koll på hur man kan återvinna vingarna?

Vilka garantier finns det att inte de stora företagen säljer ut åldrade vindkraft parker strax innan dom blir för gamla och böjar kosta pengar.
Och den nya ägaren kör dom i botten och sedan gör konkurs?
Vad jag förstår så blir det markägarns ansvar att ta bort / demontera de gamla vindkraftverken som finns kvar vid en konkurs.
Eller räknar alla att staten skall gå in och bekosta demontering.
Det kanske borde finnas en fond liknande som bensinbolagen har för att ta hand om och städa upp gamla bensinstationer.
 
  • Gilla
PNI och 2 till
  • Laddar…
T Tommynorskens skrev:
Som jag minns under mitt snart 50åriga live har det alltid varit dec-februari som kärnkraften stängt ner 1-2 reaktorer för underhåll. Vilket man kan tycka är ganska dumt då det oftast är då det är dyrast.

Med tanke på att elproducenterna främsta mål är att maxa vinsten så är det väl inte osannolikt ifall någon medvetet sänker sin elproduktion med säg 10% ifall det får elpriset att stiga mer än 10%. Man behöver inte direkt ha en doktorsexamen i ekonomi för att komma på det. Det är ungefär så OPEC fungerar när det gäller oljan.
 
  • Gilla
Anders.o93 och 1 till
  • Laddar…
Hur ska du göra det utan att det märks har du tänkt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.