metalmama metalmama skrev:
även för 378kvm tak där rubbet ska bytas?
378 kvadrat är stort ja, men man brukar räkna 1500 kr/m2.
 
D Dublin skrev:
Det skadar aldrig att få flera kostnadsuppskattningar, det gör ju att ni får bättre kläm på helheten. Får ni dit en annan firma för offert kommer de också kolla på taket och säkert ge er en indikation på vad i takbytet som gör att det blir så dyrt. Får ni ett lägre pris kan ni ju använda det i förhandlingarna med första byggfirman om ni ändå vill använda dem.
Sen skrev du nånstans att du har en firma på helentreprenad, hur menar du då? Har de ensamrätt på alla renoveringar ni ska göra? Begreppet brukar oftast användas vid nybyggen eller avgränsade projekt typ badrum.
Tack för råden. Angående helentreprenad, vi har en byggfirma som organiserar allt som behöver göras och tar en procentsats av arbetet för att de håller i bygget. Det är ju omfattande renoveringar vi har och kommer utföra, lite som att bygga ett hur i ett befintligt hus, eller vad man ska säga.
 
I Ingvar 58 skrev:
378 kvadrat är stort ja, men man brukar räkna 1500 kr/m2.
Ja såg någon artikel om att det vara medelkostnaden, 1500-3000 kr/kvm kunde spannet vara. Nu är det ju rätt högt från maken till delar av taket eftersom huset är soutteräng.
 
Ser ut som ett spännande hus. Taket måste fixas först. Att renovera annat är bortkastat om taket läcker. Ska man ha ett sånt hus så måste man antingen ha väldigt mycket pengar eller väldigt mycket tid.

Jag skulle tro att 800K kronor är ganska vad man får räkna med för att byta ett sånt där tak. Det ser ut att vara stort och högt med mycket vinklar. Det har ju läckt länge så åtminstone råspont ska bytas och antagligen delar av takstolarna också.

Mellan tummen och pekfingret hade jag uppskattat 150-200K i materialkostnader + eventuell kranbil för att lyfta upp material om ni gör det själv. 400-600 mantimmar.
 
F Finndjävel skrev:
Ser ut som ett spännande hus. Taket måste fixas först. Att renovera annat är bortkastat om taket läcker. Ska man ha ett sånt hus så måste man antingen ha väldigt mycket pengar eller väldigt mycket tid.

Jag skulle tro att 800K kronor är ganska vad man får räkna med för att byta ett sånt där tak. Det ser ut att vara stort och högt med mycket vinklar. Det har ju läckt länge så åtminstone råspont ska bytas och antagligen delar av takstolarna också.

Mellan tummen och pekfingret hade jag uppskattat 150-200K i materialkostnader + eventuell kranbil för att lyfta upp material om ni gör det själv. 400-600 mantimmar.
Bra info! Vid senaste besiktningen av vår byggare så var takstolarna OK, men helt klart sta råsponten bytas, och hela taket på sikt. Vad jag förstår det som så behövs två olika typer av ställningar? En för bostadsdelen och en för ladan?
 
Nu har vi flyttat in! Kallt som satan och inget vatten påslaget ännu. Man måste vara lite galen att bo i ett hus utan värme, med läckande tak (lokaliserat och strategiska hinkar och plast utplacerade) tills vi kan få taket bytt, vilket är prio nr 1 nu!

Duschkabin, toaett och vatten ska vara fixat senast till påsk. El funkar ok, vi har gaskamin och eldrivna oljeelement. Inne temperatur på ca +17 C, ungefär som hemma hos min mamma som tävlar med sina pensionärsvänner om vem som kan spara mest på elen genomvärmen. (Fast de flesta ha fjärrvärme!).

Tillbaka till taket, vad vi kan se i senaste inspektionen på vinden är att det är/var 4 aktiva läckor, den största redan tätad sedan förra året. En aktiv läcka verkar komma från en trasig panna. De två återstående läckorna verkar egenligen inte orsakas av taket utan av trasiga stuprännor som inte rensats på ca 10 år eller mer. Det har gjort att vatten har runnit mot väggarna och in. Huset är reverterat och väggarna är fulla av halmbalar täckta med kalkputs. Den mest allvarliga läckan vi kan se är i "skarven" mellan originalbyggnaden och två tillbyggnader. "Bermuda triangeln" har vi döpt den till. Lite tragikomiskt är det egentligen. Vi har rensat stuprännor så gott det går, vi kommer att byta hela taket . Vi kommer troligtvis att behöva riva innertak och väggar mellan bostadshuset och tillbyggnaden men det är ett senare problem. Först ska det bli tätt och stuprännorna från helvetet ska fixas. Problemet verkar ha funnits ett tag eftersom tidigare ägaren har placerat ut en massa hinkar och byttor på vindarna. Det är förvånandsvärt torrt skulle jag säga, jag hade väntat mig stora pölar och överfulla hinkar men det är det inte. Lägger upp lite bilder nedan så kan ni gotta er lite i vår takmisär haha!
 
  • Delvis förfallen byggnad, rostigt tak, avflagad fasad, klar himmel, dagtid, trädfilialer, ingen synlig mänsklig aktivitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd takpannor på hus, skorsten, vajer, blå himmel, lite mossa, stuprör, del av fasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En bild som visar isoleringsmaterial och en färgburk av varumärket Nordsjö i en oordnad vindsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förfallen interiör med vattenskador, mögel och bråte. Mörkt utrymme, förfallna träreglar och skadad gipsskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vindsvåning med trästomme och TV-antenn. Oisolerat tak, spindelväv, gammal konstruktion, dammigt, mörkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En rörig vind med trägolv, lutande tak, skräp och en plastback.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trångt utrymme under träbjälkar med spån och behållare som tycks vara djurmat och vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av vind eller förrådsutrymme med trästrukturer, rörledning, sågspån och utspridda träbitar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbjälklag med spån och mörk fläck, möjligt vattenläckage eller skada, under en vind eller i ett loftutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fukt- eller vattenskador på träbjälkar och takstolar i ett vindutrymme, med synliga tecken på mögel och röta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet trähus, skadat tak, saknade takpannor, möjlig vattenskada, reparation behövs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
Spännande projekt! Tror det blir mycket underhållande för oss på BH. :D:cool:
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Spännande projekt! Tror det blir mycket underhållande för oss på BH. :D:cool:
Tack!

Nu har vi bott här i en vecka. Foajén har fått agera skafferi, ingen kyl eller frys ännu, men hoppas på ett second hand affär på G i skrivandets stund.

Mannen min har varit uppe på taket vid Bermuda triangeln och lappat och lagt plast. Under senaste året har en hel bit plåttak försvunnit, takpannor smulats sönder...och något har slagit rot i takpappen! Helt j-la galet! Förnuft har tagits till fånga och vår byggare har varit här för en ny takbesiktning. Konstaterat att det inte såg så ills ut för ett år sedan. Väntar på offert.

Hade ni tagit in fler offerter? Vi har bra samarbete med vår byggentreprenad. Vill inte att det ska bli dålig stämning.
 
metalmama metalmama skrev:
Hade ni tagit in fler offerter? Vi har bra samarbete med vår byggentreprenad. Vill inte att det ska bli dålig stämning.
För min del skulle jag gjort det, främst för att få en känsla av att det man betalar är rimligt. Får ni en offert till i samma prisnivå så är det ju bara att köra på med er byggare. Får ni nåt som är väsentligt billigare kan ni ju ta en diskussion med er byggare. Har ni två offerter kan ni ju jämföra mtrl priser och tidsåtgång också.
 
  • Gilla
metalmama och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
metalmama metalmama skrev:
Tack!

Nu har vi bott här i en vecka. Foajén har fått agera skafferi, ingen kyl eller frys ännu, men hoppas på ett second hand affär på G i skrivandets stund.

Mannen min har varit uppe på taket vid Bermuda triangeln och lappat och lagt plast. Under senaste året har en hel bit plåttak försvunnit, takpannor smulats sönder...och något har slagit rot i takpappen! Helt j-la galet! Förnuft har tagits till fånga och vår byggare har varit här för en ny takbesiktning. Konstaterat att det inte såg så ills ut för ett år sedan. Väntar på offert.

Hade ni tagit in fler offerter? Vi har bra samarbete med vår byggentreprenad. Vill inte att det ska bli dålig stämning.
Citat:
"Under senaste året har en hel bit plåttak försvunnit, takpannor smulats sönder.".
Det där låter märkligt. Jag skulle installera en övervakningskamera. Eller det kanske är onödigt om ni nu bor där permanent?
 
metalmama metalmama skrev:
Tack!

Nu har vi bott här i en vecka. Foajén har fått agera skafferi, ingen kyl eller frys ännu, men hoppas på ett second hand affär på G i skrivandets stund.

Mannen min har varit uppe på taket vid Bermuda triangeln och lappat och lagt plast. Under senaste året har en hel bit plåttak försvunnit, takpannor smulats sönder...och något har slagit rot i takpappen! Helt j-la galet! Förnuft har tagits till fånga och vår byggare har varit här för en ny takbesiktning. Konstaterat att det inte såg så ills ut för ett år sedan. Väntar på offert.

Hade ni tagit in fler offerter? Vi har bra samarbete med vår byggentreprenad. Vill inte att det ska bli dålig stämning.
Har du ”besiktigat” mannen lagning taket ?:) Vore intressant att se bilder, hoppas på att han slutat använda fogskum ;)
 
Nja inte varit uppe själv men tog en bild imorse. Vi får se hur det går nästa gång det regnar. Vi har spannar på vinden men det rinner rakt ner i väggen mellan original huset (det lägre) och tillbyggnaden (det högre). Den tredje lägsta tillbyggnaden är köket som byggts ut, med plåttak där det saknades en bit av taket. Väggarna är fyllda med halmbalar. Vi kommer få riva innervägg mellan ladan och övervåningen på bostadshuset för att sanera mögel, se över hur stommen ser ut. Men som sagt. Först ska taket bli tätt. Nedervåningen är betong väggar eftersom det varit en källare som de grävde ut för att göra bottenvåningen.
 
  • Byggnader med slitna tak, en del av takblecket är trasigt och hänger löst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tegeltak på äldre byggnad, synlig skadad puts, skorstensrör, klar dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
TRJBerg TRJBerg skrev:
Citat:
"Under senaste året har en hel bit plåttak försvunnit, takpannor smulats sönder.".
Det där låter märkligt. Jag skulle installera en övervakningskamera. Eller det kanske är onödigt om ni nu bor där permanent?
Plåt biten som är borta är inte så stor som det låter. Enligt mannen saknas det en massa spik och någon har varit där uppe med tejp för ett bra tag sedan. Mellan tummen och pekfingret borde nog hela taket ha bytts ut för 20 år sedan. Oklart när men det har lappats och lagats rätt amatörmässigt sedan dess. 8 - 10 år har förra ägaren inte varit i landet. Vad jag har hört av grannarna har det strukit en hel del löst folk här. Nu ser det lite bebott ut så man får hoppas att lösdrivare håller sig borta.
 
D Dublin skrev:
För min del skulle jag gjort det, främst för att få en känsla av att det man betalar är rimligt. Får ni en offert till i samma prisnivå så är det ju bara att köra på med er byggare. Får ni nåt som är väsentligt billigare kan ni ju ta en diskussion med er byggare. Har ni två offerter kan ni ju jämföra mtrl priser och tidsåtgång också.
Ja vi kanske kan kalla hit någon utomsocknes och se vad de säger. Byggfirmor har kanske lite mer luft i schemat nu när konjunkturen vänder nedåt.
 
Huset i vårsolen. Glad Påsk!
 
  • Lantligt hus bakom nakna träd, grön gräsmatta, klarblå himmel, solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Finndjävel och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.