E
M Martin Lundmark skrev:
Hej El-Löken66

Jag har ännu inte börjat att använda ”face book, viper eller insta call.:)

När jag tänker på kommunikation är det inte ”face book, viper eller insta call” som jag tänker på.

Vi hade vid kris klarat oss långt om vi alla hade fått ha kvar det fasta telefonnätet (ofta kallat kopparnätet) som en basal kommunikationskanal. När t.ex. moderna trygghetslarm slutade fungera, vid strömavbrott, brukade det fasta telefonnätet med sin batteriuppbackning fortfarande fungera.
Detta koppa nät kan du glömma, det finns ej längre. Nu är det tråd lös och fiber som gäller.
Du ser var för ryssarna inte kan kommunicera för dom saknar allt detta.
 
E El-Löken66 skrev:
Detta koppa nät kan du glömma, det finns ej längre. Nu är det tråd lös och fiber som gäller.
Ja, det var ju precis det Martin skrev.
Bestämde vi inte att du skulle läsa lite noggrannare? ;):heart:
 
  • Gilla
  • Wow
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Hybro

Du kan inte belasta ett trefaselverk på en fas; ”med vad verket maximalt kan ge” då blir spänningen på den fas du belastar låg och de övriga faserna olämpligt höga (elapparater kan gå sönder)

Om ” Warrior Dieselelverk 12500W 3-Fas” kan vi gällande enfaslaster läsa;

”Vänligen notera: När enfas-uttag används kan endast 30-35% av maxeffekt levereras. Anledningen till detta är att uttaget endast använder en av de tre faserna. Driver du en enfas-last med ett trefas-elverk kommer du endast få ut 30-35% av elverkets effekt eftersom du endast nyttjar en av de tre faserna. Ett elverk som ger trefas skall helst endast användas till laster som behöver trefas – inte till vanliga enfas laster eftersom det kan uppstår obalans mellan faserna.
[länk]

Jag har bl.a. skrivit om detta i inlägg #524 i denna tråd ”Reservkraftdrift är inte ”plug and play” (del 2)” [länk]

Kom ihåg att startströmmen till din ejektorpump kan vara stor. Är den enfasansluten?
Martin Lundmark/

Är en snubbe med rätt många strängar på min fela.

Går inte på detta med att köpa en Krislåda för 1750 kr.
Kolla bara "köket", en T-spritbrännare, typ äggkokare.
Rena leksakerna i förhållande till det vi använt och använder.
.

Min Krislåda är hela f d bastun (byggt vedeldat fristående), där vi numer har i stort sett alla väl fungerande prylar för att idka friluftsliv året runt.

Köper inget som ska ligga i en låda, år efter år

Nä, vi använder våra prylar!

T ex Primus multifuelkök. Alltså värmare. Gissa varför.

Och vattenpumpen nämnd ovan är
3-fas.

Ja, jag förstår detta med elverkens användning.

Läs mitt inlägg 1190
 
Redigerat:
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Sen detta med grannar.
Perfekt.
Det grannen inte har, kanske jag kan bistå med.

Går i tankarna med att bygga jordkällare.
Med en stor råttfälla innanför dörren.

Är jägare, så färskt kött kan bli en utmärkt bytesvara vid kris.

Pimpelspö nät, mjärdar och roddbåt finns. 1 km till sjön.

Och nån hemkokare går att låna, för att fixa hostmedicin.
För långt att åka till Apoteket, när helgen kommer.
 
Redigerat:
H Hybro skrev:
Och nån hemkokare går att låna, för att fixa hostmedicin.
Traditionellt vedeldad eller tänker du dej att bränna fossila bränslen i elverket för att göra hostmedicin?
Är nog bättre och effektivare att fylla jordkällaren med dryckesbehovet redan i dag innan elen eventuellt försvinner.
 
Dubbla råttfällor, och signalsnöre in till huset.
 
Rationell matlagning utan el

En enkel Muurikka med hög kant för några hundringar.
Utan kant lätt att maten annars trillar ur vid hantering. Stor, rund, platt, metallpaella-panna med två handtag, gråtonat foto, vit bakgrund, köksredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skippa eventuella ben... Oftast blir det för hett om man eldar direkt inunder.

Bygg en enkel tripod och ordna för en eldstad.
Röd stuga, takljus, trädgård, gungställningsstruktur, två metallkar på marken, tidig kväll eller morgon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fäst tre enkla wire i borrade i Muurikkans kant. Med två små vantskruv på två av dem.

Behövs för att justera pannan horisontellt.

Slitstarkt vajersystem i förgrunden, suddig bakgrund med bil och garageöppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett upphängt metallkärl med öglor och kättingar i ett mörkt garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Koppla i en lång wire via ett litet block fäst i tripodens topp.
Dra wiren nedåt och skarva i en liten kedja. Slå i en spik i ett av benen i lämplig höjd.
Nu går det lätt att reglera värmen/höjden.

Visa bilaga 684167

Detta är inget som jag har i en Krislåda.
Har ofta med när jag är ute i skog o mark. Får då ett så mycket större värde, om det används.
 
  • Stålvajer genom block, med krok i bakgrunden, verktyg och sladdar på vägg tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hamburgare steks på en hängande stekpanna över öppen eld utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Vardagsrum och 1 till
  • Laddar…
C
H Hybro skrev:
Men rätt övertygad om att jag aldrig kommer att belasta bara en fas med vad verket maximalt kan ge, speciellt inte om jag fördelar enligt ovan.
Du borde koppla 3-faslasterna till en trefasgenerator och 1-faslasterna till en 1-fasgenerator. Båda generatorer på samma motoraxel. Har du något som går på 400 V enfas, sätt även en sådan generator på motoraxeln.
 
Varför det? Det känns tämligen onödigt.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
C civilingenjören skrev:
Du borde koppla 3-faslasterna till en trefasgenerator och 1-faslasterna till en 1-fasgenerator. Båda generatorer på samma motoraxel. Har du något som går på 400 V enfas, sätt även en sådan generator på motoraxeln.
För att klara elavbrott en vecka verkar detta oerhört tillkrånglat och dyrbart för hemmabruk
Är du själv fastighetsägare @civilingenjören eller är dina resonemang teoretiska och befriade från kostnadstänk?
 
H Hybro skrev:
1190
C civilingenjören skrev:
Du borde koppla 3-faslasterna till en trefasgenerator och 1-faslasterna till en 1-fasgenerator. Båda generatorer på samma motoraxel. Har du något som går på 400 V enfas, sätt även en sådan generator på motoraxeln.
Hej civilingenjören

Teoretiskt en möjlig lösning. En praktiskt och ekonomiskt bättre lösning beskrev jag i inlägg #1191

Jag har ett antal gånger använt transformatorer för att symmetrisera osymmetriska elnät innehållande osymmetri och många enfaslaster. En transformator kan även användas för att begränsa utbredning av störningar samt för att ”starta om” ett trefasnät" med stor förekomst av vagabonderande strömmar. Se sid 33-38; ” The zone concept: design of low-voltage installations considering the spread of high frequency harmonics” http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:999206/FULLTEXT01.pdf

Många som funderar på reservkraft kommer att upptäcka att man antingen får investera stort och (likt sjukhusen) ta till en ordentlig reservkraftanläggning eller som ett alternativ planera vilka laster (elapparater) som ”behöver” användas vid strömavbrott.

Jag har, för närvarande, valt att avstå från att använda en trefasgenerator vid strömavbrott utan använder i stället en enfas batteridriven inverter som laddas med hjälp av en enfasgenerator ca 4-6 timmar per dygn.

Genom att välja ut energieffektiva vitvaror och belysning sparar jag både på elenergi sett över hela året samtidigt som storleken på reservkraftsanläggningen kan hållas liten (och därmed minskar kostnaden även där).

Många missar vinsten med en helhetssyn gällande de investeringar som man önskar göra.
 
C
M Martin Lundmark skrev:
Jag har ett antal gånger använt transformatorer för att symmetrisera osymmetriska elnät innehållande osymmetri och många enfaslaster.
Tänkte att det vore enklare att undvika asymmetri än att först skapa asymmetri och sedan ha ytterligare utrustning för att jämna ut den. Men en 1-fasgenerator kanske är dyrare än en utjämningstransformator eftersom en generator är som en motor och 1-fasmotorer behöver kol som slits.
 
C civilingenjören skrev:
Tänkte att det vore enklare att undvika asymmetri än att först skapa asymmetri och sedan ha ytterligare utrustning för att jämna ut den. Men en 1-fasgenerator kanske är dyrare än en utjämningstransformator eftersom en generator är som en motor och 1-fasmotorer behöver kol som slits.
Hej civilingenjören

Som jag ser det så är det (valet av) lasten som genererar osymmetrin i trefasnätet. Byter man ut en trefasansluten till en enfasansluten tvättmaskin (som jag gjorde för ca 20 år sedan) då ökar osymmetrin bland de anslutna apparaterna i huset.

Jag skrev tidigare i tråden (se #1187) om minskningen i utbudet av trefasanslutna vitvaror.

Sätter man en transformator före en trefasgenerator då kan man bättre fördela enfaslaster på de tre faserna. På transformatorns sekundärsida (mot lasten) skapas nollpunkten där nolla och skyddsledare ansluts till jord (jordspett, jordtag).

Generatorns nollpunkt används inte och generatorn avlastas nollströmmen (nollföljdsimpedansen och generatorförlusterna minskas). Dessutom kan den enfasiga kortslutningsströmmen (och jordslutningsströmmen öka).

Med två transformatorer i olika kopplingsarter så kan övertoner från fördelade enfaslaster reduceras och transformatorn kan även utgöra ett filter för spridningen av supratoner.

Delar av detta framgår av länken jag gav dig, till sid. 33-38; ”The zone concept: design of low-voltage installations considering the spread of high frequency harmonics” http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:999206/FULLTEXT01.pdf

Ett alternativ (det jag har just nu) är att arbeta med ett enfasigt reservkraftnät.

Helhetssynen innehåller naturligtvis fler delar.
 
Redigerat:
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
M Martin Lundmark skrev:
Hej civilingenjören

Som jag ser det så är det (valet av) lasten som genererar osymmetrin i trefasnätet. Byter man ut en trefasansluten till en enfasansluten tvättmaskin (som jag gjorde för ca 20 år sedan) då ökar osymmetrin bland de anslutna apparaterna i huset.

Jag skrev tidigare i tråden (se #1187) om minskningen i utbudet av trefasanslutna vitvaror.

Sätter man en transformator före en trefasgenerator då kan man bättre fördela enfaslaster på de tre faserna. På transformatorns sekundärsida (mot lasten) skapas nollpunkten där nolla och skyddsledare ansluts till jord (jordspett, jordtag).

Generatorns nollpunkt används inte och generatorn avlastas nollströmmen (nollföljdsimpedansen och generatorförlusterna minskas). Dessutom kan den enfasiga kortslutningsströmmen (och jordslutningsströmmen öka).

Med två transformatorer i olika kopplingsarter så kan övertoner från fördelade enfaslaster reduceras och transformatorn kan även utgöra ett filter för spridningen av supratoner.

Delar av detta framgår av länken jag gav dig, till sid. 33-38; ”The zone concept: design of low-voltage installations considering the spread of high frequency harmonics” [länk]

Ett alternativ (det jag har just nu) är att arbeta med ett enfasigt reservkraftnät.

Helhetssynen innehåller naturligtvis fler delar.
Tack för du tar dej tiden beskriva du verkar vara en väldigt tål modig person.
 
  • Gilla
Jannejoel
  • Laddar…
C civilingenjören skrev:
Tänkte att det vore enklare att undvika asymmetri än att först skapa asymmetri och sedan ha ytterligare utrustning för att jämna ut den. Men en 1-fasgenerator kanske är dyrare än en utjämningstransformator eftersom en generator är som en motor och 1-fasmotorer behöver kol som slits.
Hej civilingenjören

Äntligen.

Jag hade sett det förut och nu hittade jag en generator som liknar ditt förslag och dessutom tillhörande dokument.

Elverket heter, ”GenSet MG 10/6-S-R, Diesel” och här är ett dokument för drift och underhåll; https://hyresbutiken.se/wwwdocs/_sites_media/files/9/52 13022 Elverk 10KVA MG 10 6SR instruktionsbok Gelins.pdf

Om du tittar på sidan 19, 42, samt sidan 43 i dokumentet, så framgår det att generatorn har dubbla lindningar. Det innebär att du på den Y-kopplade lindningen kan ta ut trefas/enfas på normalt sätt. D.v.s 100 % trefasbelastning alternativt 33 % enfasbelastning.

På den D-kopplade lindningen, levererar 230 V huvudspänning (liknar det som finns på vissa platser i Norge).

Den 230 V (huvud)spänningen kan (enligt databladet) belastas med 67 % av generatorns effekt. Kom då ihåg att den 230 V spänningen måste tas ut på ett separat uttag på generatorn och den måste distribueras i ett separat elnät.
https://hyresbutiken.se/wwwdocs/_sites_media/files/9/52 13022 Elverk 10KVA MG 10 6SR instruktionsbok Gelins.pdf

Har ingen prisuppgift på elverket, men eftersom det är en speciallösning så är den rimligare dyrare än mitt förslag, som dessutom kan användas till valfri generator och innebär ett enda distributionsnät.

Det finns rimligen fler tillverkare till den typen av elverk.
 
Redigerat:
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.