Z Zodde skrev:
Du säger elpriset men menar generell prisnivå. Jag vet inte var det är för generell prisnivå du syftar till där priserna ska ned igen (deflation?)
Du kan jmf en hel månad. Feb 23 mot Aug 21. Priserna är lila. Du är lika faktaresistent som vanligt
Deflation? Nu är du nog ute på djupt vatten lille vän..
 
K karlmb skrev:
Deflation? Nu är du nog ute på djupt vatten lille vän..
Skriv då vad du menar med "generell prisnivå" och VAD är det som inte kommit ned till AUG21s nivå ännu?


Du skrev "Det var i augusti 2021 som elpriset i Norden började skena.
Om vi fick tillbaka elpriset till vad det låg på då skulle nog de flesta vara nöjda.
Men konstigt nog har vi inte samma elpris som då, trots att vi har samma gaspris"

Du snackar om elpris, INTE generell prisnivå.

Och du har fel.
Elpriset ÄR tillbaka på samma nivå
 
Z Zodde skrev:
Skriv då vad du menar med "generell prisnivå" och VAD är det som inte kommit ned till AUG21s nivå ännu?
Läs igen om du är kapabel.
 
K karlmb skrev:
Läs igen om du är kapabel.
Läste och du skrev
"Det var i augusti 2021 som elpriset i Norden började skena.
Om vi fick tillbaka elpriset till vad det låg på då skulle nog de flesta vara nöjda.
Men konstigt nog har vi inte samma elpris som då, trots att vi har samma gaspris"

Elpriset ÄR på samma nivå. Vad är det du inte fattar??
 
K karlmb skrev:
Vet du inte vad generell prisnivå är så är du ju helt inkompetent.
Alla andra fattar ju att det jag menar är att man inte kan jämföra enskilda veckor, utan måste se det över en längre tid när priserna är så kopplade till andra faktirer, i detta fall vädret bla.
Du kanske menar i genomsnitt? Är det så så skriv det, vill man att människor ska förstå så struntar man i ordbajseriet
 
  • Gilla
Zodde
  • Laddar…
K kortis skrev:
Du kanske menar i genomsnitt? Är det så så skriv det, vill man att människor ska förstå så struntar man i ordbajseriet
Inte lätt å förstå vad han menar.
Han skriver elpriser men menar sen "generell prisnivå" trots det är just ELPRISET vi diskuterar... (kanske inflationen han pratar om?)
Menar han inflation och priserna ska tillbaka til 2021 nivå krävs deflation, men då var jag ute på djupt vatten när jag föreslog det...
Han menade nog det han skrev (elpriset), insåg att han hade fel och istf å pudla prövar han å vrida sig undan och hävda han menade nåt annat (generell prisnivå vad det nu är) , näppe första gång det sker tyvärr...
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Inte lätt å förstå vad han menar.
Han skriver elpriser men menar sen "generell prisnivå" trots det är just ELPRISET vi diskuterar... (kanske inflationen han pratar om?)
Menar han inflation och priserna ska tillbaka til 2021 nivå krävs deflation, men då var jag ute på djupt vatten när jag föreslog det...
Han menade nog det han skrev (elpriset), insåg att han hade fel och istf å pudla prövar han å vrida sig undan och hävda han menade nåt annat (generell prisnivå vad det nu är) , näppe första gång det sker tyvärr...
Du vill verkligen INTE förstå, utan använder "hårklyveri" för att missförstå & ofta rätta folk.

En generell prisnivå, är en stabil prisnivå sett över tid.
Då måste man titta på en längre tidsperiod snittnivå & stabilitet, & inte vissa "gynnsamma" veckor.

För exempel, Sveriges elpris har generellt varit runt 40 öre fram till 2020
 
J jawen skrev:
Du vill verkligen INTE förstå, utan använder "hårklyveri" för att missförstå & ofta rätta folk.

En generell prisnivå, är en stabil prisnivå sett över tid.
Då måste man titta på en längre tidsperiod snittnivå & stabilitet, & inte vissa "gynnsamma" veckor.

För exempel, Sveriges elpris har generellt varit runt 40 öre fram till 2020
Men nu skriver ju karlmb EXPLICIT att om vi får tillbaka det elpris vi hade AUGUSTI2021 hade folk varit nöjda. Han skriver INTE om ett snitt på 40ö som vi haft i ett decennium.


Jag svarar att de 3 senaste veckorna HAR priset varit samma som AUGUSTI 2021.

Det är inte jag som väljer ”gynnsamma perioder” öht!??

Är det hårklyveri att påpeka att när han själv valt en tidpunkt att gör jämförelsen av gas och elpris (Aug2021) mot idag så blir det konstigt om han plötsligt ändrar AUG2021 mot ett 10årigt snittpris för el…
Det är ikke hårklyveri i min bok
(om det nu var det han menade, ör fortfarande osäker)
 
Redigerat:
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
K kortis skrev:
Du kanske menar i genomsnitt? Är det så så skriv det, vill man att människor ska förstå så struntar man i ordbajseriet
I en volativ marknad är det ju knappast enskilda dagar det handlar om, eller hur?
 
K karlmb skrev:
I en volativ marknad är det ju knappast enskilda dagar det handlar om, eller hur?
Månadssnitt är heller inte enskilda dagar
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Inte lätt å förstå vad han menar.
Han skriver elpriser men menar sen "generell prisnivå" trots det är just ELPRISET vi diskuterar... (kanske inflationen han pratar om?)
Menar han inflation och priserna ska tillbaka til 2021 nivå krävs deflation, men då var jag ute på djupt vatten när jag föreslog det...
Han menade nog det han skrev (elpriset), insåg att han hade fel och istf å pudla prövar han å vrida sig undan och hävda han menade nåt annat (generell prisnivå vad det nu är) , näppe första gång det sker tyvärr...
Snacka om ordbajs. Fattar du inte vad folk menar när de säger att priset är högt eller lågt i en träd som denna utan tror det handlar enskilda tillfällen så är du ju verkligen direkt korkad.
 
Z Zodde skrev:
Månadssnitt är heller inte enskilda dagar
Nej. Men när priserna började skena så var det ju först efter någon månad eller 2 som man med säkerhet kunde veta om marknafen gått in i en ny prisnivå eller om det bara var något tillfälligt.
 
Z Zodde skrev:
Men nu skriver ju karlmb EXPLICIT att om vi får tillbaka det elpris vi hade AUGUSTI2021 hade folk varit nöjda. Han skriver INTE om ett snitt på 40ö som vi haft i ett decennium.


Jag svarar att de 3 senaste veckorna HAR priset varit samma som AUGUSTI 2021.

Det är inte jag som väljer ”gynnsamma perioder” öht!??

Är det hårklyveri att påpeka att när han själv valt en tidpunkt att gör jämförelsen av gas och elpris (Aug2021) mot idag så blir det konstigt om han plötsligt ändrar AUG2021 mot ett 10årigt snittpris för el…
Det är ikke hårklyveri i min bok
(om det nu var det han menade, ör fortfarande osäker)
Du får nog byta bok istället för att vända blad.
 
K karlmb skrev:
Snacka om ordbajs. Fattar du inte vad folk menar när de säger att priset är högt eller lågt i en träd som denna utan tror det handlar enskilda tillfällen så är du ju verkligen direkt korkad.
Du behöver inte kalla dig själv ”folk” Jag förstår nästan alla i tråden mycket gott. Däremot ör det många som inte förstår vad du menar.

Säger du Augusti 2021 utgår jag från att du menar Augusti 2021
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.