Småfelen är lätt ordnade men bakfall är ju mindre kul när man har flytspackel under tätskiktet som ligger på "fel ställe".
 
G GustH skrev:
Det skall framgå av besiktningsprotokoll vem som ansvarar för respektive anmärkning. Ansvar = betalar
Nja så enkelt är det inte. Alla anmärkningar är på entreprenaden och sen måste man se vad som upphandlats för at efter det tillsammans Byggherre och entreprenör komma fram till åtgärd på varje punkt och vem som står för det.
Nu är detta nog mer tillämpat i större byggen med professionella parter.
 
R Rolle85 skrev:
Småfelen är lätt ordnade men bakfall är ju mindre kul när man har flytspackel under tätskiktet som ligger på "fel ställe".
Det svåra är att få upp plattorna utan att paja tätskiktet. Lyckas man med det konststycket går det att ordna. Det beror lite på hur sopigt det är utfört. det är ta mig fan A o O att utföra våtrum rätt från början.
 
I Installation skrev:
Det svåra är att få upp plattorna utan att paja tätskiktet. Lyckas man med det konststycket går det att ordna. Det beror lite på hur sopigt det är utfört. det är ta mig fan A o O att utföra våtrum rätt från början.
Hur ska man ordna det? Om tätskiktet lutar åt fel håll så kommer det att fortsätta göra det även om man spacklar uppepå och sätter nya plattor.
 
  • Gilla
Heij83 och 10 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur ska man ordna det? Om tätskiktet lutar åt fel håll så kommer det att fortsätta göra det även om man spacklar uppepå och sätter nya plattor.
Kravet på fall ligger inte på tätskiktet det ligger på ytskiktet. Sen finns det krav på att brunnen skall ligga 20 mm under uppviket på tröskeln räknat från tätskiktet.
Redigerat: det skall vara fall på underlaget har man misslyckats så mycket att du har bakfall även där är det riktigt illa.
 
Redigerat:
  • Gilla
DataJonny
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur ska man ordna det? Om tätskiktet lutar åt fel håll så kommer det att fortsätta göra det även om man spacklar uppepå och sätter nya plattor.
Ja men ingen kommer märka det. Kan bli problem senare om vatten letar sig fram under kakel mot tex dörröppningen och vidare, men väldigt ovanligt.
 
  • Gilla
Installation
  • Laddar…
I Installation skrev:
Kravet på fall ligger inte på tätskiktet det ligger på ytskiktet. Sen finns det krav på att brunnen skall ligga 20 mm under uppviket på tröskeln räknat från tätskiktet.
Redigerat: det skall vara fall på underlaget har man misslyckats så mycket att du har bakfall även där är det riktigt illa.
Hur tänker du då? Ytskiktet (klinker) är ju inte vattentätt?
Allt vatten som hamnar under plattorna kommer ju att samlas i fel ände av rummet.
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
E
useless useless skrev:
Hur tänker du då? Ytskiktet (klinker) är ju inte vattentätt?
Allt vatten som hamnar under plattorna kommer ju att samlas i fel ände av rummet.
Du måste ha fall på ytan och tät skikt. Vad skulle det annars likna?
Hur gör du som bes man kul testen på tät skiktet?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Och tätskiktet från väggarna går ut en bit ner på golvet där de sen möter tätskikt på golvet. Man måste nog riva upp allt och börja om..
 
E El-Löken66 skrev:
Du måste ha fall på ytan och tät skikt. Vad skulle det annars likna?
Hur gör du som bes man kul testen på tät skiktet?
Genom egenkontrollen din Jöns!

Skriver entreprenören och tätskikts montören i sitt protokoll att underlaget är korrekt utfört så förväntas det vara det. Kommer det fram i efterhand så blir det inget bra för någons resume.
 
useless useless skrev:
Hur tänker du då? Ytskiktet (klinker) är ju inte vattentätt?
Allt vatten som hamnar under plattorna kommer ju att samlas i fel ände av rummet.
Å du tror på allvar att något vått under plattorna rinner mot en brunn då eller? Det finns inga krav på att kamma i fallriktningen.
Det är inga floder under klinker. Fall eller inte på tätskikt är ett ickeproblem.
Tätskiktet sitter för att skydda underliggande konstruktion inte för att det skall ”rinna” mot en brunn. Möjligtvis i omedelbar närhet till brunnen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Skrålan
  • Laddar…
A
Cheesen Cheesen skrev:
Slutlikviden hller man ju inne till huset är godkänt vid besiktning. Så 10% av 3-4miljoner är ju bra mycket mer än något aktiekapital.
Tyvärr är ju inte alla lika smarta och håller inne de sista 10%,
 
  • Gilla
Installation
  • Laddar…
C cap skrev:
Nja så enkelt är det inte. Alla anmärkningar är på entreprenaden och sen måste man se vad som upphandlats för at efter det tillsammans Byggherre och entreprenör komma fram till åtgärd på varje punkt och vem som står för det.
Nu är detta nog mer tillämpat i större byggen med professionella parter.
Jag har inte sagt något efter besiktningen. Alla UE fick sina punkter av entreprenören och så började folk göra saker.

Nu påstår UE att de har saker de ska fakturera mig för de gjort senaste veckan.

Borde jag betala för timmarna och materialet för detta problemavhjälpande?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
partyoverallt partyoverallt skrev:
Jag har inte sagt något efter besiktningen. Alla UE fick sina punkter av entreprenören och så började folk göra saker.

Nu påstår UE att de har saker de ska fakturera mig för de gjort senaste veckan.

Borde jag betala för timmarna och materialet för detta problemavhjälpande?
Nej inte en krona
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
partyoverallt partyoverallt skrev:
Jag har inte sagt något efter besiktningen. Alla UE fick sina punkter av entreprenören och så började folk göra saker.

Nu påstår UE att de har saker de ska fakturera mig för de gjort senaste veckan.

Borde jag betala för timmarna och materialet för detta problemavhjälpande?
Du har väl ingen affär med UE. Så om du inte bett dem göra nått så nej.
Det där får dem ta med sin GE.
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.